Ja hyökkäävä kommentointi on yksi muoto ilmaista pelkoa. En sano, että kaikkien kohdalla olisi niin, mutta monien kohdalla on.
Hänen uskomuksena eivät mielestäni ole vaikuttanet foorumin toimivuuteen tai sen käyttäjien moderointiin lainkaan kuten ei minunkaan.
Ei ole mielestäni kohtuutonta vaatia sitä, että asiaa nimenomaan katsotaan useammasta näkökulmasta, mutta että samalla todetaan ne todennäköisimmät vaihtoehdot kaikkein utopistisempienkin ajatusten lisäksi.
Kuinka kiinnostavaa voi olla keskustelu tyyliin -"Näin haamun." - "Joo uskomme sinua ja emme mieti asiaa sitten sen enempää koska kaikki on mahdollista"? Vaikka itsekin ajattelen, että kaikki on mahdollista se saa mun sappeni kiehumaan jos tätä lausetta käytetään muka kaiken kattavana argumenttina perustelulle sille, miksi realistisemmat ja todennäköisimmät vaihtoehdot muka olisivat saman vertaisia täysin todisteettomien mielikuvitus vaihtoehtojen kanssa.
Wespa kirjoitti:Ensimmäinen avautumisviestisi alkoi lauseella: "Yksi syy miksi joskus koen Wespan vääräksi ihmiseksi ylläpitää tällaista foorumia...". Nyt kuitenkin kommentoit, että "No sitä mäkin sanoin, että ne eivät siihen vaikuta, mutta tuntuu joskus niin turhauttavalta keskustella noin "uskovaisen" ihmisen kanssa." josta sain kuvan, että muutit kantasi ja se ei mielipide ei haittaakkaan ylläpitämiseen. On kuitenkin jännä nähdä miten minun pitäisi jollain tasolla olla muottisi mukainen mielestäsi. En ymmärrä miten se liittyy mihinkään miten itse näen asiat ja niistä keskustelen. Miksi haluat minun muuttuvan?
Näen toki myös ns. todennäköisten vaihtoehtojen olemassaolon, mutta tapanani on puhua niistä toisistakin vaihtoehdoista.
Tässäkin tarkoitat todennäköisyydellä yleisesti hyväksyttyä, etkä niinkään todennäköistä. Jos kummitukset ovat aitoja, niin todennäköisyys muuttuu, joten asia on subjektiivinen.
Vic Rattlehead kirjoitti:eihän sitä välttämättä tarvi nähdä kun se pimeä ja synkkä kuja kun jotkut pelästyvät ja päättävät kiertää toista kautta. Jos siinä samassa kujassa sattumalta raiskataan joku ja kuulet siitä, ei se ole mitään muuta kun puhdas sattuma. Itsesuojelu vaiston piikkiin menee sekin.
Tällaisen aihepiiriin sijoittuva foorumin pitäjän täytyisi olla puolueeton realisti mielestäni. Tuo "kolikolla on kaksi kääntöpuolta" näyttää vain sen, että haluat uskoa jonkin olevan niin ja näin vaikka asia on selvästi tieteellä selitettävissä.
Ihmismieli on niin outo. Kaiken tarvii aina olla niin maagista ja ihmeellistä ja yliluonnollista, vaikka luonnollisia vastauksiakin tiedetään ja ne selittävät sen tapahtuman hyvin, sekä ovat todennäköisempiä. En oikeasti usko, että mikään yliluonnollinen on niin yleistä, että enemmistö maailman kansasta olisi siihen yhteydessä. Eihän siinä ole mitään yliluonnollista silloin enää, vaan siitä tulee varsin luonnollista.
Et voi todistaa yliluonnollisen puolesta tässä asiassa, muttet sitä vastaankaan, koska molemmat ovat yhtä potentiaalisia tekijöitä. Joten kukahan se tässä on puolueellinen oman skeptisyydensä kanssa?
Miksi ihmeessä siis olet noin kovin kriittinen ja kuljet maailmassa hokien "minulla on jo lopullinen vastaus, teidän mielipiteenne on vääriä ja minun oikeita". Mitä ihmettä se sinulle antaa?
Jos tällaista foorumia ylläpitäisi sinun kaltaisesi ikuinen skeptikko, joka ei kuuntele muiden näkökulmia ja luulee aina olevansa oikeassa, niin mitenhän asiat täällä oikein hoituisivat...
Mutta toisaalta, kaikki tiede ja "luonnollisuus" on vain ihmisen luomaa kuvaa.
Ei voi todistaa, mutta voi laskelmoida asioita, mikä selittäisi todennäköisemmin tapahtumien syyn. Minäkin tiedostan kaikki mahdollisuudet ja voisin vaikka ummet ja lammet leikitellä ajatuksilla mistä tuo johtuu. Ehkäpä hänen huomaamattaan joku puliukko on hiipinyt selän takana ja kuiskinut "varoituksia" pilaillakseen tämän kustannuksella, tai ehkä maanalla olevat kaikki tietävät velhot lähettivät signeelaita magialla hänen päähänsä.. Pointti on ottaa aivot käteen ja miettiä mikä selittäisi todennäköisemmin nämä tapahtumat, näitä muita vähermmän todennäköisiä voi sitten pohtia kun huomataan, että asia ei selity niillä ns. luonnollisilla vaihtoehdoilla.
Saan ainakin siitä sen nautinnon, että näen kuinka alhaisia jotkut ihmiset ovat herkkäuskoisuudessaan.
Vastaukseni ei ole lopullinen, eikä edes vastaus. Se on teoria, jota pidän selittävimpänä kyseessä olevalle asialle. Olen siitä valmis taipumaan edelleen todisteiden niin näyttäessä.
En ole skeptikko, olisin kyseiseen porukkaan liittynyt jos olisin.
Luuletko tosissasi, ettei nuo poikkitieteelliset näkökulmat munkin mielessä ole käynyt? Kyse on eri teorioiden punnitsemisesta oman mieleni mukaan. Tällä hetkellä tieteelliset todistukset toimivat melko hyvin, joten poikkitieteellisiin ei ole syytä koskea. Onhan se nyt aika julmaa lähteä ihmiselle, joka epäilee mielenterveyttään satuilemaan kaikenmaailman asioista mikä todistaa sen muka "tavalliseksi". Ehkä tietyt "paranormaalit ilmentymät" ovatkin todellisuudessa eri asteisia mielenterveys ongelmia? Esim. äänien kuuleminen, muka varoittavina, saattaa olla joku lievempi muoto skitsofreeniasta ja jos tämän kokija mielessään uskoo sen olevan joltain ulkopuoliselta yliluonnolliselta tasolta, niin sekin saattaa olla oire tästä kyseisestä skitsofrenian tyypistä.
Ja niin on kaikki paranormaali ja "epäluonnollisuuskin"? Tiede on edelleen mukautuva, tämän päivän tieto saattaa huomenna muuttua todisten niin viitatessa. Tiede kulkee pitkän prosessin, ennen kuin sitä teoriaa suostutaan pitämään sillä hetkellä uskottavimpana. Paranormaali on puhdasta ihmismielen arvailua, se on reilusti enemmän ihmisen luomaa kuin mikään muu. Argumenttisi on absurdi in that way..
Kaikki yhteiskuntamme moraalit ja arvot ovat meidän omakeksimiämme, eivätkä ne ole sen luotettavempia, kuin puhtaasti uskoon nojautuvat väitteetkään. Esimerkiksi ihmiset ajattelevat olevansa jostain syystä eläimiä arvokkaampia, vaikka tosiasiassa me olemme täysin samalla linjalla kiven kanssa; saatamme tehdä musiikkia ja viihdettä, minkä itse miellämme hyväksi asiaksi ja sen takia oikeutamme olemassaolomme, mutta muulle universumille se ei ole sen tärkeämpää, kuin kiven alinomainen hiljaisuus ja liikkumattomuuskaan. Me vain luulemme olevamme arvokkaita, koska olemme itse luoneet käsityksen siitä, mikä on hyvää ja mikä ei, omiin olemuksiimme perustuen. Tietenkin meidän mielestämme äly on hyvä asia, koska olemme itse älykkäitä. Samalla tavalla kaikki se, minkä me voimme selittää on "luonnollista" ja kaikki se, mihin meidän älymme ei riitä, on automaattisesti "epäluonnollista" - ihminenhän on tietysti universumin keskikohta ja kaikki meidän ymmärryksemme ylittävä on muutenkin turhaa. Tieteen teorioita pidetään uskottavina sen pohjalta, mitä aikaisemmat menetelmät sanovat, jotka voivat nekin olla pelkkää virhearviointia tai muuten vain vääriä. Ja miksi paranormaali ja arvailu on mielestäsi enemmän ihmisen luomaa, kuin käsitys vaikkapa rakkaudesta tai tieteestä? En nyt ihan ymmärrä. Enkä pidä argumenttiani mitenkään absurdina, sillä minä kuitenkin perustelen väitteeni.
Miksi tuo puoliukon kuiskailu olisi yhtään todennäköisempää, ja mikä sitten on "todennäköistä"? Jos puliukko on kuitenkin niin kaukana, ettei kyseinen henkilö pysty häntä fyysisesti tiedostamaan ja tämän kuiskaus yltää silti perille saakka, se on jo itsessään tavalla tai toisella yliluonnollista. Ja jos puliukon pilailema varoitus osui oikeaan, niin silloinhan se vasta paranormaalia olisikin. Todennäköisyyskin on monimutkainen asia, ja edelleen, vain meidän ihmisten luoma käsite.
Miksi herkkäuskoiset ihmiset ovat mielestäsi alhaisia? Tuskin sinäkään osaat kaikkia Einsteinin teorioita laskea, mutta luotat silti tieteen sanaan, hehkulamppuun ja matemaattiseen "logiikkaan", eli olet myös tavallasi herkkäuskoinen. Ja jos esität vastauksesi, teoriasi tai minkälien asiasi noin itsevarman kuuloisena ja kuomoat kaikki muut mahdollisuudet, silloin sinä tuot asian ilmi kuin ainoana totuutena. Kumoat kaikki muut selitteet omalla teoriallasi ilman sen parempia syitä. Mitkä todisteet ovat sinulle sanoneet, että kaikki tässä universumissa on vain sattumaa?
Miksi poikkitieteisiin ei tässä tapauksessa ole mielestäsi syytä koskea, sillä noinhan voi sanoa aivan mistä tahansa vähänkään mystisestä asiasta. Silloin ei olisi edes olemassa käsitettä "uskon asia", jos kaikki, mikä on edes yhden ihmisen mielestä selitettävissä 0,000000000009 % varmuudella tieteellisesti, kumottaisiin.
Vic Rattlehead kirjoitti:Tai mitä jos, oikeasti vaan j*malauta pysähtyisit hetkeksi miettimään asiaa loogisesti, käy tuo tarina päässäsi läpi ja mieti, mikä voisi tuollaisen selittää muu kuin yliluonnollinen. Asialle on niin monta mahdollista luonnollistakin selitystä, että miksi herranen aika siitä pitää alkaa vääntämään mitä eriskummallisempia teorioita vain siksi, että haluat uskoa sellaisten olevan mahdollisempia? Ja mäkin myönnän, että kaikki on mahdollista mutta kamoon, jos luonnollisiakin selityksiä riittää, miksi niitä selityksiä pitää hakea väkisin sieltä paranormaalin puolelta?
Herkkäuskoiset ihmiset ovat alhaisempia, koska heiltä puuttuu omien mystiikankaipuisten haaveidensa takia rationaalinen ajattelukyky ja puolueeton näkemys asiaan.
Kuten täälläkin olen monet kerrat huomannut, joku esittää jonkun kuvan jossa näkyy haamu, lähes poikkeuksetta aina foorumin ylläpitäjään asti kaikki lähtevät pohtimaan sitä kuvaa kuin ilmiselvänä totuutena(onneksi Zrud ja pari muuta järkevämpääkin löytyy toteamaan ne ei niin korkealentoiset teoriat..) unohtaen sen mahdollisuuden, että kyseessä on väärennös. Vaikka kuva olisi kuinka aidon näköinen, ei sitä voi lähteä tutkimaan sokeasti "aitona" vain koska tahtoo "myös antaa tilaa sellaisille näkemyksille". Jos sä suhtaudut siihen asiaan kuin se olisi totta jo ennen kuin olet edes ehtinyt sitä kyseenalaistaa, niin ei se kauhean puolueettomalta näkökannalta tunnu.
Universumin sattumallisuuteen viittaa moni tekijä ihan luonnossa. Se kuinka "suunniteltua" tämä kaikki on, elämänkiertokulku ja kaikki. En usko, että ihmiset olisivat syntyneet sen merkittävämmän syyn takia kuin muurahaiset, siksi sattuma on aika hyvä vastaus esim. elämän syntyyn. Oikeat olosuhteet, oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja siitä se lähti kehittymään.
Mielenkiintoinen pointti, josta sä syytät mua on myös se, että sanot mun teorioitani "heikosti perustelluiksi" ja kyselet todistuksia, etkä niele niistä mitään, mutta sitten taas omat näkemyksesi, jotka ovat vielä heikommin perusteltuja, ansaitsisivat ns. "puolueettoman katsomustavan" ja tässä tapauksessa puolueettomuus tarkoittaa ilmeisesti sitä, että myöntäisin ne todennäköisemmäksi kuin esim. omat päätelmäni? Näetkö edes kuinka ristiriitaiselta kuulostat? Vaikutat itsekin klassisesti sokaistuneelta parahörhöltä. Että aika tasoissa me taidetaan sitten olla.
Aqua vitae kirjoitti:Propsipisteeni lähetän tällä kertaa Mr.Vicille kerrassaan työläästä (ja korrektista) argumentoinnista.
Puuttuuko minultakin mielestäsi rationaalinen ajattelukyky?
Tässä tilanteessa palaset vain tuntuvat loksahtavan yhteen ja selitystä on itselleni mieluisampaa hakea mystiseltä puolelta
Anyara~Esse kirjoitti:Kaikki ne matemaattiset laskut, joilla luulemme voivamme ratkaista koko universumin ongelmat, perustuvat tosiasiassa vain parin kantalaskun varaan - jotka me olemme itse keksineet, ja jotka voivat yhtä hyvin olla väärässä. Mitä, jos 1 + 1 onkin meidän todellisuudessamme 2, mutta jotain aivan muuta oman maailmamme ulkopuolella? Minua ärsyttää niin kovin ihmiset, jotka uskovat tieteeseen sokeasti - ette ole tosiasiassa sen parempia, kuin uskovaisetkaan, sillä harva kaduntallaaja osaa laskea maapallon ikääkään tuosta vain. Ja silti te uskotte sen olevan juuri 4,6 miljardia vuotta vanha, koska olette lukeneet sen jostain.
Kyllä sinussa ihan zeteetikon aineksia on, että en sillä lailla menisi kieltämään skeptisiä piirteitäsi. Jotkut vain eivät tykkää tageista?
Vic Rattlehead kirjoitti:tuntuu joskus olevan perhanan vaikea jäsentää ulkopuoliselle ymmärrettävään muotoon.
Palaa sivulle “Epätavalliset kokemukset ja havainnot”
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija