Tähän minä uskon!

Kaikki muu paranormaali keskustelu, mikä ei muihin alueisiin sovi
KeyWay
Valaistunut
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Elo 2008, 23:25

Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja KeyWay » 13 Heinä 2009, 16:35

.:Ihminen:.

Miten ihmiset syntyivät?
Monet luulevat että olemme tulleet apinoista. Kysymys kuuluu, miksi enään ei synny apinoista ihmisiä? Ja JOS synnyttiin apinoista, mistä apinat syntyi? Tämä apinateoria on minun mielestä todella naurettavaa.
Jotkut uskoo Eva&Adam tarinaan, joka on vielä naurettavampi kun apinateoria. Eva Ja Adam oli maan ainoat ihmiset, ne paritteli aika hullunlailla, syntyi tirljoonia mustia, valkoisia, keltaisia ja oransseja ihmisiä. Kunnes jokin KÄÄRME puhui Evalle, ja yllytti Eva syömään myrkyllinen omena, ja sit se kuoli? Naurettavaa.
Sitten on teoria, johon aika harvat uskoo: Ollaan tultu meteoriitin kautta. Toi kuulostaa tähän saakka kaikista järkevältä.. Että ollaan sitten tultu meteoriitistä bakteereina, ja kehittyny ihmisiksi ajan myötä? Enemmän realistista kyllä, mutta en silti usko tuohonkaan. Mutta jos aikaa on loputtomasti(Jos aikaa on edes olemassa), niin miksipä ei ole mahdollista että ollaankin kehittynyt ”tyhjästä”.

Sitten mun teoria:
Ihminen on todella monimutkainen, fyysisesti sekä henkisesti. Ihmisen kehossa jokainen osa, on tärkeä. Esimerkiksi sydän, sydän pumpaa verta koko kroppaan. Keuhkot, jotka tarvitsee happea. Jalat, että voidaan liikkua paikasta toiseen. Kädet, että voidaan rakentaa kaiken näköistä jne. Aivot, jolla ollaan luovia jne. Vatsa, jota täytyy tankkaa että jaksaa. Jne. Miten on mahdollista, että ollaan synnytty ”itsestään” tai bakteerista? Siinä olisi todella pieni mahdollisuus. Ellei sitten olla kehitytty pikkuhiljaa, suvusta toiseen jne. Mitä pystytte keksiä, miten ollaan synnytty, tällaiseksi? Olen itse funtsinut tätä pienestä asti, ja olen tullut siihen päätökseen, että meidät on tehty/luotu. Ajatelkaa, me ollaan kuin robootteja, mutta eri materiaalista. Meidän aivot, on jotain todella kauas kehittynyttä TEKNOLOGIAA, kuin myös kroppa. Aivot kerää sitä tietoa, miettii tärkeitä asijoita, lähettää signaaleja elimistöön, tietää mitä pitäisi tehdä ja mitä ei. Eli jos verrataan, niin aivot olisi vähänkuin jokin siru, johon on ohjelmoitu kaikkea tarpeellista. Kun olen lukenut, niin jokainen osa aivoista, toimii erilailla. Eli yritän tässä sanoo että ne mitä me kutsutaan ”alieneiks”, on meidät luonut. Miksi uskon niin? Koska se on ainut järkevä, looginen ja realistinen selitys mikä voi olla. Että niillä on TODELLA pitkälle kehittynyt teknologia, ne on valinnut oikean planeetan (maan) , luonut meidät siihen, ja nyt sitten ne tarkkailee ja tekee tutkimuksia tai ihan mitä vain. Me ihmisetkin halutaan kokoajan sitä teknologiaa, ja rakentaa robootteja, jotka miettii ja päättää itse teoistaan, ja unelmoidaan että tulevaisuudessa robotit kävelee kaduilla. Kuvitellaan itsemme ”alieneiksi”. Jos meillä on se kehittynyt teknologia, että on mahdollisuus luoda eläviä kohteita jonnekkin ja tarkkailla niitä, niin emmekö muka tekisi niin? Katsottais miten ne kehittyvät, mitä tekee jne. Se, joka ei usko ollenkaan maan ulkopuoliseen elämään, pitää olla TÄYS tampio. Jos avaruus on niin loputtoman iso, ettei ihmisen aivot edes pysty käsittelee sitä, niin miksi ihmeessä luulet, että elämää ei voisi olla MISSÄÄN. Edes 99999999999 valovuodenpäässä ei voisi olla edes samantapaista linnunrataa kuin meidän, jonne elämä voisi vaikka ”syntyä”? Tiedän, jonkunhan on pakko olla syntynyt ”tyhjästä”, vaikka bakteerista, jos joku on luonut meidät. Mutta se on taas sellainen asija, mitä ihmisen aivot ei vaan kykene ajattelee. Ehkäpä meidät on sitten ”ohjelmoitu” ettemme kykene ajatella moista asijaa. Jos jäät joskus miettimään kaikkeutta, niin aivot ”hämmentyy” ja loppujen lopuksi huomaatkin miettiväsi, et mitään. Meidät sitten luotiin tälle planeetalle, ja luotu just ”Maan” olosuhteisiin. Maassahan on todella pieniä tekijöitä, joita ilman niitä ei pystyttäisi elää maan päällä. Esim. Jos sitä meteoriittia ei olisi törmännyt Maahan, niin kaikki maan päällä olisi erilaista, eri olosuhteet jne.

.:Uskonnot:.


Kristinusko ja muut uskonnot:
Omasta mielestäni toi Jeesus pölinä ja hölinä on jonkun keksimä satu. Ei millään pahalla, oma mielipiteeni vain. Mutta kuitenkin he saattavat olla oikeilla jälijllä. Sillä jos ”alieni” on meidät luonut, niin sehän on meidän ”jumala”. Minusta toi sana ”jumala” antaa väärän kuvan, jumalasta. ”Jumala” voisi olla vaikka nimeltään ”Seppo”. Itseänikin toi sana ”jumala” hämää, sillä jos joku tulee kysymään että ”Uskotko jumalaan?”, niin joudun vähän aikaan miettiä, sanon että Joo, ja sit alan selittämään ”mut en ’siihen’ jumalaan”. Jos tässä ei ole mitään järkeä, niin en vain osaa selittää, toivottavasti joku ymmärtää. Mutta mun puolesta kuka vain saa uskoa mihin itse haluaa, Seppoon tai Jumalaan tai mihin tahansa.
Toinen juttu jota en todellakaan ymmärä, on noi muut uskonnot. Esimerkiksi muslimit... Jos me oltaisi vaikka ne ”alienit”, ja luotaisi ihmiset, niin en usko että tehtäisi sääntö että ”Nyt kaikki naiset pukeutuu mustaan pukuun, ja suojaa naamansa!” jne. Mun mielestä se menee jo vähän yli. Ja että jotkut ei saa syödä sian lihaa, elämä on karu, me syödään pysyäkseen hengissä. En väitä ettei ilman sian lihaa pysytä hengissä mut kuitenkin. Toivottavasti tajusitte pointtini.

.:UFO:.

Alienit ja UFOt:
Olen huomannut, että aika moni käsittää sanan ”UFO” väärin. Esimerkiksi, jos sanoo jollekkin että ”Näin eilen UFOn!” niin aika iso osa nauraa sulle. UFOhan tarkoittaa ”unidentified flying object”:ia, ja niitä “UFOja” voi nähdä päivittäin. Nykyään UFO havaintoja on lisääntynyt huomattavasti, mutta suurin osa on feikkejä tai “sää ilmapalloja” tai “meteoriittejä”.
Itselläni on yksi ainut UFO kokemus. Siitä on 12vuotta aikaa. Olin silloin 7vuotias, ja olin silloin mökillä. Olin tyttökaverin kanssa ulkona leikkimässä, kunnes oli tosi pimeää. Sitten istuttiin kivelle ja katseltiin tähtiä. Oli tosi selkeä taivas, ja tähdet oli hienot. Kun haaveiltiin kaikenlaista, sanoin hänelle että “Olisi siistii lentää noitten tähtien päällä..”, sitten tyttökaveri keskeyttää minut, osoittaa toiseen suuntaan taivaaseen, ja huutaa “UFO!!”. Käännän pääni ja katson minne hän osoittaa. Se oli todella lähellä meitä, ehkä noin 10km päässä, ja todella matalalla, pyörivä alus, joka pyöri aika tasaisesti paikoillaan. Siinä oli kolme eri väristä valoa, vihreätä, keltaista ja punaista. Se oli todella kirkas, tajusin heti että kyseessä on UFO, menin paniikkiin ja juostiin kotiin. En edes uskaltanu saattaa tyttökaveria kotiin(Joka asui naapurissa 10metrin päässä). Mökin etuovi oli lukossa, ja mummo ja serkkuni katsoi televisiota, takaovi oli vain auki, mutta se oli metsän puolella, jossa oli pilkkopimeää. Hakkasin nyrkeillä lasioveen niin lujaa, et meinas lasi hajota. Mummini avas oven ja päästi sisään ja tietenki huusi mulle, että mitä sä hakkaat ovea. Tietenkin mummini ja serkkuni nauroi vaan eikä uskonut sanaakaan. Ja kumma kyllä telkkarista tuli kaksi Alien elokuvaa peräkkäin. Nyt ollaan kaverin kanssa kummatkin 17 ja 18, ja vieläkin väitetään että me todellakin nähtiin UFO. Olen siitä 100% varma, ja niin on kaverikin. Nyt kuitenkiin sukulaiseni uskoo, sillä miksi juksaisin tätä samaa 12vuotta? Mutta joo, sen jälkeen ei ole yhtään UFOn UFOa nähty.. Siitä lähtien, ajattelutapani uskontoa kohtaan, on muuttunut täysin. Pienestä saakka funtsinut paljon kysymyksiä, johon en saa varmaan ikinä vastauksia.

PS. Saatan muokata tekstiä, ja selittää tiettyjä kohtia selkeämmin. +Kirjoitin tuon tekstin aika myöhään väsyneenä, että koittakaa ymmärtää.

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja Zrud » 13 Heinä 2009, 16:44

Niin... tuohan on kanssa yksi mahdollisuus. mutta ainoastaan sinun mielipiteesi.
ja mielipiteet eivät puolueettomissa silmissä ja reaali elämässä vielä ole tarpeeksi todistamaan tätä kyseistä asiaa faktaksi.

Eli tällä hetkellä kaikki mahdolliset teoriat ovat mahdollisia. jopa adam & eva... niin typerältä kun tuo teoria minunkin korvissa kuulostaa... Mutta millekkään teorialle ei olu ns voittamatonta todistetta saatu... niin jatkamme täten juoksua oravan pyörässä.

Toivossa ja uskossa on hyvä elää..... Mutta Totuudessa vielä parempi... jos sitä koskaan löydämme.
Feel the LOVE

Avatar
Jaarno
Isojalka
Viestit: 1756
Liittynyt: 09 Kesä 2008, 16:39

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja Jaarno » 13 Heinä 2009, 16:45

Otan nyt ensin tuon ihmisen ilmestymisen tänne. Jos jotkut alienit ovat luoneet meidät mistä ne sitten ova tulleet? Jos kerta on sinun mielestäsi mahdotonta kehittyä bakteereista? Onkos tämä Darwinin luonnonlaki(?) sinulle tuttu? Tai muutenkaan koko evoluutioteoria. Ei se mahdotonta ole.

Edittiä: Jooh luin vähän hätäisesti taas. :P Katsoin että sanoit tuon evoluution mahdottomaksi.

Melkosta soopahan nuo uskontojutut kuulostaa olevan. Ainakin joillekin.
Ja Jumala sana tosiaan voi tarkoittaa mitähä tahansa korkeampaa voimaa tjsp.

Eihän tuokaan tietenkään mahdotonta ole että jotkin alienit meidät olisivat luoneet. Mutta mikä olisi tarpeeksi hyvä syy? Tuskin vain kokeilun halu koska ihmisten teko ei taida kovin halpaa olla. :roll:
Tottakai se tutkimisen halukin vain voisi olla mutta itse en uskoisi tähän. Luulisin että he meitä johonkin käyttäisivät hyödyksi koska olemme vain heidän luomuksiaan. :)
Viimeksi muokannut Jaarno, 13 Heinä 2009, 16:53. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

KeyWay
Valaistunut
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Elo 2008, 23:25

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja KeyWay » 13 Heinä 2009, 16:47

Jaarno kirjoitti:Otan nyt ensin tuon ihmisen ilmestymisen tänne. Jos jotkut alienit ovat luoneet meidät mistä ne sitten ova tulleet? Jos kerta on sinun mielestäsi mahdotonta kehittyä bakteereista? Onkos tämä Darwinin luonnonlaki(?) sinulle tuttu? Tai muutenkaan koko evoluutioteoria.


Lukisit vielä tekstini uudelleen.

Avatar
ShadowPeople
Muumio
Viestit: 261
Liittynyt: 12 Touko 2008, 03:34

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja ShadowPeople » 13 Heinä 2009, 16:50

Funtsinut itekkin tuota robotti hommaa useasti. Selitit ehkä hieman hankalasti mutta kuitenkin. Omaan päähän ihan järkeenkäypä
Better to reign hell, than serve in heav'n

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja Zrud » 13 Heinä 2009, 16:53

Niin... :D ihmiset ovat jauskoja... He pohtivat kaikkea mahdollista. sitten he omaavat yhden asian joka kuulostaa heiltä hyvältä ja pitävät tätä järkkymättömänä totuutena.... Itse en pidä mitään totuutena... koska ihminen ei ole vielä edes löytänyt sitä.
Feel the LOVE

KeyWay
Valaistunut
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Elo 2008, 23:25

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja KeyWay » 13 Heinä 2009, 16:54

Zrud kirjoitti:Niin... :D ihmiset ovat jauskoja... He pohtivat kaikkea mahdollista. sitten he omaavat yhden asian joka kuulostaa heiltä hyvältä ja pitävät tätä järkkymättömänä totuutena.... Itse en pidä mitään totuutena... koska ihminen ei ole vielä edes löytänyt sitä.


Jep, ei sitä koskaan tiedä. Sulla on oikeus ajatella näin, mutta itse ajattelen näin, ja uskon siihen vahvasti. Sillä olen käynyt kaikki muut uskot ja teoriat läpi, ja pyrkinyt uskoo niihin, mutta ei ole oikein onnistunut, tämä on ainut teoria johon vahvasti pystyn uskomaan. :)

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja Zrud » 13 Heinä 2009, 17:00

Entäs jos huomenna tulee entistä parempi ja vakuuttavampi teoria jopa sinunkin mielestä ???

Vaikka me täällä ihmiset olemme asuneet tuhansia vuosia.... niin siltikään emme tiedä mitään tästä maailmasta ja sen ihmeistä.
Feel the LOVE

Avatar
ShadowPeople
Muumio
Viestit: 261
Liittynyt: 12 Touko 2008, 03:34

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja ShadowPeople » 13 Heinä 2009, 17:07

Zrud kirjoitti:Niin... :D ihmiset ovat jauskoja... He pohtivat kaikkea mahdollista. sitten he omaavat yhden asian joka kuulostaa heiltä hyvältä ja pitävät tätä järkkymättömänä totuutena.... Itse en pidä mitään totuutena... koska ihminen ei ole vielä edes löytänyt sitä.

Jos viittasit minun viestiini niin suosittelen lukemaan uudelleen ;) En missään välissä väittänyt mitään muuta mahdottomaksi. Mainitsin vain, että idea on järkeenkäypä päässäni. Mutta en silti väitä, että uskoisin tähän teoriaan.. En tiedä miten me olemme tänne päässeet, enkä välttämättä haluakkaan. En usko mihinkään, mutta suhtaudun asioihin silti avoimesti
Better to reign hell, than serve in heav'n

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja Zrud » 13 Heinä 2009, 17:08

en tarkoittannut viestiäni henk koht. vaan kaikkia ihmisiä ylipäätänsä tällä planeetalla...
Feel the LOVE

KeyWay
Valaistunut
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Elo 2008, 23:25

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja KeyWay » 13 Heinä 2009, 17:10

Zrud kirjoitti:Entäs jos huomenna tulee entistä parempi ja vakuuttavampi teoria jopa sinunkin mielestä ???

Vaikka me täällä ihmiset olemme asuneet tuhansia vuosia.... niin siltikään emme tiedä mitään tästä maailmasta ja sen ihmeistä.


Mutta ei tuu :) Jos tuliskin, niin mitä sitten? Sitten uskon siihen tai sitten en. Niinkuin sanoin, tähän saakka tää on mihin uskon! Koska on paras teoria omasta mielestäni. Olisit enemmän positiivinen.

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja Zrud » 13 Heinä 2009, 17:17

sepä se on. itse kun en ole positiivisen luonteen omaava ihminen.
En tuijota yhtä nättiä kohtaa maalauksesta. katson sitä hyvän matkan päästä että näen koko maalauksen ja sen kehykset ja kehystä ympäröivän tilan.
Feel the LOVE

Avatar
ShadowPeople
Muumio
Viestit: 261
Liittynyt: 12 Touko 2008, 03:34

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja ShadowPeople » 13 Heinä 2009, 17:20

Zrud kirjoitti:en tarkoittannut viestiäni henk koht. vaan kaikkia ihmisiä ylipäätänsä tällä planeetalla...

Kiitos selvennyksestä :)
Better to reign hell, than serve in heav'n

WM_

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja WM_ » 13 Heinä 2009, 17:41

Kaverilla jäänyt bilsan tunnit väliin näemmä.
Mitä ongelmaa on

tässä? Evoluutio=elämä pyrkii parhaaseen ilmaisuun itsestään.

Avatar
ShadowPeople
Muumio
Viestit: 261
Liittynyt: 12 Touko 2008, 03:34

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja ShadowPeople » 13 Heinä 2009, 19:02

WM_ kirjoitti:Kaverilla jäänyt bilsan tunnit väliin näemmä.
Mitä ongelmaa on

tässä? Evoluutio=elämä pyrkii parhaaseen ilmaisuun itsestään.


Sinä taas tuputat yhtä teoriaa itsestäänselvyytenä?
Better to reign hell, than serve in heav'n

Avatar
Jaarno
Isojalka
Viestit: 1756
Liittynyt: 09 Kesä 2008, 16:39

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja Jaarno » 13 Heinä 2009, 19:27

Tuskinpa aivan sitä tarkoitti. :roll:

WM_

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja WM_ » 13 Heinä 2009, 19:44

ShadowPeople kirjoitti:Sinä

Ai, olet näemmä ennenkin lukenut kommauksiani?
taas

Taas? Yhä? Vielä? Again? Jälleen? Taaskin? Uudelleen? Oletko nyt aivan varma mitä sanoit? Koska viimeksi?
tuputat

Tuputan? Mielestäni kommenttini ei sisältänyt pienintäkään painostamisen tunnetta? Jos näin on, anteeksi.
yhtä teoriaa

Toisista teorioista ei ole niin hienoa animaatiota tehty että olisin vaivautunut enempää etsimään.
itsestäänselvyytenä?

Milloin asia ei enää ole itsestäänselvyys? Jos näin opetetaan koulussa niin kyllä se silloin aika vallitseva teoria esittää on.
?

Avatar
Blacky
Kummitus
Viestit: 69
Liittynyt: 27 Huhti 2009, 22:16
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Viesti:

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja Blacky » 13 Heinä 2009, 19:56

Koska puhutte teorioista, voisin sivistää keskusteluanne Wikipedia-linkillä, joka toivottavasti muuttaa suhtautumistanne sanaan teoria.

Wikipedia: Teoria: "Teoria tarkoittaa ensiksi yhtenäistä tietojen järjestelmää, toiseksi tieteellistä selitystä tai selitysjärjestelmää ja kolmanneksi oletusta, otaksumaa, hypoteesia

Luonnontieteissä sanan teoria voi yleensä käsittää tarkoittavan asiakokonaisuutta, eikä termiin tiedeyhteisön käyttämänä liity arkikielisen merkityksen tapaista sisäänrakennettua epävarmuutta (vrt. yleinen virhetulkinta: XXXX on vain teoria).

Matematiikassa teoria tarkoittaa samaan asiakokonaisuuteen liittyvien, oikeiksi todistettujen lauseiden kokoelmaa (esimerkiksi ryhmäteoria)."

No niin, jatkakaa.
Se siivekäs aivan takanasi

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja Zrud » 13 Heinä 2009, 23:23

*OFF-TOPIC*

WM_ Vois vähä rauhottua.... vaikka sinun mielipiteesi mukaan evoluutio teoria on se ainut ja oikea...

Niin lue sana uudestaan.... E-V-O-L-U-U-T-I-O T-E-O-R-I-A...

Jos luit tarkkaavaisesti niin tuo sisältää sanan TEORIA !!!
Teoria ei ole sama kuin Fakta... TEORIA on asia jonka pohjilta aletaan etsimään Todisteitan Faktan saavuttamiseksi.
Joten sinuna en angstaisi jos joku väittää vastaan...

Takaisin aiheeseen >>>
Feel the LOVE

WM_

Re: Tähän minä uskon!

ViestiKirjoittaja WM_ » 14 Heinä 2009, 00:51

Zrud kirjoitti:*OFF-TOPIC*

WM_ Vois vähä rauhottua.... vaikka sinun mielipiteesi mukaan evoluutio teoria on se ainut ja oikea...

Niin lue sana uudestaan.... E-V-O-L-U-U-T-I-O T-E-O-R-I-A...

Jos luit tarkkaavaisesti niin tuo sisältää sanan TEORIA !!!
Teoria ei ole sama kuin Fakta... TEORIA on asia jonka pohjilta aletaan etsimään Todisteitan Faktan saavuttamiseksi.
Joten sinuna en angstaisi jos joku väittää vastaan...

Takaisin aiheeseen >>>

Äläs nyt itkuun pillahda. En itsekään usko evoluutioTEORIAAN, mutta se on lähinnä mitä itse uskon. Ja kysyin vain että mikä tuossa teoriassa mättää eniten. Halusin saada keskustelua ja vastauksen jotta voisin laajentaa omaa näkemystäni. Minua ainakin kiinnostaa tiedettäkin vastustavat näkemykset. Koska tuo on vissiin sellainen johon suurin osa uskoo.
Voisin ehkä alkaa kysymään nätimmin tai kirjoittaa pidemmin ettei minua väärinymmärrettäisi.

Kysyn siis uudelleen, mikä evoluutioteoriassa kalahtaa pahalta korvaasi? Kuulisin mielelläni.

Omasta mielestäni evoluutioteoria ei mitenkään sulje pois Jumalaa tai jtn suurempaa energiaa.


Palaa sivulle “Muut selittämättömät asiat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron