Fobiat

Jooga, meditaatio, hypnoosi, transsi, unet, gurut, mystiikka ym. henkisyyteen liittyvä
Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja tuputhy » 29 Kesä 2008, 22:39

Sinun pitää vaan topakasti sanoa, että tiedät jo kaiken näistä asioista!
Niin olen itse tehnyt, ja on jätetty rauhaan..Ei ne raukat tiedä, mikä on oikea totuus, mutta kai ne sen aikanaan löytää..Ne vaan kuvittelee, että joku ihmisen määräämä käyttäytymismalli pelastaa helvetiltä..?!
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
ValkeaLeidi
Peikko
Viestit: 232
Liittynyt: 19 Kesä 2008, 16:52
Paikkakunta: P*ska Kaupunni

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja ValkeaLeidi » 30 Kesä 2008, 16:57

Pelkään tilanteita, joissa suuri määrä ihmisiä on pakkaantunut ahtaasti yhteen. Hullut päivät tai rockkonsertti ei tulisi kysymykseenkään. Tästä olen kyllä hieman päässyt eroon, kun muutin pikku kyläpahasesta kaupunkiin, niitä ihmisiä on joskus väkisinkin paljon.

Pelkään myös ampiaisia. En hämähäkkejä, en kimalaisia/mehiläisiä, enkä mitään muuta ötököitä, vain ampiaisia. Ne kuvottavat minua.

Pelkään myös sitä, että ajan hirvikolarin. Täällä hirviä on tolkuttomasti, aitaa vain siellä täällä ja ajelen pitkää matkaa paljon, myös öisin. Kaamosaikana joudun ajelemaan hitaasti ja pälyilemään epätoivoisesti ympärilleni.

Olen nykyään alkanut pelätä nosto-ovia, sellaisia raskaita ja metallisia. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että menetin ystäväni, kun nosto-ovi putosi hänen päälleen, mursi hänen niskansa ja hän kuoli. Luulin niitä turvallisiksi, varmaan ne yleensä ovatkin.
Lika on ainetta väärässä paikassa. (Mary Douglas)

Avatar
Riwander
Valaistunut
Viestit: 34
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 23:47
Paikkakunta: Sänkysi alla
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Riwander » 01 Heinä 2008, 06:10

Itselle tulee pakokauhu piikeistä: Rokottamisesta, hemoglobiinin otosta ja veri näytteistä. Rokottaminen ei jostain syystä ole niin paha, mutta hemoglobiinin ottokin on jäänyt moneen vuoteen ottamatta ja joskus melkein joutunut taistelemaankin puoli tuntia lääkärin kanssa, kun oli jokin ihmeen tauti :roll: Ja tuossa todellakin on kaikenlaisia oireita, joita nyt laiskana kopioin tuolta wikipediasta: vapina, hikoilu, huimaus, sydämen tykytys, voimakas halu paeta tilanteesta, kyvyttömyys hallita fyysisiä oireita ja jännittäminen. Ja muutenkin ei noista hemoglobiinin jutuista tulekaan mitään, kun käsi aina vetaisee pois ja sitten on repeymä sormessa, eikä sille voi mitään, että niin teen. Ja minulle tulee noita oireita myös, jos joku kaveri kertoo verikokeen otosta kyynertaipeesta Minulla käy silloin tuota sisäkyynertaivetta koskemaan ja tulee mielettömän pahaa oloa. Enkä oikein mielellään telkkarista halua nähdä sellaista, mutta ihmeesti kaikkea muuta piikittelyä mm. kauhuelokuvissa kestän. Tuo sisäkyynertaive on kaikista herkin alue jotenkin minulla, että pelkkä ajatuskin... :(

Piikkikammo pelko on todennäköisesti tullut lapsuudesta, kun ensimmäistä kertaa rokotettiin. Minulle sattui maailman hirvein terveydenhoitaja ja se vihasi minua ja jopa huusi ja minä menin kaikenmaailman pöytien alle piiloon ja itkemään. Noh, äiti totesi, että ei tästä tule mitään ja se rokottaminen meni seuraavaan kertaan ja silloin olikin paljon mukavempi terveydenhoitaja. Muistan tuon tapauksen ERITTÄIN hyvin, ja mistä sitä tietää että noin paha kauhu on tullutkin siitä.

Ennen olin erittäin paljon ukonilmojen ystävä, kunnes 7. luokalla syksyllä tapahtui periaatteessa elämäni mullistava käänne, että siinä se meni ukkostenkin pitäminen. Ennen aina rentouduin ukonilmojen aikaan, mutta nykyisin tulee kaikki vapinat, kylmyydet, tärinät ja vaikka sun mitkä. Ja saatanpa purskahtaa yks kaks itkuun, jos kuulen ukkosen pamahduksen. Tai oikeastaan ukkosen pelko on mennyt siihen asteelle, että menen sänkyyn ja melkein rukoilen siellä, aivan kuin pelkäisin ukkosen taas iskevän. Olenhan kuullut että ukkonen on iskenyt samaan henkilöönkin aina monta kertaa ja syytä ei tiedetä. Erikoista on myös se, että aavistan ukkosen tulon mm. päänsäryillä ja sitä särkyä on ukkosen aikaakin, inhottavaa tykytystä.

Toivon joskus kovasti, että voisin taas rakastaa ukonilmoja. Ja niin minä rakastankin ja pidän kaikenlaisista myrskyihin liittyvistä jutuista, mutta jostain syystä, kun olen kovasti yrittänyt, tulee niin mieletön pelko, että en tiedä mitä teen. Nyttenkin kirjoitan kädet kylminä, kun tulee mieleen se Italian reissun ukkonen. Mitkä jytinät ja olin pakokauhussa peiton alla niin pitkään kuin oli ukkonenkin ja siinähän äiti yritti rauhoitella.

Korkeanpaikan kammo on yksi ja sekin on voimakas minulla. En ollenkaan pysty menemään korkeilla paikoilla kaiteille, mutta sitten taas toisaalta ei kaikissakaan tapauksissa tule korkeanpaikan kammoa.

Seurustelukammo. Piste. Ja nyttenkin lähiaikoina tuli taas ihmisiin epäluottamustakin. Se on vain elämäni tuuria :lol: Yksin on parasta olla. Rakastan yksin elämää. Voi taivas... saan tehdä mitä haluan ja kukaan ei määräile minua eikä skitsoile ja kerro valheita minulle.

Eipä tässä nyt muuta tule mieleen :roll: Sitten on sellaisia juttuja, joista itse pitää ja monet ihmiset kammoksuu :lol: Jo, ala-asteella otin hämähäkkejä käsiini ja en niinkö tajunnut yhtään mitä pelottavaa niissä voisi olla ja luokkalaiset tytöt kauhistelivat silmät pulleina, kun otin ristilukinkin. Se jäi mieleen. Ja kaikki käärmeet on ihania jne. Ja nykyisin olen tykästynyt skorpioneihinkin.

Eli nähtävästi se on neulapelko - Belonofobia ja toinen: Astrafobia - salaman iskemäksi joutumisen pelko ja Brontofobia - ukkonen
Kuva
Tosi ystävä
Puukottaa aina edestä

Ui aina vastavirtaan
Pääset lähteelle

Avatar
minna78
Valaistunut
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 20:05
Paikkakunta: Kuru

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja minna78 » 01 Heinä 2008, 12:49

tuputhy kirjoitti:Sinun pitää vaan topakasti sanoa, että tiedät jo kaiken näistä asioista!
Niin olen itse tehnyt, ja on jätetty rauhaan..Ei ne raukat tiedä, mikä on oikea totuus, mutta kai ne sen aikanaan löytää..Ne vaan kuvittelee, että joku ihmisen määräämä käyttäytymismalli pelastaa helvetiltä..?!



Juu, sanottu on montakin kertaa.. Monesti vaan meinaa mennä yli ja joskus oikeen kinasin parinki jehovan kanssa (anteeks jos loukkaan jotakuta) raamatullisista aiheista. Ne meni kyllä hiljaseks eli mahtoivatko itsekkään tietää totuutta asiasta. Mutta se siitä. Pelottavia ne kuitenki on.
Jos tahdot hallita, pidä itsesi järjestyksessä.

Avatar
minna78
Valaistunut
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 20:05
Paikkakunta: Kuru

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja minna78 » 01 Heinä 2008, 12:51

Heh. Olispa mullakin neulapelko, niin ei tulis otettua jatkuvasti jotakin uutta lävistystä tai tatskaa.. jotenki jää vaan koukkuun...Ja mulla ei oo mitään shittiä...
Jos tahdot hallita, pidä itsesi järjestyksessä.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 08 Heinä 2008, 11:50

Minulla on lievä araknofobia. En pidä mistään, jolla on enemmän, kuin max. 6 jalkaa.
Kroatiassa yritin pyydystellä rapuja, ja olisin muutaman saanutkin kiinni, mutta kun ei ollut selkärankaa siihen. Niillä on 8 jalkaa...
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Stinttunen
Alieni
Viestit: 122
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 21:03
Paikkakunta: Ranua
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Stinttunen » 10 Heinä 2008, 21:28

Täältä löytyy nää varmaa yleisimmät eli korkean paikan, ahtaan paikan ja hämähäkkien kammotukset. Muita ei ole ainakaan vielä ilmaantunu :shock:
Elämässä ei ole voittajia, on vain selviytyjiä.

Avatar
aavenainen
Poltergeist
Viestit: 316
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 12:59

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja aavenainen » 10 Heinä 2008, 21:35

ampiaiset on pahin pelkoni muuten en oikeastaan pelkää mitään muuta kun ja että jos läheisille tapahtuu jotakin pahaa (onnettomuus kuolema jne) mutta en kovin pahasti tätä kumminkaan pelkää :) mutta aina pieni huoli on mukana..
toisen roska voi olla toisen aarre.

Avatar
Elisabeth
Maahinen
Viestit: 187
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 00:19
Paikkakunta: Periferia Etelä-Suomessa

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Elisabeth » 12 Heinä 2008, 12:23

Itselläni on lievä korkean paikan kammo. Pienenä se oli paljon pahempi, mutta nyt se on lieventynyt. Lisäksi kärsin verifobiasta. Sinäänsä jännä, sillä en pelkää eläinten enkä juurikaan muitten ihmisten verta. Pelkään vain omaa vertani ja minua aina ällöttää jos puhutaan verestä. :P Kerran sain verifobia kohtauksen koulussa ja pyörryin koulun käytävään pariksi sekunniksi. Siitä muistuteltiin sen jälkeen. :oops: Minulla on myös jonkinlainen pallofobia. Pelkään aina että pallo tulee suoraan naamaani. Tämä fobia johtunee monista huonoista kokemuksista. On tainnut tulla naamaan kaikista muista palloista paitsi keilapallosta. :lol: Näin kerran telkkarista prisma-dokumentin fobioista. Siinä oli kaksi naista, toinen pelkäsi kuollakseen lintuja ja toinen hiiriä. Lintupelkoista alkoi pelottaa jo pelkkä sulan näkeminen. :angel2:
Ihmiset ovat tyhmiä olentoja, jotka eivät opi virheistään...

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 13 Heinä 2008, 21:46

En juurikaan usko, että sitä voi silloin kutsua fobiaksi.
Fobia = pakonomainen pelko
Kyse on vain luontaisesta suojausmekanismista.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
ninjani
Muumio
Viestit: 274
Liittynyt: 23 Maalis 2008, 11:43

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja ninjani » 23 Heinä 2008, 15:19

Minulla on aivan selvästi myös Ergasiofobia. :lol:
Ilman sotaa ei ole rauhaa.

Avatar
Zhinarkos
Valaistunut
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 20:49
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Zhinarkos » 23 Heinä 2008, 16:24

Kärsin lievästä korkean paikan kammosta sekä syvän veden pelosta. Ties mitä siellä syvyyksissä on. Meren syvyyksissä on käynyt vähemmän ihmisiä kuin kuussa..
We are what we choose to be, not what we want to be..

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Regendos » 23 Heinä 2008, 16:27

Itsellänikin mahtaa olla lievä syvän veden pelko. Ainakin jollain asteella. Voin uida kyllä järvissä ja niinpoispäin, mutta jos kosken johonkin limaiseen tai outoon, vaikka vesikasviin, niin menen ihan sekaisin. Kaikkea sellaista mitä en voi nähdä pelottaa vedessä.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 23 Heinä 2008, 18:31

Sama juttu kuin Regendosilla.
Ja sitten, kun tykkään kalastella, veneessä keskellä järveä, sameasta vedestä näkyy yht'äkkiä jonkun ahvenruohon pää, alkaa kauhu kuristaa kurkkua........ hyi olkoon.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Calira
Valaistunut
Viestit: 32
Liittynyt: 21 Heinä 2008, 16:21

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Calira » 24 Heinä 2008, 17:38

jop, itelläni ihan älytön oksentamisen pelko, sit kaikki mahtolliset pimeät nurkat,
ja myöskin aina syksyisin kun yöt pimenevät niin kaikki verhot on pakko vetää eteen,
en pysty jotenkin kattomaan pihalle ikkunasta jos siellä on pilkkopimeää... :?
juuja myöskin kun käyn nukkumaan, niin käyn varmistamassa ainakin kolmesti että
huoneeni ovi on kiinni. En pysty muutenkaa, siis ihan päiväsaikaan olemaan
huoneessani ellei ovi ole kiinni...
Ja jostain ihmeen syystä aina, kun olen kalastamassa ja pitäisi ankkuri nostaa joen pohjasta
veneeseen, niin jos ankkuri tuntuu yhtään normaalia painavammalta, alan heti ajatella että sieltä nousee ruumis :roll:
Älkää lukeko vain kirjoista.
Vaan menkää.
Ja.
Kokekaa se.

Avatar
Elisabeth
Maahinen
Viestit: 187
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 00:19
Paikkakunta: Periferia Etelä-Suomessa

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Elisabeth » 24 Heinä 2008, 19:31

Calira kirjoitti:Ja jostain ihmeen syystä aina, kun olen kalastamassa ja pitäisi ankkuri nostaa joen pohjasta
veneeseen, niin jos ankkuri tuntuu yhtään normaalia painavammalta, alan heti ajatella että sieltä nousee ruumis :roll:

Johan nyt! :shock: Joo mul on välil sama juttu et tekee pahaa jos kattoo ulos ku on pimeetä. Mä pelkään aina et sieltä näkyy jonku kasvot. :alienownage:
Ihmiset ovat tyhmiä olentoja, jotka eivät opi virheistään...

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Regendos » 25 Heinä 2008, 00:20

Itselläni oli tuollainen pelko joskus. Tosin, enään ei ole. kyllähän niitä kasvoja myös näkyy jos uskoo näkevänsä sellaiset.

Avatar
Zhinarkos
Valaistunut
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 20:49
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Zhinarkos » 28 Elo 2008, 20:27

Pelkään "mustanpuhuvaa hahmoa"
We are what we choose to be, not what we want to be..

SVC
n00b
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Elo 2008, 22:54

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja SVC » 30 Elo 2008, 23:30

Eufobia = hyvien uutisten pelko.


^ Miten tuo on edes mahdollista? Kuka näitä nimeää?

Avatar
Tonza133
Aivan UFO
Viestit: 1667
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 13:00

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Tonza133 » 31 Elo 2008, 13:25

Itseltäni löytyy näitä fobioita (ei mitenkään vakavina)

Akrofobia = korkean paikan pelko, huippukammo.
Anglofobia = pelko Englantia kohtaan.
Aulofobia = huilujen pelko.
Didaskalei-nofobia = koulun pelko.
Gallofobia = Ranskan ja ranskalaisuuden pelko.
Papafobia = paavin pelko.
Russofobia = venäläisten pelko.


Palaa sivulle “Henkiset asiat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa