Onnenkalut

Jooga, meditaatio, hypnoosi, transsi, unet, gurut, mystiikka ym. henkisyyteen liittyvä
WM_

Onnenkalut

ViestiKirjoittaja WM_ » 09 Helmi 2010, 13:21

Onnenkalut - riipukset

Tuossa keskustelussa Pentagrammit - Oikea merkitys. puhuttiin erilaisista koruista ja niiden tehtävistä. Ilmaisin jo sielä kiinnostukseni jotain riipusta kohtaan ja tässä onkin yksi hyvä sivu, josta saa tilattua hienoja koruja:
http://www.emp.fi/

Itse olen katsellut elämän kukkaa tai jotain vähemmän tunnettua symbolia. Pentagrammi on kaunis, mutta se ei ole niin minun kuin esim tuo elämän kukka. Jokin viikinki-aiheinenkin olisi kiva :P

______________________________________________________________________________________________________

Wikipedia aiheesta

Onnenkalu on usein pakanalliseen uskontoon tai kansanperinteeseen liittyvä taikaesine eli taikakalu, jonka uskotaan tuottavan onnea tai siunausta. Pyhiä kuvia, pyhäinjäänteitä, ristejä tai muita maailman valtauskontoihin liittyviä uskonnollisia esineitä pidetään harvemmin onnenkaluina. Esimerkiksi kaulassa kannettavan ristin käyttötarkoitus on jokseenkin sama kuin ukonkirveen, mutta silti jälkimmäinen mielletään useammin onnenkaluksi tai taikakaluksi. Onnenkalu voi siis myös joissakin tapauksissa olla puolueellinen ja halventava nimitys. *

Ja jottei menisi niin taikauskoiseksi, lainataan wikipediaa myös kristillisten tapojen kohdalta:

Monille kristityille tärkeä taikaesine on ristiä tai ristinnaulittua Jeesusta kuvaava amuletti. Ristin toivotaan tuovan Jumalan suojelusta, vaikka esimerkiksi virallisen protestanttisen käsityksen ja uskontulkinnan mukaan ristillä esineenä ei ole yliluonnollista merkitystä; ristin tarkoitus on vain muistuttaa kristittyä itseään pyhistä asioista, tai osoittaa kristityn vakaumus muille ihmisille.

_______________________________________________________________________________________________________

Mitä onnenkaluja/koruja sinulla on?

Minulla on risti kaulassa, ollut lähes siitä asti kun sainkin koko ajan kaulassa. En tunnusta itseäni enää kristityksi, eikä tuo minulle itselleni kuvaakaan kristinuskon symbolia. Lainataan Holopaista: "Remember, my child: Without innocence the cross is only iron, hope is only an illusion"

Toinen mikä kaulassa roikkuu, on se sellainen sydämen puolikas, jossa on rakastettuni nimen etukirjain :mrgreen:

Avatar
Tenkku
Peikko
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Tammi 2009, 01:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja Tenkku » 09 Helmi 2010, 17:19

Minulla on kolme kaulakorua, joita pidän jotenkin "merkityksellisinä".

1. Pentagrammi
2. Pyhän Birgitan risti, en tiedä onko tällä oikeasti olevinaan mitään vaikutuksia, mutta äiti osti sen kerran mulle ja se on ottanut ns. onnenkorun paikan.
2. Jang-koru, toinen puolikas (Yin) on yhdellä kaverillani, tosin hän ei koskaan sitä halunnut pitää joten en pidä sitten minäkään enää.

Oikeastaan ainoa jota näistä pidän kaulassa on tuo penu.
Lisäks minulla on semmonen risti jonka ympärille on kiertynyt loihkäärme, se on joku kuparikrääsä markkinoilta, mutta ostin sen vissiinki nelosluokalla, ja käytin sitä monta vuotta ja se oli onnenkoruni sillon.
Fabulous babe

Avatar
Elisabeth
Maahinen
Viestit: 187
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 00:19
Paikkakunta: Periferia Etelä-Suomessa

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja Elisabeth » 13 Helmi 2010, 17:30

Itselläni on kaksi ns. "onnenriipusta" joita käytän. Toinen on hexagrammi keskiaikais markkinoilta (valitettavasti kadotin sen uuden vuoden aikaan... :cry: ) ja toinen on turkkilainen suojeleva silmä.
Ihmiset ovat tyhmiä olentoja, jotka eivät opi virheistään...

Avatar
Tenkku
Peikko
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Tammi 2009, 01:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja Tenkku » 13 Helmi 2010, 19:51

Elisabeth kirjoitti: ja toinen on turkkilainen suojeleva silmä.


Fatiman silmä? Sain sellaisen turkkilaiselta kauppiaalta kun olin Turkissa, sanoi että se poistaa pahan ihmisestä kun siihen katsoo vai miten lie menikään. Siellä niitä roikkuikin joka autossa ja rakennuksessa.
Fabulous babe

Avatar
kummo
Kummitus
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Helmi 2010, 13:58

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja kummo » 14 Helmi 2010, 03:08

Mie en kanna juurikaan mitään riipuksia liki koskaan. Lasketaanko kravaatti? :roll: :D

Miula löytyy kyllä pääkalloa ja suomileijonaa kaapista mutta kaulassa en oo tottunu mitään metallia pitämään.. enkä sormis.. enkä edes harkitse lävistyksen ottoa.

WM_ kirjoitti:Lainataan Holopaista: "Remember, my child: Without innocence the cross is only iron, hope is only an illusion"


Juuri tuosta syystä en riipusta tarvitse sillä uskon onneeni ilmankin. Usko on kuitenkin elämän vahvimpia voimia rakkauden ohessa. Uskolla en tarkoita uskoa jumalaan vaan omaan tulevaisuuteeni, suunnitelmiini ja (koska tästä on ollut paljon puhetta ja tätä on verrattu uskontoon, niin) vetovoiman lakiin :)

WM_

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja WM_ » 14 Helmi 2010, 11:17

kummo kirjoitti:Juuri tuosta syystä en riipusta tarvitse sillä uskon onneeni ilmankin. Usko on kuitenkin elämän vahvimpia voimia rakkauden ohessa. Uskolla en tarkoita uskoa jumalaan vaan omaan tulevaisuuteeni, suunnitelmiini ja (koska tästä on ollut paljon puhetta ja tätä on verrattu uskontoon, niin) vetovoiman lakiin :)


Hieno huomio. Itse pitäisin "onnekalua" lähinnä vain muistuttamaan tuosta uskosta ja positiivisesta asenteesta. Eli sillä olisi vähän.. ns. muistutus tehtävä :D Ei mut oikeasti, usein hukkuu harmauteen, eikä muista kaikkia hyödyllisiä oppeja, vaikka ne ovatkin jo tuoneet minulle positiivista!

Hopeapaju
Alieni
Viestit: 101
Liittynyt: 19 Loka 2009, 19:47

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja Hopeapaju » 14 Helmi 2010, 11:24

Minulle onnenkalut tai amuletit ovat osa omaa itseäni siitä lähtien kun olen aloittanut niiden käytön. Tietysti ne kertovat myös kantajastaan jotakin.
Vasemmassa keskisormessa on susiaiheinen sormus, johon liittyen ihmiset ovat kyselleet minulta, että minkä takia susi ja mitä se merkitsee. Kaulassa pidin aiemmin hopeista Mjölneriä, mutta jossakin vaiheessa se vaihtui Ankh-ristiin. Nyt kaulassani ei ole mitään, mutta hopeinen pentagrammi saattaa roikkua korvanlehdessä.

Laskisin amuletiksi myös korppitatuointini, sillä se on ainoa pysyvä merkki ihollani, eikä sitä niin vaan riisuta pois.

Kaikilla näillä on minulle pohjimmillaan sama merkitys: ne ovat osa minua ja antavat minusta muille ihmisille jonkinlaisia mielikuvia.

Avatar
kummo
Kummitus
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Helmi 2010, 13:58

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja kummo » 14 Helmi 2010, 12:19

WM_ kirjoitti:Hieno huomio. Itse pitäisin "onnekalua" lähinnä vain muistuttamaan tuosta uskosta ja positiivisesta asenteesta. Eli sillä olisi vähän.. ns. muistutus tehtävä :D Ei mut oikeasti, usein hukkuu harmauteen, eikä muista kaikkia hyödyllisiä oppeja, vaikka ne ovatkin jo tuoneet minulle positiivista!


Eiku no tuossa tapauksessa miulhan on miun laukussa kirja johon olen ottanut ja piirtänyt kuvia asioista ja paikoista jotka liittyvät tulevaisuuteeni ihan vain jotta se muistuttaa minua nyt siitä minkä takia työskentelen. Niiden katselu nostaa mieltä ylöspäin joka kerta ja pistää väkisin liikkeelle silloin kun laiskottaa :mrgreen:

(kun kerta uskon omaan tulevaisuuteni niin kaippa noita kuvia voisi pitää "onnenkaluina" kun ne kerta muistuttavat minua motiiveistani ja päämääristäni.. ja täten torjuvat [no ei nyt pahoja voimia mutta] pahat ajatukset ja negatiiviset virrat [esim laiskuuden ja huonotuulisuuden] pois.. onnella ei suoranaisesti ole tekemistä tän kanssa)

Avatar
Elisabeth
Maahinen
Viestit: 187
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 00:19
Paikkakunta: Periferia Etelä-Suomessa

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja Elisabeth » 14 Helmi 2010, 17:59

Tenkku kirjoitti:
Elisabeth kirjoitti: ja toinen on turkkilainen suojeleva silmä.


Fatiman silmä? Sain sellaisen turkkilaiselta kauppiaalta kun olin Turkissa, sanoi että se poistaa pahan ihmisestä kun siihen katsoo vai miten lie menikään. Siellä niitä roikkuikin joka autossa ja rakennuksessa.

En muista miksi sitä oikeasti kutsutaan, mutta kyllä se on se sininen silmä joita näkee kaikkialla Turkissa. Sen sanotaan suojelevan mustalta silmältä, joka tuo pahuutta ja epäonnea.
Ihmiset ovat tyhmiä olentoja, jotka eivät opi virheistään...

Avatar
Tenkku
Peikko
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Tammi 2009, 01:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja Tenkku » 14 Helmi 2010, 18:15

^ Ahaa, niinkö se menikin. Joka tapauksessa, sama sininen silmä mahtaa olla kyseessä.
Fabulous babe

Avatar
Nemuska
Kummitus
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Syys 2009, 16:35

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja Nemuska » 15 Helmi 2010, 17:22

Minulta löytyy hopeinen kaksosen merkki kaulaketjusta. Sitä pidän mukana ikään kuin onnentuojana, enemmän ehkä rauhoittamassa vain. Muistutuksena että sopeudun kyllä :)

Sitäpaitsi, olen syntynyt aika onnekkaaksi jo valmiiksikin. Sen huomaa joka kerta kun käy uskomaton tuuri silloin kun sitä onnenpotkua todella tarvitsee. Nyt ei valitettavasti puhuta lottovoitoista mutta on muutakin tärkeää elämässä.
Kaikelle löytyy selitys, oli se sitten mikä tahansa.
"You can't always have everything. After all, where would you put it." Niinpä.

Avatar
afonya
Kummitus
Viestit: 58
Liittynyt: 19 Joulu 2009, 16:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja afonya » 15 Helmi 2010, 19:31

-
Viimeksi muokannut afonya, 06 Tammi 2012, 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ehkä kaikki on mahdollista.

HoplessMess
n00b
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Huhti 2010, 19:59

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja HoplessMess » 18 Huhti 2010, 20:05

Mulla ei paljoo koruja oo. Taino, ainakaan sellasii mitä käyttäsin... :D Mut vasta ostin messuilta jonkun Shivan simpukan..?
Tai miten se kirjotetaan, ei hajuukaan. Sanottiin et se suojaa kantajaansa. Tiiä häntä onko totta mutta on kyllä korua tullu pidettyä. Nätti se on, valkee simpukka tais olla kookospuun keskellä. :mrgreen:

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja Wespa » 19 Huhti 2010, 18:33

Muutamaa kiveä/kristallikiveä pidän taskussa. Joskus vaihdan nuo aina toisiin hienoihin. :P

Tällä hetkellä on taskussa valkonen kivi joka muistuttaa pocornia tai aivoja, neonsininen kivi, vihreä kivi, sekä musta lähes peilimäinen kivi. En juuri nyt muista noiden kivilajeja.

Tässä kuvaa:
http://farm5.static.flickr.com/4053/453 ... 1df5_o.jpg

Huono webkameralaatu, varsinkin tuosta valkoisesta jäi kaikki yksityiskohdat pois, mutta menköön kun en erikseen jaksa nyt paremmalla kameralla kuvailla ja siirtää koneelle. :)
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja Zrud » 19 Huhti 2010, 23:18

O mullaki kyl mu onnen kalu... Taika varpu ja 2 onnen kivee,
Enempää onnea en voisi moiselta kalulta toivoakkaan.
Voin vaik postaa kuvan jos haluutte :3
Feel the LOVE

WM_

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja WM_ » 19 Huhti 2010, 23:27

Heh, Zrud tarttui otsikon "syöttiin" :D

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja Zrud » 20 Huhti 2010, 02:20

;P hah. en voinu vastustaa kiusausta.
Feel the LOVE

Avatar
Shakaali
Maahinen
Viestit: 175
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja Shakaali » 24 Huhti 2010, 10:20

Aikoinaan ylioppilaaksi kirjoittaessa sain idiksen piirtää polviin jotkut symbolit jotka joko suojelivat tai tuottivat onnea tulkinnasta riippuen (en tiedä miksi juuri polviin). Tein sen ennen matematiikan kirjoituksia, koska en enää lukiossa tajunnut siitä mitään. Se toimi, opettaja antoi alustavaksi arvosanaksi C:n.

Ylioppilaslautakunta kuitenkin käytti tehokkaampaa magiaa ja tiputti arvosanaa. Pääsin juuri ja juuri läpi. :cry:

Avatar
ShadowPeople
Muumio
Viestit: 261
Liittynyt: 12 Touko 2008, 03:34

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja ShadowPeople » 27 Huhti 2010, 15:01

Itselläni riippuu vain yksi koru, tai sekin on oikeastaan pelkkä ketju joka kuului veljelleni mutta hän siis kuoli tässä jonkun aikaa sitten. Koru on siitä asti sitten ollut kaulassani, ja olen sen varmaan kerran kaksi ottanut pois.
Better to reign hell, than serve in heav'n

Avatar
Sotakoira
Valaistunut
Viestit: 34
Liittynyt: 14 Marras 2009, 18:27
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Onnenkalut

ViestiKirjoittaja Sotakoira » 28 Huhti 2010, 16:02

Ristiäislahjaksi saamani kummisormus on roikkunut kultaketjulla kaulassani melkein niin kauan kuin muistan.
Lisäksi on yksi plektra jota allekirjoituksenkin mukaan pidän aina farkkujen taskussa, voisin porata siihen reiän ja laittaa koruksi mutta en nyt kuitenkaan ihan raaski : )


Palaa sivulle “Henkiset asiat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija

cron