Jumalan olemassa olo

Kaikki muu paranormaali keskustelu, mikä ei muihin alueisiin sovi

Onko Jumala olemassa?

Varmasti
79
33%
Höpön höpön
92
39%
Nnggh...
66
28%
 
Ääniä yhteensä: 237

Avatar
Trauma
Vampyyri
Viestit: 833
Liittynyt: 27 Tammi 2008, 13:47

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Trauma » 15 Loka 2008, 14:48

Aqua vitae kirjoitti:Voiko se olla mahdollista?
Jumala joka on luonut (tai sitten ei..) tämän kaiken? Voiko hän olla yhtä erehtyväinen kuin me ihmiset? Olisiko hän voinut kehittää tätä mahtavaa systeemiä pallollemme? Voisiko mikään ihmisenkaltainen hallitsija sallia sodat ja samalla jakaa oikeutta? Tunteeko hän sääliä, sympatiaa tai ahneutta? Millainen hän oikein on?

"Tuntemattomat ovat Herran tiet..."

Ei vainen, luulen, että tällaisia asioita ei pystytä meidän järjellämme selittämään, vaikka en tuohon kristinuskon Jumalaan uskokaan.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 15 Loka 2008, 14:59

Kaiken pystyy selittämään järjellämme. Tarvitsemme vain mutaman backup- tiedoston ja käsiteltävää dataa...
Oman järjen ja mielen vähättely on kuulunut ihmisen selittelyrepertuaariin niin kauan kuin jaksan muistaa, mutta se ei pidä paikkaansa. Ei toki.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Trauma
Vampyyri
Viestit: 833
Liittynyt: 27 Tammi 2008, 13:47

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Trauma » 15 Loka 2008, 18:36

Aqua vitae kirjoitti:Kaiken pystyy selittämään järjellämme. Tarvitsemme vain mutaman backup- tiedoston ja käsiteltävää dataa...
Oman järjen ja mielen vähättely on kuulunut ihmisen selittelyrepertuaariin niin kauan kuin jaksan muistaa, mutta se ei pidä paikkaansa. Ei toki.

Niinpä... Nuokin on tehty vain meidän järjellämme, eli eivät ne kerro sinänsä mitään.

Avatar
Tonza133
Aivan UFO
Viestit: 1667
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 13:00

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Tonza133 » 15 Loka 2008, 19:05

Aqua vitae kirjoitti:Kaiken pystyy selittämään järjellämme. Tarvitsemme vain mutaman backup- tiedoston ja käsiteltävää dataa...
Oman järjen ja mielen vähättely on kuulunut ihmisen selittelyrepertuaariin niin kauan kuin jaksan muistaa, mutta se ei pidä paikkaansa. Ei toki.

Heppu tuolla korkealla olisi periaatteessa selitettävissä järjellä...

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Zrud » 15 Loka 2008, 19:34

sitä o vaikee mennä sanomaa :D jos jumala on luonut meidät hänen kuvakseen... niin jumala on kuin suur osa ihmisitä.. eli PRR MAAN MATONEN SYÄN NIIDEN PÄÄT LLOUNAAKSI !!!!!
Feel the LOVE

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 15 Loka 2008, 21:46

Uh... harvinaisen vaikealukuinen viesti? Luin tuon n. 10 läpi, enkä saanut tolkkua. Minussa vika?
Vai meneekö se (oooooooo...) yli ihmismielen ymmärryksen?
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Nuutyasha
Kummitus
Viestit: 66
Liittynyt: 12 Heinä 2008, 19:00
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Nuutyasha » 15 Loka 2008, 23:08

Aqua vitae kirjoitti:Uh... harvinaisen vaikealukuinen viesti? Luin tuon n. 10 läpi, enkä saanut tolkkua. Minussa vika?
Vai meneekö se (oooooooo...) yli ihmismielen ymmärryksen?
Joooooooooooooo-o, multa ainakin meni ton pointti ohi. : D (Hymiöt pois, ne on vammasii!)

WM_

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja WM_ » 17 Loka 2008, 21:06

"Loi omaksi kuvakseen.." Itse uskoisin että kyseessä oli että ihminenkin on "valo-olento". Mutta noh, katsokaa ympärillenne niin näette millaisiksi olemme tulleet.. Ihminen on perimmiltään hyvä, olisipa pintapuolisestikin..

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Zrud » 18 Loka 2008, 00:02

Ihmiset ovat ahneita :-3 ja jos lumala loi meidät omaksi kuvakseen, niin emme erottaisi Jumalaa muista ihmisistä vaikka se törmäisi päin kasvojamme.
Niin silloin jumalassa on kaikkea luonteenpiirteitä mitä ihmisissäkin on. ahneutta. vihaaa. katkeruutta. jne jne jne....
Jumala ei ole se rakastan kaikkia ja trallalaa annan anteeksi kaikille trallalaa.
Eli oma näkemykseni raamatusta on se.
Jumala se oikeudenmukainen henkiolento joka rakastaa ja antaa anteeksi kaikille.
ja itse s*atana joka vain pistää kapuloita rattaisiin ja vaikeuittaa muiden eloa.
Ovat yksi ja sama henkilö, ja ne erotellaan raamatussa kahdeksi karkeaksi luonteen piirteeksi...
hyvä ja paha.
mutta olisiko jumalaa ilman saatanaa??? Koska ei ole hyvää ilman pahaa...
jos olisi vain hyvä tai paha yksinään. se ei olisi mitään. koska ei olisi mitään mihin sitä verrata.
Itse en kuulu kirkkoon... erosin siitä 18 vuotiaana... tosin uskon kyseiseen jumalaan...
mutta itse uskon että Jumala ei välitä onko meidän nimi jossain kirkon rekisterissä että meiltä saisi nyhdettyä rahaa... Tai sitten Jumala on niin ahne että se haluaa meidän maksavan. Koska Jumala on kaikkien uskontojen ja muiden seurojen big boss jolle kaikki rahat menevät...
Kaikki on mahdollista kunnes toisin todistetaan... ja mikään ei silti ole 100% varmaa....
:- ) siinä taas vähän miettimisen aihetta.
Feel the LOVE

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 18 Loka 2008, 00:46

http://www.youtube.com/watch?v=79K3A3h5YaQ&feature=related

Aivan. Miksi suuri osa hienoista biisestä tehdään tälle osa-alueelle. Itse en pidä aiheesta ja se aiheuttaakin vastenmielisyyttä, mutta summa summarum, kaunis biisi.

What if God was one of us...
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Zrud » 18 Loka 2008, 01:30

totta. toi o hyvä biisi. ja sisäistää aika paljo mitä sanoin ^_^
Feel the LOVE

Avatar
SHap
Alieni
Viestit: 125
Liittynyt: 08 Elo 2008, 00:33
Paikkakunta: Oulu/Jyväskylä

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja SHap » 18 Loka 2008, 02:00

Zdur kirjoitti:Jumala se oikeudenmukainen henkiolento joka rakastaa ja antaa anteeksi kaikille.
ja itse s*atana joka vain pistää kapuloita rattaisiin ja vaikeuittaa muiden eloa.
Ovat yksi ja sama henkilö, ja ne erotellaan raamatussa kahdeksi karkeaksi luonteen piirteeksi...
hyvä ja paha.
mutta olisiko jumalaa ilman saatanaa??? Koska ei ole hyvää ilman pahaa...

Itsellä eriää ajatukset pienissä määrin.
En tosin usko Jumalaan tai erityisesti Helvettiin, mutta omat käsitykseni tästä on.
En pidä Jumalaa oikeidenmukaisena tai anteeksi antavana, sillä niin paljon paskaa minä ja läheiseni tässä maailmassa jouduttu kokemaan.

Ja mitä tuohon Saatanaan tulee, niin eikös paha tullutkin hyvästä?
Raamatun hyvä ja paha -asetelma on vähän liian mustavalkoista minulle.
Eihän esim. Hitlerikään ollut niin "musta", kuin annettiin olettaa..?
Tämä taasen pätee ihmisluontoon.. eli onko Jumala yhtä kuin s*atana?
Menihän tuo vähän samalle linjalle tässä mielessä Zrudin kanssa..
Viimeksi muokannut SHap, 18 Loka 2008, 02:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S*** HAPPENS. Mostly to me, so don't worry.

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Zrud » 18 Loka 2008, 02:07

Siis.. joo en kyllä tarkottanut että itse uskon tuolla tavalla. Puhuin vain siinä muodossa miten moni ihminen sen uskoo. Itse uskon että ei ole paholaisia tahi enkeleitä / Jumalaa tahi saatanaa... On vain yski ja sama eikä sitä voi luokitella pelkästään hyväksi ja pahaksi.
Feel the LOVE

Avatar
SHap
Alieni
Viestit: 125
Liittynyt: 08 Elo 2008, 00:33
Paikkakunta: Oulu/Jyväskylä

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja SHap » 18 Loka 2008, 02:10

Zrud kirjoitti:Siis.. joo en kyllä tarkottanut että itse uskon tuolla tavalla. Puhuin vain siinä muodossa miten moni ihminen sen uskoo. Itse uskon että ei ole paholaisia tahi enkeleitä / Jumalaa tahi saatanaa... On vain yski ja sama eikä sitä voi luokitella pelkästään hyväksi ja pahaksi.

Hm.. selitin varmaan vähän epäselvästi tuon.. mutta samoilla linjoillahan tässä mennään..
S*** HAPPENS. Mostly to me, so don't worry.

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Zrud » 18 Loka 2008, 02:17

YArh. näin se elämä menee ja perässä juostaan.
Feel the LOVE

Jonii
Alieni
Viestit: 104
Liittynyt: 18 Loka 2008, 06:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Jonii » 18 Loka 2008, 08:27

Ajatus jumalien olemassaolosta on melko naurettava, ja toimii lähinnä muistutuksena traditioiden mahtavasta vaikutuksesta ihmisiin. Ihmiset pystyvät matkustamaan kuuhun, tarkkailemaan pienenpieniä elektroneja ja rakentamaan tietokoneita, ja silti kuvittelevat että näkymättömät henkiolennot vahtivat heidän jokaista askeltaan.

Helpoin tapa perustella nimenomaan Jumalan olemassaolottomuus on koko väitteen ristiriitaisuus. Jumala on määritelmällisesti hyvä, Jumala antaa moraaliohjeen jonka mukaan tappaminen on väärin, ja Jumala tappaa. 1+1=2 tason logiikkaa. Vastaavia kuvauksia Raamatun Jumalan sekoiluista löytyisi enemmänkin.(Varmennuksena: Jumala isolla kirjoitettuna viittaa nimenomaan Raamatun Jumalaan. Jumala pienellä viittaa taas jumalolentoon yleensä)

Mutta, jos olisi käynyt niin onnettomasti että Raamatun kirjoittajat olisivat kuulleet loogisen koherenssin käsitteen, ja kirjoittaneet sisäisesti ristiriidattoman kuvauksen Jumalasta, tilanne ei poikkeaisi nykyisestä kovinkaan paljon. Toki, enää ei voitaisi varmuudella todeta että Jumalaa ei ole, mutta siitä huolimatta Jumalan olettaminen ei olisi järjellä oikeutettavissa. Tilanne olisi vastaava kuin Joulupukin, Vaaleanpunaisen näkymättömän yksisarvisen ja Turun kaduilla torstai-iltaisin hiippailevan kolmipäisen ihmissyöjähirviön kanssa. Jumala, aivan kuten antamani esimerkit, ovat ylimääräisiä oletuksia. Niitä ei tarvita järjestelmän selittämiseen.
It is better to grasp the universe as it really is than to persist in delusion, however reassuring
-Carl Sagan
All thinking men are atheists
-Ernest Hemingway

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja ridikulous » 18 Loka 2008, 13:30

Jonii kirjoitti:Jumala, aivan kuten antamani esimerkit, ovat ylimääräisiä oletuksia. Niitä ei tarvita järjestelmän selittämiseen.

Toisin sanoen on aivan se ja sama, onko Jumalaa olemassa, sillä hänen olemisensa/olemattomuutensa ei vaikuta mihinkään?

Mielenkiintoista. Itse asiassa tuo johtaa pitkälti deismiin: Jumala on luonut maailman, muttei vaikuta siihen enää. (Ellei sitten usko, että järjestelmä on syntynyt ei-mistään.)

SHap kirjoitti:En pidä Jumalaa oikeidenmukaisena tai anteeksi antavana, sillä niin paljon paskaa minä ja läheiseni tässä maailmassa jouduttu kokemaan.

Tuosta lausahduksesta tuli mieleeni eläinten osuus maailmassa. Kuvitellaan, että muurahainen (se perinteinen vertaus, juu) ajattelee samalla tavalla. Joutuuhan se suurempien eläinten hyökkäysten kohteeksi, sen pesä on luvattoman helppo tuhota, aivan kuin ihminen joutuu luonnonvoimien armoille. Jos muurahainen uskoisi Jumalaan, se ajattelisi aivan samalla tavalla. "Polkekaa pesät paskaksi, syökää perheenjäseneni, mitä minä olen tehnyt sen ansaitakseni?" Mutta se ei tiettävästi vaivaa pikkuisia aivojaan, vaan porskuttaa mennä vain. Kadehdittavaa.

Hm... Onko se "paska", mitä olet joutunut kokemaan, Jumalan aikaansaannosta? Eikö suurin osa pahasta tule ihmisestä itsestään?
yes, it may seem ridiculous.

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Zrud » 18 Loka 2008, 15:50

Nii'in. Tuokin Joniin kommentti taas oli pelkästään ja ainoastaan hänen mielipiteensä asiasta..
Voisihan sitä sanoa että miksi sitten uskotaan ufoihin vaikka niistäkään ei ole 100% todistetta.
Jumala on sinun sanojen mukaan tuo hyvä ja ystävällinen, anteeksiantavainen olento...
Mutta jos jaksat ja vaivaannut lukemaan mitä aijemmin osioissa olen sanonnut. Niin ymmärrät.
itse en pidä Jumalaa tuona hyvyyden perikuvana...
vaan hän on itse s*atana ja Jumala yhdessä ruumiissa. ei kokonaan hyvä eikä pahakaan.
Koska jos Jumala loi meidät kuvakseen. on hänenkin oltava paha siinä missä hyväkin.
Se paska mitä sinulle tapahtuu ei ole jumalan tekosia. Vaan ihmisen itsensä tai muiden vuorovaikutuksesta johtuva. Tai iha luonollinen sairaus.
Oma äiti muori kuoli syöpään kun olin 10v, ja Jumalalla ei ollut siihen osaa eikä arpaa...
Tosin itse päättelin että kun suomessa Chernobylin räjähdyksen jälkeen alkoi syöpäsairauksien määrä nousta... se oli siihen aikaan sinänsä sen tehtaan työntekijöiden syytä että äitini kuoli.
Mutta itse en ala syyttävällä sormella ketään osoittelemaan... Niin vain oli käyvän.
Elämä on julmaa ja täynnä vääryyttä... Mutta ajan voi käyttää paremmin kuin pelkästään itkemiseen sen takia kuinka elämä minua näin kovasti koettelee.
Omasta suvustani kuoli 6 ihmistä kun olin 10-13. ja kaikki läheisestä suvusta.
Enkä ole katkera kenellekkään tai syytä ketään. Jos on sellainenkuin parempi paikka, tottakai toivon että he siellä olisivat. Mutta sitä ei voi tietää ennenkuin oma tie tulee loppuunsa.
Jumala ei ehkä ole olemassa. eikä sillä ole sinänsä väliäkään.
Jumalaan USKOMINEN tuo itsessään jo vähän voimaa, kun voi uskoa että vaikka kuinka paska tämä elämä olisi niin pääsen silti lepäämään kun aikani koittaa...
Feel the LOVE

Avatar
SHap
Alieni
Viestit: 125
Liittynyt: 08 Elo 2008, 00:33
Paikkakunta: Oulu/Jyväskylä

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja SHap » 18 Loka 2008, 17:46

ridikulous kirjoitti:Hm... Onko se "paska", mitä olet joutunut kokemaan, Jumalan aikaansaannosta? Eikö suurin osa pahasta tule ihmisestä itsestään?

Mitä minun kohdalle tulee, niin varmaankin karmalla on jotain tekemistä. :D
Mutta mitä taasen tulee joihinkin läheisiin.
En usko, että omaa pahuuttaan ovat joutuneet käymään niinkin surullisia tapahtumia lävitse.. esim. sairaudet tai onnettomuudet joiden takia ovat kärsineet.
S*** HAPPENS. Mostly to me, so don't worry.

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Jumalan olemassa olo

ViestiKirjoittaja Zrud » 18 Loka 2008, 17:51

onnettomuudet ovat ihmisen itsensä tai muiden ihmisten huolimattomuudesta johtuvia tapauksia. eli niistä voi pelkästään syyttää ihmisiä... ja sairaudet... nykyaikana on 1000% enemmän sairauksia kun ennen muinoin. joten mistä sairaudet ovat lähtöisin... ihmisistä ja siitä miten ne leikkii jumalaa... ydin tehtaat geenimanipulaatiot... ja vaikka mitä... eli suur osa sairauksistakin voi syyttää jo ihmisiä itsessään...
Feel the LOVE


Palaa sivulle “Muut selittämättömät asiat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa