Kuulutko kirkkoon?

Esittäytymiset, gallupit ja muu yleinen jutustelu

Kuulutko kirkkoon?

Kyllä
69
55%
En
56
45%
 
Ääniä yhteensä: 125

Avatar
Elisabeth
Maahinen
Viestit: 187
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 00:19
Paikkakunta: Periferia Etelä-Suomessa

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Elisabeth » 29 Elo 2008, 19:09

En kuulu kirkkoon, sillä isä ei halunnut että minua kastetaan, ja hyvä näin. :)
Ihmiset ovat tyhmiä olentoja, jotka eivät opi virheistään...

Avatar
JD Matthew
Henkiparantaja
Viestit: 388
Liittynyt: 25 Elo 2008, 18:27

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja JD Matthew » 29 Elo 2008, 19:22

en tiedä pitäiskö erota kirkosta. kuitenkin tulen vanhempana asumaan jossain ulkomailla, niin mitä haittaakaan siitä olisi. en kuitenkaan usko jumalaan ja jeesuksen ihmetekoihin.
http://www.salakapakka.net/ Sitä, mitä et Salakapakasta löydä, sitä sinä et tarvi!
" Whether you like it or not, learn to love it, because it's the best thing going today."
- Ric Flair -

The Best There Is, The Best There Was, The Best There Ever Will Be

Avatar
Calemran
Ylläpitäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 12 Touko 2008, 11:40
Paikkakunta: Pohojanmaa
Viesti:

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Calemran » 01 Syys 2008, 00:10

Minun on nyt ilmoitettava, etten kuulu kirkkoon. En kyllä ole koskaan kuulunutkaan. Turhaa hömpötystä. Suuriosa suvustani on uskossa, mutta eivät kuulu kirkkoon. Kuten paappani joskus viisaasti sanoi, ku erosi kirkosta papin sanottua hänelle "sinua eroat Jumalasta", niin hän oli vain sanonut "ei se Jumala sielä kirkossa ole".
The wind blows through my heart, shivers me one last time, as I now reach out in the dark, no one there.

Avatar
Elisabeth
Maahinen
Viestit: 187
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 00:19
Paikkakunta: Periferia Etelä-Suomessa

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Elisabeth » 01 Syys 2008, 16:48

Calemran kirjoitti:Minun on nyt ilmoitettava, etten kuulu kirkkoon. En kyllä ole koskaan kuulunutkaan. Turhaa hömpötystä. Suuriosa suvustani on uskossa, mutta eivät kuulu kirkkoon. Kuten paappani joskus viisaasti sanoi, ku erosi kirkosta papin sanottua hänelle "sinua eroat Jumalasta", niin hän oli vain sanonut "ei se Jumala sielä kirkossa ole".

Hehe! :lol:
Ihmiset ovat tyhmiä olentoja, jotka eivät opi virheistään...

Avatar
bub
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Huhti 2008, 21:53
Paikkakunta: Turku

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja bub » 01 Syys 2008, 17:09

Kuulun kirkkoon, mutten usko.

tässä on hyvä kiteytys kristin uskosta:
Kuva

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja tuputhy » 01 Syys 2008, 23:43

Niin, ei se Jumala siellä kirkossa ole, vaan sisällämme..Ei me tarvittais mitään temppeleitä, koska me olemme "temppeleitä". Eikös Raamatussa sanota, että Jumala loi meidät omaksi kuvakseen?
Siis: me voimme luoda! Luomme taidetta ja kaikkea. Niin, joku voi sanoa, että ramattu on käännetty niin monta kertaa, mutta perusajatus kai on kuitenkin tämä??
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Esimerkki
Kummitus
Viestit: 50
Liittynyt: 03 Syys 2008, 17:42

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Esimerkki » 04 Syys 2008, 13:06

Thor kirjoitti:Ikävä kyllä kuulun, mutta tarkotus ois erota heti kun täytän 18. Ihan sen takia etten näe mitään hyötyä kuulua johonkin järjestöön, jonka opeista en oo samaa mieltä ja muutenkin ihan sairasta että pieniä vauvoja liitetään tähän järjestöön josta ei voi erota vasta kun 18-vuotiaana jos ei vanhemmat anna erota aikasemmin.

Muutenkin kirkon ja valtion pitäs erottaa toisistaan ihan tyhmää, että valtio tukee yhtä tiettyä uskontoa ja sitä sitten opetetaan kouluissa. ala-asteella ainakin kerrottiin jeesus- satuja totena ja peloteltiin helvetillä. Aina ennen ruokailua tuli rukoilla "siunaa jeesus ruokamme ole aina luonamme " tms. ja aamunavauksissa sitten veisattiin virsiä.


Samaa mieltä. Tulen eroamaan viimestään 18-vuotiaana, ellen saa ennemmin. Verotkin ovat jo niin korkeat ettei mitenkään viiti alkaa maksamaan kirkolle veroja, menevät muutenkin piispojen tilille ja muille kirkon isoille jampoille.
Nyt tuuli kuiskaa hiljaa, että pimeys kylmää tuo
Taakse jäävät vuodet maan se uutta aikaa kasvattaa

Avatar
Riikervo
Muumio
Viestit: 291
Liittynyt: 14 Touko 2008, 21:59
Paikkakunta: Satakunnan rajamailla.

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Riikervo » 05 Syys 2008, 12:37

Kuulun kirkkoon, mutten usko Jumalaan. Uskonnot pohjautuvat todistetusti astrologiaan ja tieteeseen ja mitä esim. Eedenin puutarhan tarinaan tulee, sen ajan ihmiset olivat vielä niin alkukantaisia, että heillä ei ollut harmainta hajuakaan jääkauden loppumisesta ja jäätiköiden sulamisesta, saatika sitten muusta maailmasta. Sen ajan ihminen koitti keksiä selityksen sille valtaisalle tulvalle, joka iski puutarhaan ja pakotti ihmiset pakenemaan. Ainoa mahdollinen selitys sen ajan järjenjuoksulla ja tiedolla muusta maailmasta oli, että Jumala suuttui ja karkoitti heidät.
On olemassa 3 tapaa tehdä asioita: oikea tapa, väärä tapa ja minun tapani.

"Minäkö väärässä? En todellakaan, vaikka kaikki todisteetkin siihen viittaisivat."

Avatar
DS8
Kummitus
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Elo 2008, 13:40

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja DS8 » 06 Syys 2008, 21:26

En kuulu kirkkoon.
Erosin kirkosta kaksi vuotta takaperin, syinä ei ollut kirkollisvero tai muu vastaava, vaan puhtaasti se että ko. uskonto ei koskettanut mua millään tavalla.
En kuulu mihinkään muuhunkaan uskontokuntaan, sillä en usko niihin. Miksi siis kuuluisin kirkkoon?

Sairasta, että vastasyntynyt lapsi voidaan liittää kirkkoon vain vanhempien päätöksen takia.
"So this is life?"

Avatar
Trauma
Vampyyri
Viestit: 833
Liittynyt: 27 Tammi 2008, 13:47

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Trauma » 06 Syys 2008, 23:49

DS8 kirjoitti:Sairasta, että vastasyntynyt lapsi voidaan liittää kirkkoon vain vanhempien päätöksen takia.

Mitäs sitten pitäisi tehdä? Kysyä kahden vuoden iässä haluaako tämä kirkkoon? Kirkosta voi aina erota jos siltä tuntuu, eikä siihen kuulumisen luulisi haittaavan lapsena tai esiteininä ollenkaan, ellei todellinen vastarannan kiiski ole.

Avatar
Riikervo
Muumio
Viestit: 291
Liittynyt: 14 Touko 2008, 21:59
Paikkakunta: Satakunnan rajamailla.

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Riikervo » 07 Syys 2008, 00:14

Trauma kirjoitti:
DS8 kirjoitti:Sairasta, että vastasyntynyt lapsi voidaan liittää kirkkoon vain vanhempien päätöksen takia.

Mitäs sitten pitäisi tehdä? Kysyä kahden vuoden iässä haluaako tämä kirkkoon? Kirkosta voi aina erota jos siltä tuntuu, eikä siihen kuulumisen luulisi haittaavan lapsena tai esiteininä ollenkaan, ellei todellinen vastarannan kiiski ole.

Ideahan onkin siinä, että jos lapsi kuuluu kirkkoon, niin hän saa kristillistä kasvatusta mm. päiväkodissa ja kouluissa väkisinkin. Omaa uskontoa suorastaan tuputetaan joka suunnasta ja pieni lapsi on altis uskomaan kaiken, mitä hänelle sanotaan. Jos minulta kysytään, niin minusta se uskonnollinen kasvatus kuuluisi oman kodin seinien sisäpuolelle, eikä kouluihin saatikka sitten päiväkoteihin. Tuntuu niin väärältä, että pieniä lapsia huijataan jollain olemattomalla.
On olemassa 3 tapaa tehdä asioita: oikea tapa, väärä tapa ja minun tapani.

"Minäkö väärässä? En todellakaan, vaikka kaikki todisteetkin siihen viittaisivat."

Avatar
SHap
Alieni
Viestit: 125
Liittynyt: 08 Elo 2008, 00:33
Paikkakunta: Oulu/Jyväskylä

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja SHap » 07 Syys 2008, 00:37

Esimerkki kirjoitti:Verotkin ovat jo niin korkeat ettei mitenkään viiti alkaa maksamaan kirkolle veroja, menevät muutenkin piispojen tilille ja muille kirkon isoille jampoille.

Eipä tuo minun kirkollisvero ollut kuin jotain 10-15 euron väliltä vuodessa.
En kyllä jaksanut syventyä vielä sen tarkemmin tuohon veropäätökseen, että oliko siellä muuallakin joitain kirkollisveroja.

Tuotakaan en jaksa uskoa, ettäkö verot menisivät piispojen tileille.. eivätköhän nuo ainakin "ehkä" Suomessa ole ihan rehtejä ihmisiä.. jos ei sitten vaan kunnalla ole varaa maksaa palkkoja.

Riikervo kirjoitti:Tuntuu niin väärältä, että pieniä lapsia huijataan jollain olemattomalla.

No joo.. tämäkin pisti mietityttämään. Ei lapsia huijata uskomaan olemattomaan, vaan lähinnä opetetaan elämään oikeanoppista elämää. Kyllähän ihminen sitten vanhempana huomaa, ettei sitä Joulupukkia olekkaan olemassa.. mutta oikea ja väärä tulee suurimmalla osalla opittua.
Viimeksi muokannut SHap, 07 Syys 2008, 00:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S*** HAPPENS. Mostly to me, so don't worry.

Avatar
Tunhhu
Demoni
Viestit: 507
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 02:18
Paikkakunta: Kotka

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Tunhhu » 07 Syys 2008, 00:44

SHap kirjoitti:
Esimerkki kirjoitti:Verotkin ovat jo niin korkeat ettei mitenkään viiti alkaa maksamaan kirkolle veroja, menevät muutenkin piispojen tilille ja muille kirkon isoille jampoille.

Eipä tuo minun kirkollisvero ollut kuin jotain 10-15 euron väliltä vuodessa.
En kyllä jaksanut syventyä vielä sen tarkemmin tuohon veropäätökseen, että oliko siellä muuallakin joitain kirkollisveroja.

Tuotakaan en jaksa uskoa, ettäkö verot menisivät piispojen tileille.. eivätköhän nuo ainakin "ehkä" Suomessa ole ihan rehtejä ihmisiä.. jos ei sitten vaan kunnalla ole varaa maksaa palkkoja.



en tiedä missäpäin asustat jne. (ilmeisesti vaikuttaa veroon) mutta meillä kotkassa MINÄ ainakin maksoin viime vuonna kirkollisveroa 480e.. se on mun mielestä jo säästämisen arvonen summa.. :D
I believe..

Avatar
SHap
Alieni
Viestit: 125
Liittynyt: 08 Elo 2008, 00:33
Paikkakunta: Oulu/Jyväskylä

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja SHap » 07 Syys 2008, 00:45

Oho!
Pittääpä lukasta tuo lappu uudestaan läpi. :lol:

EDIT
Joo'o kirkollisvero 13,49 euroa.. siinäpä teille. Kannattaa muuttaa pieneen kuntaan. :P
S*** HAPPENS. Mostly to me, so don't worry.

Avatar
DS8
Kummitus
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Elo 2008, 13:40

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja DS8 » 07 Syys 2008, 19:42

En jaksa taaksepäin kelata niin paljoa että huomaisin ketä oli kirjoittanut vastauksen mun toteamukseeni siitä että on sairasta liittää vauva kirkkoon vain vanhempien päätöksen perusteella.
Tähän pieni perustelu miksi näin;
En tiedä miten vanha tai nuori olet, mutta muistatko ollenkaan aikaa jolloin olit lapsi? Lapsena sitä vielä uskoi että kaikki mitä joku vanhempi sanoi, oli ehdoton totuus, sillä valehteluhan oli kiellettyä.
Ok, tästä siis siihen, että kun opettaja, hoitaja ym. selittää sulle että miten kaikki muut ihmiset tulevat palamaan helvetissä kun sinä itse pääset taivaaseen jos teet asiat a ja b juuri niinkuin raamattu sanoo. Tätähän ei lapsi kyseenalaista, vaan pitää totuutena.
----
Eli, uskonto(joka tosiaankin perustuu USKOON, ei TIETOON) esitetään lapselle totuutena. Tiedä sitten miten suurelta asialta tämä kenenkään mielestä vaikuttaa, tai osasinko ylipäätänsä selittää sitä ymmärrettävästi, mutta itse en sallisi sellaista vain sen perusteella että Suomen valtauskonto on mitä on.
Millä oikeudella ihmiselle voi esittää omaa uskoaan totuutena, kun tämä ei kykene ajattelemaan itse asioita yhtä pitkälle? Varsinkin kun uskonnot vaikuttavat ihmisen elämään yllättävänkin paljon mikäli kaikkia mahdollisia sääntöjä ja ohjeita noudattaa.
"So this is life?"

Gitarre
Keiju
Viestit: 1164
Liittynyt: 06 Huhti 2008, 19:11

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Gitarre » 07 Syys 2008, 22:13

Ei pidä paikkaansa.... Minä olen vieläkin lapsi ja todellakin kyseenalaistan kuulemani asiat, esimerkiksi pohdin joulupukin ja pääsiäispupun olemassa oloa jo 4 vuotiaana! Ei me lapsetkaan nyt mitään tyhmiä robotteja olla. Eroaisin kirkosta nyt jos voisin, eroankin heti peruskoulun jälkeen koska olen 95% varma että äitini suostuu siihen.
I'd rather regret doing something than not doing something.

Avatar
Riikervo
Muumio
Viestit: 291
Liittynyt: 14 Touko 2008, 21:59
Paikkakunta: Satakunnan rajamailla.

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Riikervo » 08 Syys 2008, 16:36

Gitarre kirjoitti:Ei pidä paikkaansa.... Minä olen vieläkin lapsi ja todellakin kyseenalaistan kuulemani asiat, esimerkiksi pohdin joulupukin ja pääsiäispupun olemassa oloa jo 4 vuotiaana! Ei me lapsetkaan nyt mitään tyhmiä robotteja olla. Eroaisin kirkosta nyt jos voisin, eroankin heti peruskoulun jälkeen koska olen 95% varma että äitini suostuu siihen.

Osa lapsista pitää kuitenkin vanhempien puhetta ainoana oikeana totuutena vielä 10- vuotiainakin. Vasta koulunkäynnin alettua ja etenkin murrosiän lähetessä lapsi alkaa kunnolla miettimään, pohtimaan ja kyseenalaistamaan aiemmin saamaansa tietoa ja "uskomuksia".
On olemassa 3 tapaa tehdä asioita: oikea tapa, väärä tapa ja minun tapani.

"Minäkö väärässä? En todellakaan, vaikka kaikki todisteetkin siihen viittaisivat."

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja ridikulous » 08 Syys 2008, 18:05

Mitä se kristinuskon tuputtaminen lapselle sitten loppujen lopuksi haittaa, jos lapsi kuitenkin oppii jossain vaiheessa kriittisen ajattelun? Onko jollekulle sitten jäänyt traumoja aikuisten valheellisista puheista, iltarukouksista ja kristinuskon mukaisen moraalin opettelusta?

Tiedättekö muuten, onko olemassa maata, jossa ei olisi ollenkaan valtionuskontoja? Onko tällaisissa paikoissa uskonnon opetusta ollenkaan, vai korvataanko se ehkä elämänkatsomustiedolla tai vastaavalla?
yes, it may seem ridiculous.

Avatar
Riikervo
Muumio
Viestit: 291
Liittynyt: 14 Touko 2008, 21:59
Paikkakunta: Satakunnan rajamailla.

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja Riikervo » 08 Syys 2008, 20:52

ridikulous kirjoitti:Mitä se kristinuskon tuputtaminen lapselle sitten loppujen lopuksi haittaa, jos lapsi kuitenkin oppii jossain vaiheessa kriittisen ajattelun? Onko jollekulle sitten jäänyt traumoja aikuisten valheellisista puheista, iltarukouksista ja kristinuskon mukaisen moraalin opettelusta?

Traumoja tuskin jää iltarukouksista ja moraalin opettelusta, mutta valheista voi hyvin jäädäkin. Oma isäpuoleni ainakin sai pienenä todella pahat traumat tajuttuaan, että kaikki puheet jumalan olemassaolosta olikin täyttä puppua. Nykyäänkin hänellä huonot välit vanhempiinsa ja hän ei juuri koskaan käy vanhempiensa luona.
On olemassa 3 tapaa tehdä asioita: oikea tapa, väärä tapa ja minun tapani.

"Minäkö väärässä? En todellakaan, vaikka kaikki todisteetkin siihen viittaisivat."

Avatar
vitamiini
Jäsen
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Syys 2008, 21:39

Re: Kuulutko kirkkoon?

ViestiKirjoittaja vitamiini » 11 Syys 2008, 21:58

En kuulu kirkkoon. Ei ole kastettu ja sitten kun 1 luokalla kysyttiin haluaako uskontoon vai ETsen niin tuli ETstä heti meleense leffa niin että juu :roll: Paitsi että nykyään kauttaa kun kaikki kaverit ovat uskonnossa :)
Kirameku namida wa hoshi ni!! :D


Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa