Mytologia

Rajatieto ja -viihde, yhdistykset, kultit, historia, eli alan kulttuuri sekä lieveilmiöt
Avatar
Ali G-
Enkeli
Viestit: 776
Liittynyt: 18 Syys 2008, 21:13
Paikkakunta: Tyynys alla...

Mytologia

ViestiKirjoittaja Ali G- » 20 Syys 2008, 23:50

Siis joten...
Alotukseksi sanoisin että tämä käsittelee kaikkea mytologiaan koskevia asioita, esim. Viikinkien maailmanpuu Yggdrasil, Kalevala, Vinland siis Amerikka, Egyptin mytologia, siis ei missään nimessä historia! Ja vielä lopuksi kysyisin teiltä millaisista mytologioista pidätte\olette erikoistuneet ;) ? Ja minkä maan\kansan mytologia on mielenkiintoista! Eikä sitten sekoteta mitään paranormaalia tänne (tarkoitan niin paranormaalia, siis mytologian paranormaaleja asioita, niin kuin Slaavien Baba-Jagat) Ja esimerkiksi uskotteko että nämä tapahtumat perustuvat johonkin tosi-seikkaan?? Ei kun sanoista tekoihin, ei kun puheisiin ;)


Elikkä Viikingit olivat ruotsalaisia, tanskalaisia ja norjalaisia merimiehiä, jotka etsivät itselleen parempia asuinpaikkoja, hyvien viljelysmaiden loppuessa omilta mailtaan.
Uskonnosta sanon sen verran että heidän pää-jumalansa oli Odin, sodan jumala ja Valhallan isäntä. Loki puolestaan oli kiero jumala, joka itse-asiassa oli jättiläinen ja pahantekijä. Kerrotaan että hän ei aina ollut niin paha, kuin oli. Jumalat olivat itse syipäitä siihen, että Loki oli sellainen kuin oli! Tor oli jumalien suojelija, hän tuli aina väliin jumalien ja jättiläisten kiistoissa omalla vasarallaan! Aina kun vasara varastettiin tai kadotettiin olivat Jumalat pahassa pulassa! Maailmanpuu Yggdrasil koostui yhdeksästä tasosta. Maailmanpuu oli elämän lähde sen asukkaille. Yggdrasilin eri osissa elivät ihmiset, kääpiöt, jättiläiset ja Jumalat. Paha lohikäärme Nidhogg jyrsi Niflheimissa maailmanpuun juuria. Maailmanpuu on tärkeä myös Ragnarökissä, maailmanlopussa.
Nimittäin ainoat ihmiset Lif ja Lifthasir olivat piiloutuneet viimeiseltä taistelulta maailmanpuuhun.
Ragnarök ei kuitenkaan merkitse kaiken elämän loppua. Maailma elpyy lopulta vihreänä ja hedelmällisenä. Vilja kasvaa kylvättämättä, vanhojen jumalien lapset johtavat maailmaa.
Ragnarökin osapuolet ovat Aasat (Jumalat) ja jättiläiset, joita johtaa Loki.
Ragnarökiä edeltävät kolme vuotta jatkuvat kiivaat taistelut, joiden jälkeen seuraa kolmen vuoden mittainen talvi ja valtava maanjäristys, joka särkee kaikki kahleet. Fenrir-susi pääsee silloin vapaaksi ja Jormangand-käärme ihmisten maailmasta Midgårdista (Midgardista) maihin peittäen maan merellä. Kuolleiden miesten kynsistä rakennettu Naglfar-laiva nousee tässä vedenpaisumuksessa. Laiva on täynnä jättiläisiä, ja laivaa johtaa Loki.
Fenrir ja Jormangand etenevät Vigridin tasangolle, jossa tämän maailman viimeinen taistelu käydään. Silloin Jumalat ja kaatuneet sotilaat Valhallasta, Einherjarit, marssivat sinne Odinin johdolla. Tor murhaa Jormangandin, mutta Jormangand ehtii tappaa myös Torin. Odin käy Fenririn kimppuun, mutta päätyy tämän kitaan...
Sellainen tarina viikinkien maailmanlopusta, ja sitten vielä kerron Maailmanpuun tasoista\oksista.
Ylin taso oli Asgård (Asgard), jossa jumalat (Aasat) asuivat. Vannaheimissä asuivat vanhat jumalat (en muista nyt yhtäkään, enkä löytänyt kirjoistanikaan), alfheimissa haltijat.
Keskimmäinen taso koostui Midgårdista, jossa ihmiset asuivat, Jotunheimista, jossa taas jättiläiset asuivat, Svartalfheimissa elivät mustat haltijat ja viimeisenä Nidavellir, joka oli kääpiöiden koti.
Alin taso oli Nifelheim, joka oli Hellin, Lokin tyttären valtakunta ja jonne kaikki tapaturmaisesti, vanhuuteen tai sairauteen kuolleet joutuivat.

EDIT; Pistän vähän myöhemmin vielä lisää juttua!
Viimeksi muokannut Ali G-, 21 Syys 2008, 18:58. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
http://www.youtube.com/watch?v=5Is9fWAdUFA
Steen1-Sinisiä rappuja ja punaisia hintalappuja
http://www.youtube.com/watch?v=C70Gs5n0bYQ
Avain-Punainen tiili,kapitalismi tekee susta orjan fuck sille
Kapitalistinen yhteiskunta on mätä,kutenkommari

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 21 Syys 2008, 00:06

Tarkoitatko, että luet Vinlandin mytologiseksi asiaksi?
Ei kai nyt sentään? Mitä Vinladin mytologiassa on, kun en ole tutustunut?
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Ali G-
Enkeli
Viestit: 776
Liittynyt: 18 Syys 2008, 21:13
Paikkakunta: Tyynys alla...

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Ali G- » 21 Syys 2008, 00:11

Aqua vitae kirjoitti:Tarkoitatko, että luet Vinlandin mytologiseksi asiaksi?
Ei kai nyt sentään? Mitä Vinladin mytologiassa on, kun en ole tutustunut?



Se on osa viikinkien mytologiaa...
Se oli Pohjois-Amerikka, jossa saagojen mukaan kasvoi viiniköynnöksiä, nykyään jotkut uskovat että Vinland tarkoittikin "Kukoistavaa maata" mikä on taas asia erikseen.
Vinlandissa elivät Skraelingit, jotka hyökkäsivät viikinkien uudis-asukkaiden kimppuun, tappaen monia! Sieltä viikingit levittyivät Marklandiin ja Newfoundlandiin (en muista viikinkien nimitystä), nyt on myöhä, jatkan asiaa huomenna, oikestikin!
http://www.youtube.com/watch?v=5Is9fWAdUFA
Steen1-Sinisiä rappuja ja punaisia hintalappuja
http://www.youtube.com/watch?v=C70Gs5n0bYQ
Avain-Punainen tiili,kapitalismi tekee susta orjan fuck sille
Kapitalistinen yhteiskunta on mätä,kutenkommari

Avatar
Werttinen
Maahinen
Viestit: 193
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 15:18
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Werttinen » 21 Syys 2008, 01:32

Kyllä kreikan mytologia vie voiton vaikka skandinaavinen mytologia on myös aivan upea aihe :D mutta kyllä kaikenmaailman mytologiat kiinnostavat meikäläistä.
Eksyin kerran viisauden valtatielle.

Avatar
Brecle
Maahinen
Viestit: 168
Liittynyt: 17 Syys 2008, 16:40
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Brecle » 21 Syys 2008, 10:24

Toi Viikinkien Mytologia kuulostaa kivalta, haluaisin tutustua siihen lisää. Etin jostain jotain lukemista :arrow:
Alkuaineisiimme kaiverrettu, hermostomme raapustettu,
ekstaasin sydämessä, silmien välissä. Tuuman kokoinen piste, tuijota siihen.



Sharpened Mind With Steeled Back

Avatar
Ali G-
Enkeli
Viestit: 776
Liittynyt: 18 Syys 2008, 21:13
Paikkakunta: Tyynys alla...

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Ali G- » 21 Syys 2008, 18:48

Werttinen kirjoitti:Kyllä kreikan mytologia vie voiton vaikka skandinaavinen mytologia on myös aivan upea aihe :D mutta kyllä kaikenmaailman mytologiat kiinnostavat meikäläistä.


Kertoisitko mitä asioita tiedät Kreikan mytologiasta :?:
http://www.youtube.com/watch?v=5Is9fWAdUFA
Steen1-Sinisiä rappuja ja punaisia hintalappuja
http://www.youtube.com/watch?v=C70Gs5n0bYQ
Avain-Punainen tiili,kapitalismi tekee susta orjan fuck sille
Kapitalistinen yhteiskunta on mätä,kutenkommari

Avatar
Exitium
Maahinen
Viestit: 188
Liittynyt: 11 Syys 2008, 15:51

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Exitium » 21 Syys 2008, 18:57

Itse olen kaikkeen pohjoismaiden "pakana mytologiaa" käsittelevään kirjallisuuteen suuntautunut.

BTW. Ali-g oli muuten taidokas copy+paste wikipediasta ;)
Telecvovim!

Avatar
Ali G-
Enkeli
Viestit: 776
Liittynyt: 18 Syys 2008, 21:13
Paikkakunta: Tyynys alla...

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Ali G- » 21 Syys 2008, 19:06

Exitium kirjoitti:Itse olen kaikkeen pohjoismaiden "pakana mytologiaa" käsittelevään kirjallisuuteen suuntautunut.

BTW. Ali-g oli muuten taidokas copy+paste wikipediasta ;)


Itse-asiassa olen lukenut nuo jutut Arthur Cotterellin kirjasta, joka ei kuitenkaan ole ainoa tieto-lähteeni ;)
http://www.youtube.com/watch?v=5Is9fWAdUFA
Steen1-Sinisiä rappuja ja punaisia hintalappuja
http://www.youtube.com/watch?v=C70Gs5n0bYQ
Avain-Punainen tiili,kapitalismi tekee susta orjan fuck sille
Kapitalistinen yhteiskunta on mätä,kutenkommari

Avatar
Exitium
Maahinen
Viestit: 188
Liittynyt: 11 Syys 2008, 15:51

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Exitium » 21 Syys 2008, 19:08

Ali G- kirjoitti:
Exitium kirjoitti:Itse olen kaikkeen pohjoismaiden "pakana mytologiaa" käsittelevään kirjallisuuteen suuntautunut.

BTW. Ali-g oli muuten taidokas copy+paste wikipediasta ;)


Itse-asiassa olen lukenut nuo jutut Arthur Cotterellin kirjasta, joka ei kuitenkaan ole ainoa tieto-lähteeni ;)


Suosittelen tutustumaan pakanallisuuteen liittyviin kirjoituksiin ne vasta ovatkin mielenkiintoisia jne... ps, en vittuillut.
Telecvovim!

Avatar
Ali G-
Enkeli
Viestit: 776
Liittynyt: 18 Syys 2008, 21:13
Paikkakunta: Tyynys alla...

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Ali G- » 21 Syys 2008, 19:12

Exitium kirjoitti:
Ali G- kirjoitti:
Exitium kirjoitti:Itse olen kaikkeen pohjoismaiden "pakana mytologiaa" käsittelevään kirjallisuuteen suuntautunut.

BTW. Ali-g oli muuten taidokas copy+paste wikipediasta ;)


Itse-asiassa olen lukenut nuo jutut Arthur Cotterellin kirjasta, joka ei kuitenkaan ole ainoa tieto-lähteeni ;)


Suosittelen tutustumaan pakanallisuuteen liittyviin kirjoituksiin ne vasta ovatkin mielenkiintoisia jne... ps, en vittuillut.



Hyvä on, tarkoitatko viikinkien muinais-germaanilla kirjoitettuja, en nimittäin osaa tuota kieltä ;) ja viikingithän eivät ymmärtääkseni taltioineet 700-luvulla vielä kirjoihin?
Et vittuillut, et
Viimeksi muokannut Ali G-, 21 Syys 2008, 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.youtube.com/watch?v=5Is9fWAdUFA
Steen1-Sinisiä rappuja ja punaisia hintalappuja
http://www.youtube.com/watch?v=C70Gs5n0bYQ
Avain-Punainen tiili,kapitalismi tekee susta orjan fuck sille
Kapitalistinen yhteiskunta on mätä,kutenkommari

Avatar
Brecle
Maahinen
Viestit: 168
Liittynyt: 17 Syys 2008, 16:40
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Brecle » 21 Syys 2008, 19:14

Liittyyko Shamanismi pakanallisuuteen/uuspakanallisuuteen jotenkin? ku Googlesta ettii nii tulee jotain uuspakana shamanismi juttua.
Shamanismi on kyllä mielenkiintoista
Alkuaineisiimme kaiverrettu, hermostomme raapustettu,
ekstaasin sydämessä, silmien välissä. Tuuman kokoinen piste, tuijota siihen.



Sharpened Mind With Steeled Back

Avatar
Exitium
Maahinen
Viestit: 188
Liittynyt: 11 Syys 2008, 15:51

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Exitium » 21 Syys 2008, 19:16

Ali G- kirjoitti:
Exitium kirjoitti:
Ali G- kirjoitti:
Exitium kirjoitti:Itse olen kaikkeen pohjoismaiden "pakana mytologiaa" käsittelevään kirjallisuuteen suuntautunut.

BTW. Ali-g oli muuten taidokas copy+paste wikipediasta ;)


Itse-asiassa olen lukenut nuo jutut Arthur Cotterellin kirjasta, joka ei kuitenkaan ole ainoa tieto-lähteeni ;)


Suosittelen tutustumaan pakanallisuuteen liittyviin kirjoituksiin ne vasta ovatkin mielenkiintoisia jne... ps, en vittuillut.



Hyvä on, tarkoitatko viikinkien muinais-germaanilla kirjoitettuja, en nimittäin osaa tuota kieltä ;) ja viikingithän eivät ymmärtääkseni taltioineet 700-luvulla vielä kirjoihin?



Itse pidän hyvin suuresti skandinaavi mytologiasta etenkin kaikesta kirjoituksista missä esiintyy jossain muodossa utgard lok.
Telecvovim!

Avatar
Ali G-
Enkeli
Viestit: 776
Liittynyt: 18 Syys 2008, 21:13
Paikkakunta: Tyynys alla...

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Ali G- » 21 Syys 2008, 19:16

Brecle kirjoitti:Liittyyko Shamanismi pakanallisuuteen/uuspakanallisuuteen jotenkin? ku Googlesta ettii nii tulee jotain uuspakana shamanismi juttua.
Shamanismi on kyllä mielenkiintoista



Mielestäni kyllä, saamelaisethan ja muut pohjoisen napapiirin kansat olivat shamanistija, ja silti niistä on monesti juttua mytologia-aiheisissa kirjoissa
http://www.youtube.com/watch?v=5Is9fWAdUFA
Steen1-Sinisiä rappuja ja punaisia hintalappuja
http://www.youtube.com/watch?v=C70Gs5n0bYQ
Avain-Punainen tiili,kapitalismi tekee susta orjan fuck sille
Kapitalistinen yhteiskunta on mätä,kutenkommari

Avatar
Ali G-
Enkeli
Viestit: 776
Liittynyt: 18 Syys 2008, 21:13
Paikkakunta: Tyynys alla...

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Ali G- » 21 Syys 2008, 19:18

Ali G- kirjoitti:Siis joten...
Alotukseksi sanoisin että tämä käsittelee kaikkea mytologiaan koskevia asioita, esim. Viikinkien maailmanpuu Yggdrasil, Kalevala, Vinland siis Amerikka, Egyptin mytologia, siis ei missään nimessä historia! Ja vielä lopuksi kysyisin teiltä millaisista mytologioista pidätte\olette erikoistuneet ;) ? Ja minkä maan\kansan mytologia on mielenkiintoista! Eikä sitten sekoteta mitään paranormaalia tänne (tarkoitan niin paranormaalia, siis mytologian paranormaaleja asioita, niin kuin Slaavien Baba-Jagat) Ja esimerkiksi uskotteko että nämä tapahtumat perustuvat johonkin tosi-seikkaan?? Ei kun sanoista tekoihin, ei kun puheisiin ;)


Elikkä Viikingit olivat ruotsalaisia, tanskalaisia ja norjalaisia merimiehiä, jotka etsivät itselleen parempia asuinpaikkoja, hyvien viljelysmaiden loppuessa omilta mailtaan.
Uskonnosta sanon sen verran että heidän pää-jumalansa oli Odin, sodan jumala ja Valhallan isäntä. Loki puolestaan oli kiero jumala, joka itse-asiassa oli jättiläinen ja pahantekijä. Kerrotaan että hän ei aina ollut niin paha, kuin oli. Jumalat olivat itse syipäitä siihen, että Loki oli sellainen kuin oli! Tor oli jumalien suojelija, hän tuli aina väliin jumalien ja jättiläisten kiistoissa omalla vasarallaan! Aina kun vasara varastettiin tai kadotettiin olivat Jumalat pahassa pulassa! Maailmanpuu Yggdrasil koostui yhdeksästä tasosta. Maailmanpuu oli elämän lähde sen asukkaille. Yggdrasilin eri osissa elivät ihmiset, kääpiöt, jättiläiset ja Jumalat. Paha lohikäärme Nidhogg jyrsi Niflheimissa maailmanpuun juuria. Maailmanpuu on tärkeä myös Ragnarökissä, maailmanlopussa.
Nimittäin ainoat ihmiset Lif ja Lifthasir olivat piiloutuneet viimeiseltä taistelulta maailmanpuuhun.
Ragnarök ei kuitenkaan merkitse kaiken elämän loppua. Maailma elpyy lopulta vihreänä ja hedelmällisenä. Vilja kasvaa kylvättämättä, vanhojen jumalien lapset johtavat maailmaa.
Ragnarökin osapuolet ovat Aasat (Jumalat) ja jättiläiset, joita johtaa Loki.
Ragnarökiä edeltävät kolme vuotta jatkuvat kiivaat taistelut, joiden jälkeen seuraa kolmen vuoden mittainen talvi ja valtava maanjäristys, joka särkee kaikki kahleet. Fenrir-susi pääsee silloin vapaaksi ja Jormangand-käärme ihmisten maailmasta Midgårdista (Midgardista) maihin peittäen maan merellä. Kuolleiden miesten kynsistä rakennettu Naglfar-laiva nousee tässä vedenpaisumuksessa. Laiva on täynnä jättiläisiä, ja laivaa johtaa Loki.
Fenrir ja Jormangand etenevät Vigridin tasangolle, jossa tämän maailman viimeinen taistelu käydään. Silloin Jumalat ja kaatuneet sotilaat Valhallasta, Einherjarit, marssivat sinne Odinin johdolla. Tor murhaa Jormangandin, mutta Jormangand ehtii tappaa myös Torin. Odin käy Fenririn kimppuun, mutta päätyy tämän kitaan...
Sellainen tarina viikinkien maailmanlopusta, ja sitten vielä kerron Maailmanpuun tasoista\oksista.
Ylin taso oli Asgård (Asgard), jossa jumalat (Aasat) asuivat. Vannaheimissä asuivat vanhat jumalat (en muista nyt yhtäkään, enkä löytänyt kirjoistanikaan), alfheimissa haltijat.
Keskimmäinen taso koostui Midgårdista, jossa ihmiset asuivat, Jotunheimista, jossa taas jättiläiset asuivat, Svartalfheimissa elivät mustat haltijat ja viimeisenä Nidavellir, joka oli kääpiöiden koti.
Alin taso oli Nifelheim, joka oli Hellin, Lokin tyttären valtakunta ja jonne kaikki tapaturmaisesti, vanhuuteen tai sairauteen kuolleet joutuivat.

EDIT; Pistän vähän myöhemmin vielä lisää juttua!
, pyytäisin vielä että jos joku joka osaa minua paremmin nämä asiat, korjaa mahdolliset virheeni ;)
http://www.youtube.com/watch?v=5Is9fWAdUFA
Steen1-Sinisiä rappuja ja punaisia hintalappuja
http://www.youtube.com/watch?v=C70Gs5n0bYQ
Avain-Punainen tiili,kapitalismi tekee susta orjan fuck sille
Kapitalistinen yhteiskunta on mätä,kutenkommari

Avatar
Exitium
Maahinen
Viestit: 188
Liittynyt: 11 Syys 2008, 15:51

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Exitium » 21 Syys 2008, 19:22

Ali G- kirjoitti:
Brecle kirjoitti:Liittyyko Shamanismi pakanallisuuteen/uuspakanallisuuteen jotenkin? ku Googlesta ettii nii tulee jotain uuspakana shamanismi juttua.
Shamanismi on kyllä mielenkiintoista



Mielestäni kyllä, saamelaisethan ja muut pohjoisen napapiirin kansat olivat shamanistija, ja silti niistä on monesti juttua mytologia-aiheisissa kirjoissa


Hmm... Shamanismi ja muut "taikajutut" ovat kyllä pakanallisuuten sidoksissa esim: Juhannus jne... Nehän kun ovat pakanallisia juhlia ja peruja esi-isiltämme, nykymaailma olisikin siksi parempi paikka jos eläisimme esi-isiemme oppien mukaan, eli juuri pakanallisten uskomusten mukaan.
Telecvovim!

Avatar
Ali G-
Enkeli
Viestit: 776
Liittynyt: 18 Syys 2008, 21:13
Paikkakunta: Tyynys alla...

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Ali G- » 21 Syys 2008, 23:05

Exitium kirjoitti:
Ali G- kirjoitti:
Brecle kirjoitti:Liittyyko Shamanismi pakanallisuuteen/uuspakanallisuuteen jotenkin? ku Googlesta ettii nii tulee jotain uuspakana shamanismi juttua.
Shamanismi on kyllä mielenkiintoista



Mielestäni kyllä, saamelaisethan ja muut pohjoisen napapiirin kansat olivat shamanistija, ja silti niistä on monesti juttua mytologia-aiheisissa kirjoissa


Hmm... Shamanismi ja muut "taikajutut" ovat kyllä pakanallisuuten sidoksissa esim: Juhannus jne... Nehän kun ovat pakanallisia juhlia ja peruja esi-isiltämme, nykymaailma olisikin siksi parempi paikka jos eläisimme esi-isiemme oppien mukaan, eli juuri pakanallisten uskomusten mukaan.



Eivätkö ne siten ole mytologisia aihe-piirejä?
http://www.youtube.com/watch?v=5Is9fWAdUFA
Steen1-Sinisiä rappuja ja punaisia hintalappuja
http://www.youtube.com/watch?v=C70Gs5n0bYQ
Avain-Punainen tiili,kapitalismi tekee susta orjan fuck sille
Kapitalistinen yhteiskunta on mätä,kutenkommari

Avatar
Exitium
Maahinen
Viestit: 188
Liittynyt: 11 Syys 2008, 15:51

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Exitium » 22 Syys 2008, 08:20

Ali G- kirjoitti:
Exitium kirjoitti:
Ali G- kirjoitti:
Brecle kirjoitti:Liittyyko Shamanismi pakanallisuuteen/uuspakanallisuuteen jotenkin? ku Googlesta ettii nii tulee jotain uuspakana shamanismi juttua.
Shamanismi on kyllä mielenkiintoista



Mielestäni kyllä, saamelaisethan ja muut pohjoisen napapiirin kansat olivat shamanistija, ja silti niistä on monesti juttua mytologia-aiheisissa kirjoissa


Hmm... Shamanismi ja muut "taikajutut" ovat kyllä pakanallisuuten sidoksissa esim: Juhannus jne... Nehän kun ovat pakanallisia juhlia ja peruja esi-isiltämme, nykymaailma olisikin siksi parempi paikka jos eläisimme esi-isiemme oppien mukaan, eli juuri pakanallisten uskomusten mukaan.



Eivätkö ne siten ole mytologisia aihe-piirejä?


Katoppas ku mytologia ei välttämättä ole aina totta, pakanuus taas on jne... Itse kuitenkin olen syntynyt aikoinani pakana perheeseen että tiedän aiheesta sitä sun tätä
Telecvovim!

Avatar
Ali G-
Enkeli
Viestit: 776
Liittynyt: 18 Syys 2008, 21:13
Paikkakunta: Tyynys alla...

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Ali G- » 22 Syys 2008, 20:11

Exitium kirjoitti:
Ali G- kirjoitti:
Exitium kirjoitti:
Ali G- kirjoitti:
Brecle kirjoitti:Liittyyko Shamanismi pakanallisuuteen/uuspakanallisuuteen jotenkin? ku Googlesta ettii nii tulee jotain uuspakana shamanismi juttua.
Shamanismi on kyllä mielenkiintoista



Mielestäni kyllä, saamelaisethan ja muut pohjoisen napapiirin kansat olivat shamanistija, ja silti niistä on monesti juttua mytologia-aiheisissa kirjoissa


Hmm... Shamanismi ja muut "taikajutut" ovat kyllä pakanallisuuten sidoksissa esim: Juhannus jne... Nehän kun ovat pakanallisia juhlia ja peruja esi-isiltämme, nykymaailma olisikin siksi parempi paikka jos eläisimme esi-isiemme oppien mukaan, eli juuri pakanallisten uskomusten mukaan.



Eivätkö ne siten ole mytologisia aihe-piirejä?


Katoppas ku mytologia ei välttämättä ole aina totta, pakanuus taas on jne... Itse kuitenkin olen syntynyt aikoinani pakana perheeseen että tiedän aiheesta sitä sun tätä



Ei niin, mutten ole niin väittänytkään. Onko pakanuudessa sitten muka kaikki totta?
Olet syntynyt pakana-perheeseen, ei kai haittaa jos utelen hieman yksityiskohtia?
http://www.youtube.com/watch?v=5Is9fWAdUFA
Steen1-Sinisiä rappuja ja punaisia hintalappuja
http://www.youtube.com/watch?v=C70Gs5n0bYQ
Avain-Punainen tiili,kapitalismi tekee susta orjan fuck sille
Kapitalistinen yhteiskunta on mätä,kutenkommari

Avatar
Exitium
Maahinen
Viestit: 188
Liittynyt: 11 Syys 2008, 15:51

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja Exitium » 23 Syys 2008, 06:50

Ali G- kirjoitti:
Exitium kirjoitti:
Ali G- kirjoitti:
Exitium kirjoitti:
Ali G- kirjoitti:
Brecle kirjoitti:Liittyyko Shamanismi pakanallisuuteen/uuspakanallisuuteen jotenkin? ku Googlesta ettii nii tulee jotain uuspakana shamanismi juttua.
Shamanismi on kyllä mielenkiintoista



Mielestäni kyllä, saamelaisethan ja muut pohjoisen napapiirin kansat olivat shamanistija, ja silti niistä on monesti juttua mytologia-aiheisissa kirjoissa


Hmm... Shamanismi ja muut "taikajutut" ovat kyllä pakanallisuuten sidoksissa esim: Juhannus jne... Nehän kun ovat pakanallisia juhlia ja peruja esi-isiltämme, nykymaailma olisikin siksi parempi paikka jos eläisimme esi-isiemme oppien mukaan, eli juuri pakanallisten uskomusten mukaan.



Eivätkö ne siten ole mytologisia aihe-piirejä?


Katoppas ku mytologia ei välttämättä ole aina totta, pakanuus taas on jne... Itse kuitenkin olen syntynyt aikoinani pakana perheeseen että tiedän aiheesta sitä sun tätä



Ei niin, mutten ole niin väittänytkään. Onko pakanuudessa sitten muka kaikki totta?
Olet syntynyt pakana-perheeseen, ei kai haittaa jos utelen hieman yksityiskohtia?


Riippuu ihan mitä kysyt en ala vastailemaan henkilökohtaisuuksiin.
Telecvovim!

Avatar
ValkeaLeidi
Peikko
Viestit: 232
Liittynyt: 19 Kesä 2008, 16:52
Paikkakunta: P*ska Kaupunni

Re: Mytologia

ViestiKirjoittaja ValkeaLeidi » 23 Syys 2008, 10:56

Rakastan mytologioita!! Ne ovat suoranainen intohimoni.. Kaikki lukemani mytologiat ovat kiinnostavia, mutta Egyptin mytologia erityisesti on kiinnostanut pienestä pitäen, egyptologi oli myös lapsuuden toiveammattini. Erityisesti pidän Egyptin mytologian ja Kalevalan vertailusta, niissä on yllättävän paljon samaa. Manalasta haetaan pois ja niin edelleen. Jos alkaisin tässä selittämään mitä Egyptin mytologiasta tiedän, ei pari tuntia kirjoittelua riittäisi. Omistan kymmeniä kirjoja aiheesta. Suurin osa niistä on englannista tilattuja, mutta hyviä suomennettujakin löytyy kirjastosta.

Kreikan mytologia kiinnostaa myös, erityisesti Heeroskertomuksista pidän kovasti. Odysseus on lempihahmoni. Jostain syystä jättiläismyytit eivät kiinnosta hirveästi, niitäkin löytyy monista kulttuureista.

Jos mytologia kiinnostaa ja haluaa pehmeän alun alan kirjallisuuteen, voisi suositella esim. Arthur Cotterellin suomennettua teosta "maailman myytit ja tarut", kirjoitusasusta en ole ihan varma. Siinä on pintaraapaisu vähän kaikesta asiaan liittyvästä ja komeita kuvia. Ja jotta suomalaisiakin tulisi mainittua voin lämpimästi suositella Jaakko Hämeen-Anttilan "tarujen kirjaa". Sekin on helppolukuinen.
Lika on ainetta väärässä paikassa. (Mary Douglas)


Palaa sivulle “X-Kulttuuri”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa