M/S Estonia
Lähetetty: 29 Syys 2020, 10:16
Sain juuri viestin joka kertoi että Estonia räjäytettiin Semtexillä. Räjähde repi Estoniaan 6 metrin kokoisen reiän. Aluksen keulaportit avattiin vasta myöhemmin tuon räjähdyksen jälkeen jolla pyrittiin peittämään aluksen uppoamisen todellinen syy. Keulaporttien pettäminen ei siis ollut se todellinen syy miksi alus upposi, koska keulaportit eivät pettäneet. Laivassa oli lastina salakuljetettua sotilasteknologiaa, jonka ei haluttu pääsevän pois Virosta. Tuo lasti on ilmeisesti edelleen siellä.laivassa. Tallinnan satamassa Venäläiset sukeltajat asettivat räjähteet Estoniaan.
Virolainen merikapteeni sekä 20 hengen miehistö olivat majoittuneena autokannen alla olevissa hyteissä ja olivat matkalla Tukholmaan jossa erään rahtilaivan miehistö oli lopettanut työt maksamattomien palkkojen vuoksi. Merikapteeni kertoi räjähdyksestä ja laittoi välittömästi 20 hengen miehistönsä evakuoimaan kaikki autokannen alapuolisista hyteistä. Silloin autokannen alla oli n.50 cm vettä ja autokansi taas oli täysin kuiva. Eli tämäkin todistaa sen ettei vesi tullut keulaportin ja autokannen kautta laivaan. Norjalaiset tiedoitusvälineet ovat jo 15-vuotta sitten kertoneet enemmänkin tapahtumista tuon saamani viestin mukaan. Jos en ihan väärin muista, niin eikös Jutta Raabe myös käynyt oman sukellustiiminsä kanssa tuolloin Estonialla ja asiasta nousi valtava kohu vaikka uppoamispaikka on kansainvälisillä vesillä. Hautarauhan rikkominen oli syy johon viranomaiset tuolloin vetosivat, miksi Estonialle ei saisi sukeltaa. Siellä on käynyt myös Lloydsin tutkijoita tarkastelemassa uppoamissyytä.
Yleensä sukeltaminen Suomessa on kielletty museoviraston toimesta yli 100-vuotta vanhoille, tiedossa oleville hylyille. Myöskin puolustusvoimien alueella sukeltaminen vaatii erikoisluvan. Estonia ei siis kuulu kumpaakaan em.katekoriaan joten on tehty periaatepäätös että merivoimat tulevat hetkessä paikalle jos tiedetyn uppoamispaikan kohdalle pysähdytään vähänkin pidemmäksi aikaa.
https://mvlehti.net/
Tänään uutisoitiin, että uuden dokumentin mukaan Estonia matkustaja-aluksen kyljestä on löytynyt suuri reikä. Ruotsissa 1990-luvulla vastuuministereinä toimineet ovat haluttomia vastaamaan kysymyksiin. Hallitukset Suomessa ja Ruotsissa ovat vaitonaisia.
Estonian betonointipäätöksen tehnyt silloinen Ruotsin viestintäministeri Ines Uusman (S) ei ole vastannut puhelimeensa useisiin päiviin. Aftonbladet on yrittänyt tavoittaa Ruotsin vastuuministereitä turhaan.
Juu betonia päälle ettei räjähdyksen tekemää reikää voitaisi koskaan löytää. Varmasti siellä on puolustusvoimiemme sukeltajat myös käyneet katsomassa hylkyä. Tavalliselle virkistysdyykkarille hylky alkaa olla jo liian syvällä. Siis kun sukelletaan paineilmalla ja hengityskaasussa on typpeä n.80 %. Juuri typpikaasu on se vaarallinen kaasu laitesukelluksessa, joka voi aiheuttaa syvyyshumalan syvemmällä kovemmassa paineessa. Itsekkin tuollaisen syvyyshumalan kokenut muutaman kerran, tulee hillittömän positiivinen olo hetkeksi, joka menee yleensä ohi kun tullaan hieman ylöspäin pintaa kohti. Maksimi nousunopeus on yleensä 10 m/min yhtään nopeammin ei saa nousta, ellei ole pakko tehdä hätänousua vaikka laitehäiriön tms. takia ja tähän syvällä käymiseen tulee yleensä aina sitten nuo dekompressiot vielä mukaan eli ei päästä suoralla nuosulla pintaan vaan pitää pysähtyä tiettyyn syvyyteen (deko tai etappi molemmat tarkoittaa samaa pysähdystä) tietyksi ajaksi josta jatketaan taas nousua ylöspäin seuraavaan dekosyvyyteen. Syvät sukellukset tehdäänkin yleensä rebreather laitteilla eli repellä.
Mutta takaisin aiheeseen. Miettikääpäs kuinka paljon betonia olisi tarvittu jos Estonia olisi haluttu valaa kokonaan betonin sisään, joka jo ajatuksenakin tuntuu täysin käsittämättömältä, miksi niin pitäisi oikeasti tehdä. Merenpohjat ovat täynnä laivoja eikä niitä ole lähdetty peittelemään hiekalla tai betonilla ns. hautarauhan takia. Ihan höpöä tuollaiset jutut.
Muistan lukeneeni tuon Estonian onnettomuuden aikoihin ihmisten kertomuksia sellaisesta että aivan viime minuuteilla laivaan päästettiin vielä joitakin autoja, mitä ei yleensä koskaan tehdä. Muistaakseni laivaan ei normaalisti päästetä enää ketään n.20 min ennen laivan lähtöaikaa. Tuolloin tehtiin kuitenkin poikkeus jostain syystä. Laivaan päästettiin 4 rekkaa ihan viime hetkillä.
PS. Sellaista vielä mikä jäi kertomatta, niin Tukholman satamassa oli 70 poliisia vastaanottamassa Estoniaa mutta laiva ei tullut koskaan perille Tukholmaan. Eli selvästi jotakin tärkeää oli tekeillä kun Ruotsin poliisikin oli tuollaisella vahvuudella vastaanottamassa Estoniaa.
Virolainen merikapteeni sekä 20 hengen miehistö olivat majoittuneena autokannen alla olevissa hyteissä ja olivat matkalla Tukholmaan jossa erään rahtilaivan miehistö oli lopettanut työt maksamattomien palkkojen vuoksi. Merikapteeni kertoi räjähdyksestä ja laittoi välittömästi 20 hengen miehistönsä evakuoimaan kaikki autokannen alapuolisista hyteistä. Silloin autokannen alla oli n.50 cm vettä ja autokansi taas oli täysin kuiva. Eli tämäkin todistaa sen ettei vesi tullut keulaportin ja autokannen kautta laivaan. Norjalaiset tiedoitusvälineet ovat jo 15-vuotta sitten kertoneet enemmänkin tapahtumista tuon saamani viestin mukaan. Jos en ihan väärin muista, niin eikös Jutta Raabe myös käynyt oman sukellustiiminsä kanssa tuolloin Estonialla ja asiasta nousi valtava kohu vaikka uppoamispaikka on kansainvälisillä vesillä. Hautarauhan rikkominen oli syy johon viranomaiset tuolloin vetosivat, miksi Estonialle ei saisi sukeltaa. Siellä on käynyt myös Lloydsin tutkijoita tarkastelemassa uppoamissyytä.
Yleensä sukeltaminen Suomessa on kielletty museoviraston toimesta yli 100-vuotta vanhoille, tiedossa oleville hylyille. Myöskin puolustusvoimien alueella sukeltaminen vaatii erikoisluvan. Estonia ei siis kuulu kumpaakaan em.katekoriaan joten on tehty periaatepäätös että merivoimat tulevat hetkessä paikalle jos tiedetyn uppoamispaikan kohdalle pysähdytään vähänkin pidemmäksi aikaa.
https://mvlehti.net/
Tänään uutisoitiin, että uuden dokumentin mukaan Estonia matkustaja-aluksen kyljestä on löytynyt suuri reikä. Ruotsissa 1990-luvulla vastuuministereinä toimineet ovat haluttomia vastaamaan kysymyksiin. Hallitukset Suomessa ja Ruotsissa ovat vaitonaisia.
Estonian betonointipäätöksen tehnyt silloinen Ruotsin viestintäministeri Ines Uusman (S) ei ole vastannut puhelimeensa useisiin päiviin. Aftonbladet on yrittänyt tavoittaa Ruotsin vastuuministereitä turhaan.
Juu betonia päälle ettei räjähdyksen tekemää reikää voitaisi koskaan löytää. Varmasti siellä on puolustusvoimiemme sukeltajat myös käyneet katsomassa hylkyä. Tavalliselle virkistysdyykkarille hylky alkaa olla jo liian syvällä. Siis kun sukelletaan paineilmalla ja hengityskaasussa on typpeä n.80 %. Juuri typpikaasu on se vaarallinen kaasu laitesukelluksessa, joka voi aiheuttaa syvyyshumalan syvemmällä kovemmassa paineessa. Itsekkin tuollaisen syvyyshumalan kokenut muutaman kerran, tulee hillittömän positiivinen olo hetkeksi, joka menee yleensä ohi kun tullaan hieman ylöspäin pintaa kohti. Maksimi nousunopeus on yleensä 10 m/min yhtään nopeammin ei saa nousta, ellei ole pakko tehdä hätänousua vaikka laitehäiriön tms. takia ja tähän syvällä käymiseen tulee yleensä aina sitten nuo dekompressiot vielä mukaan eli ei päästä suoralla nuosulla pintaan vaan pitää pysähtyä tiettyyn syvyyteen (deko tai etappi molemmat tarkoittaa samaa pysähdystä) tietyksi ajaksi josta jatketaan taas nousua ylöspäin seuraavaan dekosyvyyteen. Syvät sukellukset tehdäänkin yleensä rebreather laitteilla eli repellä.
Mutta takaisin aiheeseen. Miettikääpäs kuinka paljon betonia olisi tarvittu jos Estonia olisi haluttu valaa kokonaan betonin sisään, joka jo ajatuksenakin tuntuu täysin käsittämättömältä, miksi niin pitäisi oikeasti tehdä. Merenpohjat ovat täynnä laivoja eikä niitä ole lähdetty peittelemään hiekalla tai betonilla ns. hautarauhan takia. Ihan höpöä tuollaiset jutut.
Muistan lukeneeni tuon Estonian onnettomuuden aikoihin ihmisten kertomuksia sellaisesta että aivan viime minuuteilla laivaan päästettiin vielä joitakin autoja, mitä ei yleensä koskaan tehdä. Muistaakseni laivaan ei normaalisti päästetä enää ketään n.20 min ennen laivan lähtöaikaa. Tuolloin tehtiin kuitenkin poikkeus jostain syystä. Laivaan päästettiin 4 rekkaa ihan viime hetkillä.
PS. Sellaista vielä mikä jäi kertomatta, niin Tukholman satamassa oli 70 poliisia vastaanottamassa Estoniaa mutta laiva ei tullut koskaan perille Tukholmaan. Eli selvästi jotakin tärkeää oli tekeillä kun Ruotsin poliisikin oli tuollaisella vahvuudella vastaanottamassa Estoniaa.