Kuulutko kirkkoon?

Esittäytymiset, gallupit ja muu yleinen jutustelu

Kuulutko kirkkoon?

Kyllä
69
55%
En
56
45%
 
Ääniä yhteensä: 125

Avatar
Shakaali
Maahinen
Viestit: 175
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Shakaali » 04 Syys 2011, 14:51

WM_ kirjoitti:Kai ne oletti että sielä on lunta ja kylmää silloin? :D


Sanovat, että korkeammilla kukkuloilla voi olla lunta. Yöllä lämpötila voi laskea aika alhaiseksi. Paha sanoa kun en ole itse ollut paikalla.

Avatar
Renkku
Valaistunut
Viestit: 35
Liittynyt: 04 Touko 2011, 23:17
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Renkku » 04 Syys 2011, 20:19

Vic Rattlehead kirjoitti:
Renkku kirjoitti:
Vic Rattlehead kirjoitti:Tapa kristismi(? ihan varma taipuuko noin) on suhteellisen yleistä nykyään, enemmistöhän kirkossa roikkuukin juuri näitten merkityksettömien rituaalin omaisten perinteiden takia.

Itsekkö tuon termin keksit? Jos niin täytyy antaa aploodeja. Ainakin nyt tiedän mihin "uskontoon" kuulun :D

Yrität ilmeisesti jollakin tavalla osoittaa ivaa? Turhaan, nimittäin ihan oikeasti en vain ole varma miten tuo sana taipuu, mitään varsinaista termiä edes yrittänyt taivutella.

Ei se mitään ivaa ollut vaikka nyt kun sanot niin saattaa se hiukan semmoiselta kuulostaa. x3

Avatar
Alex
Jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: 20 Loka 2011, 19:34

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Alex » 20 Loka 2011, 21:20

Kyllä kuulun, tosin en ev.luterilaiseen vaan ortodoksiseen. Uskonto on minulle tärkeä ja henkilökohtainen asia ja vaikka olenkin ihan suht maallinen ihminen, luen silti iltarukoukset ja pyrin käymään jumalanpalveluksessa vähintään kerran kuussa. Lisäksi käyn ripillä, se on minulle erittäin vapauttava ja helpottava asia. Kotonani on myös oma henkilökohtainen kotialttari.

Vaikka olenkin uskossa, en silti ole kieltämässä tieteen saavutuksia tai mm. evoluutioteoriaa. Vaikka uskookin Jumalaan, on silti oikeus ajatella omillakin aivoilla. En myöskään näytä ortodoksisuuttani muille millään tavoin arkielämässäni; en kieltäydy tekemästä mitään vetoamalla siihen, että olen uskovainen tai ortodoksi, enkä ole jatkuvasti tekemässä ristinmerkkiä ja kumartamassa. Ihan normaali ja järkevä ihminen olen, vaikka uskonkin.

Oma ihanteeni ja toiveeni olisi että kaikki kuuluisivat kirkkoon, mutta koska usko on niin henkilökohtainen asia ei sitä voi mennä kellekään tuputtamaan. Omasta uskostani puhun vain jos siitä kysytään, ja silloinkin harkiten ja maltillisesti.

Avatar
Shakaali
Maahinen
Viestit: 175
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Shakaali » 21 Loka 2011, 10:55

Alex kirjoitti:enkä ole jatkuvasti tekemässä ristinmerkkiä ja kumartamassa. Ihan normaali ja järkevä ihminen olen, vaikka uskonkin.


Sinänsä sääli, että tuollaistakin joutuu ihmisille erikseen selventämään. Samoin suhdetta kreationismiin.

Oletko muuten kuulunut lapsesta asti ortodoksiseen, vai liittynyt myöhemmin? Jotain ortodoksisuutta käsitteleviä kirjoja lukiessa on tullut vastaan, että sille kirkolle joutuu liittyessään näyttämään olevansa kunnon uskova ja ortodoksi. Käytännössä siis lukemalla ortodoksista kirjallisuutta ja käymällä jumalanpalveluksissa. Onko näin oikeasti? Lukemani kirjat saattoivat kyllä olla noin 30-40 vuotta vanhoja ja ajat muuttuneet...

Avatar
Alex
Jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: 20 Loka 2011, 19:34

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Alex » 21 Loka 2011, 12:53

Shakaali kirjoitti:Sinänsä sääli, että tuollaistakin joutuu ihmisille erikseen selventämään. Samoin suhdetta kreationismiin.

Oletko muuten kuulunut lapsesta asti ortodoksiseen, vai liittynyt myöhemmin? Jotain ortodoksisuutta käsitteleviä kirjoja lukiessa on tullut vastaan, että sille kirkolle joutuu liittyessään näyttämään olevansa kunnon uskova ja ortodoksi. Käytännössä siis lukemalla ortodoksista kirjallisuutta ja käymällä jumalanpalveluksissa. Onko näin oikeasti? Lukemani kirjat saattoivat kyllä olla noin 30-40 vuotta vanhoja ja ajat muuttuneet...


Niinpä.

Ihan "syntymäortodoksi" olen. Isäni on tosin myöhemmin eronnut kirkosta ja kääntynyt ev.luterilaiseksi, mutta itse koen tämän olevan minulle täysin oikea usko enkä ole koskaan edes ajatellut eroavani. Meidän seurakunta on niin pieni ja lämminhenkinen, ettei sellaista "kotia" voi jättää.

Tiedän omasta seurakunnastani pari tapausta, joissa henkilö on liittynyt ortodoksiseen kirkkoon oltuaan alunperin ev.luterilainen. Toisen liittymisprosessia pääsin hieman lähemmin seuraamaan, sillä minua pyydettiin kyseisen henkilön ort. kummiksi. Molemmilla koko liittyminen on kestänyt noin vuoden verran (olen tosin kuullut pidemmistäkin ajoista), jonka aikana he joutuivat käymään uskoomme perehdyttävillä kursseilla, lukemaan paljon "alan" kirjallisuutta, osallistumaan lukuisiin jumalanpalveluksiin (ehtoolliseen ei tietenkään saanut osallistua) sekä keskustelemaan useaan otteeseen papin ja oman, tulevan rippi-isän kanssa. Ja molemmista on mielestäni tullut ihan hyviä ortodokseja. :)

Avatar
Shakaali
Maahinen
Viestit: 175
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Shakaali » 21 Loka 2011, 15:29

Vuosi kuuloistaa aika pitkältä ajalta. Eivät ev.lut ja ortodoksisuus kuitenkaan niin paljoa toisistaan poikkea. Itsekin pidän ortodoksisuutta luterilaisuutta kiinnostavampana, ainoa vaan, että en ymmärrä neitsyt marian mielestäni ylikorostunutta asemaa.

Kuitenkin vierastan ajatusta siitä, että kirkko tarkkailisi olenko tarpeeksi hyvä heille. Mutta eipä asia minulle kuulukaan...

Avatar
Alex
Jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: 20 Loka 2011, 19:34

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Alex » 21 Loka 2011, 20:29

Shakaali kirjoitti:Kuitenkin vierastan ajatusta siitä, että kirkko tarkkailisi olenko tarpeeksi hyvä heille. Mutta eipä asia minulle kuulukaan...


Nyt taisit ymmärtää väärin. Ei kirkko katso ovatko ihmiset sille tarpeeksi hyviä, vaan tuolla liittymiskoulutuksen kestolla halutaan vain varmistua, että henkilö on oikeasti tosissaan ja sisäistää, mihin ortodoksit oikeasti uskovat. Pitää kuitenkin muistaa että ortodoksisessa kirkossa traditio on äärimmäisen tärkeää ja moninpaikoin hyvin monimutkaista, joten mielestäni on vain hyvä että kirkko on valmis tarjoamaan halukkaille liittyjille perehdytystä asiaan. Ettei sitten liittyttyään henkilö yhtäkkiä huomaakin, että "ei herramunjee, eihän tämä olekaan ollenkaan minun juttu!" ja ota ja eroa kirkosta. Sehän taas ei hyödyttäisi ketään, päinvastoin. Kaikki ovat tervetulleita ortodoksisen kirkon pariin, ei siellä katsota onko joku tarpeeksi arvokas tai hyvä liittyäkseen!

Shakaali kirjoitti:Eivät ev.lut ja ortodoksisuus kuitenkaan niin paljoa toisistaan poikkea.


Miten sen nyt ottaa, itse koen ev.lut ja ortodoksisen kirkon olevan melkein kuin yö ja päivä. Ortodoksien kirkolliset menot ovat paljon värikkäämpiä ja lähes täysin erilaisia kuin ev.luterilaisten, vaikka samaa Jumalaahan siellä palvotaakin. Myös usko poikkeaa monessa kohtaa ev.luterilaisesta, mm. mysteerioiden, sakramenttien, pappeuden ja juuri esim. tämän mainitsemasi Jumalansynnyttäjän kohdalla. Ja lisäksi on se traditio, jonka ylempänä jo mainitsinkin, joka poikkeaa niin paljon ev.luterilaisesta että sen jos minkä oppimiseen on hyvinkin perusteltua käyttää tuo vuoden mittainen aika ellei jopa enemmänkin.

Avatar
Shakaali
Maahinen
Viestit: 175
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Shakaali » 21 Loka 2011, 20:57

Alex kirjoitti:Nyt taisit ymmärtää väärin. Ei kirkko katso ovatko ihmiset sille tarpeeksi hyviä, vaan tuolla liittymiskoulutuksen kestolla halutaan vain varmistua, että henkilö on oikeasti tosissaan ja sisäistää, mihin ortodoksit oikeasti uskovat.


En ymmärtänyt, vaan ilmaisin itseäni huonosti. Tarkoitin, että pitäisi luottaa siihen, että ihminen liittyessään tietää mihin on ryhtymässä. Toki ymmärrän, että suositellaan lisätutustumista aiheeseen, jos selviää ettei liittyjä tajuakaan aiheesta mitään. Minua myös liittyessäni häiritsisi tieto, että omistautumistani tarkkailtaisiin.

Miten sen nyt ottaa, itse koen ev.lut ja ortodoksisen kirkon olevan melkein kuin yö ja päivä. Ortodoksien kirkolliset menot ovat paljon värikkäämpiä ja lähes täysin erilaisia kuin ev.luterilaisten, vaikka samaa Jumalaahan siellä palvotaakin. Myös usko poikkeaa monessa kohtaa ev.luterilaisesta, mm. mysteerioiden, sakramenttien, pappeuden ja juuri esim. tämän mainitsemasi Jumalansynnyttäjän kohdalla. Ja lisäksi on se traditio, jonka ylempänä jo mainitsinkin, joka poikkeaa niin paljon ev.luterilaisesta että sen jos minkä oppimiseen on hyvinkin perusteltua käyttää tuo vuoden mittainen aika ellei jopa enemmänkin.


Minä katson, että sakramentit ym (ja varsinkin jumalanpalvelusten kaavat ja ulkoinen olemus). on lopulta pelkkää kuorrutusta. Onhan noita opillisia eroja, mutta eivät ne minusta ole niin merkittäviä, että vaadittaisiin vuoden opiskelua. Toisaalta en ole ortodoksisuuteen niin hyvin perehtynyt, joten en vaan ehkä tajua sitä...

Avatar
Kaaosjumala
Maahinen
Viestit: 193
Liittynyt: 06 Touko 2011, 13:32
Paikkakunta: Turku

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Kaaosjumala » 24 Loka 2011, 09:44

Enpä tiedä mihin topicciin tämä pitäisi pistää, mutta eiköhän se jotenkin tänne sovi:
Kristinuskon yksi tärkeimpiä asioita, tai ainakin näin minulle on yritetty tätä opettaa koulussa ja kirkossa, on 10 käskyä. Tässä on jo aika kauan kuitenkin tullut ihmeteltyä varsinkin tätä ensimmäistä käskyä, eli:
Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

Kristinuskon ensimmäinen käsky on että on vain yksi Jumala. Miksi sitten Jeesusta kutsutaan Herraksi ja Jumalaksi? Jos Jeesus on Jumalan poika, ei Jeesus ole Jumala. Mutta jos Jeesus on Jumala, niin sitten mitä tapahtui ensimmäiselle Jumalalle? Vai onko kristinuskossa sittenkin kaksi jumalaa?

Huom. tarkoitus ei ole lietsoa vihaa tai riitaa, minua vain kiinnostaa uskontojen ristiriidat ja yhteneväisyydet ja haluaisin vain kysyä muiden näkemystä asiaan.
"There's something out there and it ain't no man"

Avatar
Shakaali
Maahinen
Viestit: 175
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Shakaali » 24 Loka 2011, 17:28

Kaaosjumala kirjoitti:Kristinuskon ensimmäinen käsky on että on vain yksi Jumala. Miksi sitten Jeesusta kutsutaan Herraksi ja Jumalaksi? Jos Jeesus on Jumalan poika, ei Jeesus ole Jumala. Mutta jos Jeesus on Jumala, niin sitten mitä tapahtui ensimmäiselle Jumalalle? Vai onko kristinuskossa sittenkin kaksi jumalaa?

Huom. tarkoitus ei ole lietsoa vihaa tai riitaa, minua vain kiinnostaa uskontojen ristiriidat ja yhteneväisyydet ja haluaisin vain kysyä muiden näkemystä asiaan.


Virallisesti on päätetty kait suunnilleen, että on yksi kolmiyhteinen jumala. Isä, poika ja pyhä henki, jotka ovat yhden jumalan eri "ilmenemismuotoja". Jeesus on siis osa tätä Jumalaa. Minussakin tämä on aina herättänyt ihmetystä.

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Zrud » 24 Loka 2011, 22:31

Uskovaiset ny o sen verta tyhmiä että ne uskoo mitä vaa paskaa kuha "jumaIa" on sen sanonnut.
Feel the LOVE

Avatar
Kaaosjumala
Maahinen
Viestit: 193
Liittynyt: 06 Touko 2011, 13:32
Paikkakunta: Turku

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Kaaosjumala » 25 Loka 2011, 09:49

Zrud kirjoitti:Uskovaiset ny o sen verta tyhmiä että ne uskoo mitä vaa paskaa kuha "jumaIa" on sen sanonnut.

Jos ei nyt kuitenkaan yleistetä ihmisiä. Itse tiedän muutamia henkilöitä jotka sattuvat olemaan uskovaisia enemmän tai vähemmän fanaattisesti ja itsekin jotain asioita kyseenalaistavat. Usko J(j)umalaan ei myöskään tarkoita että on täysin sokea. Itse en ole uskovainen, vaikka uskon Jumalaan. En tiedä mikä Jumala on, itse määrittelen sen vain voimakkaampana elävänä voimana, on sitten joko energiaa tai alieni alfa centaurista joka meidän evoluutiomme täällä aloitti. Ei ole välttämättä kaikkivoiva mutta määritelmän mukaan on Jumala.
"There's something out there and it ain't no man"

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Zrud » 25 Loka 2011, 18:54

uskovaisiIIa nyt tarkoitin pääpainotteisesti kristinuskossa oIevia. Jos omistat aivot ja Iuet raamattua niin kaikki on ristiriidassa keskenään ja muuta yIi ampuvaa fiktiota. Muta Usko tekee vain joistakin ihmisistä oikeasti ihan v"""" tyhmiä.
ja se on karu fakta.
Feel the LOVE

Avatar
Varjotar
Maahinen
Viestit: 195
Liittynyt: 22 Tammi 2013, 22:51

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Varjotar » 23 Tammi 2013, 11:39

En kuulu enkä koskaan tule kuulumaankaan. Se laitos edustaa kaikkea sellaista, mitä en hyväksy enkä allekirjoita..
I do not know if you do not know.. :ghost:

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Zrud » 04 Helmi 2013, 12:18

Intiaani kirjoitti:Kuulun, ihan laiskuuttani.


http://eroakirkosta.fi/

Laiskuuttasi voisit sitten myös erotakkin siitä.
Feel the LOVE

Avatar
OSITutkimusseura
IhmisSusi
Viestit: 979
Liittynyt: 04 Touko 2009, 22:59
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja OSITutkimusseura » 04 Helmi 2013, 18:47

Itsehän taidan pysyä kirkon jäsenenä jo pelkästään sen vuoksi, kun kirkosta eroaminen on pahasti mainstreamiksi muuttunut muoti-ilmiö. :)
Rokettirollin kuuntelusta ei vanhemmat enää hermostu, Punk on kuollut ja goottiangstiemoiluitsensäviiltelykin on hävinnyt, joten luonnollisena jatkumona sitten kirkosta eroaminen.
- Pasi

Oulun Selittämättömien Ilmiöiden Tutkimusseura
OSIT Ry

http://www.osit.fi
http://ositutkimusseura.blogspot.com

S-postit:
ositutkimusseura[at]gmail.com
pasi[at]osit.fi

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Zrud » 04 Helmi 2013, 21:19

OSITutkimusseura kirjoitti:Itsehän taidan pysyä kirkon jäsenenä jo pelkästään sen vuoksi, kun kirkosta eroaminen on pahasti mainstreamiksi muuttunut muoti-ilmiö. :)
Rokettirollin kuuntelusta ei vanhemmat enää hermostu, Punk on kuollut ja goottiangstiemoiluitsensäviiltelykin on hävinnyt, joten luonnollisena jatkumona sitten kirkosta eroaminen.


Eli tuet mieluummin alkukantaista fasistista lahkoa vain sen takoa koska siitä eroaminen on liian mainstreamia ? Got it.
Feel the LOVE

Avatar
OSITutkimusseura
IhmisSusi
Viestit: 979
Liittynyt: 04 Touko 2009, 22:59
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja OSITutkimusseura » 05 Helmi 2013, 01:26

Zrud kirjoitti:Eli tuet mieluummin alkukantaista fasistista lahkoa vain sen takoa koska siitä eroaminen on liian mainstreamia ? Got it.


Ei. Olen vain liian vanha teiniangstaamaan ja purkamaan sitä raivopäisenä kaikkeen mikä edes hitusen ärsyttää. :tapu:
Tosin ymmärrän kyllä sen, kun nuoruudessa mikään ei tunnu omalta jutulta ja kaikkea pitää vastustaa jo ihan periaatteesta.
- Pasi

Oulun Selittämättömien Ilmiöiden Tutkimusseura
OSIT Ry

http://www.osit.fi
http://ositutkimusseura.blogspot.com

S-postit:
ositutkimusseura[at]gmail.com
pasi[at]osit.fi

Serafi
Valaistunut
Viestit: 47
Liittynyt: 03 Touko 2012, 09:21

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Serafi » 05 Helmi 2013, 18:11

Kuulun, mutta en niinkään uskonnollisuuden tai perinteiden vuoksi vaan maksan mielelläni veroja joilla tehdään myös hyvää. Kirkkohan tarjoaa vaikka mitä ilmaisia palveluita, antavat ruoka-avustuksia jne.
Elämä ei ole ongelma, joka pitäisi ratkaista, vaan todellisuus joka on koettava.
-Sören Kierkegaard

Avatar
Toveri
Maahinen
Viestit: 192
Liittynyt: 27 Helmi 2010, 00:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Toveri » 07 Helmi 2013, 16:29

Serafi kirjoitti:Kuulun, mutta en niinkään uskonnollisuuden tai perinteiden vuoksi vaan maksan mielelläni veroja joilla tehdään myös hyvää. Kirkkohan tarjoaa vaikka mitä ilmaisia palveluita, antavat ruoka-avustuksia jne.


"Todellisia lukuja diakonian osuudesta koko toiminnasta on ollut saatavilla vasta muutamana viime vuonna. Vuoden 2005 tilinpäätösten yhteenvedossa diakonian osuus oli 10,6 %. Mukana saattaa olla toimintaa, johon liittyy "hengellisten ongelmien ratkaisua", ts. enemmän tai vähemmän pyrkimystä kirkon sanoman levittämiseen.

Asia on siis helppo tiivistää: Annatko mieluummin euron hyväntekeväisyyteen vai kymmenen euroa kirkolle?"

https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.p ... kana/miksi

On olemassa tehokkaampiakin tapoja auttaa kuin kirkko.
Illuminatin Suomen osaston disinformaatioagentti nr. 146.


Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron