Biologinen kello

Jooga, meditaatio, hypnoosi, transsi, unet, gurut, mystiikka ym. henkisyyteen liittyvä
Avatar
Shxam
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 21:20

Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Shxam » 08 Syys 2008, 21:47

Onko teillä käynyt näin: Laitatte herätyksen soimaan aamulle (esim. klo 6) ja sitten heräätte pari minuuttia ennen sen soimista.Mulla käy näin jatkuvasti, ehkä siksi että mieluummin herään ennen sitä korviasärkevää huutoa kännykästä.Outoa sinänsä, että herään ennen herätystä vain jos herätys on laitettu klo 6:lle aamulla.Ite epäilisin tähän syyksi ihmisen biologista kelloa aivoissa, mutta onkos muilla tämmöistä?
Ois hyvä tehä sitä, ja välillä tätäkin, mutta vähiten tulloo virheitä kun ei tee mittää.

Avatar
Trauma
Vampyyri
Viestit: 833
Liittynyt: 27 Tammi 2008, 13:47

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Trauma » 08 Syys 2008, 21:53

Shxam kirjoitti:Onko teillä käynyt näin: Laitatte herätyksen soimaan aamulle (esim. klo 6) ja sitten heräätte pari minuuttia ennen sen soimista.Mulla käy näin jatkuvasti, ehkä siksi että mieluummin herään ennen sitä korviasärkevää huutoa kännykästä.Outoa sinänsä, että herään ennen herätystä vain jos herätys on laitettu klo 6:lle aamulla.Ite epäilisin tähän syyksi ihmisen biologista kelloa aivoissa, mutta onkos muilla tämmöistä?

Ei ole itselläni tuota ilmennyt mitenkään huomattavasti, mutta äitini kertoo useinkin heräävänsä monesti juuri ennen kellon soittoa. Ehkäpä tuo ilmaantuukin sitten vasta hieman vanhemmalla iällä.

Gitarre
Keiju
Viestit: 1164
Liittynyt: 06 Huhti 2008, 19:11

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Gitarre » 08 Syys 2008, 21:57

Ennen minulla oli juuri kätevä tuo arkiaamuina koska heräsin aina ja tasan seitsemältä mutta nykyään olen tälläinen älytön unikeko -.-
I'd rather regret doing something than not doing something.

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Wespa » 08 Syys 2008, 22:21

Itselläni kävi useasti juurikin noin, kun unirytmini oli tasainen (mm. koulua käydessä). Pari kertaa kävi niinkin, että oli jäänyt herätys laittamatta, mutta onneksi tuli herättyä ilman kelloakin. :)

Jostain syystä tapanani oli myös heräillä yön aikana tasatunteina. Yleensä kun katsoin herättyäni kelloa, niin 90% se näytti tasatuntia parin minuutin heitolla. Välillä saatoin herätä yössä neljäkin kertaa aina kellon näyttäessä jotain tasatuntia. Tätä jatkui aika kauan kun olin vähän nuorempi, mutta tätä ei ole nykyaikana enää tapahtunut läheskään niin useasti, mutta eipä oma unirytminikään ole enää niin säännöllinen.
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Gitarre
Keiju
Viestit: 1164
Liittynyt: 06 Huhti 2008, 19:11

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Gitarre » 08 Syys 2008, 22:50

Se oli vielä kätevää kun heräsi itsekseen koska silloin ei ollut näitä aamu heräämis ongelmia toisin kuin nykyään.... : s
I'd rather regret doing something than not doing something.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 09 Syys 2008, 07:37

Minulla oli ennen tämä ilmiö ja on aina nytkin hetkittäin. Mutta nykyään olen aina niin väsynyt, joten heräämisreaktio ei ole mahdollinen.

Tein myös harjoituksia tällä. Jos keskityin koko päivän siihen, ettei aamulla olisi kiireellistä herätystä, ei myöskään heräämisreaktio tapahtunut.
Mutta jos kuvittelin mitä kaikkea kamalaa tapahtuisi, jos heräisin myöhässä, reaktio toimi heti.
Yleensä se herätti minut tasan seitsemältä.

Biologinen kello tarkoittaa kylläkin paljon muutakin, kuin aikaa mittaavia toimintoja aivoissa.
Pitääkin lisätä tänne yksi lista ihmisen biologisesta vuorokausirytmistä.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
ValkeaLeidi
Peikko
Viestit: 232
Liittynyt: 19 Kesä 2008, 16:52
Paikkakunta: P*ska Kaupunni

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja ValkeaLeidi » 09 Syys 2008, 10:49

Shxam kirjoitti:Onko teillä käynyt näin: Laitatte herätyksen soimaan aamulle (esim. klo 6) ja sitten heräätte pari minuuttia ennen sen soimista.Mulla käy näin jatkuvasti, ehkä siksi että mieluummin herään ennen sitä korviasärkevää huutoa kännykästä.Outoa sinänsä, että herään ennen herätystä vain jos herätys on laitettu klo 6:lle aamulla.Ite epäilisin tähän syyksi ihmisen biologista kelloa aivoissa, mutta onkos muilla tämmöistä?



Tämä on minulle erittäin tuttua. Itse asiassa olen jopa tyytyväinen tähän, sillä mielestäni olen virkeämpi aamuisin, kun herään itse. Kellon herättäminen katkaisee unen niin tylysti. Nyt biologinen kelloni näyttää noin viittä vaille puolta seitsemää aamulla, siis viittä minuuttia ennen kellon soittoa. Unirytmi muokkautuu, jos herää aina samaan aikaan. Herään tähän aikaan myös viikonloppuisin, tosin saan nopeasti uudelleen unen päästä kiinni. Ilmeisesti unirytmini tarkistaa, että olenko varma, ettei tarvitse nousta.

Sitten on tämä naisille tutumpi "biologinen kello". Kaikki kaverini ovat jo alkaneet lisääntyä vimmatusti, mutta minulla se ei ole käynyt mielen vieressäkään, vaikka isäkokelas on valmiina. Lapset eivät herätä minussa minkäänlaista reaktiota. Taitaa se kello olla minulla pysähtynyt. :)
Lika on ainetta väärässä paikassa. (Mary Douglas)

Avatar
Zipuli
Poltergeist
Viestit: 340
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:34

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Zipuli » 09 Syys 2008, 14:50

Minäkin herään automaattisesti viikonloppuisinkin klo. 6.30, tai ainakin niihin aikoihin. Kai se sitten menee niin, että ihminen tottuu tiettyyn unirytmiin.

Löysinpä kerran takapihalta
Halinallen mättään alta
Hämmästyin ja tuntui pahalta
Halinalle näytti lahnalta

Avatar
Tonza133
Aivan UFO
Viestit: 1667
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 13:00

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Tonza133 » 09 Syys 2008, 15:30

Aina, paitsi jos menen jossain viideltä nukkumaan ja yritän herätä seitsemältä...

Avatar
Riikervo
Muumio
Viestit: 291
Liittynyt: 14 Touko 2008, 21:59
Paikkakunta: Satakunnan rajamailla.

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Riikervo » 09 Syys 2008, 15:35

Tottumuksestahan ihminen oppii heräämään ennen herätyskelloa. Ihminen tavallaan vaistoaa sen, että kohta pitää herätä.

Itselleni käy näin toisinaan. Nykyään tosin unirytmini on niin epätasaista, etten välillä herää herätyskellon ääneen ollenkaan. :?
On olemassa 3 tapaa tehdä asioita: oikea tapa, väärä tapa ja minun tapani.

"Minäkö väärässä? En todellakaan, vaikka kaikki todisteetkin siihen viittaisivat."

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja tuputhy » 09 Syys 2008, 23:04

Minulle on myös usein käynyt niin, että herään juuri ennen kellon soittoa, mutta myös niin, että olen nähnyt unta, jossa olen jossain matkalla ja yht'äkkiä huomaan, että apua! aamulla pitää mennä töihin, ja olen vielä täällä!! Olen sitten unessa sen jollekin sanonutkin. Hassua..
Jalat maassa, pää pilvissä

JeiBei
Alieni
Viestit: 131
Liittynyt: 07 Elo 2008, 13:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja JeiBei » 10 Syys 2008, 09:59

--
Viimeksi muokannut JeiBei, 20 Kesä 2017, 09:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ropsoni
Alieni
Viestit: 141
Liittynyt: 14 Helmi 2008, 18:31

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja ropsoni » 12 Syys 2008, 12:09

....
Viimeksi muokannut ropsoni, 24 Tammi 2011, 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tonza133
Aivan UFO
Viestit: 1667
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 13:00

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Tonza133 » 12 Syys 2008, 15:36

ropsoni kirjoitti:Joo mullakin sama juttu... herään joka yö myös aina kolmelta, kun kerran laitoin sen herätyksen soimaan siihen aikaan, että voisin nähdä ufoja :S Ja nyt en pääse tuosta tavasta eroon.

Kyllä se siitä aikanaa :D

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 12 Syys 2008, 15:38

Miksi ajattelit ufojen näkyvän erityisesti tähän aikaan?
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Tonza133
Aivan UFO
Viestit: 1667
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 13:00

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Tonza133 » 12 Syys 2008, 15:46

Aqua vitae kirjoitti:Miksi ajattelit ufojen näkyvän erityisesti tähän aikaan?

ehkä se oli hänen mielestään vain jotenkin sopiva aika?

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 12 Syys 2008, 15:51

Miten vain. Ajattelin, että hän oli vain saanut jostain muualtakin motivaatiota herätäkseen keskellä yötä ufoja bongailemaan.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Tonza133
Aivan UFO
Viestit: 1667
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 13:00

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Tonza133 » 12 Syys 2008, 16:03

Aqua vitae kirjoitti:Miten vain. Ajattelin, että hän oli vain saanut jostain muualtakin motivaatiota herätäkseen keskellä yötä ufoja bongailemaan.

Ehkä oli saanutkin en minä mitään väittänyt.

PS täänäänhän tulee viestejä vaikka kuinka :D

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 12 Syys 2008, 16:06

Kyllä. Itsellänikin on vaikea pysyä perässä. Enkä pääse täältä mihinkään, ennenkuin olen käynyt kaikki viestit läpi...
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Tonza133
Aivan UFO
Viestit: 1667
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 13:00

Re: Biologinen kello

ViestiKirjoittaja Tonza133 » 12 Syys 2008, 16:11

Aqua vitae kirjoitti:Kyllä. Itsellänikin on vaikea pysyä perässä. Enkä pääse täältä mihinkään, ennenkuin olen käynyt kaikki viestit läpi...

Sama täällä, ja kohta pitäisi lähteä :D


Palaa sivulle “Henkiset asiat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron