Laihduttaminen

Esittäytymiset, gallupit ja muu yleinen jutustelu
Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja Regendos » 07 Loka 2008, 07:30

Ikivaikea tehtävä joka tulee miltein jokaiselle vastaan joskus - laihdutus. Olen yrittänyt sitä monia kertoja onnistumatta huonon itsekurin takia. Motivaatiota kyllä on. Salilla kävin kuukauden 3 krt viikossa harjoittamassa massan lisäämistä. Sitten jätin kiireiden vuoksi kahdeksi viikoksi ja vólà, iloinen yllätys vaa'alla odottikin minua. Olin nimittäin lihonut 1,5kg. Minulla on lievää ylipainoa, joka näkyy tavallista leveimmissä reisissä ja mukavan pullottavassa vatsassa. Rasvaa ei silti ole kasvoissa, käsissä tai polvien alapuolella. Tällä hetkellä painan 81,5kg ja olen kutakuinkin 172-174cm miespuolinen henkilö, että siitä voitte suhteuttaa.

Kysynkin tehokkaita menetelmiä laihduttaa ja hyviä ruokavalioita jotka täyttävät nopeaa eivätkä lihota.

Avatar
Calemran
Ylläpitäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 12 Touko 2008, 11:40
Paikkakunta: Pohojanmaa
Viesti:

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja Calemran » 07 Loka 2008, 15:17

Kyllä aikalailla geeneistä tällänenki kiinni. Itse en harrasta liikuntaa, istun koneella päivät pitkät ja mässäilen roskaruokia sun muuta, mutta en silti lihoa. Olin lähes alipainoinen siitä huolimatta. Kuitenkin tuollaisten ruokatottumusten muuttaminen on vähän paskamainen keino, eikä varmaan tuota kovin nopeasti tulosta ilman kyyneleitä. Lenkille vain. Itse painoin viimevuoden kesäkuussa 70 kiloa. Sitten rupesin käymään lenkillä ja jätin limsat pois, niin laihduin kuusi kiloa viikossa.
The wind blows through my heart, shivers me one last time, as I now reach out in the dark, no one there.

Avatar
Jussiaani
Kummitus
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 20:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja Jussiaani » 07 Loka 2008, 20:21

Ei sen terveellisen ruoan tarvitse olla pahan makuista. Jos ei ole tämän markkinakoneiston orja, niin painon voi saada alas ihan luonnollisesti potematta hetkeäkään nälkää. Liikuntaa kannattaa toki harjoittaa vähintään se puoli tuntia päivässä ja pari kertaa viikossa voimaharjoittelua. Painonhallintaan ei muuta liikuntaa tarvita.

Ensimmäinen askel on lopettaa kaikkien ns. "terveysruokien" syöminen. Jos paketissa on light niin sen tarkoitus on saada syömään kyseistä ruokaa enemmän. Perusruoka ei vaan lihota vaikka sanottaisiin mitä tahansa. Mitä lähempänä ruoka on sen luonnollista olotilaa, sen terveellisempää se on. Toisin kuin markkinakoneistot toitottavat, niin ruoan luonnollinen rasva ei ole epäterveellistä. Teollinen tuotanto ja käsittely pilaa ruoan.

Toinen askel on yrittää ainakin lopettaa välipalojen syöminen. Kolme tai neljä kokonaista ateriaa päivässä pitää verensokerin tasaisena.

Kolmas askel on kiinnittää huomio hiilihydraattien syömiseen. Niitä ei tarvitse kokonaan poistaa ruokavaliosta, mutta jo pienelläkin vähentämisellä voi saada hyviä tuloksia aikaan.

Itse en syö viljatuotteita, valkoista sokeria, riisiä enkä perunaa kuin satunnaisesti ja silloinkin vain pieniä määriä. Lautasmallia mukaillen ihanneruokailussa 1/2 on vihannekset,hedelmät,marjat, 1/3 proteiinia ja loput ruoan luonnollista rasvaa.

Kaikissa muutoksissa ruokavalioon tulisi edetä mahdollisimman pienin askelin. Jos kaikki muuttaa kerralla, voi olla varma, että into lopahtaa. Itse olen muuttanut nykyisiin elämäntapoihin viimeisimpien viiden vuoden aikana ja samalla on massaa lähtenyt melkein 50kg. Hetkeäkään laihtuminen ei ole ollut tahdonvoimasta kiinni. Ainoa asia, joka on ratkaissut on ollut tieto.
..., mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus...

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja tuputhy » 07 Loka 2008, 20:36

Jussiaani on samoilla jäljillä, kuin minäkin. Hiilihydraatit pois. Laihduin puolessa vuodessa 15 kg, enkä ollut kertaakaan nälissäni.(ainut ongelma tässä on, ettei muista syödä tarpeeksi usein, kun ei ole nälkä..) Samalla ruokavaliolla olen ollut melkein 2 vuotta nyt ja kolme kiloa on tullut takaisin 100%:sen ruisleivän ja satunnaisen kokojyväriisin ja -pastan syönnin seurauksena. Voin sanoa, että toimii! Lisäksi vuosia vaivanneet vatsakivut ja "tupsuttelu" hävisivät saman tien. Suosittelen! (Atkins)

(jos spämmäystä tai offtopicia,niin sorry, ei tarkoitus..)
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja Regendos » 07 Loka 2008, 22:49

Atkinsin dieettiä olen harkinnut. Minun ongelmani vain on se, etten viitsisi kokoajan olla kyyläämässä netistä sapuskojen hiilihydraattiarvoja. Pitäisi silti ruveta laihduttamaan, olen karmeassa kunnossa.

Avatar
Trauma
Vampyyri
Viestit: 833
Liittynyt: 27 Tammi 2008, 13:47

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja Trauma » 07 Loka 2008, 23:21

Olen 179 cm, ja hieman alle kuudenkymmenen kilon, joten ei tarvitse juurikaan laihduttaa. :roll: Mitä nyt polttaa hieman turhaa rasvaa mikä on kerääntynyt vatsan kohdalle. Painokäyränikin on ollut laskussa koko yläasteen ajan.

Avatar
Jussiaani
Kummitus
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 20:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja Jussiaani » 08 Loka 2008, 16:22

Tosiaan melkein unohdin. Kaikki allergiat hävisivät näiden uusien tottumusten myötä. En ole juurikaan kiinnittänyt huomiota niihin hiilihydraattien arvoihin. Leipä, peruna, riisi, pasta ja puhdas sokeri ovat elimistölle yksi ja sama asia. Ne ovat sitä turhaa energiaa. Niistä ei saada suojaravinteita eikä oikeastaan mitään muutakaan. Ihan jännä ilmiö muutenkin on se, että kun jätti pois nämä kyseiset aineet, niin jopa maitorahka pelkiltään maistuu makealta.

Solujen pääsääntöinen ravinto on rasva ja nimen omaan tyydyttynyt sellainen. Hiilihydraattien tehtävänä on toimia pikaravintona vain silloin kun on jokin hätätilanne. Nykyisillä suosituksilla elimistö luulee, että koko ajan on se hätätilanne ja näin nämä liiat hiilarit menevät suoraan rasvakudokseen.
..., mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus...

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja tuputhy » 08 Loka 2008, 18:56

Regendos: Ei sinun tarvitse niitä hiilihydraatteja netistä kyylätä! Katsot vaan pakkauksista. Kevyttuotteissa niitä on enemmän, kuin rasvaisemmissa. (juustot poikkeus) Sitten kaikki valmisruuat on oikeita hydraattipommeja! Minusta tuntui aluksi siltä, ettei voi syödä muuta, kuin leivänpäällisiä, mutta ajan kanssa olen oppinut, että ihan oikeaa ruokaakin voi näillä opeilla laittaa!
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja Regendos » 08 Loka 2008, 19:44

tuputhy kirjoitti:Regendos: Ei sinun tarvitse niitä hiilihydraatteja netistä kyylätä! Katsot vaan pakkauksista. Kevyttuotteissa niitä on enemmän, kuin rasvaisemmissa. (juustot poikkeus) Sitten kaikki valmisruuat on oikeita hydraattipommeja! Minusta tuntui aluksi siltä, ettei voi syödä muuta, kuin leivänpäällisiä, mutta ajan kanssa olen oppinut, että ihan oikeaa ruokaakin voi näillä opeilla laittaa!


Tuo on hienoa kuulla. En tullut ajatelleeksi, että pakkausselosteesta löytyisi hiilihydraattiarvoja. Atkinsindieetti voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen kuuri. Pitäisi varmaan suunnitella ruokalista etukäteen?

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja tuputhy » 08 Loka 2008, 21:26

Ruokalistan etukäteen laatiminen on aika vaivalloista, jos ihminen ei ole luonnostaan järjestelmällinen. (minä en..) Ehkä helpointa on muistaa, mitä ei syö: leipä,peruna,porkkana,pasta,riisi,(hedelmät ekan kolmen viikon ajan),olut,valkoiset jauhot,sokeri..
Vettä pitää juoda tarpeeksi. Kolmen viikon jälkeen, jos olut himottaa, se on korvattava kevytsiiderillä..(plääh..) Ekojen viikkojen aikaan saattaa esiintyä esim. ummetusta, mutta sitten helpottaa.
Salilla kannattaa käydä, jos se kiinnostaa, mutta Atkinsilla liikunnalla ei ole niin suurta merkitystä laihtumisen kannalta, muutenhan se on terveydelle hyvä asia. Jos silloin "lihoit", kun kävit salilla, niin oletko tullut ajatelleeksi, että sinulla oli lihasmassa kasvanut ja sehän tietenkin painaa enemmän, kuin läski!

Lisään vielä: Mitä lähempänä "luolamiehen" ravintoa, sen parempi! (eivät viljelleet mitään..) Ja vielä lohdutukseksi: Miehet laihtuvat tälläKIN ruokavaliolla nopeammin, kuin naiset..(epistä! )
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja Regendos » 09 Loka 2008, 07:23

Kiitoksia hyvistä vinkeistä! En kyllä tiedä, miten voisin oluesta pysyä erossa. Makoinen ohrapirtelö kun on aina mukavaa naukkailtavaa saunan jälkeen.

Voisitko antaa muutamia lautasmalleja millainen ateria voisi olla?

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja tuputhy » 09 Loka 2008, 11:22

No joo, mutta huomaa, etteivät nämä ole tieteellisesti todistettuja hyviksi, olen vaan itse kokeillut.
Esim. aamulla voisit tehdä vaikkapa munakkaan. Sekaan siihen lihaisaa makkaraa. Tai sitten voisit vaan paistaa amerikanpekonisiivuja ja kananmunia. Helppoa ja hyvää ja tällaisella aamiaisella pärjää pitkälle päivään! Raejuustoa vois ottaa siihen vielä kaveriksi jos jaksaa.


Vielä yksi helppo uuniruoka:

Laita uunivuokaan runsaasti lohisuikaleita ja broccolia. (Jos lohisuikaleet eivät ole marinoituja,niin lisäksi mausteita.) Kaada päälle reilusti kolmen juuston kermaa (halutessasi voit sekoittaa siihen vaikka pari kananmunaakin) ja päälle juustoraastetta. Uuniin tunniksi 175 asteeseen. Nam ja nälkä siirtyy taas hyvän matkaa eteenpäin!
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja Regendos » 10 Loka 2008, 15:17

Kuullostaa kyllä kieltämättä maukkaalta. Muttamutta, vaikka atkinsin dieetissä saakin syödä rasvaista ruokaa, niin sitähän ei kuitenkaan saa syödä aivan älyttömiä määriä, mikäli olen oikeassa? Että ei aivan mielinmäärin rasvaa, vaikka sitä saakin olla reilusti.

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja tuputhy » 10 Loka 2008, 17:19

Niin, se rasvan syönti tuntuu kyllä aluksi vaikealta, koska meidät on opetettu siihen, että se on paha asia. Ei suinkaan ole tarkoitus sitä alkaa ylenmäärin mättämään, mutta ei sitä tarvitse varoakaan. Itse suosin kylmäpuristettua rypsiöljyä ruoanlaitossa, siinä on tärkeitä rasvahappoja mm. Tosin,jos esim. kalaa tai sieniä paistan, niin silloin käytän voita.

Tärkeintähän on se, että läskit lähtee, ja ne kyllä tällä ruokavaliolla palaa! Olen käynyt kaksi kertaa mittauttamassa kolesterolit ja verensokerit ym. ja kaikki on kunnossa. Niin sanovat toisetkin "alakarppaajat". Hyvän, eli HDL-kolesterolin määrä jostain syystä jopa kasvaa.
Niin, että rohkeasti vaan yrittämään!

Se oluen poisjättäminen tuntui itsestänikin vaikeimmalta juuri ajatustasolla, mutta kun sitten aloitin, ei se niin vaikeaa ollutkaan.. Ensimmäiset 3 viikkoa kannattaa olla niin tiukkana, että syö korkeintaan sen 20g päivässä niitä hiilihydraatteja, niin saa laihtumisen kunnolla käyntiin. Myöhemmin niitä voi vähän lisätä, kun painon on saanut kohdalleen.

Tästä on olemassa ihan virallisia ohjeitakin netissä ja kirjoissa, mutta tässä näin alkuun tällaista "noin"-systeemiä sulle!
Jalat maassa, pää pilvissä

J. Doe
Valaistunut
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Syys 2008, 03:01

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja J. Doe » 12 Loka 2008, 08:16

Tosta atkinsin dietistä on kyllä ollut aika negatiivistakin juttuja paljon, olisko ruotsissa jopa siihen kuollut 16v tyttö lööpistä kyl luettu. Sillä kyllä laihtuu vaikka en ole sitä itse kokeillut. Hiilihydraatit kaiketi kerää kehoon paljon nestettä niin niitten pois jättäminen tuntuu heti ylim. nesteen lähtönä. Jos käy aktiivisesti salilla paljon niin pieni määrä hiilareita on hyvä siellä koska sitä tarvitaan energian käyttämiseen tollasessa treenissä. pelkällä atkinsilla väsyy siellä helpolla. Itse laihtunu ihan terveyskeskuksesta saamalla ohjeella, ihan normaalia terveellistä ruokaa pieniä annoksia vähintään neljä kertaa päivässä. vähän rasvaa ja kaikki turhat sokerit pois, täys viljaa jne. pahinta on syödä tyyliin kerran päivässä, silloin elimistö ottaa siitä kaiken mahdollisen irti kun tietää että safkaa ei tuu vähään aikaan taas. Kun syö monesti päivässä niin elimistö ottaa vaan sen tarpeellisen paremmin. Geenit kyl vaikutta vaikka siitäkin ollaan montaa mieltä. Sali treenin tyyppikin varmaan vaikuttaa siihen miten siellä paino kehittyy. Itsellä tuli 10kg painoo lisää ekana vuonna vaikka ns. ulkomuodollisesti oli laihtunu. Naisena mulle kai kertyy helpommin lihasmassaa ku normi naisella. Sukuvika isän isän äiti oli amatsooni tyyppiä :D

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja tuputhy » 12 Loka 2008, 18:52

Kaikilla dieeteillä kuolee sataprosenttisesti, joten siinä mielessä mikään ei ole turvallisempi toista..
Jopa nämä, mitkä tekee niitä ruokasuosituksia, mikä lie kansanterveys..(suokaa anteeksi tietämättömyyteni..) on alkanut pohtia suositusten muuttamista vähemmän hiilareita ja enemmän proteiinia suosivaksi. Kymmeniä vuosia ollaan syöty, niinkuin on suositeltu ja yhä vaan lihotaan. Luulis, että kaikilla noilla light-sapuskoilla kaikki jo oltais langanlaihoja..Nykyään ei enää löydä edes kunnon normaalirasvaista piimääkään!

Herra Atkinsillekin hekoteltiin, että hehhee, sekin kuoli, vaikka oli olevinaan niin hyvä dieetti, kuitenkaan en ole vielä kuullut mistään ruokavaliosta, joka lupaisi kehon kuolemattomuuden.
Jalat maassa, pää pilvissä

J. Doe
Valaistunut
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Syys 2008, 03:01

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja J. Doe » 13 Loka 2008, 07:42

se kansanterveys jne. ei suosinu näitä ligh tuotteia, vaan esim. rasvaa vähennettiin tyyliin vaihdettiin upporasvas paistetut kananugetit ihan normi pihviin = järkeä käyttämällä. Siinä tarkkailtiin sitä energian saantia jossa otettiin paino työnvaativuus fyysisesti ym sellasia huomioon. Ei kuitenkaan tyyliin mitä enemmän painat sitä vähemmän energiaa. Perustu aivan NORMAALIIN terveelliseen ruokaan.
Ite olen läskini hommannu karkilla ym sokerilla :evil: Energiaa enemmän mitä kulutan.
Noita ligh tuotteita on musta vaan myynti kikka, kumminkin tosi isot markkinat noissa laihari jutuissa. ite en yleisesti pidä koko ligh tuotteista. Mitä niitä on tutkinut esim. riisikakut joilla korvataan leipä, niissä ei kyllä ole rasvaa mutta älyttömästi energiaa! Salaatin kastikkeissa öljy on korvattu sokeri\etikka\vesi seoksella.. Yks tuttava laihtu jo sillä että jätti valmisruuat vähemmälle ja vältti lisäaineita, saman määrän safkaa söi oli vaan laadukkaampaa.
Kaippa näillä lukuisilla dieteillä mitä on niin lahtuu. Yks äijä laihdutti niin et joi joku nelkyt kuppia päivässä kahvia eikä oikeestaan muuta si syöny. Terveellistä, tuskin ,mut laihtu..

Gitarre
Keiju
Viestit: 1164
Liittynyt: 06 Huhti 2008, 19:11

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja Gitarre » 13 Loka 2008, 21:50

Laihtuuko siinä ihan sillein pysyvästi jos ei syö mitään ? Koska tänäänkään en ole ainakaan vielä syönyt MITÄÄN eikä ole edes nälkä : )
I'd rather regret doing something than not doing something.

Avatar
Tonza133
Aivan UFO
Viestit: 1667
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 13:00

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja Tonza133 » 13 Loka 2008, 21:51

Gitarre kirjoitti:Laihtuuko siinä ihan sillein pysyvästi jos ei syö mitään ? Koska tänäänkään en ole ainakaan vielä syönyt MITÄÄN eikä ole edes nälkä : )

Siis sehän riippuu ihmisestä, mutta terveellistä se ei ainakaan ole...

Gitarre
Keiju
Viestit: 1164
Liittynyt: 06 Huhti 2008, 19:11

Re: Laihduttaminen

ViestiKirjoittaja Gitarre » 13 Loka 2008, 21:53

Mitä haittoja siitä voi tulla :?:
I'd rather regret doing something than not doing something.


Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa