Psyykeen vaikuttavat aineet

Jooga, meditaatio, hypnoosi, transsi, unet, gurut, mystiikka ym. henkisyyteen liittyvä
Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja ridikulous » 13 Helmi 2008, 09:50

Wespa kirjoitti:Itseasiassa kaikki näkemäsi, haistamasi ja tuntemasi on vain aivoissa syntyvä illuusio. Näkemisessähän mm. aivo ottaa vastaan silmän verkkokalvosta tietoa, joka kulkee aivoihin ja aivot sitten suodattavat siitä suurimman osan pois, jonka jälkeen aivoissa syntyy tämä simulaatio ympärillä olevasta maailmasta.

Ihmisen aivo ottaa vastaan 40 000 000 bittiä ja aistimme niistä vain joitain tuhansia bittejä (aivot suodattavat suurimman osan pois), jotenka itseasiassa emme näe/aisti todellisesta maailmasta paljon p*skaakaan. Monet hallucinogeenit ja psykedeelit ym. laajentavat tajuntaa ja mm. sienistä erittyvä Psilocybin pieninä määrinä parantaa näkökykyä ja tämän takia monet saalistajaeläimet syövät niitä. Monet alkuasukkaat ym. jotka elävät harmoniassa luonnon kanssa ja käyttävät mm. Ayahuascaa ovat saaneet monimutkaisia tietoja mm. maailmantilasta ja eri kasvien käyttämisestä (oikeat sekoitukset jne.). Ayahuasca mm. erittää DMT:tä, jota on aivoissa itsessäänkin normaalisti mm. unen aikana, jotenka mitään vaarallista ei tässä henkilölle fyysisesti ole. Monet kertovat, että shamaani näkee menneisyyteen ja tulevaisuuteen. Monta dokumenttia katsoneena voin sanoa, että mm. Ayahuascaa ja sieniä käyttäneillä henkilöillä on ollut lähestulkoon vain positiivisia kokemuksia ja yksi nainen mm. mainitsi, että kuuden tunnit trippi vastasi kuuden vuoden terapiaa. Näiden aineiden alaisena ihminen käsittelee omia tunteitaan ja sitä mikä hän todellisuudessaan on. Kaikki raja-aidat ja filtterit sortuvat mm. yhteiskunnan antamat, sukupuolesta johtuvat, iästä johtuvat, kaverien olettamuksista johtuvat, uskonnosta johtuvat jne. jolloin ihminen on todellinen itsensä ja voi käsitellä suoraan itseään ja omaa alitajuntaansa. En todellakaan suosittele ketään ottamaan mitään heroiinia tms. addiktoivia ja vaarallisia huumeita, mutta mm. LSD, sienet ym. eivät aiheuta riippuvuutta eivätkä ole elimistölle mitenkään vaaraksi. Joidenkin mielestä mm. LSD:n suuri käyttö hippiaikana mahdollisti tietokeniikan nopean kehittymisen ja mm. Bill Gates käytti LSD:tä.
Tästä voisin kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta jätetään se vaikka johonkin toiseen aiheeseen...

Kannattaa myös lukea kiinnostavia trippikokemuksia täältä:
http://www.erowid.org/experiences/exp.c ... C1=-1&Str=


Siispä kaikki vain reippaana sienestämään :P

Omistan sienikirjan, jossa kuvataan melko lailla tarkasti useimpien suomalaisten sienien vaikutuksia raakana nautittuina. Siis käytännössä siinä kehotetaan kokeilemaan tiettyjä sieniä pieninä määrinä ja kerrotaan, mihin ei kannata koskea... :mrgreen: Ei nyt ole kirja tässä käsillä, mutta voisin etsiä jossain vaiheessa pari lainausta siitä.

Niinhän ne jotkut väittävät, että lievät huumeet ovat oikein käytettyinä huomattavasti alkoholia vaarattomampia... Mutta enpähän noihin menisi koskemaan, siltikään.

Jollain omakohtaista kokemusta? Olis mielenkiintoista kuulla juttuja. Niin sitten ei tarviisikaan mennä kokeilemaan itse. :P
yes, it may seem ridiculous.

Avatar
W7Xhao
Alieni
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 17:24
Paikkakunta: Tku
Viesti:

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja W7Xhao » 13 Helmi 2008, 17:49

Jos sienestämään meinaatte mennä, niin etsikääpä silokeita. Latinankielistä nimeä en muista, kuva pitäisi löytyä googlettamalla. n. 40-60 mullanmakuista sientä nauttimalla pääsette tilaan, jota en osaa sanoin kuvailla.
Suosittelen lämpimästi.

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Wespa » 13 Helmi 2008, 17:59

Pienestä asti olen kuullut, että kärpässieni on tappavan myrkyllinen ja niin lukee kaikissa sienikirjoissa, mutta vasta n. 1-2 kk sitten luin netistä siitä vähän tietoa, niin ei se ole myrkyllinen, eikä yhtään raportoitua tapausta ole, jossa joku olisi kuollut sitä syödessään, vaikka näin on pienestä pitäen "valistettu". Itseasiassa lapin shamaanit käyttivät/käyttävät kyseistä sientä shamanistisissa menoissaan. Kuulemma siitä saa aika hyvät tripit...

Ennen kuin rupeatte kokeilemaan minkäänlaisia huumeita, niin suosittelen hakemaan niistä ensin tietoa ja muiden kokemuksia. En henkilökohtaisesti suosittele kuitenkaan minkään huumeen nauttimista...

Oma kiinnostukseni psykedeeleihin ym. alkoi pari kuukautta sitten ja on ollut hyvin mielenkiintoista lukea ihmisten kokemuksista. Siihen tasolle en ole vielä päässyt, että rupeasin itse niitä kokeilemaan, mutta on hyvin kiinnostavaa ollut lukea niiden vaikutuksista ja katsoa dokumentteja ym.

Aiheeseen liittyen kannattaa tutustua henkilöön nimeltä Terence McKenna, jolla on hyvin kiinnostavia mielipiteitä maailmasta, toisista dimensioista, hengistä yms.
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja tuputhy » 13 Helmi 2008, 21:19

Carlos Castaneda kirjoissaan myös puhuu noista peyoteista yms. Mielenkiintoisia kirjoja, mutta en kehottaisi ketään kokeilemaan noita tajunnan laajentajia. Jos viina on viisasten juoma, niin nämä aineet varmaan sitten jumalten juttuja! :shock:
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Wespa » 13 Helmi 2008, 22:09

Sieniä ja LSD:tä ym. ei todellakaan kannata käyttää mihinkään biletystarkoitukseen. Olen lukenut, että ne ovat hyviä lähinnä itsetutkiskeluun ja henkien kanssa puhumiseen, mutta jos vetää jotain sieniä ja lähtee baariin, niin kokemuksesta voi tulla aika kamala. Yksin ei kannata myöskään aineita nauttia, vaan aina olisi hyvä olla mukana ns. matkaopas, eli henkilö, joka seuraa tilannetta vähän vierestä ja huonon tripin tullessa pyrkii auttamaan jne; varsinkin jos kyseessä on vahvasti psykedeelinen huume.

Erowid on ehkä tunnetuin alan sivusto, jossa kerrotaan jokaisesta aineesta totuudenmukaisesti ja siellä on mm. kerrottu mikä on sopiva määrä, kokemuksia, aineiden historiaa, kerrottu vaikutuksista yms. Kannattaa tutustua kyseiseen sivuun, jos aihe kiinnostaa ja varsinkin, jos joku aikoo jotain maistella, niin on hyvä tietää aiheesta ensin.
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Hartsa
Vuoden foorumilainen 2008
Viestit: 452
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 20:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Hartsa » 14 Helmi 2008, 09:00

Mitä nyt itse noista tajuntaa laajentavista ainehista olen lukenut viisaammilta, niin tottahan se on, että niillä hetkellisesti saa auki paikkoja ja sitä myötä "hienoja" tahi huonoja kokemuksia. Mutta käsittääkseni homma menee niin että psykedeeliset aineet repivät väkivalloin energiateitä laajemmaksi ja chakroja auki väliaikaisesti. Tästä taas seuraa se että kun trippi on ohi niin chakrat ja energiatiet surkastuvat entisestään korjautuessaan shokista.
Toisena haittapuolena vielä lueskellut että aineilla tuppaa olemaan alhainen värähtelytaajuus jonka seurauksena taas käyttäessä aineita vedät puoleesi pikemminkin alhaisen tason mörköjä kun korkean tason olentoja.
Itsehän en mitään aineksia ole käyttänyt, enkä aio riskeerata työllä treenattua kehitystä hetkellisen kokemuksen takia. "Easy way is to the dark side" ;)

Vaikea sitten sanoa että onko tässäkin hommassa joku kultainen keskitie olemassa. Vaikea kuvitella, että shamaanit tosiaan on energeettisesti olleet mitenkään huonossa kunnossa. Mutta toisaalta, osasivatko heebot tehdä sitten oikein mitään ilmaan kukkaa huulessa.. Mielenkiintoista olisi saada selvännäkijä viereen katsomaan energiakehon tapahtumia samalla kun joku testaa "tieteellisesti" kyseisiä aineita. Vaikka kuvittelisin että juuri näin nämä parapsykologit joiden pohjalta omat höpinäni kerroin ovatkin tehneet.
"I reject your reality and substitute my own"

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Wespa » 14 Helmi 2008, 15:43

Itse en ole törmännyt tuollaiseen tietoon, vaan lähinnä olen lukenut, että ihmisten maailmankuva, sekä itsensä tunteminen on parantanut ja jälkeenpäin katsottuna vaikutukset ovat olleet hyvinkin positiivisia ja henkilöt ovat alkaneet kunnioittaa enemmän itseään, luontoa, perhettään jne. Toki jostain pahoista tripeistä joku voi saada pahojakin traumoja, jotenka juttu on vähän kaksipiippuinen, tosin olen kuullut, että huonoillakin tripeillä on ollut hyviä vaikutuksia.

Yhdessä trippikertomuksessa henkilö joutui jonnekkin mustaan ja hänestä tuntui, että pala palalta hänen tietoisuuttaan revittiin pois ja hän pelkäsi, että lakkaa olemasta kokonaan ja joutuu olemaan pelkkää tyhjää, mutta vähän ajan päästä hän palasi normaaliin tilaan ja kuulemma maailma ja oma elämä tuntui todella hyvältä. Hän oli kiitollinen jokaisesta pikkuasiastakin tämän kokemuksen takia.

Toki aineilla ja niiden vaikutuksilla on eroa. Toisilla aineilla saattaa olla lähinnä vain huonoja vaikutuksia elämään, kun taas toisilla saa lähinnä vain parantavia ja hengellisiä kokemuksia, jonka jälkeen maailmankuva muuttuu positiiviseksi.
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

ropsoni
Alieni
Viestit: 141
Liittynyt: 14 Helmi 2008, 18:31

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja ropsoni » 14 Helmi 2008, 19:31

...........
Viimeksi muokannut ropsoni, 24 Tammi 2011, 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Eob
Velho / Noita
Viestit: 479
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 20:34
Paikkakunta: Kempele

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Eob » 01 Maalis 2008, 17:32

Itellä ei kyllä tulisi mieleenkään maistaa minkään maailman huumehia.
Riippuvuus, ei hyvä juttu. :|
Kyllä jalat yltää pohjaan, mutta pää ei pinnalle.

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Wespa » 01 Maalis 2008, 18:36

Eob kirjoitti:Itellä ei kyllä tulisi mieleenkään maistaa minkään maailman huumehia.
Riippuvuus, ei hyvä juttu. :|


Monet huumeet (tai siksi leimatut) eivät aiheuta riippuvuutta ollenkaan ja näihin kuuluu mm. LSD. Tutkimusten mukaan mm. kannabis on alkohola paljon terveellisempää... Se on vaan harmi, kun ihmiset on manipuloitu tiettyyn malliin, jossa kaikki on kiellettyä ja "niistä tulee heti riippuvaiseksi ja voi kuolla"...

Lisää eri aineiden ym. vaarallisuudesta voi keskustella 20 vaarallisinta huumetta aiheessa, jossa mm. keskustelua tutkimuksesta, jossa tupakka ja alkoholi on listattu kannabista ja LSD:tä vaarallisemmiksi.
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Eob
Velho / Noita
Viestit: 479
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 20:34
Paikkakunta: Kempele

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Eob » 01 Maalis 2008, 21:36

No mutta eivät ne terveellisiäkään ole. Eiköhän se kuitenkin ole parempi olla ottamatta.
Kyllä jalat yltää pohjaan, mutta pää ei pinnalle.

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 02 Maalis 2008, 14:34

Eob kirjoitti:No mutta eivät ne terveellisiäkään ole. Eiköhän se kuitenkin ole parempi olla ottamatta.

Mä oon aikalailla samaa mieltä. Kai sitä ihmisen pitäisi osata muillakin keinoilla pitää hauskaa tai tutkiskella mieltään kun vetämällä jotkut sieni tai muutkaan humalat. Aika heikko ihminen kyseessä jos ei osaa tutkiskella mieltään kun jonkin aineen vaikutuksen alasena.

En mä itsekään mikään raittiuden perikuva ole, mutta mua jokseenkin ihmetyttää se kuinka nykynuorisolle on niin vääristynyt kuva esim. alkoholista. Okei, siitä pääsee sellasseen sekavaan tilaan, mutta tarviiko siihen sekavaan tilaan päästä jotta olis ns. "true hauskanpitäjä" ja tarviiko sitä "true hauskaa" tehä joka viikonloppu tai useammin? En käsitä.

Ihmisessä on aika helvetisti vikaa, jos ei pysty nauttimaan raittiina toisten ihmisten seurasta tai ylipäätään olemisesta.

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja ridikulous » 02 Maalis 2008, 19:44

Vic Rattlehead kirjoitti:Kai sitä ihmisen pitäisi osata muillakin keinoilla pitää hauskaa tai tutkiskella mieltään kun vetämällä jotkut sieni tai muutkaan humalat. Aika heikko ihminen kyseessä jos ei osaa tutkiskella mieltään kun jonkin aineen vaikutuksen alasena.

Niinpä. Tuo Wespan kuvaama tila korkeammasta tajunnan tasosta (mm. sienien avulla) kuulostaa turhan teennäiseltä. Minusta hallusinaatiot ja mielen tutkinta pitää pitää erillään. Kaikenlaisilla mönjillä saatava tila on nimenomaan nuita hallusinaatioita eikä mitään suurta tietoisuuden laajentumista.

Vic Rattlehead kirjoitti:Ihmisessä on aika helvetisti vikaa, jos ei pysty nauttimaan raittiina toisten ihmisten seurasta tai ylipäätään olemisesta.

Nimenomaan!
yes, it may seem ridiculous.

Avatar
Univelka
Valaistunut
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 18:46

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Univelka » 03 Maalis 2008, 22:32

Hehe, tuli kerran kännis syötyy noita taikasieniä, näkö ei parantunut mutta näkökenttä kyllä laajeni :mrgreen:
In the beginning there was nothing. Which exploded.

Avatar
Eob
Velho / Noita
Viestit: 479
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 20:34
Paikkakunta: Kempele

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Eob » 04 Maalis 2008, 13:03

Vai että näkökenttä laajeni.
Olikos sitten mukava kokemus? :|
Kyllä jalat yltää pohjaan, mutta pää ei pinnalle.

Avatar
Univelka
Valaistunut
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 18:46

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Univelka » 04 Maalis 2008, 21:13

Eob kirjoitti:Vai että näkökenttä laajeni.
Olikos sitten mukava kokemus? :|
Mikäs siinä kun mitä ihmeellisimmät ajatukset pyörii päässä ja hiekkatie levenee jalkojen alla leveyssuuntaan. Pienestä hiekkatiestä tuli hetkessä autobahn. Pyörällä ajaminen oli erittäin mielenkiintoista. Pitää olla kyllä kunnioitusta noita sieniä kohtaan. Tuli oltua suht humalassa niin tuli missattua se oleellinen.
In the beginning there was nothing. Which exploded.

Avatar
Univelka
Valaistunut
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 18:46

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Univelka » 04 Maalis 2008, 21:45

Vic Rattlehead kirjoitti:En mä itsekään mikään raittiuden perikuva ole, mutta mua jokseenkin ihmetyttää se kuinka nykynuorisolle on niin vääristynyt kuva esim. alkoholista. Okei, siitä pääsee sellasseen sekavaan tilaan, mutta tarviiko siihen sekavaan tilaan päästä jotta olis ns. "true hauskanpitäjä" ja tarviiko sitä "true hauskaa" tehä joka viikonloppu tai useammin? En käsitä.

Ihmisessä on aika helvetisti vikaa, jos ei pysty nauttimaan raittiina toisten ihmisten seurasta tai ylipäätään olemisesta.
Se on kumma juttu miten ihmisellä on aina ollut tarve päihtyä. Etenkin me suomalaiset ollaan alkoholin suurkuluttajia. Ehkei ihmisessä oo mitään vikaa vaan yhteiskunnassa. Syy ja seuraus. Nykymaailma luo paineita / kusee niskaan että pitää lähteä hakemaan sitä puudutusta/rentoutumista/lohtua pullosta että jaksaa sitten taas maanantaina mennä töihin / kouluun. Mua vituttaa että nykyään pitää jo ylä-asteella tietää mihin alalle haluaa erikoistua jne. Peruskoulusta aikaa semmoset 4-5 vuotta eikä oo vielä selvinny mulle että mitä haluun tehdä loppuelämäni. Ei ihmekkään että teinejä stressaa.

Itse nollaan kerran viikossa. Se on vaan mun tapa rentoutua, pitää hauskaa työviikon jälkeen. Enkä pidä itseäni mitenkään heikkona tai viallisena.
In the beginning there was nothing. Which exploded.

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 06 Maalis 2008, 18:31

Univelka kirjoitti:Itse nollaan kerran viikossa. Se on vaan mun tapa rentoutua, pitää hauskaa työviikon jälkeen. Enkä pidä itseäni mitenkään heikkona tai viallisena.

Jaa, no kyllä on kumma kun mä olen pian pärjännyt 10 raskasta koulu vuotta ilman nollauksia.

Avatar
Werttinen
Maahinen
Viestit: 193
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 15:18
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Werttinen » 06 Maalis 2008, 21:12

Vic Rattlehead kirjoitti:
Univelka kirjoitti:Itse nollaan kerran viikossa. Se on vaan mun tapa rentoutua, pitää hauskaa työviikon jälkeen. Enkä pidä itseäni mitenkään heikkona tai viallisena.

Jaa, no kyllä on kumma kun mä olen pian pärjännyt 10 raskasta koulu vuotta ilman nollauksia.


Niin ihmiset on erinlaisia itelläkin vähentyny tuo juominen aikalailla mutta tuleepahan sitten juotua heti monen viikon eestä :lol:
Eksyin kerran viisauden valtatielle.

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Psyykeen vaikuttavat aineet

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 07 Maalis 2008, 14:39

Werttinen kirjoitti:
Vic Rattlehead kirjoitti:
Univelka kirjoitti:Itse nollaan kerran viikossa. Se on vaan mun tapa rentoutua, pitää hauskaa työviikon jälkeen. Enkä pidä itseäni mitenkään heikkona tai viallisena.

Jaa, no kyllä on kumma kun mä olen pian pärjännyt 10 raskasta koulu vuotta ilman nollauksia.


Niin ihmiset on erinlaisia itelläkin vähentyny tuo juominen aikalailla mutta tuleepahan sitten juotua heti monen viikon eestä :lol:

Niin eli toisin sanoen toiset ihmiset on heikompia kun toiset. Emmä ainakaan koe tarvitsevani jotai viinaa tyhjentääkseni mieleni kaikesta paskasta mitä mun niskaan kaatuu päivittäin.


Palaa sivulle “Henkiset asiat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa