Minkä kirjan luit viimeksi?

Esittäytymiset, gallupit ja muu yleinen jutustelu
Avatar
ValkeaLeidi
Peikko
Viestit: 232
Liittynyt: 19 Kesä 2008, 16:52
Paikkakunta: P*ska Kaupunni

Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja ValkeaLeidi » 29 Kesä 2008, 12:04

Tällaista aihetta en ole täältä vielä bongannut, joten ajattelin aloittaa sen itse.

Eli minkä kirjan luit viimeksi? Mistä se kertoi? Voisitko suositella sitä kenellekään? Kirja voi liittyä kouluun tai paranormaaliin tai olla liittymättä. Jos et lue kirjoja lainkaan, voit ohittaa aiheen. Tähän voi kommentoida useinkin, jos saat jonkun kirjan luettua, jota haluat haukkua tai suositella.

Itse sain loppuun tänään Sofi Oksasen tuoreimman romaanin "puhdistus", se kertoo kahden naisen yhteenkietoutuvan tarinan Viron lähihistoriasta ja sotahistoriasta. Se sivuaa vainojen uhreja sota-aikana sekä nykyään naisiin kohdistuvaa hyväksikäyttöä. Ihan hyvä kirja, tosin odotin tästä parempaa, kun tätä on niin kovasti kehuttu. Ei aina oikein pysynyt kärryillä. En tiedä voinko suoranaisesti suositella.

Koulun puolesta luin tenttiin "Argumentti ja kritiikki"-nimisen teoksen, jossa opetetaan retoriikkaa ja argumentointia. Tylsä kuin mikä ja aikaansa pahasti jäljessä.
Lika on ainetta väärässä paikassa. (Mary Douglas)

Avatar
Arctica
Peikko
Viestit: 220
Liittynyt: 12 Huhti 2008, 18:02
Paikkakunta: Rovaniemi.
Viesti:

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja Arctica » 29 Kesä 2008, 12:54

Luin tässä jonkun aikaa sitten sellasen Eragon- kirjan. Se kertoo Lohikäärmeestä ja pojasta. Suosittelen kyllä muillekkin, etenkin sellaisille jotka pitää fantasiasta. Mielestäni tämä oli ehkä paras kirja mitä olen lukenut ja olen nyt lukemassa sarjan toista osaa Esikoinen. Eragon on nähty jo elokuvateattereissa ja tullut DVDlle.
Nyt kävi
näin

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja tuputhy » 29 Kesä 2008, 14:57

Olen lukemassa kirjaa: "Mielen parantava voima"
Kirjoittanut Tulku Thondup, yksinkertaisia tiibetiläisiä harjoituksia.

Suosittelen kaikille jotka haluavat parantaa sisintään ja siten voida kaikinpuolin paremmin!
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Ufomies
Peikko
Viestit: 234
Liittynyt: 13 Maalis 2008, 01:34
Paikkakunta: Suomen Ateena

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja Ufomies » 29 Kesä 2008, 16:03

Murakami Haruki - Umibe no Kafuka
"Olipa kerran ufomies, joka lentotemput ties."

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja tuputhy » 29 Kesä 2008, 22:33

Puhuuko ufomies Japania? Voisit laittaa kirjan nimen myös suomeksi!
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Ufomies
Peikko
Viestit: 234
Liittynyt: 13 Maalis 2008, 01:34
Paikkakunta: Suomen Ateena

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja Ufomies » 30 Kesä 2008, 00:13

Ah, sori. En lukenut suomeksi. Kafka rannalla on käännös, olettaisin että löytyy aika monesta kirjastosta?
"Olipa kerran ufomies, joka lentotemput ties."

Avatar
ninjani
Muumio
Viestit: 274
Liittynyt: 23 Maalis 2008, 11:43

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja ninjani » 01 Heinä 2008, 12:46

En mikään hirveä lukutoukka ole... Luen kirjoja vaan sillon jos pitää koulussa pitää esitelmä...
Ilman sotaa ei ole rauhaa.

Avatar
B-note
Kummitus
Viestit: 54
Liittynyt: 23 Maalis 2008, 20:12

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja B-note » 04 Heinä 2008, 11:50

TSH-trilogian taisin viimeksi lukaista.
ORANJE

Avatar
Riikervo
Muumio
Viestit: 291
Liittynyt: 14 Touko 2008, 21:59
Paikkakunta: Satakunnan rajamailla.

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja Riikervo » 04 Heinä 2008, 15:44

Siitä on niin hävettävän pitkä aika kun olen viimeksi lukenut. Taisin lukea viimeksi Arto Paasilinnan(?) jäniksen vuosi. :?
On olemassa 3 tapaa tehdä asioita: oikea tapa, väärä tapa ja minun tapani.

"Minäkö väärässä? En todellakaan, vaikka kaikki todisteetkin siihen viittaisivat."

Avatar
Zipuli
Poltergeist
Viestit: 340
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:34

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja Zipuli » 04 Heinä 2008, 15:50

Lukaisin uuden potterin... sen lukemiseen meni puoli vuotta, sillä puolivälissä kiinnostus kirjaan lopahti. Mutta loppuun päästyäni totesin, että kirja oli sen arvoinen : )

Löysinpä kerran takapihalta
Halinallen mättään alta
Hämmästyin ja tuntui pahalta
Halinalle näytti lahnalta

Avatar
Jaarno
Isojalka
Viestit: 1756
Liittynyt: 09 Kesä 2008, 16:39

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja Jaarno » 07 Heinä 2008, 22:04

Dan Brownin kirjat ovat oikeastaan ainoita joita jaksan lukea hyvällä mielellä kannesta kanteen. Viimeksi luin juuri Dan Brownin Murtumattoman Linnakkeen.

En nyt tiedä mitä sanoa kirjasta paljastamatta juonesta mitään tärkeää. Tapahtumat sijoittuvat enimmäkseen USA:n laitokseen (En muista nimeä) jossa murretaan terroristien yms. koodeja. Myös Espanjassa pyöritään. Kirjassa siis eräs mies on keksinyt algoritmin jota ei voi purkaa ja hän uhkaa myydä sen. Niinpä tämä kyseinen laitos yrittää estää algoritmin julkaisemisen.

Suosittelen luettavaksi. Kuten myös muita Brownin kirjoja.

Avatar
Stinttunen
Alieni
Viestit: 122
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 21:03
Paikkakunta: Ranua
Viesti:

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja Stinttunen » 08 Heinä 2008, 09:52

Joo, eli viimeksi luin Cornelia Funken kirjoittaman Mustesydän- nimisen kirjan. Suosittelen sitä fantasia seikkailuista pitäville lukijoille. Miinuksena mainittakoon, että kirjan tapahtumat olivat hiukan ennalta arvattavissa. Ilta lukemiseksi ei välttämättä sovi, sillä kirja oli ns. "vaikeasti luettavaa" eli koko ajan piti olla ajatus keskittyneenä lukemaansa. Mutta jos tykkää pitkistä(666 sivua) ja mukaansa tempaavista kirjoista, joissa vaan mielikuvitus on rajana, suosittelen! :geek:
Elämässä ei ole voittajia, on vain selviytyjiä.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 08 Heinä 2008, 12:04

Terry Pratchett - Talventakoja, viimeisin nuortenkirjoista. Terry Pratchett ylittää minun asteikolla reilustikin esim J. K. Rowlingin...
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
ValkeaLeidi
Peikko
Viestit: 232
Liittynyt: 19 Kesä 2008, 16:52
Paikkakunta: P*ska Kaupunni

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja ValkeaLeidi » 08 Heinä 2008, 15:42

Minäkin luin pari kuukautta takaperin tuon Brownin murtumattoman linnakkeen, enkä kyllä pitänyt siitä yhtään. Se oli ennalta-arvattava ja nuo atk-hommat ja matematiikka eivät kyllä ole muutenkaan minun heiniäni. Brown kuitenkin onnistuu kirjoittamaan kaikki teoksensa niin koukuttavasti, että ne jaksaa lukea loppuun. Muista hänen teoksistaan pidän enemmän. Kaksi viimeisintä olen lukenut jopa useamman kerran. :)

Luin juuri tänä sateisena aamuna loppuun Lionel Shriverin kirjan "Poikani Kevin". Se kertoo kirjemuodossa äidin ja pojan tarinan. Pojasta tulee koulutappaja, joka tappaa useita muttei itseään. Kirjeet ovat takaumia, ja niissä pohditaan mm. sitä, olisiko kelkan voinut kääntää lasta enemmän rakastamalla ja pahan tematiikkaa, erityisesti sitä voiko ihminen olla luonnostaan "paha". Kirja ei ole elämänkerta, mutta siitä löytyy yhteyksiä oikeasti tapahtuneisiin koulusurmiin.

Kirja on koukuttava ja aika ajoin ahdistavakin. Palkintojakin tämä teos on voittanut. Alku on tylsähkö, mutta noin sadannen sivun kohdalla alkaa tapahtua. Suosittelen kyllä.
Lika on ainetta väärässä paikassa. (Mary Douglas)

Avatar
domino
Alieni
Viestit: 103
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja domino » 09 Heinä 2008, 01:53

Siitä on kyllä pitkä aika, kun olen jonkun kirjan lukenut, mutta viimeksi taisin lukea ihan loppuun asti oli AC/DC:n elämäkerta. Nyt meneillään Iron Maidenin elämäkerta.

Avatar
s3nsi
Alieni
Viestit: 111
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 12:15

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja s3nsi » 09 Heinä 2008, 23:48

Haluisin lukee George Orwellin kirjan nimeltä 1984, koska se vaikuttaa hyvin ajankohtaiselta kirjalta. Oon vaan hirveen laiska lukemaan kirjoja. Mulla oli tuo jo kerran lainassa. Nyt päätänkin, että huomenna alotan lukemaan tuota. Netistä tuleekin luettuu kaikenlaista sit senkin edestä.

Viimeksi luin Philip K. Dickin Mahdoton Planeetta -novellikokoelmaa. Mielenkiintoisia todentuntuisia scifitarinoita. Kaikissa vaan oli aika surullinen loppu. Enpä saanut tuotakaan loppuun asti luettua. Siksi otin senkin uudestaan lainaan :)
Believe The Unbelievable...

11:11

http://www.youtube.com/user/abbazaba

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 12 Heinä 2008, 00:10

Markus Kajo "Kettusen"
Kettusen paluu:Ihmisen käsikirja
Meinasin tukehtua nauruun koko ajan. Kirjaimellisesti.

Ps. Muistaako/tietääkö kukaan vanhan tv ohjelman Kettunen. Minulta jäi välistä. (liian nuori ymmärtämään tv:tä) Saakohan sitä mistään?
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Elisabeth
Maahinen
Viestit: 187
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 00:19
Paikkakunta: Periferia Etelä-Suomessa

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja Elisabeth » 12 Heinä 2008, 00:18

Surkeide Sattumusten Sarja Osa1
Ihmiset ovat tyhmiä olentoja, jotka eivät opi virheistään...

Avatar
vaskikäärme
Jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: 26 Heinä 2008, 21:45
Viesti:

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja vaskikäärme » 27 Heinä 2008, 21:26

Koska olen himolukija ja minulla on monta kirjaa kesken yleensä kerralla, niin tänne pläjähtää liuta kirjoja:

Diana Gabaldon: Tuliristi
Gabaldon kirjoittaa koukuttavan viihdyttävästi, asiaa 1700-luvun Skotlannista ja Amerikasta. Kirja kertoo nykyajan lääkärinaisesta, joka kävelee Beltanena ( noin vapun tienoilla, kelttien vuodenkiertojuhla) kivikehään ylämaalla ja päätyy menneisyyteen... Pitkä sarja ihanan paksuja kirjoja, hurjasti seikkailua, romantiikkaa ja montaa mystistäkin aihetta sivutaan kevyesti. Suosittelen!

Selvennyksenä, kyseinen opus on toiseksi uusin osa sarjassa, jonka muodostavat kirjat Muukalainen, Sudenkorento, Matkantekijä, Syysrummut, Tuliristi ja Lumen ja tuhkan maa

Kaari Utrio: Isabella
Uudelleen luennassa. Kaari Utrio on suosikki kirjailijoitani, hän tietää niin paljon ja osaa kirjoittaa siitä vetävästi. Tämäkin kirja on hänen tyypilliseen tapaansa romanttisen sadun muotoon puettua historian opetusta, ihmettelen jos historia ei ala vetää koulussakin hänen kirjojaan lukevia. Suosittelen, kuten kaikkia Utrion kirjoja.

Puiden kansa
Kirja on loistava kurkistus suomalaiseen pakanahistoriaan ennen kristinuskon tuloa, suomalaisten suhteista puihin, metsiin, maan jumaliin, karhuihin jne. Kirjan huikeisiin valokuviin voisi upota tunneiksi. Suosittelen lämpimästi kaikille suomalaisten ihkaomasta mystiikasta/muinaisuskosta kiinnostuneille.

T. Thorn Coyle: Evolutionary witchcraft
Feri-noituuden opettaja, aivan ihanaa, voisi sanoa että maukasta ja kaunista tekstiä suoltava nainen. Kirja on kielitaidottomien kannalta valitettavasti saatavissa vain englanniksi. Hänen kirjassaan henkisyys nivoutuu arkeen maukkaasti ja kirjan harjoitukset ovat... vahvoja. Feri-noituudesta tietämättömille artikkeli aiheesta:
http://www.lehto-ry.org/feri.html

Elisabeth Haich: Seksuaalivoima ja jooga
Seksuaalisuuden ja joogan filosofiaa mielenkiintoisesta näkökulmasta. Sopii niille jotka jaksavat keskittyä tiukasti lukemaansa, ei avaudu yhdellä lukemalla, kuten ei muutkaan Haichin teokset.
Viimeksi muokannut vaskikäärme, 28 Heinä 2008, 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun epäröitte, valitkaa kokemus - ~Kuthumi~
Jokainen aamu, jalkojesi koskettaessa lattiaa, vedä syvään henkeä ja kysy itseltäsi, "miksi olen täällä?" - ~Tobias~

Avatar
ValkeaLeidi
Peikko
Viestit: 232
Liittynyt: 19 Kesä 2008, 16:52
Paikkakunta: P*ska Kaupunni

Re: Minkä kirjan luit viimeksi?

ViestiKirjoittaja ValkeaLeidi » 28 Heinä 2008, 12:04

Rakastanpa minäkin Diana Gabaldonin tuotantoa, sen kirjoitustyyliä, yksityiskohtia, enkä minä nyt nenääni nyrpistä romantiikallekaan. :) Yksi lempikirjailijoistani ehdottomasti. Uusin kirja ilmestyy elokuun lopulla, tosin se ei ole muukalaissarjaan, vaan Lordi John-sarjan toinen kirja. Jos Vaskikäärme tiedät jotain samantyyppistä kirjallisuutta, otan mielelläni vastaan vinkkejä.

Suosittelen minäkin Gabaldonia, romantiikannälkäisille historiasta kiinnostuneille naislukijoille erityisesti. Niin, ja sellaisille joita sivumäärät (noin 1000 per kirja) eivät säikäytä. "Muukalainen" on sarjan ensimmäinen kirja, aloitelkaa siitä. :)


Luin itse viimeksi Kathy Reichsin uusimman, nimeltään Maanantain Murheet. Kirjoissa seikkailee Temperance Brennan-niminen rikosantropologi. Näistä kirjoista on väsätty myös Tv-sarja Bones, tosin kirjan ja sarjan Temperance ovat täysin erilaisia ihmisiä. Sisältää kliinistä ruumiidentonkimista käsittämättömällä tarkkuudella (kirjailija on antropologi) ja dekkarimaisia juonenkäänteitä. Suosittelen CSI-meiningistä pitäville. Suosittelen myös muita Reichsin kirjoja samaan sarjaan, näitä on suomennettu jo useita.
Lika on ainetta väärässä paikassa. (Mary Douglas)


Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron