Foorumi ei chattailua varten...

Tiedotuksia ja keskustelua koskien foorumia ja Paranormaali Blogia... Myös viralliset kilpailut ja ylläpidon ilmoitukset
Avatar
Trauma
Vampyyri
Viestit: 833
Liittynyt: 27 Tammi 2008, 13:47

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Trauma » 20 Maalis 2008, 18:03

joni kirjoitti:Hittolainen! Ei saa ees enää puhua omalla murteella :evil:. Ihan tyhmää puhua tällein: minun, sinun, minä olen. Tohon lörpinään menee turhaan aikaa.

Kai sitä nyt voi vähän aikaakin käyttää niitä viestejä kirjoitellessa? Jos kiire on niin kirjoita mieluummin myöhemmin, sillä teksti voisi olla hyvääkin. Murteista en edelleenkään perusta. Toisilla tuo kirjakielellä kirjoitus voi tulla ihan luonnostaan (kuten juuri minulla), ja varsinkin niillä jotka murretta puhuvat, se tulee luonnostaan. Silti olen sitä mieltä, että foorumin taso nousisi osittain jo sillä, että jokainen kirjoittaisi kirjakielellä. Kaikille tämäkään ei näemmä ole itsestäänselvyys.

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Wespa » 20 Maalis 2008, 18:06

Murteella saa puhua, eikä kirjoitusasun täydy olla äidinkielenopettajan tasolla. Tein nyt myös erillisen Chatti-alueen, jossa voi keskutella niitä näitä. Chatti-alueen viestit tyhjennetään seitsemän päivän välein.
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Trauma
Vampyyri
Viestit: 833
Liittynyt: 27 Tammi 2008, 13:47

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Trauma » 20 Maalis 2008, 18:28

Wespa kirjoitti:Murteella saa puhua, eikä kirjoitusasun täydy olla äidinkielenopettajan tasolla. Tein nyt myös erillisen Chatti-alueen, jossa voi keskutella niitä näitä. Chatti-alueen viestit tyhjennetään seitsemän päivän välein.

Naapurustoon pitää näemmä sopeutua. Chattialueelle en taida kuitenkaan olla ihan heti menossa...

Pakko kyllä vielä sanoa, että minulle pilkuilla ei ole todellakaan paljoa väliä, kunhan teksti sisältää ainakin pisteet. Ne ovat olennainen osa, koska ne erottavat lauseet toisistaan. Isot alkukirjaimet taas ovat ehkä isompi muodollisuus kuin pilkut, mutta en näe mitään syytä miksei niitä kuitenkaan pitäisi käyttää.

Avatar
Hartsa
Vuoden foorumilainen 2008
Viestit: 452
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 20:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Hartsa » 20 Maalis 2008, 20:12

Makuasioitahan nämäkin näemmä. Yllättynyt vähän olen, että kuinka pahasti murteet näemmä otetaan vastaan täällä. Mutta ilmeisesti pääasiallisesti käyttäjät asustelee pääkaupunkiseudulla jossa ei käsittääkseni ole omaa murretta.. muuta kuin ruotsista poimittuja sanoja ja niistä tehtyjä väännöksiä, ts. tsadin slangi. Ehkä se siinä tapauksessa on sitten ikävä katsoa kun muut käyttävät sanoja jotka eivät itsestä ole suomea.
Tiedä häntä. Olipa niin tai näin niin moderaattorithan sen loppupeleissä päättää miten ja mitä täällä saa sanoa. Ne joita homma ei miellytä pysyy varmaan foorumilta pois.

Ainakin henk. koht. en mitään natsilinjaa jaksaisi katsella. Mutta en kyllä toistakaan ääripäätä, että ei sen puoleen. Katsellaanpas jännityksellä mihin tämä johtaa ;)
"I reject your reality and substitute my own"

Avatar
Trauma
Vampyyri
Viestit: 833
Liittynyt: 27 Tammi 2008, 13:47

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Trauma » 20 Maalis 2008, 22:30

Hartsa kirjoitti:Mutta ilmeisesti pääasiallisesti käyttäjät asustelee pääkaupunkiseudulla jossa ei käsittääkseni ole omaa murretta..

Vaikka olenkin syntynyt Espoossa, onneksi en ole koskaan alkanut puhumaan stadin slangilla. Enkä se puoleen puhu Parkanon murteellakaan, vaikka olenkin asunut täällä yli kymmenen vuotta. Tiedä sitten mistä johtuu se etten pidä murteista? Olen kuitenkin ollut paljon tekemisissä ihmisten kanssa jotka puhuvat murretta. Mutta niinkuin Ninyo jo sanoikin, murteita on paljon mukavampi kuunnella kuin lukea. Harmi etten voi päättää foorumin asioista millään tasolla. : (

Avatar
Hartsa
Vuoden foorumilainen 2008
Viestit: 452
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 20:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Hartsa » 21 Maalis 2008, 13:39

Niinno. Eihän ne murteet kaikille ole. Ja jos katsoo hommaa tältä kantilta että osaa porukasta ärsyttää lukea murteita, mutta toisinpäin taas tuskin ärsyttää ketään. Vaikka tykkäisin vähän murteitakin nähdä täällä, niin silti ei minua ärsytä kirjakieltä lukea. Kirjoittaminen voi taas olla vähän toinen juttu. Murresanoja lipsahtelee aika väkisinkin minulta tekstin sekaan. Vaikka kuinka tarkistelisi omat kirjoituksensa niin ei sitä joitakin sanoja edes tajua että niitä ei niitä ei käytetäkään kaikkialla suomessa. En nyt keksi tähän mitään esimerkkiä tähän hätään. Mutta on joskus tullut useammankin kerran vastaan sanoja joita olen luullut että käytetään ihan kirjakielessäkin, mutta ei näemmä sittenkään.
"I reject your reality and substitute my own"

Avatar
Trauma
Vampyyri
Viestit: 833
Liittynyt: 27 Tammi 2008, 13:47

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Trauma » 21 Maalis 2008, 17:32

Hartsa kirjoitti:Mutta ilmeisesti pääasiallisesti käyttäjät asustelee pääkaupunkiseudulla jossa ei käsittääkseni ole omaa murretta.. muuta kuin ruotsista poimittuja sanoja ja niistä tehtyjä väännöksiä, ts. tsadin slangi.

Anteeksi, että otan tämän puheeksi vasta nyt, mutta onko sinulla jotain stadin slangia vastaan? Murretta se on siinä missä kaikki muutkin "oikeat murteet". Eroaa ainostaan siinä, että sanat on otettu vieraista kielistä eikä suomen kielestä.

Murteen täytyy muuten olla aika tiukassa jos sen joitakin yksittäisiä sanoja ei erota kirjakielestä. Jonin kirjoituksitakaan en ole havainnut oikeastaan mitään murretta.

Avatar
joni
Henkiparantaja
Viestit: 378
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 15:01
Paikkakunta: TAMPERE!!!!!!!!!
Viesti:

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja joni » 21 Maalis 2008, 18:32

Etkö!? mää luulin että puhun kokoajan Tampereen murretta :D
Legendaarista!! \,,/ (*L*) \,,/

Avatar
Hartsa
Vuoden foorumilainen 2008
Viestit: 452
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 20:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Hartsa » 22 Maalis 2008, 10:46

Trauma kirjoitti: Anteeksi, että otan tämän puheeksi vasta nyt, mutta onko sinulla jotain stadin slangia vastaan? Murretta se on siinä missä kaikki muutkin "oikeat murteet". Eroaa ainostaan siinä, että sanat on otettu vieraista kielistä eikä suomen kielestä.

Murteen täytyy muuten olla aika tiukassa jos sen joitakin yksittäisiä sanoja ei erota kirjakielestä. Jonin kirjoituksitakaan en ole havainnut oikeastaan mitään murretta.


Kuten aiemmin sanoinkin, niin murre on tosiaan melkoisen tiukassa. Mutta eipä kysymys ole siitä noissa yksittäisissä sanoissa. On tullut muilta murrealueilta ihmisiä vastaan joilla on ollut oman murteen sanoja käytössä, mitkä ovat olleet minulle täysin outoja, mutta heidän mielestään ihan normaaleja sanoja. Itse asiassa heille taas sanojen kirjakieliversiot ovat olleet oudompia.

Ei minulla ole mitään stadin slangia vastaan, vaikka eihän se aito murre kyllä ole. Mutta samallalailla kuitenkin alueen omaa yksilöllisyyttä missä murteetkin. En vain satu pitämään ruotsin kielestä pakkoruotsin takia sen kummemmin.

Mutta.. tämä meidän homma menee juuri siksi mitä tämän threadin aiheena oli välttää. Eli chattailyksi. Jotenka eiköhän jätetä murreasiat jonnekin muualle. Voidaan tietysti chattailla tai keskustella asiasta lisää toisaalla jos haluat.
"I reject your reality and substitute my own"

Avatar
Trauma
Vampyyri
Viestit: 833
Liittynyt: 27 Tammi 2008, 13:47

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Trauma » 22 Maalis 2008, 17:32

Hartsa kirjoitti:Mutta.. tämä meidän homma menee juuri siksi mitä tämän threadin aiheena oli välttää. Eli chattailyksi. Jotenka eiköhän jätetä murreasiat jonnekin muualle. Voidaan tietysti chattailla tai keskustella asiasta lisää toisaalla jos haluat.

Enpä nyt sanoisi. Chattailylla on vissi ero keskusteluun/väiteelyyn. Ja kun kieliopilliset asiat mainittiin jo ensimmäisessä viestissä, niin koen, että se on ainoastaan yksi varsinaisen aiheen "alalajeista". Saattaa tuntua chaittailulta mutta kaikilla vaan ei ole kantaa tähän asiaan.

Avatar
j0int
Alieni
Viestit: 140
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 10:17

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja j0int » 23 Maalis 2008, 02:10

ite en tajuu mite tätä voi käyttää chattin
ja pahoittelen mun kirjoitusta, mutten osaa enää yksinkertaisesti kirjottaa kirjakielel:D

Avatar
Eob
Velho / Noita
Viestit: 479
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 20:34
Paikkakunta: Kempele

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Eob » 26 Maalis 2008, 21:56

No siis chattin ja chattin, esim.

Joku: tykkään aaveista
Joku 2: moi Joku mäki tykkään aaveista
Joku: aijaa ootko nähny
Joku 2: en oo mut haluisin
Joku: samoin. ootko kuullu sellasesta ... plaaplaa...
Joku 2: joo mää ..plaa...
Joku 3: moi määki ...plaaplaa...

Ja yhtäkkiä huomaavat puhuvansa lentävistä mäyristä vaikka aiheena olisi vaikkapa '' Aaveet ''

Siis noin minä olen käsittänyt.
Kyllä jalat yltää pohjaan, mutta pää ei pinnalle.

Avatar
j0int
Alieni
Viestit: 140
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 10:17

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja j0int » 27 Maalis 2008, 08:06

jaa kylmäki tajusin ku luin yhden topicin mis nimiä mainitsemat pari tyyppii "Kinasteli" tai jtn:D

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja ridikulous » 29 Maalis 2008, 16:42

Ai, aihe oli näinkin tärkeä mielestänne. :alien: Hieno homma. Tosin aloitin tämän vähän huonoon paikkaan...järkevämpi olisi ollut luultavasti Paranormaali Blogi ja Foorumi -osio? :roll:
yes, it may seem ridiculous.

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Wespa » 29 Maalis 2008, 21:51

Olet oikeassa. Aihe siirretty. :)
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Zipuli
Poltergeist
Viestit: 340
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:34

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Zipuli » 13 Huhti 2008, 13:06

Itse olen vain asiallisesti ilmaissu mielipiteeni. Ja olen ylpeä itsestäni, sillä harvoin näin hyvin käyttäydyn.

Löysinpä kerran takapihalta
Halinallen mättään alta
Hämmästyin ja tuntui pahalta
Halinalle näytti lahnalta

Gitarre
Keiju
Viestit: 1164
Liittynyt: 06 Huhti 2008, 19:11

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Gitarre » 17 Huhti 2008, 22:09

Jos aivan rehellinen olen niin en itse oikein tiedä että käytänkö pisteitä ja pilkkuja..... Mutta isot alkukirjaimet taidan laittaa ja henk kohtaisesti pidän kirjoitus ulkoasuani suhteellisen siistinä :D
I'd rather regret doing something than not doing something.

Avatar
Eob
Velho / Noita
Viestit: 479
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 20:34
Paikkakunta: Kempele

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Eob » 18 Huhti 2008, 06:31

Minä tietääkseni laitan yleensä pisteet, pilkut ja kaiken muun höskän.
En voi sietää sitä että kirjoitetaan 'moi oon 15 asun oulussa mitä teille kuuluu' -tyyliin. :o
Kyllä jalat yltää pohjaan, mutta pää ei pinnalle.

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja ridikulous » 18 Huhti 2008, 12:04

___
e: Turhaa scheissea
Viimeksi muokannut ridikulous, 06 Joulu 2009, 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
yes, it may seem ridiculous.

Avatar
Arctica
Peikko
Viestit: 220
Liittynyt: 12 Huhti 2008, 18:02
Paikkakunta: Rovaniemi.
Viesti:

Re: Foorumi ei chattailua varten...

ViestiKirjoittaja Arctica » 13 Touko 2008, 22:11

joni kirjoitti:Hittolainen! Ei saa ees enää puhua omalla murteella :evil:. Ihan tyhmää puhua tällein: minun, sinun, minä olen. Tohon lörpinään menee turhaan aikaa.


Joo, olen ihan samaa mieltä!
Nyt kävi
näin


Palaa sivulle “Ylläpidon ilmoitukset ja foorumi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron