Elämän tarkoitus

Kvanttifysiikka, luonnonkatastrofit, nähtävyydet, maailman ihmeet ym. arjesta poikkeavat "elämää suuremmat" asiat
Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 21 Touko 2008, 19:09

Se oli nättiä...
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

WM_

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja WM_ » 25 Touko 2008, 17:49

Eräs teoria jota itse kannatan on, että sielu haluaa päästä KOKEMAAN fyysisen elämän ja näin siis tulemme maapallolle ja KOEMME. Mitä sitten kun olemme kokeneet tarpeeksi, en osaa sanoa.

Avatar
Aarnikotka
Valaistunut
Viestit: 30
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:50

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Aarnikotka » 27 Touko 2008, 16:38

Wespa kirjoitti:Itse olen lähikuukausina tullut siihen tulokseen, että elämän tarkoitus on yksinkertaisesti elää. Meidän tarkoituksena on kokea täällä maanpäällä ihmisenä olemista ja kaikki pahatkin meille sattuvat asiat ja tekemämme virheet ovat osa kokemusta, joka kehittää meidän sieluamme/tietoisuuttamme.

Elämän tarkoitus on siis elää, kokea ja kehittyä.


Olen täysin samaa mieltä :)

Anti-Gravity
Alieni
Viestit: 146
Liittynyt: 20 Touko 2008, 20:21

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Anti-Gravity » 30 Touko 2008, 19:07

Elämän on tarkoitus jatkaa elämää ja turvata lajinsa hengissäpysyminen...
Näin ajattelen minä. Ehkä.

Avatar
JFK
Valaistunut
Viestit: 29
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 20:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja JFK » 21 Kesä 2008, 07:20

On ilahduttavaa huomata, että toivoa ei vielä ole menetetty.
Jos "Jumala on olemassa" niin se haluaisi meidän elävän(minun mielestä) ja mitä nyt tossa vilkaisin monet on samaa mieltä.
Nautitaan elämästä jokainen tyylillään. Unohdetaan puku koodit ja hienosto säännöt ei ne ole ihmisiä varten. Jokainen tehköön elämästään sellaisen mitä haluaa olipa toisen mielipide mikä tahansa.
Totta on, että luonnossa on sääntö lisääntyä tai kuole, mutta henkilö kohtaisesti olen miettinyt sen niin ettei ihmis lajin selviytyminen ole minusta tai kenestäkään Suomalaisesta kiinni lisääntyjiä riittää.
Mikä on siis elämän tarkoitus. Se on elää eikä katsoa selkänsä taakse eikä liielmänti eteenkään.
Mitä edessä on siihen ei aina voi vaikuttaa eikä siitä sen takia kannata murehtia.
Jokainen meistä tekee valintansa ja kulkee polkuaan ja toivon etten koskaan törmää plogin lukijoihin ainakaan niissä merkeissä, että joku teistä käy minua valistamaan miten elää elämääni(sieltä mistä tulen niitä on riittänyt koko elämäni).
Ja niinkuin melkein kaikki joilla on muisti vielä jäljellä ja järki päässä sanoo, että olisin tehnyt sen ja sen toisin. Kysykää joskus ukeiltanne ja mummoiltanne niin varsin löytyy juttua jos vaan saatte ne puhumaa. Minä en aio helposti samaa virhettä tehdä lapsen lapsien kanssa(En halua saarnata enkä neuvoa, mutta pitäkää järki päässä ja uskokaa "vanhempia ihmisiä").

Ja jos masentaa tai on vaikea olla käykää ulkomailla.Ei tursiti kohteissa vaan maissa missä ihmiset elää kädestä suuhun se on todella "valaiseva kokemus". Ei tartte minua uskoa ja jokainen on katsonut 1 ja 2. Silti suosittelen lämpimästi. Itse asuin Indonesiassa kuukauden syystä tai toiseta ja voi sanoa, että me ollaan eletty pumpulissa oltiinpa miten kirja tai dokumentti oppineita.
"I'd like to tell the public about the UFO situation. But my hands are tied."
John F. Kennedy

Avatar
Riwander
Valaistunut
Viestit: 34
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 23:47
Paikkakunta: Sänkysi alla
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Riwander » 01 Heinä 2008, 19:12

Eläminen.
Kuva
Tosi ystävä
Puukottaa aina edestä

Ui aina vastavirtaan
Pääset lähteelle

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 02 Heinä 2008, 18:15

Okei tämä perusvastaus on tietty, että elämän tarkoitus on lisääntyä eli taata lajimme jatkumo tulevaisuudessakin ja kokea kaikkea jännää eli ns. "elää"/ottaa kaikki ilo irti kaikesta ja suoriutua arkipäivistä hengiss etc.

Mutta entä jos ratkaisu olisikin vaan niin yksinkertainen, että elämällä ei ole tarkoitusta? Jos elämällä olisi jokin tarkoitus, miksi ihmisillä olisi mahdollisuus olla tekemällä sitä tarkoitusta?

Periaatteessa elämän tarkoitus ei välttämättä voikkaan olla eläminen, koska voit myös jättää tekemättä sen, joten ehkä elämän tarkoitus onkin kuolla, koska sitä ei voi välttää mitenkään ja jokainen joutuu kokemaan sen?

Menipä filosofiseksi. :P

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja ridikulous » 02 Heinä 2008, 20:18

Vic Rattlehead kirjoitti:Periaatteessa elämän tarkoitus ei välttämättä voikkaan olla eläminen, koska voit myös jättää tekemättä sen, joten ehkä elämän tarkoitus onkin kuolla, koska sitä ei voi välttää mitenkään ja jokainen joutuu kokemaan sen?

Mikä sinua siinä tapauksessa estää luopumasta elämästäsi? Jollet keksi sille tarkoitusta, miksi jatkaisit sitä?
yes, it may seem ridiculous.

Gitarre
Keiju
Viestit: 1164
Liittynyt: 06 Huhti 2008, 19:11

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Gitarre » 03 Heinä 2008, 21:16

ridikulous kirjoitti:
Vic Rattlehead kirjoitti:Periaatteessa elämän tarkoitus ei välttämättä voikkaan olla eläminen, koska voit myös jättää tekemättä sen, joten ehkä elämän tarkoitus onkin kuolla, koska sitä ei voi välttää mitenkään ja jokainen joutuu kokemaan sen?

Mikä sinua siinä tapauksessa estää luopumasta elämästäsi? Jollet keksi sille tarkoitusta, miksi jatkaisit sitä?

Hei,Hei,Hei! Ei nyt aleta toisia "yllyttämään" tekemään itsemurhaa :P
I'd rather regret doing something than not doing something.

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja ridikulous » 04 Heinä 2008, 22:48

Anteeksi. Yritän vain saada kyseisen henkilön miettimään asiaa hiukan eri kantilta. Tuskinpa hän yhden kommentin takia ryhtyy mitään lopullisia päätöksiä tekemään ;)
yes, it may seem ridiculous.

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 05 Heinä 2008, 12:14

ridikulous kirjoitti:
Vic Rattlehead kirjoitti:Periaatteessa elämän tarkoitus ei välttämättä voikkaan olla eläminen, koska voit myös jättää tekemättä sen, joten ehkä elämän tarkoitus onkin kuolla, koska sitä ei voi välttää mitenkään ja jokainen joutuu kokemaan sen?

Mikä sinua siinä tapauksessa estää luopumasta elämästäsi? Jollet keksi sille tarkoitusta, miksi jatkaisit sitä?

No siinä se pointti onkin? Jos elämän tarkoitus onkin yksinkertaisesti sen loppuminen, miksi sitä elämän tarkoitusta ei samantien tehdä samantien koska sen voi tehdä itse? Joillekkin se voi olla niin ahdistava ajatus, että he jopa ryhtyisivät itsareihin. Eikä se ihan oikeesti oo mikään leikin asia.

Jos elämällä on tarkoitus, niin eikö jokaisen elämä periaatteessa pitäisi luontaisesti kulkea sitä tarkoitusta kohti? Kuolema on ainoa asia mitä ihminen ei voi välttää. Sen sijaan voit vaikka lukita itsesi kellariin ja estää itseäsi "nauttimasta elämästä" ellei sitten satu nauttimaan kellarissa elämisestä. Mun mielestä mun vastaukseni vois loppupeleissä olla jopa se oikein. On se sitten kuinka masentavaa tai surullista, mutta niin ne asiat vaan on. :roll:

Avatar
Riikervo
Muumio
Viestit: 291
Liittynyt: 14 Touko 2008, 21:59
Paikkakunta: Satakunnan rajamailla.

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Riikervo » 05 Heinä 2008, 12:57

Onko elämällä pakko olla mitään merkitystä? Entäs jos kaikki onkin vain sattumien summaa?
On olemassa 3 tapaa tehdä asioita: oikea tapa, väärä tapa ja minun tapani.

"Minäkö väärässä? En todellakaan, vaikka kaikki todisteetkin siihen viittaisivat."

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja ridikulous » 05 Heinä 2008, 21:54

Vic Rattlehead kirjoitti:Jos elämällä on tarkoitus, niin eikö jokaisen elämä periaatteessa pitäisi luontaisesti kulkea sitä tarkoitusta kohti?

Ei päde tuo teoria. Tuskin aloitat esimerkiksi parisuhdetta vain päästäksesi lopulta eroamaan?

Jollet ihan oikeasti keksi yhtään syytä elää, ovat asiat (tai lähinnä asenne niitä kohtaan) pahasti pielessä. Koska tarkoitukseton elämä on täysin turhaa, kysynpä vielä kerran, mikä sinua estää lopettamasta elämääsi? Jos vastaat "tärkeät ihmiset", tai "kiinnostus tulevaisuutta kohtaan", tai aivan mitä tahansa, se tarkoittaa, että elämälläsi tosiaan on tarkoitus. Mutta jollet vieläkään keksi yhden yhtä syytä jatkaa elämää, ainoa vaihtoehto on elämän lopettaminen.

Jos siis elämän tarkoitus on sen loppuminen, elämällä ei ole tarkoitusta. Kuolema ei voi olla elämän tarkoitus.

Riikervo, taisin kertoa tässä mielipiteeni sinunkin kommenttiisi.
yes, it may seem ridiculous.

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 06 Heinä 2008, 00:53

Ei päde tuo teoria. Tuskin aloitat esimerkiksi parisuhdetta vain päästäksesi lopulta eroamaan?

Ei kukaan ole sanonutkaan, että parisuhteen tarkoitus on se parisuhteen loppuminen, joten tuo esimerkki ei päde.

Jos oletetaan, että "elämän tarkoitus" on olemassa, niin totta kai se on jotakin minkä on pakko tapahtua, koska sitä varten olemme syntyneetkin, eikö? Et tule missään vaiheessa keksimään asiaa mitä ei voisi välttää/estää, paitsi kuolema.

Jollet ihan oikeasti keksi yhtään syytä elää, ovat asiat (tai lähinnä asenne niitä kohtaan) pahasti pielessä. Koska tarkoitukseton elämä on täysin turhaa, kysynpä vielä kerran, mikä sinua estää lopettamasta elämääsi? Jos vastaat "tärkeät ihmiset", tai "kiinnostus tulevaisuutta kohtaan", tai aivan mitä tahansa, se tarkoittaa, että elämälläsi tosiaan on tarkoitus. Mutta jollet vieläkään keksi yhden yhtä syytä jatkaa elämää, ainoa vaihtoehto on elämän lopettaminen.

Sanontakin kuuluu "life is a bitch and then we die", jonka pointti on, että elämä on rankkaa ja kylmää, miksi elämän tarkoitus ei voisi olla niinkin synkäksi koettu asia kuin kuolema?

Käsittääkseni hindutkin tavallaan pitävät kuolemaa elämän tarkoituksena, koska heille elämän tarkoitus on syntyä uudelleen.

Minua ei estä mikään lopettamasta elämääni, siinä se koko pointin surullisuus onkin. Ei ole kyse minun asenteestani elämää kohtaan tai mitään sellaista, mutta itse ainakaan en keksi mitään syytä miksei kuolema voisi olla elämän tarkoitus. Minä en koe asiaa mitenkään ahdistavana sinä selvästikkin koet koska rimpuilet koko ideaa vastaan niin kovin.

"Elämän tarkoitus" ei ole synonyymi asioille jotka merkitsevät sinulle jotakin. Se ei ole synonyymi edes asioille joita tahtoisit kokea tai asioille jota haluat saavuttaa ennen kuolemaa. Kuinka kuolema elämän tarkoituksena voisi olla "merkityksetön", koska se kumminkin on osa luonnon kiertokulkua ja kuoltuamme ns. palaamme maahan?


Jos siis elämän tarkoitus on sen loppuminen, elämällä ei ole tarkoitusta. Kuolema ei voi olla elämän tarkoitus.

Miksi ei voisi olla? Ei ole mitään mikä tyrmäisi väitteeni millään tapaa, päinvastoin monet selittämäni seikat melkeinpä ovat mielipiteeni puolesta. Väität vastaan vain, koska koet vastauksen liian helpoksi ja ahdistavaksi.

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Wespa » 07 Heinä 2008, 21:13

Kuolema on elämän loppuminen ja kaikki mitä sitä ennen tapahtuu on jollain tavalla (jossain määrin) tarkoitettu tapahtumaan...
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Stinttunen
Alieni
Viestit: 122
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 21:03
Paikkakunta: Ranua
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Stinttunen » 07 Heinä 2008, 21:40

Mulla ainaki henkilökohtasesti elämän tarkotus on elää, päivä kerrallaan ja kattoa mitä se tuo mukanaan. En niinkään usko tuohon että elämän tarkoitus on sitte loppujenlopuksi kuolema. Ehkä jonkun mielestä oman elämän tarkotus on sitte odotella sitä viikatemiestä, mut näin ei kuitenkaan mun kohdalla ole :)
Elämässä ei ole voittajia, on vain selviytyjiä.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 08 Heinä 2008, 11:47

Sellaista käsitettä ei ole olemassakaan, kuin elämän tarkoitus. Olemme täällä sattumalta, eikä meillä ole mitään tekemistä. Olkaamme siis vain.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 08 Heinä 2008, 15:26

Stinttunen kirjoitti:Mulla ainaki henkilökohtasesti elämän tarkotus on elää, päivä kerrallaan ja kattoa mitä se tuo mukanaan. En niinkään usko tuohon että elämän tarkoitus on sitte loppujenlopuksi kuolema. Ehkä jonkun mielestä oman elämän tarkotus on sitte odotella sitä viikatemiestä, mut näin ei kuitenkaan mun kohdalla ole :)

Totta kai kaikki sanoo noin, koska se kuolema koetaan ajatuksena niin synkkänä ja pahana asiana, "ei se voi olla elämän tarkoitus hyi kauheeta kun sä nyt sanot noin! Pohditko sä itsemurhaa?". Säälittävää. Kuolema on osa elämää ja itse näen sen pikemminkin hyvänä kuin huonona asiana.

Kuolema on elämän loppuminen ja kaikki mitä sitä ennen tapahtuu on jollain tavalla (jossain määrin) tarkoitettu tapahtumaan...

Itse en usko kohtaloon. Tuon periaatteen mukaan ei edes ole mitään yleistä "elämän tarkoitusta", koska jokainen voi itse päättää oman elämänsä tarkoituksen.

Itse en oikeasti usko elämiseen olevan mitään syytä tai tarkoitusta. Se on vaan yhtä sattumien summaa ja jos pakko olisi sanoa jokin asia elämän tarkoitukseksi, niin mielestäni sopivin vastaus on kuolema, koska sitä ei voi välttää. Esimerkiksi ruokaa tehdään jotta se syötäisi, jotta se "loppuisi". On vähintäänkin kohtuullista sanoa, että ruoan tarkoituksena on "loppua". Jos noinkin pienen asian tarkoitus on vain loppua ja tulla syödyksi, miksei elämän itsensä tarkoituksena voisi olla sama, huom. iso jos mitään "elämän tarkoitusta" edes on?

Voin vannoa, että kukaan ei pysty kumoamaan väitettäni millään tapaa, sitä vaan ei tahdota uskoa todeksi, kuten ei montaa muutakaan vuosien aikana todeksi osoittautuneita asioita ole tahdottu uskoa. :roll:

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Wespa » 08 Heinä 2008, 17:03

Niin kohtalo on ehkä vähän liian jyrkkä ilmaus, enkä itsekkään siihen ihan täysin usko. Uskon enemmänkin, että ihminen (tietoisuus/sielu tms.) päättää mitä tarvitsee kehittyäkseen ja sitten valitsee koska, mihin ja millaisiin olosuhteisiin syntyy ja jonkinlainen "punainen keskitie" on tiedossa ja lopputlos sitten mitataan kun ihminen jättää tämän väliaikaisen "ajoneuvonsa".
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja tuputhy » 08 Heinä 2008, 22:50

Mielestäni, kun kerran meidän päivämme ovat ennalta määrätyt, voimme elää ihan tilanteen mukaan. Omalla järjellä ja omallatunnolla. Päätämme me mitä vaan, niin se on ennalta määrätty..
Niin, tässä tule se pointti, ettei meidän tarvitse välittää mistään, mutta unohtakaa se!
Kai me kaikki kuitenkin halutaan käyttää järkeä sen verran, että tahdomme itsellemme ja läheisille parasta! Tää on mysteeri, avittakaa, jos enemmän tiedätte!
Jalat maassa, pää pilvissä


Palaa sivulle “Ihmeellinen todellisuus”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija