Elämän tarkoitus

Kvanttifysiikka, luonnonkatastrofit, nähtävyydet, maailman ihmeet ym. arjesta poikkeavat "elämää suuremmat" asiat
Avatar
Tunhhu
Demoni
Viestit: 507
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 02:18
Paikkakunta: Kotka

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Tunhhu » 05 Elo 2008, 15:34

Korvapuikko kirjoitti:
Tunhhu kirjoitti:mustapa tuntuu että juuri niillä ihmisillä jotka uskoo kuoleman jälkeiseen "paikkaan", tai oli se sitten mitä vaan, niin todella on jotain.. sitten on näitä tyhjäpäitä jotka ei usko mihinkään, niin niillä se filmi kai sitten vaan katkeaa.. ja näiden ihmisten kohdalla se voi todella olla the end.. kaikessa yksinkertaisuudessaan.. :D

Tuskimpa se nyt noin silti menee että siihen mihin kukakin uskoo toteutuu...
Spagettihirviökin on tuota todennäköisempi.



pojalla on pahasti näkemyksen puutetta .. henkimaailman juttuja kun on paha mennä spekuloimaan, tälläkin pallolla tapahtuu kuitenkin aika paljon sellasia juttuja joita ei vaan voi ymmärtää/selittää..
I believe..

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Wespa » 05 Elo 2008, 18:27

En jaksa lainata kilometrikaupalla viestejä, mutta vastaan muutamaan Vic Rattleheadin pointtiin.

Vic sinun teoriallasi uskominen esim. Madagaskariin tai kaukana olevaan planeettaan uskominen on säälittävää, jos ei siitä ole nähnyt todisteita.

Kerroppa miksi tehtävämme olisi sen erikoisempi kuin eläinten tai pienten aivottomien pieneliöiden elämän tarkoitus?

Väitit myös, ettei jumalakompleksi sovi tähän mitenkään, mutta kyllä se sopii jos et osaa vastata tuohon kysymykseen mitenkään.


Kuten Twisted kirjoitti "Kerroppa miksi tehtävämme ei voisi olla erikoisempi kuin eläinten tai pienten aivottomien pieneliöiden elämän tarkoitus?".
Mielestäni tämä elämän erikoisuuden arvioiminen ei myöskään liity yhtään elämän tarkoitukseen, oli se elämä sitten erikoisempaa tai ei. Toki sitä voi pohtia, mutta se ei selitä mielestäni mitenkään elämän tarkoitusta, mutta toki joku voi siitäkin kehitellä jonkun elämän tarkoituksen.

Jumalakompleksi ei myöskään liity mitenkään siihen uskooko ihmisten olevan jotenkin erikoisempia tai ei. Mielestäni Jumalakompleksi on muutenkin väärä ja ehkä hieman loukkaava sana jos tarkoitat sillä Jumalaan uskomista ja sen voisi jättää kokonaan tästä mielipidekeskustelusta/teorioinnista pois.

Jos olisi mahdollisuus tehdä koe, missä pistettäisi kolme naaraskarhua kiima-aikana tiettyyn pisteeseen ja tuotaisiin paikalle uros karhu, se valitsisi sattuman varaisesti minkä tahansa niistä karhuista. Ei ole mitään todisteita, että karhuilla sun muilla olisi omaa tahtoa tai ajattelua, kaikki on luonnon ansiosta siten miten se on.

Jos karhuilla on ajatuksia ja tunteita, miten selität pienimmät elämän muodot, planktonit ja bakteerit sun muut pieneliöt, joilla ei ole aivoja, joten niillä ei ole edes ajatuksia saati tunteita.
Miksi nämä pieneliöt syntyisivät vaan luodakseen elämää ja kuollakseen, ja sitten ihmisellä olisi joku "erikoinen tavoite"?


Jos tuo koe tehtäsiin, niin mistä tietäisit oliko päätös sattumanvarainen vai ei. Karhu luultavasti valitsisi itselleen sopivimman kumppanin omilla vaistoillaan (miltä karhut tuoksuvat? naaraiden koko ja ikäkin vaikuttaisi luultavasti valintaan). Ei siis mitenkään sattumanvaraista. Karhuillakin on aika isot aivot ja ne pystyvät todistetusti ratkomaan aika hankaliakin pulmia.

Mitä pieneliöihin tulee, niin ehkä niiden tarkoituksena on olla hyvinkin yksinkertaisia ja mahdollistaa muiden elämää. Sieluteorian mukaan aluksi ns. kokematon/uusi sielu lähtee ihan pohjatasolta ja muuttuu ajan ja kokemuksien myötä entistä monimuotoisemmaksi.

Väitätkö tosissasi, ettet vaikka luontodokkaria katsellessasi näe miten "automaattisesti" eläinten eläminen tapahtuu?


En väitä, että näkisin automaattisesti, mutta et voi väittää itsekkään, että luontodokkaria katsellessasi näet, että luontoäiti ohjaa eläimiä.

Elämän kierto kulku todistaa, että jokaiselle eläimelle on määrätty polku ja elintapa, he eivät päätä mitään vaan tekevät kaiken koska luonto käskee niin. Yksinkertaisestettuna, eläimetkin vaan elävät lisääntyäkseen ja sitten kuollakseen. Miksi ihminen olisi poikkeus?

Elämän tarkoitus ei ole syntyminen, miksi jokin jota varten saamme elämän, toteutuisi heti ensisekunneilla kun saat sen elämän? Miksi me jatkaisimme enää sen jälkeen olemistamme, kun se äärimmäinen tarkoitus on saavutettu?

Kaikki realiteetit vihjaavat siihen, että olemme osa elämän kiertokulkua siinä missä muutkin eläimet, joten periaatteessa tarkoituksemme on vain kuolla ja tuoda oma osamme elämää takaisin maalle(on ne sitten ihan parittelemalla tehtyjä jälkeläisiä tai meidän ruumis mätänemässä maassa luoden taas elämää).


Olemme itsekkin osa elämän kiertokulkua. Väitätkö, että mekään emme tee tietoisia päätöksiä, vaan luontoäiti ohjaa meitä vain lisääntymään ja kuolemaan ja kaikki muu on sattumaa? Emme siis voi myöskään päättää sänkykumppaniamme, emmekä syömäämme ruokaa, koska luonto ohjaa meitä? Tällaisen kuvan sain käsityksestäsi ihmisiin ja eläimiin. Mitä tarkoitat muutenkaan tällä, että luonto ohjaa. Sitäkö kenties, että minulle tulee aamulla nälkä ja minun on "pakko" syödä tai sitä, että saan bonerin ja minun on "pakko" lisääntyä? Tarkoitatko luonnon käskemisellä tätä ja onko se sama asia, kuin se mikä on DNA:ssa/geeneissämme?

Melkein kuolleelle ihmisellä saattaa kehittyä hallusinaatioita kun keho alkaa siirtymään siihen kuolin tilaan, mutta kun se yhtäkkiä palautetaan henkiin. Kertomukset "tunnelista jonka päässä oli valoa" ei esim. todista mitään sielun olemassa olosta.


Aivokuolleelle (kun aivot lakkaavat toimimasta/hengetön) ei voi syntyä minkäänlaisia hallusinaatioita tai tunnetiloja aivoihin. Jos ihmiselle tulee hallusinaatio, niin se vaihtelee ihmisten ja ajankohdan mukaan. Ei ole mahdollista, että kaikki kuolemanrajakokemuksien tunteneet kokesivat saman kokemuksen. Missä on tontut, vihreät möykyt, autot ym. sekalaiset hallusinaatiot. Ei olemassa mitään ainetta tai tapaa, mikä aiheuttaisi aivossa saman kokemuksen/hallusinaation.

Pointtini on kuitenkin se, että en viitannut näihin dokumentteihin, vaan lähinnä niihin, jossa pienet lapset ovat muistaneet entisiä elämiään (joita on sitten tutkittu taustatietojen pohjalta, ikä, sen aikainen nimi, asuinpaikka jne.), sekä monet ihmiset ovat muistaneet hypnoosissa myös entisiä elämiään jotka on sitten varmistettu aidoiksi. Yhdessä tapauksessa mm. henkilö muisti eläneensä Egyptissä ja oli ollut maalamassa hieroglyfejä. Hän pystyi kertomaan nimensä, sekä hyvin tarkkaa tietoa miten ja mistä aineksista hän valmisti maalin, sekä kartoi, että oli kovaa hommaa aina korjata maalauksia kuninkaista ym. sillä arvojen muuttuessa niitten koko suhteessa muihin piti muuttaa. Dokumenttiryhmä otti yhteyttä eri tahoihin ja mm. Egyptin historian tuntijaan ja kaikki henkilön antama tieto täsmäsi, joka viittasi siihen, että tämä ei ollut harhakuvitelma tai valemuisto.

Se on mielestäni todella säälittävää niin kauan kun siitä ei ole tieteellistä näyttöä ja todisteita.

Teorioiden tekeminen on ihan ok, kuten esim. minä esitin tuon elämän tarkoituksen vain teoriana, mutta niihin omiin teorioihin sokeasti uskominen on mielestäni rajoittavaa filosofisen pohdinnan kannalta.


Ok, samalla perusteella voin siis pitää sinua säälittävänä. Missä vaiheessa olen väittänyt, että uskon omaan teoriaani sokeasti?

Pidätkö esim. henkilöä, joka on kuullut kaukaisesta planeetasta tai vaikka Madagaskarista, sekä uskoo niiden olemassaoloon vaikka ei ole nähnyt todisteita säälittävänä?

Tajusin, koko jutun pointti olikin, että vaikka et tahdo kuulua johonkin muottiin, se ei tarkoita ettet kuuluisi, koska ihmiset tykkää lokeroida ja järjestää asioita. Tämäkin on pelkkä realiteetti.


Tämä on taas aika turhaa vänkäämistä, sillä en missään vaiheessa väittänyt, että en kuuluisi johonkin muottiin, puhuin vain kirkon määrittelemästä muotista, johon en halunnut kuulua. Otit tämän siis aivan turhaan esille.

En koe vieläkään, että hyväksyisit teoriaani yhtä läillä mahdolliseksi kun minä hyväksyn vaikka tuon sielujen olemassa olon. Ehkä asialle ei vaan voi tehdä mitään, koska ihminen on kuolemaa pelkäävä otus ja sen takia tahdotaan uskotella itselleen kaikkea sitä sen enempiä miettimättä. Joten olkoon homma sitten sillä selvä.


Se mitä sinä ajattelet minun ajattelevan ei muuta yhtään sitä mitä ajattelen. Olen edelleenkin sitä mieltä, että teoriasi on jossain määrin mahdollinen, mutta jos et halua sitä uskoa, niin älä usko. Tämä on edelleen sitten sinun väärä päätelmäsi minusta, mutta jos luulet tietäväsi ajatukseni paremmin, niin be my guest. Teoriaani ei myöskään kuulu mitenkään kuolemanpelko. Olen ihan sinut ruumiin kuoleman kanssa, vaikka se johtaisi olemattomuuteen. Ruumiin kuolema on kaikilla kuitenkin vääjäämättä edessä.
Olisi parempi jos et puhuisi minusta omien päätelmiesi/mututietosi perusteella ilman mitään pohjaa. Yrität ilmeisesti laittaa minua johonkin omaan muottiisi, johonka en mahdu. Ottaa päähän, kun joudun kokoajan korjailemaan vääriä käsityksiäsi minusta.

Kuitenkin tämä keskustelu on siirtynyt väärien pikkuseikkojen pohtimiseen ja hyvin kauas alkuperäisestä pointista. Nyt pohditaan eläimien ajattelua, kun piti pohtia sitä elämän tarkoitusta.

Olen aika hyvin mielipiteeni kertonut, joten jätän keskusteluni tähän ellei tule taas vääriä päätelmiä minusta korjattavaksi.
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 05 Elo 2008, 23:00

Tähän voisi heittää vastapallona; Kerroppa miksi tehtävämme ei voisi olla erikoisempi kuin eläinten tai pienten aivottomien pieneliöiden elämän tarkoitus?

Vastaa ntähän kolmella tavalla :
1. Älä vastaa kysymykseen kysymyksellä. Se osoittaa, että olet hukassa omien mielipiteittesi kanssa.
2. Sulla on selvä jumalakompleksi.

3. (Tämä on se varsinainen vastaus:) Ihminen on osa elämän ja luonnonkiertokulkua siinä missä muutkin eläimet, joilla ei ole sen suurempaa tarkoitusta elämälleen. Ei ole mitään syytä olettaa, että meillä olisi sen suurempaa tarkoitusta kun näillä eläimilläkään.

Ja toistan jälleen, jumalakompleksi. Et voi niellä faktaa, että ihminen on yhtä "avuton olento" kuin mikä tahansa muukin eläin luonnon silmissä. Vaikka kuinka panisitkin hanttiin faktatietoja, myös ihmisillä on tietty "luonto". Ihminen ei ole biologisesti sen vapaantuneempi kuin mikään muukaan eläin. Tämä on puhdas fakta.

No pieneliöt ja bakteerit painivat aivan eri sarjassa, nehän ovat erilaisia kuin ihmiset. Miksi meillä pitäisi olla sama "tavoite"?

Miksi ne muka painisivat eri sarjassa? Ne ovat yhtäläillä elämää siinä missä mekin. Jumalakompleksin merkkejä.

Täällä pyydettiin edelleen mielipiteitä.

Mielipiteetkin pitää pystyä perustamaan johonkin ja todistamaan päteväksi ajatteluksi eikä pelkäksi sokeaksi itselleen valehteluksi.

En ymmärrä vieläkään miksi haluat sääliä ihmistä, joka uskoo johonkin ilman tieteellistä näyttöä ja todisteita? Tekeekö se mielestäsi hänestä jollain tavalla heikomman ihmisen? Ja sinusta vahvemman ihmisen koska et usko, vaan tiedät?

Kyllä se tekee. Uskot heikontavat maailmankatsomusta ja vapaata ajattelua, koska kaikki menee tiettyjen sääntöjen ja moraalisten arvojen mukaan.

Mitä pahaa ylipäätänsä uskomisessa on?

Lue ylempi.

Mun mielestä ainakin on rutkasti mukavempaa elää elämää siinä uskossa, että jotain on myös kuoleman jälkeen, vaikka minulla ei siitä mitään vankkoja tieteellisiä todisteita olisikaan. Voi olla, että sinä olet nyt mielestäsi vahva teoriottesi kanssa ja naureskelet meille ketkä eivät kokonaisuudessaan sitä niele.

Tuo osoittaa ihmismielen heikkoutta mitä mä säälin ihan älyttömästi enkä ole koskaan voinut ymmärtää. Sokeasti johonkin uskominen on paitsi tyhmää myös surullista sen faktan takia, että koko juttu perustuu vain siihen, että ihminen yrittää uskotella itselleen jotakin todeksi vaikkei se sitä ole, saadakseen mielen rauhan.

Mitä väliä loppupeleissä on, kenen teoria on oikea ja kenen väärä.

Ei sillä olekkaan merkitystä, tahdon vain teorialleni hyväksyntää, koska sitäkään ei ole todistettu mahdottomaksi.

Miksi ette voi uskoa minun teoriaani yhtä sokeasti kuin omia vähemmän perusteltuja uskojanne? Ihmis mieli on joskus niin käsittämättömän vammainen tekele... Ja tätä en maininnut siksi, että yrittäisin muuttaa teidän maailman katsomustanne, kunhan yritin tuoda sen esille, että omat näkemyksenne selvästi rajoittavat ajatteluanne.

Minusta uskossa ei ole mitään säälittävää.

Ja itse olet joko uskossa tai omaat Wespan tapaisia perustelemattomia teorioita(teoria ei ole edes oikea sana, koska Wespa tuntuu pitävän ajatuksiaan todellisuutena)? Jälleen osoitus siitä kuinka tiettyyn ajatusmalliin luottaminen rajoittaa yleistä pohdintakykyä.

Kommentoin Wespan juttuja myöhemmin, joka ei ikävä kyllä vieläkään voinut antaa sitä pientä ripettä teoriani hyväksyntää jota tässä koko ajan haen takaa. Rajoittunut on ihmismieli joo...

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja ridikulous » 05 Elo 2008, 23:51

Ei ole mitään syytä olettaa, että meillä olisi sen suurempaa tarkoitusta kun näillä eläimilläkään. -- Et voi niellä faktaa, että ihminen on yhtä "avuton olento" kuin mikä tahansa muukin eläin luonnon silmissä. Vaikka kuinka panisitkin hanttiin faktatietoja, myös ihmisillä on tietty "luonto". Ihminen ei ole biologisesti sen vapaantuneempi kuin mikään muukaan eläin. Tämä on puhdas fakta.

Ei pidä paikkaansa.

Ihminen eroaa eläimestä monellakin tavalla. Ihminen pystyy muistelemaan mennyttä, suunnittelemaan tulevaa ja pohtimaan tekemistensä syitä sekä seurauksia monitasoisesti. Ihminen ei toimi puhtaasti vaistonsa varassa (ts. luontoäidin pillin mukaan), vaikkakin vaisto ja vietit jonkin verran tiettyihin päätöksiimme vaikuttavatkin. Ihminen pystyy myös ajattelemaan asioita monelta kantilta, asettumaan toisen eliön asemaan, mihin eläin ei pysty. Ihminen on itse asiassa paljonkin eläintä "biologisesti vapautuneempi".

Joten ei ole mielestäni ollenkaan mahdoton ajatus, että ihmisellä olisi jokin muukin tarkoitus kuin päätyä maan matosten iltapalaksi.

Ja Vic, mitä nyt olen muiden vastauksia lueskellut, olet kyllä saanut teoriallesi tunnustusta. Myös Wespa on myöntänyt, että teoriasi on jossakin määrin mahdollinen. No panic.
yes, it may seem ridiculous.

Avatar
JambaB
Kummitus
Viestit: 68
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 15:57
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja JambaB » 06 Elo 2008, 00:48

Ei elamalla ole mitaan sen surempaa merkitysta, kuten jollain muulla asiallakaan joka vain tuntuu hyvalta (johonkin tiettyyn viitaten, mutta tamahan on kaikille avoin foorum). Ihminen kylla tuhoaa tata boltsia vallan mallikkaasti, oiko se sit joku syy kun sita kaipaatte?

ps: Olen ollut poissa pitkaan mutta huomaan etta tanne on ilmestynyt lahjomaton ja minun kannaltani toivottu jasen nimelta Vic. Anna komnentien tulla.

ps2: Tuli uutta viestia Vic:ilta juuri kun sain tan viestin valmiiksi. Vic tuomitset asioita itse ilman todisteita... Onko se vahemman saalittavaa kuin uskominen?
Viimeksi muokannut JambaB, 06 Elo 2008, 01:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 06 Elo 2008, 00:49

Vic sinun teoriallasi uskominen esim. Madagaskariin tai kaukana olevaan planeettaan uskominen on säälittävää, jos ei siitä ole nähnyt todisteita.

Ei minun "teoriallani" ole mitään tekemistä omien mielipiteitteni kanssa toisin kuin sinulla selvästi on.

Mutta kyllä, olen sitä mieltä, että johonkin asiaan sokeasti uskominen on säälittävää ja tyhmää.

Kuten Twisted kirjoitti "Kerroppa miksi tehtävämme ei voisi olla erikoisempi kuin eläinten tai pienten aivottomien pieneliöiden elämän tarkoitus?".

Vastasin jo ja kuten sanoin, anto olla viiminen kerta ku vastaatte kysymyksellä kysymykseen. Ei väittely mielessä kauhean vakuttavaa meinaan.

Mielestäni tämä elämän erikoisuuden arvioiminen ei myöskään liity yhtään elämän tarkoitukseen, oli se elämä sitten erikoisempaa tai ei. Toki sitä voi pohtia, mutta se ei selitä mielestäni mitenkään elämän tarkoitusta, mutta toki joku voi siitäkin kehitellä jonkun elämän tarkoituksen.

Ja tämä on taas tätä, koska itse uskot sokeasti johonkin, etkä voi kyseenalaistaa omia ajatuksiasi ja uskomuksiasi, niin sen perusteella näet kaikki muut teoriat järjettöminä. Siis oikeasti, yritä edes. On älyttömän turhauttavaa yrittää keskustella mistään ihmisen kanssa, joka vaan vajoaa sinne omaan ajatusmaailmaansa ja näkemyksiinsä. ; (

Jumalakompleksi ei myöskään liity mitenkään siihen uskooko ihmisten olevan jotenkin erikoisempia tai ei. Mielestäni Jumalakompleksi on muutenkin väärä ja ehkä hieman loukkaava sana jos tarkoitat sillä Jumalaan uskomista ja sen voisi jättää kokonaan tästä mielipidekeskustelusta/teorioinnista pois.

Ja selvästikkään et siis tiedä mitä jumalakompleksi tarkoittaa.

Jumala kompleksi on yksinkertaisesti mielentila/ajatusmalli, jonka takia ihminen kokee olevansa koko maapallon korkeaarvoisin olento(johtaa uskoon siitä, ettei elämä lopu koskaan, johtaa uskoon siitä, että "ihmisillä on joku oma elämän tarkoitus", johtaa jokseenkin kykenemättömyyteen ajattella asioita "loogisesti").

Jos tuo koe tehtäsiin, niin mistä tietäisit oliko päätös sattumanvarainen vai ei. Karhu luultavasti valitsisi itselleen sopivimman kumppanin omilla vaistoillaan (miltä karhut tuoksuvat? naaraiden koko ja ikäkin vaikuttaisi luultavasti valintaan). Ei siis mitenkään sattumanvaraista. Karhuillakin on aika isot aivot ja ne pystyvät todistetusti ratkomaan aika hankaliakin pulmia

Arvasin, että sanot noin. Tehdäänpäs tuon tuloksen jälkeen niin, että poistetaan se kenet karhu valitsi ekalla kerralla. Kun karhu valitsisi jälleen sen toisen, poistettaisi sekin ja jätettäisi se viimeinen. Mitä tämä todistaa? Sen, että karhu vaan tarraa siihen naaraaseen joka lähimpänä on, koska karhulla on tarve jatkaa sukuaan.

Pen ja Tellerissä keskusteltiin juuri lemmikkieläimistä, ja joku ihan virallinen tiedemies totesi siinä, että koirilla esim. ei ole havaittu mitään ahdistumisen tai muun vastaavan asian merkkejä kun siltä on leikattu pallit pois. Uskon tähän edes hieman tiedepitoiseen ohjelmaan jälleen kerra enemmän kuin sinun naiviin veikkaukseen ja/tai aavistukseen asiasta.

Mitä pieneliöihin tulee, niin ehkä niiden tarkoituksena on olla hyvinkin yksinkertaisia ja mahdollistaa muiden elämää. Sieluteorian mukaan aluksi ns. kokematon/uusi sielu lähtee ihan pohjatasolta ja muuttuu ajan ja kokemuksien myötä entistä monimuotoisemmaksi.

Herranen aika hylkää se sielu teoriasi nyt hetkeksi ja pohdi asiaa loogisesti ja tieteen pohjalta. Ei Jeesuksen kivekset...

Minäkin kykenin hylkäämään teoriani ja ajattelemaan sinun "teoriaasi" mahdollisena, kirjoitin teorian lainausmerkkeihin, koska se on sinulle selvästi pikemminkin joku pakkomielle.

En väitä, että näkisin automaattisesti, mutta et voi väittää itsekkään, että luontodokkaria katsellessasi näet, että luontoäiti ohjaa eläimiä.

Kyllä minun mielestäni kaikki luontodokkarissa näyttää puhtaasti luonnon takia tapahtuvalta toiminnalta. Harvemmin sitä näkee vaikka jo aikaisemmin mainittua karhua joessa, ottamassa kiinni kaloja ja sitten heittämällä ne pois "kun ei sillä ollutkaan nälkä ja pitäis muutenkin vähän laihduttaa".

Olemme itsekkin osa elämän kiertokulkua. Väitätkö, että mekään emme tee tietoisia päätöksiä, vaan luontoäiti ohjaa meitä vain lisääntymään ja kuolemaan ja kaikki muu on sattumaa?

Väitän ja se on lähes fakta. Et sinä kuse siksi kun itse haluat niin, se tapahtuu luonnostaan. Et sinä ajattele ja kehitä nätiä huuhaa teorioitasi siksi kun haluat, vaan siksi koska luonto on antanut sulle aivot.

Emme siis voi myöskään päättää sänkykumppaniamme, emmekä syömäämme ruokaa, koska luonto ohjaa meitä? Tällaisen kuvan sain käsityksestäsi ihmisiin ja eläimiin. Mitä tarkoitat muutenkaan tällä, että luonto ohjaa. Sitäkö kenties, että minulle tulee aamulla nälkä ja minun on "pakko" syödä tai sitä, että saan bonerin ja minun on "pakko" lisääntyä? Tarkoitatko luonnon käskemisellä tätä ja onko se sama asia, kuin se mikä on DNA:ssa/geeneissämme

Ihmidet ovat viisaita, joten heillä on tietty älliä vaikuttaa asioihin joita he tekevät, mutta kaikki biologinen kaikki käyttäytymisemme on sellaista kun se on puhtaast vain koska luonto on meidät sellaisiksi tehnyt. Ei meillä ole tunteitakaan halumme takia tuntea jotain, sekin on lahja luonnolta.

Ei olemassa mitään ainetta tai tapaa, mikä aiheuttaisi aivossa saman kokemuksen/hallusinaation.

Sanooko alitajunta mitään? Ihmisille on kehkeytynyt eri tarinoiden ja legendojen takia erilaisia kuvitelmia miltä jokin näyttää tai tuntuu. Kun tapahtuu jokin asia, vaikka tuo melkein kuoleminen ja sitten elvytys, ihmisaivot ja keho vaan toimii niin, että se voi luoda tietynlaisen hallusinaation, ainekset tähän hallusinaatioon syntyy niistä tarinoista, joita ollaan kuultu vaikka kuoleman jälkeisestä elämästä tai taivaasta ja helvetistä.

Loistava esimerkki ihmismielen oikuttelevuudesta on myös se fakta, että me todella halutaan monimutkaistaa asioita. Pimeässä metsässä keskellä yötä esim. pienikin puun oksan katkeamisesta kuuluva raksahdus tai lehtien ääni saa meidän mielikuvituksen laukkaamaan ns. Varmasti itselläsikin on kokemusta.

Jos et ymmärrä tuommoista perus ihmismielen toimintaa, niin tuskimpa tulet koskaan hellittämään uskoistasikaan.


Pointtini on kuitenkin se, että en viitannut näihin dokumentteihin, vaan lähinnä niihin, jossa pienet lapset ovat muistaneet entisiä elämiään (joita on sitten tutkittu taustatietojen pohjalta, ikä, sen aikainen nimi, asuinpaikka jne.), sekä monet ihmiset ovat muistaneet hypnoosissa myös entisiä elämiään jotka on sitten varmistettu aidoiksi.

Kyse voi olla vaikka mistä, ihminen voi hypnoosissa vaikka alitajuissaan muistaa jonkun kuolinilmoituksista luetun asian tai vaan keksiä jonkun tarinan. Ei oikeasti ole kovin vaikeaa löytää vaikka Paula nimistä ihmistä sanotaan vaikka Helsingin keskustassa asuneena vuonna 1985.

Lapsilla on mielikuvitusta, hekin voivat keksiä vaikka mitä satuja, ja jos ne sadut sattuvat sopimaann johonkin todelliseen henkilöön vuosien takaa, niin tiettyhän kaiken maailman hihhulit saa siitä lisää tuulta kuvitelmiinsa.

Yhdessä tapauksessa mm. henkilö muisti eläneensä Egyptissä ja oli ollut maalamassa hieroglyfejä. Hän pystyi kertomaan nimensä, sekä hyvin tarkkaa tietoa miten ja mistä aineksista hän valmisti maalin, sekä kartoi, että oli kovaa hommaa aina korjata maalauksia kuninkaista ym. sillä arvojen muuttuessa niitten koko suhteessa muihin piti muuttaa. Dokumenttiryhmä otti yhteyttä eri tahoihin ja mm. Egyptin historian tuntijaan ja kaikki henkilön antama tieto täsmäsi, joka viittasi siihen, että tämä ei ollut harhakuvitelma tai valemuisto

Kyllä ihmistä sitten on helppi höynäyttää. Luota muhun, se höynäytys on tuhat kertaa helpompaa, jos sattuu löytämään yhtä naivin yksilön kun nyt vaikka sinä.

Egyptin juttuja nyt ei ole kovin vaikea selvittää, jos tämä joku poikkitieteellisen dokkarin kuvaus ryhmä sai nämä täsmäävät tiedot käsiinsä, miksei sen kertomuksensa kertonut olisi saanut?

Ok, samalla perusteella voin siis pitää sinua säälittävänä. Missä vaiheessa olen väittänyt, että uskon omaan teoriaani sokeasti?

Et ole sitä sanonutkaan, ei Jeesus että mä joudun tämmöistäkin selittämään.

Rivien välistä lukemalla ja kirjoitustyylistäsi ja muissa aiheissa ja ylipäätään tämän foorumin uutisten esille tuonti kommentteissa olen saanut aika laajan kuvan sun ajatusmaailmastasi, mahdollisesti jopa millainen olet ihmisenä.

Et voi väittää, koska minä jopa myönsin teoriasi mahdolliseksi ja spekuloin mahdollisia perusteita mikä voisi tukea sitä(mitä sinä et ole tehnyt, mikä on outoa ottaen huomioon, että kyseessä on oma "teoriasi").

Pidätkö esim. henkilöä, joka on kuullut kaukaisesta planeetasta tai vaikka Madagaskarista, sekä uskoo niiden olemassaoloon vaikka ei ole nähnyt todisteita säälittävänä

En, pidän tätä ihmistä tyhmänä ja yksinkertaisena. Itselleni vakuuttavat perusteet ja/tai todisteet jonkin väitteen tai teorian uskomiseen ja mahdolliseksi nielemiseen on välttämättömyys ja sen pitäisi olla kenelle tahansa ufohullullekin.

Tämä on taas aika turhaa vänkäämistä, sillä en missään vaiheessa väittänyt, että en kuuluisi johonkin muottiin, puhuin vain kirkon määrittelemästä muotista, johon en halunnut kuulua. Otit tämän siis aivan turhaan esille.

Kunhan mainitsin.

Se mitä sinä ajattelet minun ajattelevan ei muuta yhtään sitä mitä ajattelen. Olen edelleenkin sitä mieltä, että teoriasi on jossain määrin mahdollinen, mutta jos et halua sitä uskoa, niin älä usko. Tämä on edelleen sitten sinun väärä päätelmäsi minusta, mutta jos luulet tietäväsi ajatukseni paremmin, niin be my guest. Teoriaani ei myöskään kuulu mitenkään kuolemanpelko. Olen ihan sinut ruumiin kuoleman kanssa, vaikka se johtaisi olemattomuuteen. Ruumiin kuolema on kaikilla kuitenkin vääjäämättä edessä.

Et arvaakkaan miten hyvältä tuo todella tuntui.

Aah... Tuo oli kaikki mitä mä halusin. Antaa edes vähäsen sen kuvan, että todella esität omankin näkemyksesi vain teoriana, etkä todellisuutena johon uskot kuin uskovainen raamattuun.

Ottaa päähän, kun joudun kokoajan korjailemaan vääriä käsityksiäsi minusta.


No älä sitten anna syytä kehittää niitä vääriä käsityksiä. Kuten sanoin, kirjoitustyylisi antoi ainakin minulle vahvasti sen kuvan, ettet pysty nielemään teoriaani edes mahdollisena.

Eiköhän tää ala olla tässä. Vai oliko vielä jotain sanottavaa? Minä ainakin sain jo sen mitä halusin, eli teoriani hyväksymisen mahdolliseksi.

Ihminen ei toimi puhtaasti vaistonsa varassa (ts. luontoäidin pillin mukaan), vaikkakin vaisto ja vietit jonkin verran tiettyihin päätöksiimme vaikuttavatkin. Ihminen pystyy myös ajattelemaan asioita monelta kantilta

Totta, mutta se ei syö pois sitä faktaa, että enemmistö siitä mitä me teemme johtuu ja tapahtuu sen ansiosta, mitä ominaisuuksia tämä "luontoäiti" on meille antanut.

Kykenevyys ajattelemaan asioita eri kantilta ei tee kestään mielestäni potentiaalisempaa kohdetta "paremmalle ja suuremmalle elämän tarkoitukselle". Meillä vain on kyky pohtia, että entä jos meillä olisikin jokin muita suurempi tarkoitus, mutta ei se todista, että meillä todella olisi.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 06 Elo 2008, 10:03

Piste! Caput! Finito! Se oli siinä! Piste täsmälliesti i päälle!

Asia loppunkäsitelty.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Riikervo
Muumio
Viestit: 291
Liittynyt: 14 Touko 2008, 21:59
Paikkakunta: Satakunnan rajamailla.

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Riikervo » 06 Elo 2008, 15:30

Aqua vitae kirjoitti:Piste! Caput! Finito! Se oli siinä! Piste täsmälliesti i päälle!
Asia loppunkäsitelty.

Äläs nyt, ihan mielenkiintoistahan tämä minusta on katsella ja lukea muidenkin mielipiteitä. :) Jos sinä et halua tätä asiaa enempää käsitellä, niin sinun ei ole pakko. Voit ihan hyvin painaa foorumin yläreunasta löytyvää "merkitse aiheet luetuiksi"- nappia, jolloin sinun ei tarvitse lukea näitä viestejä ollenkaan. ;)
On olemassa 3 tapaa tehdä asioita: oikea tapa, väärä tapa ja minun tapani.

"Minäkö väärässä? En todellakaan, vaikka kaikki todisteetkin siihen viittaisivat."

Avatar
Tonza133
Aivan UFO
Viestit: 1667
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 13:00

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Tonza133 » 06 Elo 2008, 18:36

Kukaan ei voi tietää elämän tarkoitusta, tai edes onko sillä joku tarkoitus.

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Wespa » 07 Elo 2008, 16:47

Olemme itsekkin osa elämän kiertokulkua. Väitätkö, että mekään emme tee tietoisia päätöksiä, vaan luontoäiti ohjaa meitä vain lisääntymään ja kuolemaan ja kaikki muu on sattumaa?

Vic Rattlehead kirjoitti:Väitän ja se on lähes fakta. Et sinä kuse siksi kun itse haluat niin, se tapahtuu luonnostaan. Et sinä ajattele ja kehitä nätiä huuhaa teorioitasi siksi kun haluat, vaan siksi koska luonto on antanut sulle aivot.

Valitettavasti asia on niin, että kun minulle tulee kusihätä, niin voin mennä heti kuselle tai pidättää vaikka tunnin jos haluan. Itseasiassa nytkin minulla on pieni kusihätä, mutta minulla sattuu nyt olemaan parempaa tekemistä, kuin kuseminen. Luonto on antanut minulle aivot, mutta itse minä niitä käytän eikä se luontoäiti. Voin päättää miten aivojani käytän ja mitä teen milloinkin.

Tähän voisi heittää vastapallona; Kerroppa miksi tehtävämme ei voisi olla erikoisempi kuin eläinten tai pienten aivottomien pieneliöiden elämän tarkoitus?

Vic Rattlehead kirjoitti:Vastaa ntähän kolmella tavalla :
1. Älä vastaa kysymykseen kysymyksellä. Se osoittaa, että olet hukassa omien mielipiteittesi kanssa.
2. Sulla on selvä jumalakompleksi.

3. (Tämä on se varsinainen vastaus:) Ihminen on osa elämän ja luonnonkiertokulkua siinä missä muutkin eläimet, joilla ei ole sen suurempaa tarkoitusta elämälleen. Ei ole mitään syytä olettaa, että meillä olisi sen suurempaa tarkoitusta kun näillä eläimilläkään.

Ja toistan jälleen, jumalakompleksi. Et voi niellä faktaa, että ihminen on yhtä "avuton olento" kuin mikä tahansa muukin eläin luonnon silmissä. Vaikka kuinka panisitkin hanttiin faktatietoja, myös ihmisillä on tietty "luonto". Ihminen ei ole biologisesti sen vapaantuneempi kuin mikään muukaan eläin. Tämä on puhdas fakta.

Eikö tässä ollut tarkoitus perustella omia ajatuksia ja tutkailla monia eri vaihtoehtoja? Miksi et siis voi vastata tuohon kysymykseen, oletko hukassa omien mielipiteidesi kanssa?

Kuten ridikulous kirjoitti, niin ihminen eroaa paljonkin eläimistä. Suosittelen lukemaan ridikulouksen viestin.

Olet aika ristiriitainen monissa kommenteissasi, mm. siinä, että pyysit aluksi perustelemaan väitteitä ja teorioita ja sitten kun niin tein, niin sanoit, että unohda jo tuo sieluteoria. Enkö saisi pohtia ja perustella eri vaihtoehtoja?

En viitsi enempää tekstiäsi lainailla, sillä tiedän, että se menee vain ainaiseen puolelta toiselle vänkäämiseen, joten tämä on nyt sitten tässä.

Annetaan muidenkin jatkaa keskustelua.
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 08 Elo 2008, 01:08

Valitettavasti asia on niin, että kun minulle tulee kusihätä, niin voin mennä heti kuselle tai pidättää vaikka tunnin jos haluan.

Mutta se on luonnon ansiota, että sulla on aivot tehdä se valinta, sä et kumminkaan voi pois sulkea sitä toimintoa, vaikka sä sitä voitkin lykätä ja siirtää.

Eikä se edellekään, että meillä on ymmärrystä miettiä kaikkea todista mitään.

Luonto on antanut minulle aivot, mutta itse minä niitä käytän eikä se luontoäiti.

Mistäs tiedät? Kävitkö kysäsemässä itseltään luontoäipältä?

Tiedostaminen ja se luulo, että "päätän kaiken ihan itse" ei tarkoita, että sitä oikeasti päättäisit itse. Mutta tää nyt menee jo liian ihmismielelle hankalaksi käsittää, joten en jauha enempää.

Eikö tässä ollut tarkoitus perustella omia ajatuksia ja tutkailla monia eri vaihtoehtoja? Miksi et siis voi vastata tuohon kysymykseen, oletko hukassa omien mielipiteidesi kanssa?

Minähän vastasin. Osaatkos sä edes lukea?

Kuten ridikulous kirjoitti, niin ihminen eroaa paljonkin eläimistä. Suosittelen lukemaan ridikulouksen viestin.

Ja tämä todistaa mitä? Että olemme biologisesti arvokkaampia? Paskan jauhantaa.

Olet aika ristiriitainen monissa kommenteissasi, mm. siinä, että pyysit aluksi perustelemaan väitteitä ja teorioita ja sitten kun niin tein, niin sanoit, että unohda jo tuo sieluteoria. Enkö saisi pohtia ja perustella eri vaihtoehtoja?

Jos olet luonut mielessäsi jonkun teorian, se ei tarkoita, että sen käyttö olisi jokin "todiste" tai käypä peruste mielipiteellesi, teoria on edelleen vain teoria, sen tieteellinen arvo saattaa olla hyvin vähäinen ja asiaa ei esitetä tällöin kun vaan mahdollisuutena. Tämä viittaisi edelleen siihen, että perustat koko maailman katsomuksesi tämän sielun uskosi varjoon.

Käskin sinun unohtamaan sieluteoriasi, jotta pystyisit pohtimaan myös minun teoriaani ns. "luonnolliselta" pohjalta. Kyllähän mäkin voin elää uskossa, että maapallolla ei ole painovoimaa ja sitten kun sä tuot esille jonkun teorian mikä taas perustuu maailmankatsomukseen, jossa uskotaan painovoimaa, tällöin jotta mä täysin ymmärtäsin sen esitetyn teorian, mä ns. hylkäisin oman ajatukseni ja luuloni hetkeksi, jotta mä voin katsoa sitä aihetta ns. puoluettomalta kantilta. Ymmärrätkö? En tarkoittanut, että sun pitäisi luopua uskostasi, vaan pistää se vähäksi aikaa syrjään koska se sumentaa sun ajatteluas.

Ja mähän sanoin jo ajat sitten, että jollain asteella jopa uskon johonkin sieluun.

En viitsi enempää tekstiäsi lainailla, sillä tiedän, että se menee vain ainaiseen puolelta toiselle vänkäämiseen, joten tämä on nyt sitten tässä.

Mitä jos seuraavaksi vaikka lukisit mun tekstini kunnolla ja välttäisit nämä naurettavat väärinymmärryksesi? Mäkun jo luulin, että me päästiin sopuun....?

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 08 Elo 2008, 11:35

Riikervo kirjoitti:
Aqua vitae kirjoitti:Piste! Caput! Finito! Se oli siinä! Piste täsmälliesti i päälle!
Asia loppunkäsitelty.

Äläs nyt, ihan mielenkiintoistahan tämä minusta on katsella ja lukea muidenkin mielipiteitä. :) Jos sinä et halua tätä asiaa enempää käsitellä, niin sinun ei ole pakko. Voit ihan hyvin painaa foorumin yläreunasta löytyvää "merkitse aiheet luetuiksi"- nappia, jolloin sinun ei tarvitse lukea näitä viestejä ollenkaan. ;)


Ah, tällä tietenkin tarkoitin, että olen täsmälleen samaa mieltä Vic:in kanssa.
Asia loppunkäsitelty -kommentilla tähtäsin ilmoittamaan, että päätäni ei tule kääntämään mikään.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Hartsa
Vuoden foorumilainen 2008
Viestit: 452
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 20:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Hartsa » 09 Elo 2008, 03:56

Herää kysymys että miksi kumpikaan on juttelemassa asioista täällä jos molemmat ja monet ovat niin varmoja, että oma elämänkuva on jo fakta, tai ainakin varma juttu itselle. Kääntääkseen vain toisia pois pahalta 'parapsykologian' polulta? Vai yrittääkseen ärsyttää ihmisiä.. voi kuulostaa typerältä, mutta oman kokemukseni mukaan harvinaisen moni tuntuu saavan jotain elämää suurempia iloja toisten ärsyttämisestä.

Ei millään pahalla, mutta olisi joskus kiva saada jutella ihmisten kanssa ilman että joku tulee tuomitsemaan toisten ajatuksia vain siksi että ollaan eri mieltä. Täälläkin löytyy näitä tiedemiehiä jotka sanoo vähän joka aiheeseen että höpönlöpön eikä mitään muuta. Vic saa uskoa täysin kuten haluaa minun puolesta, ja varmaan monen muunkin. Hienoa jos haluaa keskustella ja kenties saada jotain uutta näkemystä omaan katsomukseensa, mutta jos ei, niin eikö hänkin voisi olla tyytyväinen että on löytänyt varmuuden omasta näkemyksestään jo nuorella iällä? Viestinihän ei varsinaisesti Viciin keskity, mutta tässä ketjussa tämä homma on jo mitä ilmeisimmin näkynyt. Ja Vic Rattelehead on siitä erinlainen näihin viittaamiini ihmisiin että hän sentään näkee vaivaa ja kirjoittaa juttua enemmänkin, kuin että "paskat! En ole tätä mieltä niin kellään muullakaan ei ole oikeutta olla tätä mieltä" Ja tuokin minun tekele on paljon enemmän mitä monet tiedeuskovaiset vaivautuvat kirjoittamaan.

Jos Vic tietäisi ja olisi varma omasta näkemyksestään niin kenties kertoisi hän sen ja antaisi asian olla. Jokainen joka saa kertomuksesta jotain uutta tai sellaista joka mahtuu omaan ajatusmaailmaan saa sen kyllä poimittua siitä tai kyselee lisää asiallisilla jatkokysymyksillä. En jaksa kuvitella, että kellekään jonka oma maailmankuva on täydellinen, tulisi tarvetta pakottaa toiselle enää mitään sen lisäksi. Itse en ainakaan koe moista tarvetta. Mielelläni kerron mihin uskon ja miksi, mutta en tunne tarvetta tyrkyttää omaa näkemystäni.. ja minä olen kyllä muuttanut maailmankatsomustani melkein päivittäin. Kunhan sattuu näkemys vastaan jossa on minun maailmankuvani kuvakulmasta jotain järkeä. Jos ei, niin sitten ei.. se ei ole keneltäkään pois, eikä kenellekään lisäksi. Miksi siitä pitäisi loukkaantua?

Tämähän ketju on ollut varsin mielenkiintoista luettavaa kunnes keskustelu on mennyt eipäs/joopas -linjalle. Tässä vaiheessa uskoisin että kukaan ei uskalla enää edes kirjoittaa omia näkemyksiään peläten Vic Rattleheadin hyökkäystä. Joka on taas todella sääli, ja ketjun tarkoitus katkeaa siihen kun toisten uskomuksia ruetaan polkemaan vain siksi että itse ollaan eri mieltä. Itse mielipidepoikkeavuus tulee hyvin selväksi jo siinä kun ihminen kertoo oman näkemyksensä, ja toinen ihminen kertoo omansa ja ne eivät kohtaa. Kas näin! Homma selvä, ihmisiä on erilaisia, mikä on hienoa, ja kenelläkään ei ole paha olo. Hienoimmassa tapauksessa voit oppia jotain uutta toisen näkemyksestä ja hän sinun näkemyksestäsi, jos ei näin käy, niin ei varmasti haittaa ketään pätkän vertaa. Jopa väittely on hieno niin pitkään kun asiat väittelevät keskenään eikä ihmiset, ja tämähän on tässä ketjussa ohitettu jo aikapäivät sitten.

Kyllähän Wespa on täysillä ollut mukana tässä hommassa myöskin, en sitä kiellä enkä yritä sinua yksinään tässä giljotiinille taluttaa. Siis Vic jos epäselväksi jäi. Mutta suurimmassa osassa tekstiä en todellakaan puhu yksinään sinusta, suurin osa varmaan tietää keistä on puhe, ainakin he ketä teksti koskettaa. Jokainen tietää mitä itse on tehnyt ja tekee. Alitajuisesti jos ei muuten. Mutta nähdäkseni Wespa oli ainut joka uskalsi seisoa agressiivista "tunnustakaa mielipiteeni, tai nähkää raivoni" -näkemystä vastaan ja sai täten nähdä raivosi voiman, mutta olisi tuon voinut jo tietysti lyhempäänkin lopettaa.

Kysymykseni kuuluukin teille 'parapsykologisteille'... miksi olette täällä? Haluatteko käännyttää ihmiset pois omista kokemuksistaan, vakuuttamalla että jokin minkä olette lukenut 'luotettavan' tiedemiehen kertomuksena (kts. TV-Shop luotettavat tiedemiehet mainostamassa mielenkiintoisia asioita suurella tieteellisellä asiantuntemuksellaan). Vai saada tunnustusta omalle näkemyksellenne? Joka kenties onnistuisi paljon paremmin jossain muualla kuin paranormaaliblogin foorumilla... vai muuten vain ärsyttääksenne ihmisiä ja pelottaaksenne heitä keskustelemasta asioista jotka ovat heille yhtä todellisia kuin teille kenties paskan vääntäminen vessassa. Ja joillekin luonnollisesti pelkkää kiinnostusta ja horisonttien laajentamista.

Monesti jo aiemminkin olen meinannut jotain mainita, mutta onpahan jäänyt rauhan merkeissä pois. Mutta menköön sitten nyt, koska nyt keskusteluita seuratessa tuntuu jo siltä että pseudotiedemiehet tulvii joka raosta sanomaan painavan sanansa kuten uskovaiset suomi24 foorumilla heittää oman kaikkipainavan sitaattinsa ja ei ota kantaa siitä pidemmälle. Tiedän tiedän.. teillä on se tukijoukko, ainakin se yksi tiedemies joka on tutkimuksensa tehnyt ja päättänyt olla jotakin mieltä. Entäpä ne miljoonat ihmiset jotka on kokenut saman asian, mutta eivät satu olemaan tiedemiehiä ja täten eivät saa sanaansa ulos samojen 'uskottavien' kanavien kautta? Huonoa tuuria? Löytyyhän näitäkin jokapuolelta internettiä, mutta kappas vaan, hulluiksihan ne on leimattu. Yllätys sinänsä.

Joten voitte kuvitella että olisi kiva saada vähän tällainen vapaampi ilma johonkin päin internettiä missä voi jutustella asioista jotka teitä ei kiinnosta, ja jotka ovat teidän uskonnon mukaan vääriä, ilman että tarvitsee kärsiä tuomiota joka sanasta minkä sanoo.
"I reject your reality and substitute my own"

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 09 Elo 2008, 13:14

Herää kysymys että miksi kumpikaan on juttelemassa asioista täällä jos molemmat ja monet ovat niin varmoja, että oma elämänkuva on jo fakta, tai ainakin varma juttu itselle.

Kuten selitinkin, minä esitän asiani vain teoriana, Wespa selvästikkin perustaa koko maailman katsomuksensa uskoonsa sieluun.

On väärä ilmaisu siis sanoa "miksi kumpikaan keskustelee tästä, kun molemmat pitävät omia näkemyksiään faktana", ei asia ole noin mun kohdallani. Mähän sanoin jopa, että voisin uskoa sieluun jollain asteella, jos pitäisin omaa teoriaani(joka siis ei ole sama kuin oma näkemykseni jostakin asiasta, näkemys on tätä "olen varma" ja "olen täysin tätä mieltä asiasta")faktana. Teoria on edelleen vain ja ainoastaan teoria.

Kääntääkseen vain toisia pois pahalta 'parapsykologian' polulta? Vai yrittääkseen ärsyttää ihmisiä.. voi kuulostaa typerältä, mutta oman kokemukseni mukaan harvinaisen moni tuntuu saavan jotain elämää suurempia iloja toisten ärsyttämisestä.

Myös "parapsykologian" polulla kulkevan, täytyy osata ajatella asioita järkevästi eikä vaan uskoa kaikkea sokeasti. Ei ihmekkään, että tiedemiehet ja oikeastaan kaikki pitää "teikäläisiä" vaan intoilevina paskaläjinä, kun "te" todella olette niin helkutin typeriä, että luulette todistavanne jotain olemalla tyhmiä.

Vaikka olisi kuinka selittämättömästä asiasta kyse, täytyisi sitäkin asiaa pohtia ensin sillä näkökulmalla, että se ei ole totta. Jos jotain tieteellisesti mahdotonta todistaa tahtoo todistaa mahdolliseksi, se täytyy ensin yrittää todistaa feikiksi, siinä monet ufohullut mun mielestäni kuseekin uskottavuuden kohdalla, koska ufohullut tahtoo vaan epätoivoisesti todistaa asiansa todeksi.

Jos jonkin paranormaalin tahtoo todistaa todeksi, sitä paranormaali tutkivan täytyy ensin yrittää todistaa se feikiksi. Yksinkertaistettuna, siksi mun esim. on hankala ottaa Wespaa tosissaan, koska hän selvästikkin "sumuttaa itseään" omien toiveittensa takia todellisuudesta.

Ei millään pahalla, mutta olisi joskus kiva saada jutella ihmisten kanssa ilman että joku tulee tuomitsemaan toisten ajatuksia vain siksi että ollaan eri mieltä. Täälläkin löytyy näitä tiedemiehiä jotka sanoo vähän joka aiheeseen että höpönlöpön eikä mitään muuta. Vic saa uskoa täysin kuten haluaa minun puolesta, ja varmaan monen muunkin. Hienoa jos haluaa keskustella ja kenties saada jotain uutta näkemystä omaan katsomukseensa, mutta jos ei, niin eikö hänkin voisi olla tyytyväinen että on löytänyt varmuuden omasta näkemyksestään jo nuorella iällä?

Mielestäni olen tuonut edelleen selvästi esille, että minun vastaukseni tähän itse aiheeseen oli vain teoria.

Kukaan muu ei ole tuominnut toisten ajatuksia "siksi kun hän on eri mieltä" paitsi tämä rakas ufohörhömme Wespa. Minähän sanoin ja pohdein asiaa "tieteellisemmältä" kantilta, että miksi sielujen olemassa olo on mahdollista siinä missä minunkin teoriani.

Kuten tuossa ylempänä kirjoitin, jos tahdotte arvostusta paranormaalien asioiden tutkimisessa, antakaa omien toiveidenne jäädä hyllyllä, ja yrittäkää todistaa asioita feikiksi ennen kuin lähdette todistamaan sitä oikeaksi.

Selvästikkin myös sinä kuulut näihin "ufohörhöihin", koska mielipiteeni saa sinut noin "loukkaantuneeksi".

Jos Vic tietäisi ja olisi varma omasta näkemyksestään niin kenties kertoisi hän sen ja antaisi asian olla. Jokainen joka saa kertomuksesta jotain uutta tai sellaista joka mahtuu omaan ajatusmaailmaan saa sen kyllä poimittua siitä tai kyselee lisää asiallisilla jatkokysymyksillä. En jaksa kuvitella, että kellekään jonka oma maailmankuva on täydellinen, tulisi tarvetta pakottaa toiselle enää mitään sen lisäksi.

Kyse ei ole edelleenkään minun maailman kuvastani, esitin vain teorian, johon vaadin edes pientä hyväksyntää, sillä teoriassa edelleen kaikki on mahdollista.

Se mikä sai/saa mun sappeni kiehumaan, on se fakta, että jotkut todella uskovat teorioihinsa niin sairaanloisen varmasti, että se vaikuttaa heidän maailman katsomukseensa.

Itse en ainakaan koe moista tarvetta. Mielelläni kerron mihin uskon ja miksi.

Toistan jälleen: itse luodun teorian ei pitäisi vaikuttaa sun maailman katsomukseesi. En usko teoriaani, puhtaasti vaan esitin mahdollisuuden, joka saattaisi selittää jonkin ilmiön/asian.


Tämähän ketju on ollut varsin mielenkiintoista luettavaa kunnes keskustelu on mennyt eipäs/joopas -linjalle. Tässä vaiheessa uskoisin että kukaan ei uskalla enää edes kirjoittaa omia näkemyksiään peläten Vic Rattleheadin hyökkäystä.

Joka kertoo mistä? Siitä, että näillä muilla ei todellakaan ole mitään mihin edes perustaa teoriaansa, saati ole sanan valmiutta todistaa sitä teoriaansa.

Joka on taas todella sääli, ja ketjun tarkoitus katkeaa siihen kun toisten uskomuksia ruetaan polkemaan vain siksi että itse ollaan eri mieltä.

Edelleenkään minä en ole se, joka on tätä harrastanut.

Mutta nähdäkseni Wespa oli ainut joka uskalsi seisoa agressiivista "tunnustakaa mielipiteeni, tai nähkää raivoni" -näkemystä vastaan ja sai täten nähdä raivosi voiman, mutta olisi tuon voinut jo tietysti lyhempäänkin lopettaa.

Voi Jeesus, kun kyse ei ole edelleenkään mielipiteestäni ja uskoistani vaan puhtaasta teorioinnista, joka ei millään tavalla vaikuta maailman katsomukseeni tai mihinkään. Kuten jo sanoinkin, sappeni sai kiehumaan se fakta, että Wespalla selvästi omat teoriat ovat yhtäkuin "oma maailmankatsomus".

Pidän nyt lomaa netistä muuton takia, mutta kun palaan niin toivon, että nämä väärinkäsitykset on loppuneet. Minä en ole se mielipiteiden päällepolkija, "usko se jo"-tyyppi. Mä olen se "filosofi", joka halusi teorialleen hyväksyntää, koska teoriana se on hyväksyttävä, mutta joutui poljetuksi todisteita vajaan "uskovaisen" uskojen alle.

Avatar
Hartsa
Vuoden foorumilainen 2008
Viestit: 452
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 20:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Hartsa » 11 Elo 2008, 14:56

Itse en aio asiasta rueta inttämään, kunhan sanoin oman näkemykseni tämän ketjun tapahtumista ja yleensäkin foorumin toiminnassa. Olen pahoillani että olin hieman häilyvästi sanonut, että en tarkoittanut pelkästään tämän viestiketjun jutustelua suurimmassa osassa edellistä viestiäni. Vaan myös sitä että täältä foorumilta löytyy muutama muu ihminen joiden ainut tarkoitus foorumilla olemiseen tuntuu olevan sanoa se "höpönlöpön" jne. mistä aiemmassa puhuin. Nämä viestit ovat pääasiallisesti kaikissa muissa ketjuissa. Ja mielestäni et ole tällainen ihminen, ollut ainakaan muualla kuin tässä ketjussa tietääkseni. Se on sitten ilmeisesti makuasia että yrittääkö kuka polkea ja kenen mielipiteitä tässä ketjussa, ja se jääköön jokaisen omaksi mielipiteeksi.

Täällä tämä inttäminen oli vaan kulminoitunut niin vahvaksi, että tämä ketju tuntui järkevimmältä paikalta samalla mainita myös heidän toiminnasta. Ei ehkä järkevin veto, mutta tulipahan jonnekin mainittua.

Mitä varsinaiseen ketjun asiaan palatakseni olen mieltä sinun tai Wespan teorioista/näkemyksistä? Minusta molemmat ovat aivan yhtä arvokkaita, ja mahdollisia. Vaikka omat uskomukseni kallistuvatkin toiseen suuntaan omien kokemuksieni ansioista, mutta se ei tarkoita että toisen olisi oltava oikeassa ja toisen väärässä. Välimaastoon mahtuu aika paljon ja tulkinnallekin jää sijaa. Tiedän kyllä että kuolema on melkoisen vankka fakta fyysisessä maailmassa, ja mikä jottei teoriasi ole mahdollinen, vaikka yleensä en arvostele toisten näkemyksiä mahdollisiksi/mahdottomiksi. Olisivatpa ne sitten ihan mitä tahansa. Ainut asia millä on mitään merkitystä on se mitä teorian/näkemyksen omaava ihminen itse uskoo, mutta koska sinä erikseen mainitsit että haluat tuon 'ääneen' sanottavan, niin siinäpä se oli.

Silti en ymmärrä että miksi jokainen ei voisi sanoa omaa näkemystään elämän tarkoitukseen ilman mitään tieteellisiä, tai edes tieteettömiä perusteita? Siitä nyt voidaan olla suhteellisen varma, että kukaan ei täydellisesti voi tietää universumin toimintaa (Jumala pois luettuna jos häneen uskoo) ja täten ei voi perustella mitään teoriaa aukottomasti, olkoon se vaikka nykyinen olemassa oleva fyysinen laki. Ja jos nojataan faktoihin mitkä eivät välttämättä loppujen lopuksi pidä, niin korttitalon varaan menee nekin nojaamiset. (Juu, no fyysinen kuolema on melkoisen uskottava yleinen tieto, eikä häilyvä tieteellinen ihmisen keksimä teoria.. mutta sekin on taas tulkintaa mitä kuolema tarkoittaa) Uskoisin että olet sitä mieltä että on parempi nojata vaikka korttitaloon kuin pelkkään ilmaan? Ehkä näin, mutta sillon joutuu karsimaan mahdollisuuksia joka puolelta pois käsittämättömän paljon, ja kun puhutaan näinkin arvailtavissa olevasta aiheesta kuin elämän tarkoitus, niin minusta tällöin häviää koko tarkoitus keskustelusta.

Varsinkin kun paikkana on paranormaaliblogi, jossa pitäisi saada ihan luvan kanssa laajentaa horisontteja vähän jollei jopa paljon yli siitä mihin keskustelu vaikka tiedefoorumilla jäisi. Jos haluaisimme 'vedenpitäviä' todisteita joka asiasta mistä keskustelemme, niin tuskin osoiterivissä lukisikaan tämän paikan osoite.

Mainittakoon vielä tuohon että minkänlaisina idiootteina meitä pidät ja tiedepiireissä pidetään hörhelöitä yleensä, niin minuahan se ei haittaa yhtään. Ja olenpa jopa itsekin joidenkin tapausten kanssa samaa mieltä. Jokaisella on olemassa tällainen oma toleranssiväli mikä on normaalia ja mikä ei. Enkä usko että moni täällä yrittää mitään todistella kenellekään, ei täällä ole kohdeyleisönä kukaan sellainen kelle pitäisi todistella. Yritys on varmaan suurimmalla osalla vaan jakaa kokemuksia ja näkemyksiä, lukijan vastuullahan se on tehdä sitten sillä tiedolla mitä itse haluaa.

Lukuunottamatta näitä muutamia jotka ovat tänne eksyneet todistuksia hakemaan. En toki voi puhua muiden puolesta, ehkä jotkut haluavatkin todistella jotakin muille keskustelijoille.. itse kerron näkemyksiäni, ja koitan oppia uutta muiden näkemyksistä. Se että onko heillä todisteita ei tee kovin suurta merkitystä, yleensä asiat uskoo sitten kun itse kokee.. vaikka joku vieressä kaivaisi seiskan kuumat tiedeuutiset käteen ja kertoo että ei se hei noin kyllä mene tämän ja tämän tiedejantterin mukaan. Tai minkään muunkaan.

Mutta kuten sanottu, en yritä inttää mitään. Usko aivan kuten haluat, niin teen minäkin ja yritän oppia joka päivä jotakin muuta. Toivoisin vain että kaikki saisivat rauhassa puhua mielipiteensä ilman että siihen vaaditaan todisteluja tai inttämisiä, paitsi jos kertoja itse haluaa sellaisia miettiä/inttää/keskustella.

Eikun vuan rauhaa kaikille, ei se ole niin vakavata, eikä mikään ole keltään pois ;)
"I reject your reality and substitute my own"

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 12 Elo 2008, 15:07

Minä. Vaikka otan kaiken rationaalisesti ja järkipohjalta. Miksi olen täällä. En ole täällä haukkumassa muita, rautalangasta vääntäen selittäen todenperäisempiä argumentteja. Olen täällä, että voisin horjuttaa itseäni. Haluan hämmästellä, pähkäillä... ja vaipua epätoivoon. Haen sisäistä järkytystä. Jotain mitä en pysty selittämään.


Näin avarran maailmaani.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Calemran
Ylläpitäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 12 Touko 2008, 11:40
Paikkakunta: Pohojanmaa
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Calemran » 15 Elo 2008, 08:39

Tätä on aivan turha miettiä, koska elämän tarkoitus on kuolema. Ihmiset kuitenkin voivat luoda omat elämän tarkoitukset. Kuoleman voittaminen kenties? Astraalitason vaihtaminen ja ruumiistairtautuminen? =D
The wind blows through my heart, shivers me one last time, as I now reach out in the dark, no one there.

Avatar
Spiff
Kummitus
Viestit: 97
Liittynyt: 14 Touko 2008, 14:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Spiff » 27 Elo 2008, 09:35

Elämän tarkoitus on hyvin subjektiivinen käsite. Jokaisella on oma käsitys mitä haluaa olevan, uskoo olevan tai "tietää" olevan.

Jos onkin olemassa jokin absoluuttinen ja objektiivinen elämän tarkoitus, en usko että sitä kukaan tietää muut kuin kuolleet jos nekään. Huom "en usko" eli en tiedä. Vaikka uskoisinkin ja "tietäisin" tietäväni se on vain subjektiivinen mielipide muille, teoreettinen konsepti ja siten hyödytön käyttää sanaa absoluuttinen tai objektiivinen. Tätä moni uskovainen ei tajua vaan jaksaa sitkeästi pimputtaa ovikelloa ja jauhaa omia liturgioitansa.

Mun oma elämän tarkoitus on tarkimmillaan että katotaan mitä tapahtuu. Tämä on matka ja kasvu.
Hey ho let's go!

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Wespa » 27 Elo 2008, 23:42

Itse olen miettinyt tätä ja olen ymmärtänyt, että tavallaan olemme kaikki oikeassa. Elämän tarkoitus on kuolla, jotta voisi samalla luoda uutta elämää ja lopettaa tämän etapin. Elämän tarkoitus on myös syntyä, että pääsemme kokemaan ja elämän tarkoitus on myös lisääntyä, kärsiä, iloita jne. Elämän tarkoituksia voi siis olla monia ja joillekkin ihmisille, eläimille ja eliöille ne voivat olla erilaisia.

Olemme kaikki oikeassa. :)
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 29 Elo 2008, 19:46

Wespa kirjoitti:Itse olen miettinyt tätä ja olen ymmärtänyt, että tavallaan olemme kaikki oikeassa. Elämän tarkoitus on kuolla, jotta voisi samalla luoda uutta elämää ja lopettaa tämän etapin. Elämän tarkoitus on myös syntyä, että pääsemme kokemaan ja elämän tarkoitus on myös lisääntyä, kärsiä, iloita jne. Elämän tarkoituksia voi siis olla monia ja joillekkin ihmisille, eläimille ja eliöille ne voivat olla erilaisia.

Olemme kaikki oikeassa. :)

Olemme tai sitten emme. Kaikki on mahdollista ja mahdotonta. Sitä mä tässä hain koko ajan takaa.

Vielä selkeyden vuoksi mainitsen, että esitin vain teorian, tämä ei tarkoita, että en pidä muiden teorioita mahdollisina. Tämä "inttäminen" jatkui vain koska koin, että täällä muutama tyrmäsi teoriani, vaikka teoriaa ei voi käytännössä tyrmätä ilman tieteellisiä kokeita. Tuskimpa täällä kukaan on tutkinut tieteellisesti elämän tarkoitusta ja siten tehnyt mun esittämää teoriaani mahdottomaksi. Esim. Painovoimateoria on vain teoria, mutta sen perusteella tehdyt kokeet(nämä legendaariset "esineiden tiputus tornista" testit) osoittivat sen todeksi tai vähintään tukevat sitä. Teoria on "arvaus"=hypoteesi. Sitä ei voi kumota ilman tieteellisesti päteviä kokeita.


Palaa sivulle “Ihmeellinen todellisuus”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa