Ranskan vastarintaliikkeen taistelu rautateistä

Vinkkejä ja linkkejä esim. hyviin sivustoihin tai videoihin
A MAN OF A TIME STORM
Jumala
Viestit: 4471
Liittynyt: 01 Tammi 2018, 21:00

Ranskan vastarintaliikkeen taistelu rautateistä

ViestiKirjoittaja A MAN OF A TIME STORM » 27 Heinä 2023, 06:19

Taistelu rautateistä

Cannesin festivaaleilla palkittu elokuva Ranskan rautatieläisten kamppailusta saksalaismiehittäjiä vastaan, kuvattuna tuoreeltaan sodan jälkeen oikeilla tapahtumapaikoilla. Ohjaaja: René Clement. (La bataille du rail, Ranska 1946) Kesto 1h 21 min


Hyvä historian mukainen elokuva kuinka pienetkin haitat kun ne olivat jatkuvia luhistivat Saksalaisen miehityksen Ranskasta kun kansa oli salaa järjestäytyneesti vastaan miehittäjiään. Rautateiden katkaisut ja maanteiden sulkemiset siltojen räjäytyksillä esti täysin Saksan etenemisen.
https://areena.yle.fi/1-62023023

Olen itse aina tuntenut vetoa Ranskan vastarintaliikkeeseen ja keskisen Euroopan metsiin ja hyvin mahdollisesti kuulunut Ranskalaiseen vastarintaliikkeeseen edellisessä elämässä, mutten kuollut sodassa vaan kilparadalla renkaan puhjettua ajautuen ulos kaarteessa, olin mekaanikkona ja koeajolla. Tämä väite alkoi siitä, sattui hyvin outo juttu 20 vuotta sitten, tunnistin 60 luvun alussa kuvatun keskieurooppalaisen kilparadan tv:stä, kaikki yksityiskohdat radasta, katsomon, mutkat, puut, suorat, ihan kaiken radan varrelta, enkä ole käynyt siellä, en harrasta kilpailuja, enkä ollut aiemmin nähnyt dokumenttia, dokumentissa oli muitakin vanhoja kilpa ratoja kuvattuna Euroopasta joita en tuntenut ollenkaan, ihan outoja ne muut, vain sen yhden kilparadan tunnistin kuin olisin kulkenut siellä vuosia, tiedättekö mikä tunne siitä nousi, karvat pystyyn! En tosiaan ollut nähnyt tuota dokumenttia aiemmin. Toinen outous minkä kerroin nuorena tytöystävälle, tuli vahva tunne että olin kuollut jossain kilparadalla renkaan räjähtämiseen mutkassa, tuolloin en tiennnyt vielä enempää. Osasin jo nuorena virittää moottorit ja kiinnostuksen kohteet oli vain kuusi sylinteriset vapaasti hengittävät ja osasin perustella miksi se on paras moottori, nykyisin ajan nelisylinterisellä turbolla ja pidän sitä parempana ja taloudellinenkin ja meni tosi kauan että ymmärsin turbon koko toiminnan, jos vieläkään täysin, hyvin outoa sekin ettei uusi autotekniikka mennyt jakeluun eikä kiinnosta! turboja oli jo 50-60 luvun vaihteessa lentokoneissa, muttei niinkään yleistynyt formuloihin vielä, eikä autoihin olenkaan. sitten en viihdy tippaakaan täällä kylmässä Oulussa, eikä täällä ole metsiä! Oikeita metsiä!

Synnyin todennäköisesti samantien kuoltuani, kuten onnettomuuksissa kuolleille monesti käy reinkarnaatio tutkimusten mukaan. Skeptikkojen ei tarvi tätä niellä, mutta itselleni tämä on vahva tunne että suurinpiirtein näin se meni.

Palaa sivulle “Vinkit ja linkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa