Meditointi

Jooga, meditaatio, hypnoosi, transsi, unet, gurut, mystiikka ym. henkisyyteen liittyvä
Avatar
Aarnikotka
Valaistunut
Viestit: 30
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:50

Meditointi

ViestiKirjoittaja Aarnikotka » 27 Touko 2008, 23:34

Harrastatteko meditointia, ja millaisia kokemuksia teillä siitä on? Miten teette sitä ja onko mitään neuvoja? :)
Itse en ole kovin säännöllisesti meditoinut mutta joskus, nyt yritän alkaa säännöllisesti sitä tekemään. Mielen tyhjentäminen onnistuu hyvin. Lasken numeroita ykkösestä kymppiin rauhallisesti, sitten yritän syventyä tajuntaani vai miten sen sanoisi :) Ei ole paljoa kokemuksia, enkä ole vielä kokeillut eri tapoja, esim meditoida jotakin asiaa tai visualisoida tms. Joskus meditoinnissa otsassa tai tavallaan silmien takana näkyy joku kirkas valo, ensin luulin sitä lampuksi mutta eihän lamppu tietenkään yhtäkkiä loista kirkkaampana, ja se tulee sisältä. Olisiko kyse kolmannesta silmästä? Millaisia kokemuksia teillä on? :)

Gitarre
Keiju
Viestit: 1164
Liittynyt: 06 Huhti 2008, 19:11

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Gitarre » 28 Touko 2008, 14:11

Miksi viestini on poistettu tästä aiheesta :o
I'd rather regret doing something than not doing something.

Gitarre
Keiju
Viestit: 1164
Liittynyt: 06 Huhti 2008, 19:11

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Gitarre » 28 Touko 2008, 14:14

Eikun ei ollutkaan vaan se sinun edellinen aihe meditoinnista oli lukittu ja olin laittanut sinne viestiä :oops:
I'd rather regret doing something than not doing something.

Avatar
Korvapuikko
Meedio
Viestit: 663
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 14:11
Paikkakunta: jossain päin suomea

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Korvapuikko » 28 Touko 2008, 16:29

Meditointia olisi mielenkiintoista kyllä kokeilla.Onko siinä tarkoitus siis tyhjentää mieli vai miettiä syntyjä syviä yms...?
Uskotko sinä paranormaaliin sen takia että todisteet viittaisivat siihen vai koska haluat uskoa?
Valaisevia linkkejä: LINKKI LINKKI LINKKI

Avatar
Aarnikotka
Valaistunut
Viestit: 30
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:50

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Aarnikotka » 28 Touko 2008, 21:19

Itse ainakin pyrin hiljentämään mieleni ja kääntämään tietoisuuteni sisään päin, pyrin siten avartamaan tietoisuuttani ja saamaan yhteyden "todelliseen minääni" vai miksi sitä nyt haluaakaan kutsua. Joskus tosin saatan meditoida vaikka jotakin unta tai tehdä visualisointiharjoituksia, mutta kuten sanoin, niistä ei ole juuri yhtään vielä kokemusta.

Avatar
Hartsa
Vuoden foorumilainen 2008
Viestit: 452
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 20:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Hartsa » 01 Kesä 2008, 12:17

Meditointi käsitteenä vaihtelee aika suuresti. Se mikä on meditointia, riippuu paljon siitä miltä kantilta katsoo asiaa. Joidenkin mielestä rukoilu on meditointia, koska siitä keskitytään kovasti yhteen asiaan. Tätä tällä tavalla voit elää vaikka koko päivän meditatiivisessa tilassa, jos et anna mielesi harhailla vaan aina keskityt vain ja ainoastaan siihen mitä olet tekemässä.

Ehkä yleisemmin kuitenkin meditointina pidetään juuri tätä havainnoinnin siirtämistä ulkopuolelta sisäänpäin. Eli mielen hiljentämistä ja aistien ignooraamista. Tavoitteena laajentaa ymmärrystä sisältä ulospäin. Universumi toistaa periaatteessa samaa kaavaa pienestä suureen. Atomissa protonia kiertävät elektronit pyöreitä/ellipsisiä ratoja. Sama kaava toistuu aurinkokunnassa, missä aurinko on protonina ja planeetat elektroneina. Sama toteutuu paikallisgalakseissa ja niin edelleen. Voimme olettaa että sama homma jatkuu aina suurempaan ja suurempaan kontekstiin, kuten myös pienempään. Myös pienempiin hiukkasiin mitä voimme tieteellä vielä havaita. Mutta koska kuvio on sama, niin ymmärtämällä itsemme sisäisesti, opimme samalla ymmärtämään universumin. Ja täten kokemaan valaistumisen.

Mutta koska meditaatio käsitteenä on hyvin laaja, niin siksi myös 'harjoituksia' on erittäin paljon. Joissakin on tietty tavoite tai kaava ja toisissa taas vain hiljennytään. Yhtenä yhteisenä asiana kaikessa (mielestäni) meditaatiossa on se, että keskittymiskyky täytyy olla 100% mukana hommassa. Joten järkevintä onkin aloittaa meditaatioharjoitukset mielen hiljentämisharjoituksilla. On mahdoton keskittyä mihinkään täysin ennen kuin pystyt hiljentämään mielestä alitajuntaisen 'keskustelun & kommentoinnin'.

Joten esimerkiksi kynttilänliekkiin uppoutuminen, seinällä olevan kiinnepisteen tuijotus, ja samalla huomion kiinnittäminen siihen ettei päässä liiku mitään onkin hyvä aloitusharjoitus. Robert Bruce väittää että jos ihminen kykenee pitämään mielen täysin tyhjänä 5 minuuttia, niin tämän jälkeen hommaa pysyy jatkamaan vaikka tunteja. Eli voit mitata vaikka kehitystäsi pitämällä kirjaa ajoista kuinka pitkään mieli pysyy tyhjänä, ilman että edes ajatus'painetta' tulee päähän. Eli tavallaan tunnet kun ajatus on tulossa päähäsi, mutta ei ole muodostunut sanoiksi ja se tuntuu ikäänkuin paineena.. vaikea selittää tunnetta mutta tuon ymmärtää kun kokeilee tyhjentää mieltä. Tosin vaatii hieman harjoittelua että pääsee siihen vaiheeseen, että tuntee tulevassa olevasta ajatuksesta tulevan mietteen ennenkuin se kerkeää muodostua.
"I reject your reality and substitute my own"

Avatar
Aarnikotka
Valaistunut
Viestit: 30
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:50

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Aarnikotka » 07 Kesä 2008, 12:33

hartsa selittikin asian hyvin :) en ole voinut vähään aikaan meditoida kun ei ole ollut omaa rauhaa :/

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Regendos » 07 Kesä 2008, 14:55

Meditointia olen itsekkin harkinnut joskus, mutta se vaan ei ole jaksanut innostaa. Ehkä sen kaiken vaivan takia. En ole muutenkaan kovinkaan hyvä keskittyjä eikä itsekurista ole muruakaan.

Avatar
Mya_
Kummitus
Viestit: 89
Liittynyt: 30 Huhti 2008, 18:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Mya_ » 07 Kesä 2008, 18:14

Kai juuri tuon itsekurin ja keskittymisen takia olen kovin kiinnostunut meditaatiosta, ja olenkin meditoinut moneen otteeseen. Ensimmäisen kerran varmaan nelosluokalla, lähinnä rentoutumismielessä. Meditaatio rauhoittaa ja saa mielestä paljon 'pahoja ajatuksia' pois, ja ainakin minä tulen siitä positiivisemmalle mielelle.
Minusta on tosi hauska yrittää tyhjentää mieltäni ja ikään kuin.. päästä sisään siihen meditaatioon. Samalla oon koittanut tunnustella esim. chakroja tai energian liikettä :)

Telac
Jäsen
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 00:25

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Telac » 14 Heinä 2008, 23:12

Lasketaanko treeneissä meditaatio? Jos kyllä niin kolme kerta viikossa n. 10min tulee meditioitua treenien alussa ja lopussa (taekwondo)

Avatar
Hartsa
Vuoden foorumilainen 2008
Viestit: 452
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 20:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Hartsa » 16 Heinä 2008, 11:24

Taekwondoa olen itsekin harrastanut. Mikään ei estä sitä laskemasta meditaatioksi.. mutta loppujen lopuksi se on hyvin paljon kiinni mitä teet näiden mietiskelyhetkien aikana. Itselläni se oli lähinnä: "polviin koskee, polviin koskee, milloin tämä loppuu?". Joten omalla kohdallani kyse oli harvoin varsinaisesta meditaatiosta.. vaikka taaskin se riippuu aivan määritelmästä.

Yleensähän Taen alkumietiskelyissä on tarkoitus hiljentää mieli ja 'valmistautua' vastaanottamaan opetettava informaatio avoimin ja keskittynein mielin. Ja lopussa varmistaa että oppi meni perille ja 'sulkea' harjoitukset mieleen. Tarkoitus mietiskelyissä on eräänlainen meditaatio ja sitä se on jos vaan teet sen 'oikein'. Eli ei mene homma niinkuin minulla, tai et mieti kaikkea muuta kuin mitä pitäisi. ;)
"I reject your reality and substitute my own"

Avatar
Maratzu
Jäsen
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 13:23

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Maratzu » 19 Heinä 2008, 17:25

Kerran kokeilin ihan kunnolla tota meditointi. Menin sohvalle istumaan risti-istuntaan ja laitoin silmät kiinni ja alkoin tutkailemaan mahani liikkeitä. sillä tavalla sain kaikki ajatukset pois muusta. Välillä tuntui, että alkaa ajattelemaan muuta, mutta pysyin sitkeänä ja pidin mieleni kurissa.
Olin suunnilleen vartin siinnä, vaikka aika tuntui menneen vain pari minuuttia.

Joskus, kun laitan nukkumaan, alan pikkusen meditoimaan peiton alla. Näin kaikki turhat ajatukset katoaa ja nukahdan nopeasti.
Don't Worry. Be Happy. :)

Avatar
Exitium
Maahinen
Viestit: 188
Liittynyt: 11 Syys 2008, 15:51

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Exitium » 14 Syys 2008, 11:45

Itse meditoin sillä se tyhjentää pään ajatuksista ja avaa mielen ottamaan vastaan kaikenlaista.
Telecvovim!

Avatar
UkkoPoikaPieni
Maahinen
Viestit: 183
Liittynyt: 10 Syys 2008, 17:02

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja UkkoPoikaPieni » 14 Syys 2008, 12:01

No itse teen joskus vain muuten vain silleen, että tyhjennän pään IHAN KAIKESTA, siellä on vain mustaa eikä yhtään ajatusta. Siinä vain on se ongelma että huomaamattaan tulee sitten ajatelleeksi jotain :|
RESPECT!!!!

Hulluuden ja
mielipuolisuuden ero on
että toisesta nauttii.
JA MINÄ NAUTIN!

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 14 Syys 2008, 16:45

Mitäänajattelemattomuus, on mahdotonta. Sen voi selittää jopa pelkällä biologialla.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
UkkoPoikaPieni
Maahinen
Viestit: 183
Liittynyt: 10 Syys 2008, 17:02

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja UkkoPoikaPieni » 14 Syys 2008, 16:46

Eli voitko sitten selittää sen meille?
RESPECT!!!!

Hulluuden ja
mielipuolisuuden ero on
että toisesta nauttii.
JA MINÄ NAUTIN!

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 14 Syys 2008, 16:49

"Meille", vai vaan sinulle?

Aivoissa liikkuu tuhansia tajuisia ja alitajuisia viestejä, näiltä ei välttyä millään.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
UkkoPoikaPieni
Maahinen
Viestit: 183
Liittynyt: 10 Syys 2008, 17:02

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja UkkoPoikaPieni » 14 Syys 2008, 16:54

Ehkä joku muukin halusi tietää.
Mutta jos nämä viestit ovat vain alintajuisia eikä niitä voi silleen itse havaita niin onhan se periaatteessa "ajatuksien" ajattelemattomuutta.
RESPECT!!!!

Hulluuden ja
mielipuolisuuden ero on
että toisesta nauttii.
JA MINÄ NAUTIN!

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 14 Syys 2008, 16:56

Mihin tällä ajattelemattomuudella sitten pyritään? Muuten kuin rauhoittumaan.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
UkkoPoikaPieni
Maahinen
Viestit: 183
Liittynyt: 10 Syys 2008, 17:02

Re: Meditointi

ViestiKirjoittaja UkkoPoikaPieni » 14 Syys 2008, 16:59

Mihin muuhun sitä tarvittaisiin?
Esim, minä teen sen huvin vuoksi.

PS: Ei kannata tehdä kokeiden alla! :mrgreen:
Viimeksi muokannut UkkoPoikaPieni, 14 Syys 2008, 18:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RESPECT!!!!

Hulluuden ja
mielipuolisuuden ero on
että toisesta nauttii.
JA MINÄ NAUTIN!


Palaa sivulle “Henkiset asiat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron