Meditointi

Jooga, meditaatio, hypnoosi, transsi, unet, gurut, mystiikka ym. henkisyyteen liittyvä
Avatar
Christyyh
Jäsen
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Joulu 2010, 02:40
Paikkakunta: Gallifrey
Viesti:

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Christyyh » 18 Joulu 2010, 02:19

Aqua vitae kirjoitti:Mitäänajattelemattomuus, on mahdotonta. Sen voi selittää jopa pelkällä biologialla.
Mulla usein mieli tyhjänä :'D Siinä kuulee vaan oman hengityksensä. Eli ihan mahdollista on.
Human: OMG. What the hell is that? Is it a Alien?
Alien: Eh.. well, it's just me. Christyyh.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 20 Joulu 2010, 22:43

Christyyh kirjoitti:
Aqua vitae kirjoitti:Mitäänajattelemattomuus, on mahdotonta. Sen voi selittää jopa pelkällä biologialla.
Mulla usein mieli tyhjänä :'D Siinä kuulee vaan oman hengityksensä. Eli ihan mahdollista on.

Jos sinulla olisi ollut mieli todella tyhjänä, et muistaisi sitä faktaa, että kuulet oman hengityksesi. Ja siinä tilassa et muuten rekisteröisi sitäkään.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Jopelius
Peikko
Viestit: 227
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 17:35
Paikkakunta: Mäntyharju CITY
Viesti:

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Jopelius » 21 Joulu 2010, 00:01

Tarkoituskaan ei ole tyhjentää mieltä, vaan avata se täysin. Kuunnella kaikkea.
Ei ole koskea tullut joka heivannut ois tämän jätkän tukilta pois.

dajakra
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Joulu 2010, 22:45
Paikkakunta: Kello
Viesti:

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja dajakra » 21 Joulu 2010, 17:35

Aqua vitae kirjoitti:Mihin tällä ajattelemattomuudella sitten pyritään? Muuten kuin rauhoittumaan.


No ainakin minun tietääkseni meditointia harrastetaan varmaankin enimmäkseen aistien parantamiseen ja kolmannen silmän avaamiseen. Sanotaan meditoinnin parantavan esim huonoa näköä. Tämä varmaan viitaten aistien parantumiseen. Itse meditoin välillä ja jos ei muuta niin ainakin se rauhoittaa. Myös meditointia harjoitetaan että voi oppia astraali matkustamaan ja muuta.

WM_

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja WM_ » 21 Joulu 2010, 18:59

Näön paranemisesta en ole kuullut, mutta kaikkea muuta olen lukenut meditoinnin aikana tapahtuneen.
Meditointiin ei ole mitään yleispätevää ohjetta; voi istua ihan hiljaa tai tosi syvässä transsi-tilassa tehden esim itsehypnoosia ja kaikkea siltä väliltä. Voi tyhjentää mielensä tai tarttua juuri kaikkeen, eli elää hetkessä.

:)

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Wespa » 22 Joulu 2010, 04:59

Aqua vitae kirjoitti:
Christyyh kirjoitti:
Aqua vitae kirjoitti:Mitäänajattelemattomuus, on mahdotonta. Sen voi selittää jopa pelkällä biologialla.
Mulla usein mieli tyhjänä :'D Siinä kuulee vaan oman hengityksensä. Eli ihan mahdollista on.

Jos sinulla olisi ollut mieli todella tyhjänä, et muistaisi sitä faktaa, että kuulet oman hengityksesi. Ja siinä tilassa et muuten rekisteröisi sitäkään.


Tarkoituksena on tyhjentää ns. arkimieli joka miettii mennyttä, sekä tulevaa ja muita ajatuksia (ei välttämättä koko tietoisuutta) jotka häiritsevät tämän hetken aistimista vain pelkästään olemalla. Tyhjennetään kaikki mielen ylimääräinen meteli ja keskitytään sen sijasta esim. kehon tuntemuksiin kuten hengitykseen. Kaikki sanalliset ajatukset jätetään pois, niiden tullessa ne pyritään vain siirtämään sivuun. Jonkin aikaa harjoitellessa taito karttuu ja mielen tyhjentäminen on helpompaa. Kannattaa muistaa myös, että mieli on eri asia kuin tietoisuus (sikäli mikäli ne filosofiassa tms. määritellään, tai miten ne itse näen). Tietoisena oleminen ei välttämättä tarkoita (sanallisia) ajatuksia.

Tuota paljon tehdessään voi sitten käyttää sitä (taitoa/saavutettua tilaa) mm. hiljentymiseen ja hyvän fiiliksen saavuttamiseen tai vaihtoehtoisesti mielen avaamiseen esim. jonkun ongelman ratkaisulle (paljon helpompaa kun ei ole ennakkoajatuksia ja/tai muita ajatuksia blockaamassa).

Meditaatiosta, sekä erilaisista meditointitavoista voi lukea lisää ympäri nettiä. Tapoja ja tekniikoita, sekä käyttötarkoituksia on useita...

Joissain ohjatuissa meditaatioissa mm. rentoutetaan ruumis ja kuvitellaan erilaisia ohjattuja asioita (kuten valoa kiertämässä kehon läpi, enkeleitä tms.), kun taas hiljentymismeditaatiossa ei pyritä ajattelemaan niinkään mitään ajatuksia, vaikka se siinäkin on sallittua.

Itselleni meditointi on hyvä tapa itsetutkiskeluun. Hengitän syvään ja rauhoitun musiikilla tai ilman, sitten kun hyvä olo alkaa tulla läpi annan ajatusteni virrata puhtaina ja vapaasti. Ratkon päässäni olevia ongelmia ja puran uskomusjärjestelmiä jotka eivät tue sellaista minäkuvaa johon haluan kasvaa.
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 22 Joulu 2010, 18:12

Olen siis käsittänyt liian konkreettisesti.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

WM_

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja WM_ » 23 Joulu 2010, 01:05

Aqua vitae kirjoitti:Olen siis käsittänyt liian konkreettisesti.


Yksi hyvä ohje meditoinnin alottelevalle on, ettei ota oppia mistään vaan alkaa vaan meditoimaan. Ennakkoluulot ja odotukset pilaavat usein kokemuksen tässä asiassa :P

Avatar
Yochanan
Valaistunut
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Tammi 2011, 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Yochanan » 22 Tammi 2011, 09:48

eilenyöllä, kun en sattuneesta syystä saanut mitenkää unta normiaikaan -mun nukkumaanmeno aikani o 21:30-22:00;
kiitos tän mahtavan woorumin :D :D ;) luin & kirjottelin juttuja & nörtteilin palio pitempää ku nykysellää oon pitäny tapanani
viättää aikaa ehtoolla koneen ääressä (onneks mulla o päiväohjelmassa välillä syämistä, kirjanlukua, soittamista &
reenaustaki sentäs :D ) menin niinsanottuun yliväsymys-tilaan ; elikkä väsytti iha hitosti mutta silmät/keho ei antanu nukkua
vaka miältä nukutti -useet varmana tiätää tän ilmiön :)

noh, otimpa sitten ja rauhotuin lattialle tyynyille istuen meditoimaan selkä petin laitaa vasten nojaten lootuksessa :)
(mulla on 2 laavalamppua & plasmapallo -niitäki ollis 2 mutta toine valitettavasti särky ~12v sitte; käytän niitä rauhottumis/
rentoutumis ja meditaatioapuvälineinä. tujjotan "laavaa" (tai pallon sähköimpulssisäteitä, ninku eilenyällä tein) ja annan
mieleni olla täysin tyhjä - en ajattele mitään, vaan tujjotan lamppua/palloa..vaivun eräällaiseen (itte)hypnoosiin/transsiin. joskus saatan aluks hokee vähänaikaa mantraa mutta yöllä vaan tapitin sitä plasmapalloo kunnes keho&silmätki sai miälen
väsymyksessä kiinni ja rupes silmät lupsimaa mukavasti (ja ansaitusti) :)

sen jälkee menin petiin vaakatasoon, tein juuri ennen nukahtamista toisessa postauksessani mainitun kokeen
(ettivä löytää ;) ) mistä sitten armelias unitila mut kantoi uuteen alkaneeseen päivään :)
-people tell me that it couldn´t be possible..not real.
i challenge your point:why couldn´t it be possible aswell
i don´t belong in the mainstream.i listen to the
silence, i´m learning from the unseen -experience throught the intuition;travel without passports
as an astral-being at speed of light-without a fright

Avatar
Merey Celeste
Alieni
Viestit: 114
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 13:42
Paikkakunta: Jossain Pohjois-pohjanmaan perukoilla

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Merey Celeste » 04 Helmi 2011, 06:20

itse en ole kokeillut ja luulempa että ei minulle ole hyväksikään, en esim pysty rentoutumaan. mun sielussa on niin paljon lukkoja ja niiden avaaminen on hyvin vaikeaa ja raastavaa.
(edit. virheiden korjaus)
Viimeksi muokannut Merey Celeste, 26 Huhti 2012, 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.kotinet.com/tiina.kemi.
Bibo eisen enempää tai vähempää

markopelle
n00b
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Marras 2009, 17:30

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja markopelle » 12 Helmi 2011, 16:10

Meditointi olisi todella kiva kokeilla. Olenkin sitä muutaman kerran yrittänyt, mutta ainakin oman mielen tyhjentäminen on todella vaikeaa ja kun ei oikein edes osaakkaan. Joku meditointi kurssi olisi todella mielenkiintoinen ja haluaisin kokeilla tällaista. Koska huomaan itsestäni, sen että kun on ulkona omassa rauhassa niin usein sitten unohtaa kaikki asiat mitä ympärillä tapahtuu. Tuossa jossakin yhteydessä joku ihminen sanoi, että meditointi olisi sellaista pahan vallassa. Mutta enpä oikein usko tähän teoriaan sillä ihminen oli sellainen jonka elämään ei sovi mitään muuta kuin Usko ja Raamattu. Kertokaapa joku onko meditointiin mitään järkevää opasta ja helppo tajuista ?

Avatar
Scarlett
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: 11 Helmi 2011, 09:42
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Scarlett » 09 Maalis 2011, 22:16

Visualisointi on tehokas tapa. Itse käytän usein rauhallista, rytmistä tai klassista musiikkia meditoinnin taustalla.
Mielen tyhjentäminen ja rauhoittaminen hieman ennen nukkumaanmenoa on auttanut unenettomuusongelmiini. Kun mieli on tyyni eikä tursuile stressaavia ja ahdistavia asioita helpottaa luonnollisesti unensaantia ja -laatua.

Itsetutkiskelu meditaation kautta on tuonut kuin itsestään myös ratkaisuja ongelmiin, joihin ei ole tuntunut löytyvän ulospääsyä.

Mutta en voi kuin suositella meditaatiota, se tuo paljon hyvää elämään.

Pieni muokkaus:

Yhdyn ylempänä mainittuun, ettei kannata liikaa yrittää meditoida "oikeaoppisesti" kirjojen tms. mukaan vaan kehittää juuri itselleen toimivan tavan. Kaikki kun ei toimi kaikille, se on tunnettu fakta.
Uskominen on hyvin tylsää, epäileminen on vallan mukaansa tempaavaa, valppaana oleminen on elämistä, turvallisuuteen vaipuminen kuolemista.

-Oscar Wilde

Lillukka2
Jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Syys 2011, 21:21

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Lillukka2 » 27 Syys 2011, 22:06

Wespa, harrastin joogaa ja meditointia vielä pari vuotta sitten. Mielestäni meditointi on ulkoisten ärsykkeiden sulkemista pois. Vahvistin chakrojani ja viimeksi tunsin kuinka kundaliinivoima kuumottaen nousi alaselästä niskaan mutta ei päähän asti. Nyt tunnen itseni araksi ja en tiedä uskallanko jatkaa.

Minulla on huono näkö ja siksi kai ihmistuntemukseni tuntuu käsivarsieni iholla. Tunnen yleensä ei mitään, joskus lämpöä jonkun ihmisen ympärillä ja joskus taas viiltävää kylmää, sellaisia ihmisiä vältän.

Olen muutaman kerraqn onnistunut välittämään apua kipuun toisille ihmmisille pitämällä kättäni lähellä muttei kosketuksessa kipupaikan kanssa.

Enoni saa kätellessämme aina pienen "sähköiskun", hän on hyvin herkkä, hieno ihminen.

Joskus mietin mikä on jäljellä oleva elämäntehtäväni, olen lähes 70v.

Toisinaan tapahtuu että kuin sattumalta joudun juttusille kahvilassa tms jonkun ihmisen kanssa jolla on vaikeaa ja joka kaipaa kuulijaa jsokus ilahdutustakin. kun eroamme olemme kumpikin iloisemmalla tuulella.

Aschenisto
Valaistunut
Viestit: 30
Liittynyt: 29 Tammi 2012, 04:45

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Aschenisto » 29 Tammi 2012, 05:22

Itse olen huomannut sen, että yökerhossa tutustuu paremmin uusiin kivoihin tuttavuuksiin, kun mieli on tyhjä turhasta metelistä. Lisäksi meditointi auttaa irtautumaan omasta ajattelu- tunneidentiteetistä. Tällöin ymmärtää, että omat ajatukset, tunteet ja mieluhalut eivät ole osa sinua, joten kykenee muuttamaan niitä.

Speedy
Valaistunut
Viestit: 44
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:57
Paikkakunta: Nivala

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Speedy » 25 Maalis 2012, 21:51

Olen harjoittanut mielentyhjennys meditaatiota, koska sitten pystyn paremmin keskittymään oleelliseen. Ja se kyllä oikeasti auttaa huomattavasti.

Onko muuten esim. selväaistiminen ja retrokognitio mahdollisia meditaation avulla?

Avatar
Merey Celeste
Alieni
Viestit: 114
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 13:42
Paikkakunta: Jossain Pohjois-pohjanmaan perukoilla

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Merey Celeste » 26 Huhti 2012, 21:24

Merey Celeste kirjoitti:itse en ole kokeillut ja luulempa että ei minulle ole hyväksikään, en esin pysty rentoutumaan. mun sielussa onm noon paljon lukkoja ja niiden avaaminen on hyvin vaikeaa ja raastavaa.

NYt kun olen voinut paremin, olen alkanut mietiin että vois jolain lailla kokeilla, pitää perehtyä tarkemin. Mulla on voimakas tunne elämä.
http://www.kotinet.com/tiina.kemi.
Bibo eisen enempää tai vähempää

velho
Jäsen
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:17

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja velho » 10 Marras 2012, 18:14

Minkälaista tilaa käytätte mietiskelyyn, meditointiin tai rentoutumiseen? Itse olen huomannut esim. olohuoneessa jotenkin tuntuu se tila tosi häiritsevältä, vaikka silmät on kiinni ja istuisi lattialla, niin silti tuntee helposti sen tilan epäsymmetrisyyden ja avoimmuuden sun muun, mikä häiritsee.

Olen miettinyt, että vaatehuoneeseen laittaisin pienen mietiskelyhuoneen, tarttis vain siivota sinne tilaa. Se olisi ovi suljettuna sellanen tila, että tuntuisi turvallisesti seinä olevan joka puolella, eikä esim. ikkunoita.

Suitsukkeita ja musiikkia olen kokeillut välillä, liittyen myös tilan "energioihin", mihin en ole perehtynyt paljoa. Jos oikein ymmärrän, tämä häiriintynyt oloni voisi liittyä myös energioiden epätasapainoon tilassa.

Avatar
Poe
Valaistunut
Viestit: 45
Liittynyt: 15 Huhti 2012, 15:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Poe » 10 Marras 2012, 19:08

Löysin erään laatikon pohjalta kirjasen ”Avain nopeaan valaistumiseen”, joka (kirjasen) kertoman mukaan kertoo Mestari Ching Hain meditointimenetelmästä.

Kirjasen välistä löytyi Oulu-lehden lehtileike, jossa mainostetaan kyseisen naisen videoluentoa Oulun yliopiston luentosalissa. Ajankohta oli 21.11.1998.

Sitten muistinkin, että olin paikalla kuuntelemassa esitystä, joka vaikutti mielenkiintoiselta, mutta ”vaatimus” vegetaristisesta dieetistä (ohje 1) sai jättämään asian sikseen. En ole sen jälkeen kuullut Ching Haista tai hänen menetelmästään.

Olen joskus 80-luvulla käynyt TM-kurssin, joka toisin kuin Quan yin -menetelmä, oli maksullinen, mutta käsitykseni mukaan molemmissa on hyvin pitkälle kyse samoista asioista.
They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night

tepeh
Jäsen
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Touko 2008, 17:57

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja tepeh » 16 Maalis 2013, 01:08

Kokeilin meditointi ensimmäistä kertaa ja täytyy sanoa, että avarsi kyllä mieltä. Kokemus oli kyllä mielenkiintoinen ja saattaa kuulostaa hieman oudolta, mutta tunsin itseni osaksi koko suurta maailmaa ja tunsin ymmärtäväni asioita, joita on vaikea sanoiksi edes pukea. Maailma ei todellakaan ole sitä, miltä se silmin nähden näyttää tai sormilla tuntuu.
Ei sitä koskaan tiedä...

Avatar
Merey Celeste
Alieni
Viestit: 114
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 13:42
Paikkakunta: Jossain Pohjois-pohjanmaan perukoilla

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Merey Celeste » 20 Maalis 2013, 19:45

Kokeilin ensimäisen kerran, oli virkistävä ja rauhoitava tunne, pitää oppetella kunnolla tyhjentämään mieli ajan kanssa ja löytää juuri sopiva ja oikea minulle. Onneksi netistä löytyy hyvin tietoa asiasta, ja vikkejä miten voi tehä.
http://www.kotinet.com/tiina.kemi.
Bibo eisen enempää tai vähempää


Palaa sivulle “Henkiset asiat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa