Olen lukenut tenttikirjoja lähinnä, mutta muuhunkin on ollut aikaa.
Juha Sihvosen "hyvän elämän politiikka" käsittelee Aristotelesta ja erityisesti hänen poliittista filosofiaansa. Suosittelen.
Alison Weir: The six wives of henry VIII. "Englannin Kaari Utrion" kirjoittama teos, osin viihteellinen, mutta historiallisesti paikkansa pitävä. Sama mimmi on kirjoittanut myös Elisabeth ensimmäisestä samantyyppisen tuotoksen, se on hankinnassa.
Patricia Cornwell: Portrait of a killer. Jack the ripper case closed. Oikea megaluokan kohuteos englannissa. Cornwell esittää kirjassa varsin vahvat perustelut sille, että viiltäjä Jack olisi englantilainen kansallisaarre, kirjailija/näytelmäkirjailija/taiteilija/monilahjakkuus Walter Sickert. Cornwell yritti ratkaista murhaajan henkilöllisyyttä käsiala analyysilla ja profiloinnilla. Tietysti tämä on vain teoria muiden joukossa, mutta on tämä uskottavampi, kuin moni muu. Sickertiltä löytyy jopa lapsuuden trauma, joka olisi saattanut käynnistää hänen naisvihansa. Suosittelen aihepiirin ystäville. Saatavana ainoastaan englanninkielisenä.
Wilbur Smith: Niilin noita. Muinaisen Egyptin dekkarimaista romantiikkaa aihetta koskevan pehmoisen hölynpölyn ystäville.
Kathy Reichs: Kaivojen vainajat. Toinen dekkari jo aikaisemmassa viestissä mainitun jatkoksi. Bones -sarja perustuu näihin. Suosittelen CSI -viihteen ystäville.
Ian Crofton: The kings and queens of England. Hakuteostyyppinen kirja, jossa ovat kaikki englannin kuninkaat ja kuningattaret 700-luvulta jälkeen ajanlaskumme alun aina nykypäivään ja Elluun asti. Minulla on nyt jotenkin menossa tällainen englannin kuninkaallisista lukemisen vaihe.
Siitä on aika kauan, kun olen tähän topicciin viimeksi laittanut yhtään mitään, joten kirjoja on kertynyt kymmenittäin, tässä oli vain muutamia esimerkkejä viimeisimpien joukosta. Yöpöydällä keskeneräisinä lojuvat lisäksi Anna-Leena Härkösen uusin ja maailman uskontoja käsittelevä tiiliskivi.
Lika on ainetta väärässä paikassa. (Mary Douglas)