Elämän tarkoitus

Kvanttifysiikka, luonnonkatastrofit, nähtävyydet, maailman ihmeet ym. arjesta poikkeavat "elämää suuremmat" asiat
zeitgeist
Jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:18

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja zeitgeist » 29 Heinä 2008, 22:40

Vic Rattlehead kirjoitti:
zeitgeist kirjoitti:Ihminen voi toki myös nähdä yksilöllisesti omalla elämällään jonkin tarkoituksen, tai jonkin mitä saavuttaa. Mutta miten voi olla olemassa mitään yleistä (objektiivista) elämän tarkoitusta? Itse asiassa "yleinen elämän tarkoitus" on täysin käsittämätön termi mielestäni.

Se, että ihminen tahtoo nähdä jonkin tarkoituksen elämälleen ei tarkoita sitä, että se todella olisi se tarkoitus miksi tämä ihminen syntyi. Olen selittänyt jo tuhat ja yksi kertaa, että yleinen elämän tarkoitus on jopa loogisempi asia, kuin jokaisen yksilöllinen tarkoitus.


Millekään asialle ei ole _olemassa_ mitään objektiivista tarkoitusta. "Tarkoitus" on aina se miksi ihminen sen itse määrittää. Toisin sanoen ei ole mitään "todella se tarkoitus miksi tämä ihminen syntyi", vaan ainoastaan "jonkun ihmisen mahdollinen mielipide siitä miksi tämä ihminen syntyi"

Se että mielestäsi jokaisen ihmisen elämän tarkoitus on kuolema, on myöskin vain itse määrittelemäsi tarkoitus (mielipide). Käsittääkseni näkemyksesi perustuu siihen olettamukseen että jokainen ihminen syntyy johonkin tarkoitukseen, mutta tämä olettamus ei taas loogisesti perustu mihinkään.

Elämä tuppaa olemaan vähän sellanen juttu mitä ei logiikalla (tai millään muullakaan) hevin selvitetä. Jokainen muodostakoon itse omat käsityksensä. Näin minä näkisin asian. :) Aiheesta väitteleminen on sama kun sanoisi "ei ole mitään loogisia perusteluita väitteelle että omena on parempaa kuin appelsiini!!"

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja ridikulous » 30 Heinä 2008, 00:03

jokainen syntyy saman syyn takia, tämä syy voisi mielestäni olla todennäköisemmin kuolema, koska jokainen kokee sen, kaiken muun voit välttää. On lähes naurettavaa väittää, että joku syntyisi tänne vaikka sen takia, että hänen olisi tarkoitus tavata elämänsä rakkaus, koska miksi jokin syntyisi niin pienen ja älyttömän asian takia?

Syntymä ja kuolema eivät ole ainoat asiat, joita ei voi välttää. Kokeminen on se kolmas. Siis eläminen, kehittyminen, oppiminen. Lisäksi kaikki, mitä teet, vaikuttaa johonkin muuhun. Ja nämä asiat edelleen vaikuttavat useampiin asioihin. Lopulta olemme kuitenkin kaikki samassa verkostossa. Elämää ei voi elää vaikuttamatta ympäröivään maailmaan, olipa se elämä sitten kuinka lyhyt tahansa. Voisiko elämän tarkoitus siis löytyä vaikuttamisesta?

Luulo ei ole tiedon väärtti

Eipä, mutta jollei tieto sodi luuloa vastaan, luulo kelpaa yhtä hyvin perusteeksi.

Elämä tuppaa olemaan vähän sellanen juttu mitä ei logiikalla (tai millään muullakaan) hevin selvitetä. -- Aiheesta väitteleminen on sama kun sanoisi "ei ole mitään loogisia perusteluita väitteelle että omena on parempaa kuin appelsiini!!"

Saapihan sitä silti yrittää ;)
yes, it may seem ridiculous.

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 30 Heinä 2008, 01:10

Millekään asialle ei ole _olemassa_ mitään objektiivista tarkoitusta. "Tarkoitus" on aina se miksi ihminen sen itse määrittää. Toisin sanoen ei ole mitään "todella se tarkoitus miksi tämä ihminen syntyi", vaan ainoastaan "jonkun ihmisen mahdollinen mielipide siitä miksi tämä ihminen syntyi".

Itse en usko elämällä saati millään olevan tarkoitusta, mutta jos sellainen olisi, sen olisi pakko olla jotakin yleispätevää, jotakin mihin ihminen ei voi vaikuttaa, eikä se riipu mitenkään ihmisen mielipiteestä saati halusta, että miten ihminen tahtoo kokea asioiden olevan.

Mikä tekee kenestäkään ihmisestä erikoistapausta? Kuvitellaanpa hetkeksi "elämän tarkoituksen" olevan realiteetti ja itsestään selviö. Miksi jokainen ihminen muka omaisi oman elämän tarkoituksen, kun olemme loppupeleissä vaan yksi miljoonasta? Otetaan myös huomioon se realiteetti, että ihminen on osa luontoa siinä missä eläimetkin, ihminen on osa tätä koko kokonaisuuta mitä nimitetään luonnon kiertokuluksi. Ihminen ei ole millään tapaa erikoistapaus vaikka meillä "isommat" aivot johonkin eläimeen verrattuna olisikin.

Pienten hyönteisten tarkoitus on tulla syödyiksi(kuolla) vaikka sammakon ansiosta. Sammakko tulee syödyksi vaikka suden ansiosta, susi kuolee ja maantuessaan lannoittaa maata, johon kasvaa nurmikko, jonka lehmä syö, jonka ihminen syö, joka kuolee ja palaa maahan josta tulee taas ruohoa. Se on noin yksinkertaista. Esim. ampiainen elää vain levittääkseen kukkien siemeniä ja kuollakseen sen jälkeen. Miksi ihminen olisi poikkeus?

Se että mielestäsi jokaisen ihmisen elämän tarkoitus on kuolema, on myöskin vain itse määrittelemäsi tarkoitus (mielipide). Käsittääkseni näkemyksesi perustuu siihen olettamukseen että jokainen ihminen syntyy johonkin tarkoitukseen, mutta tämä olettamus ei taas loogisesti perustu mihinkään.

Jos jaksaisit perehtyä aikaisempiin kirjoituksiini kunnolla, niin huomaisit perustelut teorialleni, ja toistaiseksi en ole saanut mitään todisteita muiden teorioiden tueksi, olen vaan kuullut että "se on mielipideasia" mikä ei ole tässä tapauksessa pätevä argumentti ja mun mielestä se osoittaa sitä hämmennystä minkä tämä mun teoriani aiheuttaa plus vielä näiden vastaavien "argumenttien" käyttäjien omien mielipiteiden perustelemattomuudesta. Olen realisti, joten vaadin pätevää näyttöä, ennen kun suostun uskomaan muita teorioita mahdolliseksi kuin omani.

Kuten sanoin, oma näkemykseni perustuu puhtaasti realiteeteille, elämän kiertokulku nyt esim. on realiteetti ja siitä on näyttöä sikäli kun maailma ympärillemme jatkaa elämistään. Muiden täällä kuulemieni näkemysten perustelut ovat tyyliin luokkaa "noku öh, raamatussa luki niin.." tai "mulla onny vaa tämmönen tunne, että mulla on sielu ja mun pitää kehittää sitä. en mä oo yhtään naivi, mutta en mä kyllä osaa perustellakkaan tätä mielipidettäni" tai "en keksi mitään näyttöä näkemykselleni asiasta, joten tyydynpä vaan toteamaan, että siitä väittely on turhaa jotta säästyn selittelystä ja itsensä pussiin puhumisesta".

Elämä tuppaa olemaan vähän sellanen juttu mitä ei logiikalla (tai millään muullakaan) hevin selvitetä. Jokainen muodostakoon itse omat käsityksensä. Näin minä näkisin asian. :) Aiheesta väitteleminen on sama kun sanoisi "ei ole mitään loogisia perusteluita väitteelle että omena on parempaa kuin appelsiini!!"

Jos jostakin asiasta tahdotaan keskustella asiallisesti, siitä täytyy myös luoda tiettyjä oletuksia.

Elämän tarkoitus terminä luo äidinkielisen sisältönsä takia jo tietyn tarkoituksen sille termille, joka ei ole "päätä itse" tai "syyt miksi jatkaa elämistä" vaan todellakin "syy miksi synnyit ylipäätään".

Syy miksi ihminen tai kukaan syntyy, ihan oikeasti on se, että olemme osa tätä luonnon kiertokulkua, eli karkaistuna tarkoituksemme on kuolla. Tämä on karu fakta, vaikka se olisi kuinka vaikea käsittää jumalakompleksin takia.

Eipä, mutta jollei tieto sodi luuloa vastaan, luulo kelpaa yhtä hyvin perusteeksi.

Sikäli tieto sotii luuloja vastaan tässäkin tapauksessa, koska elämä kiertokulkua kukaan ei voi kieltää ja elämänkiertokulku on fakta, joka tekee siitä pätevän perustan teorialleni.

Kokeminen on se kolmas.

Sanoppa tuo sosiopaatille, joka ei tunne mitään ja pystyy taittamaan niskan vaikka pikku lapselta ilmettä väryttämättä. Kokeminen on tunne, tunteeton ei tunne mitään. Miten tämä voisi olla elämän tarkoitus kun jälleen osa jää siitä ulkopuolelle?

Pahemman luokan jumalakompleksi ihmisillä täällä. :roll:

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Wespa » 30 Heinä 2008, 20:35

On se "tunteettomuuskin" tunnetila. Jotain siellä sosiopaatinkin päässä liikkuu (mm. viha, nautinto tappamisesta jne.).
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 31 Heinä 2008, 18:59

Wespa kirjoitti:On se "tunteettomuuskin" tunnetila. Jotain siellä sosiopaatinkin päässä liikkuu (mm. viha, nautinto tappamisesta jne.).

No tuo ei selitä sitä, miksi esim. ampiaiset syntyvät vaan levittämään siitepölyä ja kuolemaan sen jälkeen. Ei ole mitään todisteita, että pienillä hyönteisillä olisi tunteita tai edes ajatuksia, pienet hyönteiset eivät kirjaimellisesti tunne tai koe mitään, kaikki menee eteenpäin puhtaast siksi, että luonto on niin määrännyt. Ihminen on osa luontoa siinä missä hyönteiset ja muutkin eläimet, jotka toimivat puhtaasti sen takia, että luonto pistää ne toimimaa ntietyllä tavalla. Miksi ihminen olisi poikkeus? Kun me olemme älykkäämpiä(köh, jumala kompleksi?)?

Vaikka kykenemmekin kyseenalaistamaan, pohtimaan ja spekuloimaan asioita, se ei tarkoita, että olisimme mitenkään erikoistapauksia biologiselta arvoltamme, saati että syntyisimme jotakin suurempaa tarkoitusta varten kun vaikka ampiaisilla tai eläimillä on.

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Wespa » 31 Heinä 2008, 21:05

Vic Rattlehead kirjoitti:
Wespa kirjoitti:On se "tunteettomuuskin" tunnetila. Jotain siellä sosiopaatinkin päässä liikkuu (mm. viha, nautinto tappamisesta jne.).

No tuo ei selitä sitä, miksi esim. ampiaiset syntyvät vaan levittämään siitepölyä ja kuolemaan sen jälkeen. Ei ole mitään todisteita, että pienillä hyönteisillä olisi tunteita tai edes ajatuksia, pienet hyönteiset eivät kirjaimellisesti tunne tai koe mitään, kaikki menee eteenpäin puhtaast siksi, että luonto on niin määrännyt. Ihminen on osa luontoa siinä missä hyönteiset ja muutkin eläimet, jotka toimivat puhtaasti sen takia, että luonto pistää ne toimimaa ntietyllä tavalla. Miksi ihminen olisi poikkeus? Kun me olemme älykkäämpiä(köh, jumala kompleksi?)?

Vaikka kykenemmekin kyseenalaistamaan, pohtimaan ja spekuloimaan asioita, se ei tarkoita, että olisimme mitenkään erikoistapauksia biologiselta arvoltamme, saati että syntyisimme jotakin suurempaa tarkoitusta varten kun vaikka ampiaisilla tai eläimillä on.

Tuo ampiaisten tunteettomuus perustuu ihan täysin olettamuksiisi. Me emme voi mitenkään tietää minkälainen ajatusmaailma ampiaisilla tms. on. Vaikka se olisikin hyvin yksinkertainen, niin uskon, että (sielun) kehitykseen tarvitaan myös yksinkertaisia kokemuksia. Ilman ampiaisia myös monet muut lajit olisivat ns. hukassa. Laidasta laitaan siis mennään (yksinkertaista ja monimuotoista) ja vaikka syntyisi ihmiseksi, jolta kaikki aistit puuttuvat (ns. aivokuollut tms.) niin ehkä tarkoituksena on nimenomaan kokea olemattomuuden tunnetta tai muuta sellaista. Voit olla tässä elämässä vaikka pedofiili ja ensi elämässä lapsi joka raiskataan, kuulostaa aika kamalalta, mutta uskon, että näin se menee. Kaikki on kuitenkin yhtä ja samaa "olemattomuutta" mikä lähti alkuräjähdyksestä ja syntyi tämä kaikki mitä on nyt olemassa (atomit, solut, eläimet, kasvit, planeetat, galaksit ym.). Mielestäni alkuräjähdys on aika hyvä pohja siihen, että me kaikki olemme yhtä, mutta elämämme aikana olemme ns. eristyksissä omaan elämäämme, jotta eläminen ei olisi liian sekavaa kun olisimme täysin tietoisia muista/kaikesta muusta.
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 01 Elo 2008, 01:11

Tuo ampiaisten tunteettomuus perustuu ihan täysin olettamuksiisi. Me emme voi mitenkään tietää minkälainen ajatusmaailma ampiaisilla tms. on. Vaikka se olisikin hyvin yksinkertainen, niin uskon, että (sielun) kehitykseen tarvitaan myös yksinkertaisia kokemuksia. Ilman ampiaisia myös monet muut lajit olisivat ns. hukassa.

Nokun et voi perustaa koko teoriaasi omiin uskomuksiisi. Ampiaiset nyt oli vaan esimerkki muiden joukossa, otetaan sitten toiseksi esimerkiksi jokin pieneliö tai bakteeri tai mikrobi jos tuo ampiais esimerkki on sinulle hankala ymmärtää tai niellä. Pieneliöillä tai bakteereilla ei ole edes aivoja, niillä ei ole tietoisuutta.

Laidasta laitaan siis mennään (yksinkertaista ja monimuotoista) ja vaikka syntyisi ihmiseksi, jolta kaikki aistit puuttuvat (ns. aivokuollut tms.) niin ehkä tarkoituksena on nimenomaan kokea olemattomuuden tunnetta tai muuta sellaista.

Tuo nyt on jo väitteenä aika absurdi ja perustuu täysin omiin uskomuksiisi.

Voit olla tässä elämässä vaikka pedofiili ja ensi elämässä lapsi joka raiskataan, kuulostaa aika kamalalta, mutta uskon, että näin se menee.

No voi hyvänen aika, kun pelkän uskon varjolla ei kauhean uskottavia argumentteja saa aikaseksi vaikka kuinka tahtoisitkin. Sulla täytyisi olla jotakin, joka todistaa väitteesi edes 0,001 prosenttia mahdolliseksi. Yhtäläillä minä voisin heittää hatusta kaikkea paskaa, mutta mä sentään yritän saada sut(ja monet muut täällä) myöntämään että mun teoriani on jopa suhteellisen realistinen ja mahollinen, tuomalla esille faktoja, jotka saa sen asian näyttämään mahdolliselta.

Jumala kompleksin ja naivien uskojesi takia et vaan tahdo nähdä sitä asiaa sellaisena kun se on.

Kaikki on kuitenkin yhtä ja samaa "olemattomuutta" mikä lähti alkuräjähdyksestä ja syntyi tämä kaikki mitä on nyt olemassa (atomit, solut, eläimet, kasvit, planeetat, galaksit ym.). Mielestäni alkuräjähdys on aika hyvä pohja siihen, että me kaikki olemme yhtä, mutta elämämme aikana olemme ns. eristyksissä omaan elämäämme, jotta eläminen ei olisi liian sekavaa kun olisimme täysin tietoisia muista/kaikesta muusta.

Tuo nyt jo menee vähän yli hilseen, mutta menee tuo paskan jauhanta sielustakin aika yli hilseen.

Kuinka jaksat uskoa jotain mistä ei ole mitään näyttöä tai todisteita? Tuo on puhdasta ja naivia lapsen uskoa, ei mitään muuta.

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Wespa » 01 Elo 2008, 17:56

Et voi itsekkään todistaa omaa päättelyäsi, että kuolema olisi elämän tarkoitus. Kyse on mielipiteistä ja omista pohdinnoista. Kaikkea on mahdotonta todistaa nykytekniikoilla ja meidän rajallisilla ajattelukyvyillämme, jotenka tuota todistelua voidaan joutua odottamaan satoja vuosia. Luultiinhan maapalloakin ennen litteäksi, kunnes se todistettiin pyöreäksi. Silti se oli pyöreä kokoajan, myös silloin kun sitä ei voitu vielä todistaa.
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 01 Elo 2008, 18:30

Et voi itsekkään todistaa omaa päättelyäsi, että kuolema olisi elämän tarkoitus

En voi todistaa 100% varmasti, mutta muutama fakta jonka mainitsin tekee teoriani väh. 50% mahdolliseksi ja se on edelleen parempi kun tämä "minä nyt vaan veikkaan, että mulla on sielu, koska haluan yksinkertaisesti olla niin saamarin naivi".

Kaikkea on mahdotonta todistaa nykytekniikoilla ja meidän rajallisilla ajattelukyvyillämme, jotenka tuota todistelua voidaan joutua odottamaan satoja vuosia.

Nimenomaan rajallisella ajatuskyvyllä: uskon takia hämärtynyt ajattelu tai jumalakompleksin takia aiheutuva lapsellinen veikkaus. Asioita voi ymmärtää tai pitää mahdollisena ellei sitten sumuta itseään jommalla kummalla mainitsemistani tavoista.

Luultiinhan maapalloakin ennen litteäksi, kunnes se todistettiin pyöreäksi. Silti se oli pyöreä kokoajan, myös silloin kun sitä ei voitu vielä todistaa.

Ja tämän jutun pointti on mikä? Se, että minun teoriani, jossa edes on jotakin järkeä ja faktoja mukana, saatetaan todistaa todeksi parin vuoden päästä sinun henkilökohtaisen todisteista vajaan veikkaus näkemyksesi lytäten?

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Wespa » 03 Elo 2008, 18:42

Kyse ei ole mistään veikkauksesta, vaan useista dokumenteista, haastatteluista ym. kerätystä tiedosta. Mielestäni jälleensyntymisestä on hyvinkin paljon todisteita, mm. hypnoosista/transsista saatu tieto, joka on sitten tutkittu, sekä pienten lasten muistot entisistä elämistään. Nämä asiat tukevat mielipidettäni siitä että sama sielu kokee useita elämiä, kun taas itse et ole mielestäni esittänyt mitään hyviä todisteita, jotka tukisivat omaa teoriaasi siitä, että kuolema/olemattomuus olisi elämän tarkoitus. Mielestäni on turha kumota minun ja muiden teorioita suoralta kädeltä. Turha myöskään sekoittaa tähän mitään uskontoa tai Jumalakompleksia. Uskoni Jumalaan (tai lähinnä isompaan energiaan) ei vaikuta mitenkään ajatukseeni elämän tarkoituksesta ja omat ajatukseni eivät millään tavalla pohjaudu uskonnon opettamista arvoista tai käsityksistä.

PS. Olen myös eronnut kirkosta, sillä mielestäni kenenkään ei tarvitse määrittää omaa uskoani, enkä halua kuulua mihinkään valmiiseen muottiin/kategoriaan.
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Twisted
Kummitus
Viestit: 99
Liittynyt: 06 Touko 2008, 22:09

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Twisted » 03 Elo 2008, 20:30

Eikös tämän aiheen tarkoitus ollut kertoa omia mielipiteitään elämän tarkoituksesta, eikä välttämättä löytää sitä "oikeaa totuutta" joko tieteen tahi uskon nojalla?

Vic Rattlehead ja Wespa ovat kertoneet nyt oman mielipiteensä, eikä kummankaan tarvitse yrittää hakata toisen päähän omaa mielipidettään. Toki kaikki haluavat kertoa oman mielipiteensä niin, että kaikki sen varmasti ymmärtävät, mutta luulisin että Vic Rattlehead on ainakin jo monen monessa viestissään kertonut mitä mieltä hän on. Eikä tähän sinun, Vic, tarvitse vastata: "Ei ole ainoastaan minun mielipide, tiede tukee minua." tai "Välttelet vain totuutta ja pelkäät kuolemaa."

Minusta sinä olet jo ilmaissut sen mitä mieltä olet, ja toivon ettet ala junkata mielipidettäsi seuraavan raukan kalloon, joka uskaltaa kirjoittaa omia näkemyksiään.

Ugh, olen puhunut. ^^

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 03 Elo 2008, 23:34

Twisted kirjoitti:Minusta sinä olet jo ilmaissut sen mitä mieltä olet, ja toivon ettet ala junkata mielipidettäsi seuraavan raukan kalloon, joka uskaltaa kirjoittaa omia näkemyksiään.

Ei tässä kukaan yritä takoa mielipidettään toisten päähän, mutta mun mielestä Wespa sun monet muut voisi vähintään myöntää, että mun teoriani on mahdollinen.

Kun toistaiseksi vastaanottamani reaktio on ollut tyyliin "ei se voi olla, ei siinä nyt oo mitään järkeä", vaikka selittämilläni tavoilla siinä sitä järkeä jopa onkin. Mua ärsyttää jonkun teorian lyttäys vaan siksi kun itse uskotaan sieluun, tai jumalaan, tai johonkin muuhun vastaavaan hömpötykseen ja sitten sen varjolla muka kumotaan muut mahdolliset ja osittain jopa oikeat teoriat(tarkoittaen, että ainakin se on fakta, että ihmiset kuuluvat myös elämänkiertokulkuun, jonka muilla jäsenillä ei ole älyä saati tunteita toteuttaa mitään näistä "elämän tarkoituksista" mitä ihminen eri teorioiden mukaan kokisi).

Ja nyt jos tähän joku meinaa vastata, että "itsekin kumosit täysin Wespan sieluteorian", no enpäs vaan toin esille muutamia perusseikkoja mitä ns. uskottavan näkemyksen luontiin tarvitaan ja Wespan teoriaa tukevaa näyttöä ei juuri ole, koska esim. itse en suoranaisesti usko sieluun.

Ja kyse ei ole suoranaisesti "oikean elämän tarkoituksen etsimisestä" vaan eri teorioiden jakamisesta ja niiden teorioiden perusteluista. Olen oman näkemykseni mielestäni aika hyvin perustellut ja tuonut esillä ja kaipaan edelleen pätevää näyttöä ja faktatietoa, joka vihjaisi, että vaikka tämä Wespankin teoria voisi olla mahdollinen. Niin kauan kun Wespa ei vakuuttavilla tai edes osittain vakuuttavilla todisteilla tee teoriastaan mahdollista, se on kuten sanoin pelkkä lapsellinen veikkaus.

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 04 Elo 2008, 00:09

Pahoittelen tuplapostia, mutta en huomannut tätä Wespan kommenttia ja en jaksa alkaa pelleilemään edit nappulan kanssa.

Kyse ei ole mistään veikkauksesta, vaan useista dokumenteista, haastatteluista ym. kerätystä tiedosta.

Kaikki aiheesta tehdyt dokkarit on todennäköisesti vain poikkitieteellistä, jonka asiasisältö on usein vähän niin ja näin dokumentin tekijöiden omien uskomusten takia.

Mielestäni jälleensyntymisestä on hyvinkin paljon todisteita, mm. hypnoosista/transsista saatu tieto, joka on sitten tutkittu, sekä pienten lasten muistot entisistä elämistään. Nämä asiat tukevat mielipidettäni siitä että sama sielu kokee useita elämiä, kun taas itse et ole mielestäni esittänyt mitään hyviä todisteita, jotka tukisivat omaa teoriaasi siitä, että kuolema/olemattomuus olisi elämän tarkoitus.

Ilmeisesti et osaa lukea, koska omasta mielestäni toin esille monia asioita, jotka tekevät teoriastani mahdollisen. Kokoan ne nyt sitten vielä kerran tähän alle ulkomuistista, joten jotain saattaa jäädä väliin.

Fakta 1: "Elämän tarkoitus" tarkoittaa käytännössä äidinkielisesti "syy miksi synnymme"/"syy miksi "saamme" elämän", ei syy "miksi jatkamme elämää" tjv. (katso jokunen postaus taakse matka vertauskuva). Tämä on puhdas äidinkielinen fakta, vaikka asian miten tahansa tahtoisikin tulkita.

Fakta 2: Maapallolla jyllää sellainen ilmiö kun luonnon/elämän kiertokulku. Mikäli et ymmärrä sanan merkitystä, selitän sen pähkinän kuorissa: Kaikki elämä on linkitetty toisiinsa. Ilman hyönteisiä ei olisi kasvillisuutta, ilman kasveja ei olisi eläimiä jne. Eläimet elävät periaatteessa tämän kiertokulun mukaan. Eläimet toimivat siten miten he toimivat, koska luonto määrää niin.
Eläimet eivät toimi vapaasta tahdosta, ne eivät hanki lapsia saadakseen sossusta lapsilisää. Eläimet lisääntyvät koska luonto määrää ne lisääntymään.

Fakta 3: Eläimillä ei ole todistettu olevan tunteita tai ajatuksia. Ja vaikka isoimmilla eläimillä olisikin, se ei poista faktaa, että pieneliöillä ei ole aivoja, joten ne eivät ajattele mitään, vaikka ovatkin "elämää".

Fakta 4: Ihmisille aika yleinen piirre on jumalakompleksi. Me kuvitellaan olevamme korkeempi arvoisia kuin vaikka muut eläimet, vaikka todellisuudessa se tuntemus johtuu vaan siitä ihmisillä on aivot ja älyä. Kaikkea kyseenalaistetaan ja pohditaan, kaikkea tahdotaan selittää ja monimutkaistaa, vaikka vastaus on ihan vaan nenämme edessä ja vaikka vastaus olisi kuinka yksinkertainen.

Fakta 5: Elämä loppuu kuolemaan, jotta tämä eläin/ihminen ns. palaisi maahan ja omalla tavallaan jatkaa tätä elämän kiertokulkua.

Okei, joten tämä itse teoriani on lopulta melko yksinkertainen 1+1 laskua. Elämä loppuu kuolemaan, jonka ansiosta tulee lisää elämää-> Koska ihminen on osa luonnon kiertokulku kuten mikä tahansa eläinkin, miksi sillä olisi sen syvempää tarkoitusta kun kuolla ja luoda uutta elämää?->Ottaen huomioon, että yleisesti elämän tarkoituksen sanotaan olevan siitä "nauttiminen" tai "vaikuttaminen" mitä vaan, mutta eläinten ei ole todistettu näitä tekevän, jolloin herää kysymys miksi se olisi elämän tarkoitus jos osa elämistä ei sitä toteuta-> Joka palaa taas siihen mikä on semmoista minkä kaikki kokevat?-> Vastaus kuolema.


Mielestäni on turha kumota minun ja muiden teorioita suoralta kädeltä. Turha myöskään sekoittaa tähän mitään uskontoa tai Jumalakompleksia. Uskoni Jumalaan (tai lähinnä isompaan energiaan) ei vaikuta mitenkään ajatukseeni elämän tarkoituksesta ja omat ajatukseni eivät millään tavalla pohjaudu uskonnon opettamista arvoista tai käsityksistä

En ole kumonnutkaan vaan tuonut esiin asioita, jonka ansiosta teoriasi on vähemmän tiede pitoinen toisin sanoen vähemmän uskottava.

Tuo uskon juttu on hyvä kuulla, mutta tiedätkös edes mitä jumalakompleksi tarkoittaa?
Sillä teoriani kieltäminen saa sen vahvasti kuulostamaan siltä, että pidät itseäsi/ihmisrotua jollain korkealla paalupaikalla ja et voi niellä teoriaan siksi, koska se toisi ihmiset ja eläimet samalle tasolle. Jos ei näin ole, niin mikä siinä sitten pistää niin vastaan? Oman sieluteoriasi? Jaa no siinä tapauksessa osaat kai tieteellisesti todistaa sielun olevan olemassa, jolloin minun teoriani olisi ehdottomasti mahdoton, eikö?

PS. Olen myös eronnut kirkosta, sillä mielestäni kenenkään ei tarvitse määrittää omaa uskoani, enkä halua kuulua mihinkään valmiiseen muottiin/kategoriaan.

Ja silti sinulla on tarve uskoa, eli olet altis ihmismielen yksinkertaisimmalle ja omasta mielestäni säälittävimmälle asialle. Entäpä jos se vastaus oikeasti olisikin, että millään ei ole tarkoitusta ja kaikki loppuu kun kuolet? Ahdistaisiko se todella sua noin paljon? En voi ymmärtää.

Itsekin eroan kirkosta kun tulee 18 mittariin, eli lokakuussa. Se että et halua kuulua johonkin muottiin, ei tarkoita ettet kuuluisi, koska monet ihmiset eivät halua kuulua johonkin muottin(=olet osa yhtä massaa). Mutta tuo ei nyt liity periaatteessa enää tuohon uskon asiaan niin jätänpä tämän tähän.

Ainoa mitä mä pyydän on se, että Wespa myöntää mun teoriani mahdolliseksi, kuten minäkin nielen hänen, vaikka hän ei mitään vakuuttavaa todistetta ole esille tuonutkaan. Jonkin asian mahdollisena pitäminen ei tarkoita, että luopuisit omasta näkemyksestäsi, vaikka se sotisikin näkemystäsi vastaan. Siitä kunnon pohdinnassa ja filofisoinnissa onkin kyse: kaikkea osataan kyseenalaistaa, myös oma näkemys. Mikään ei ole varmaa vaan spekulointia. Tämmöisessä tilanteessa ei pitäisi olla niin vaikea myöntää myös mun näkemykseni mahdolliseksi.

Avatar
Korvapuikko
Meedio
Viestit: 663
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 14:11
Paikkakunta: jossain päin suomea

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Korvapuikko » 04 Elo 2008, 02:23

Vic Rattlehead, olen täysin samaa mieltä kuin sinä tosin minä vaan en millään jaksaisi kirjottaa noin pitkää juttua, lukea sen kyllä jaksoin
Uskotko sinä paranormaaliin sen takia että todisteet viittaisivat siihen vai koska haluat uskoa?
Valaisevia linkkejä: LINKKI LINKKI LINKKI

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Wespa » 04 Elo 2008, 19:31

Vic Rattlehead kirjoitti:
Twisted kirjoitti:Minusta sinä olet jo ilmaissut sen mitä mieltä olet, ja toivon ettet ala junkata mielipidettäsi seuraavan raukan kalloon, joka uskaltaa kirjoittaa omia näkemyksiään.

Ei tässä kukaan yritä takoa mielipidettään toisten päähän, mutta mun mielestä Wespa sun monet muut voisi vähintään myöntää, että mun teoriani on mahdollinen.

Kun toistaiseksi vastaanottamani reaktio on ollut tyyliin "ei se voi olla, ei siinä nyt oo mitään järkeä", vaikka selittämilläni tavoilla siinä sitä järkeä jopa onkin. Mua ärsyttää jonkun teorian lyttäys vaan siksi kun itse uskotaan sieluun, tai jumalaan, tai johonkin muuhun vastaavaan hömpötykseen ja sitten sen varjolla muka kumotaan muut mahdolliset ja osittain jopa oikeat teoriat(tarkoittaen, että ainakin se on fakta, että ihmiset kuuluvat myös elämänkiertokulkuun, jonka muilla jäsenillä ei ole älyä saati tunteita toteuttaa mitään näistä "elämän tarkoituksista" mitä ihminen eri teorioiden mukaan kokisi).

Ja nyt jos tähän joku meinaa vastata, että "itsekin kumosit täysin Wespan sieluteorian", no enpäs vaan toin esille muutamia perusseikkoja mitä ns. uskottavan näkemyksen luontiin tarvitaan ja Wespan teoriaa tukevaa näyttöä ei juuri ole, koska esim. itse en suoranaisesti usko sieluun.

Ja kyse ei ole suoranaisesti "oikean elämän tarkoituksen etsimisestä" vaan eri teorioiden jakamisesta ja niiden teorioiden perusteluista. Olen oman näkemykseni mielestäni aika hyvin perustellut ja tuonut esillä ja kaipaan edelleen pätevää näyttöä ja faktatietoa, joka vihjaisi, että vaikka tämä Wespankin teoria voisi olla mahdollinen. Niin kauan kun Wespa ei vakuuttavilla tai edes osittain vakuuttavilla todisteilla tee teoriastaan mahdollista, se on kuten sanoin pelkkä lapsellinen veikkaus.


Vic Rattlehead kirjoitti:Kaikki aiheesta tehdyt dokkarit on todennäköisesti vain poikkitieteellistä, jonka asiasisältö on usein vähän niin ja näin dokumentin tekijöiden omien uskomusten takia.


Olen myöntänyt montakin kertaa, että oma teoriasi on yhtä mahdollinen kuin muutkin teoriat. Itse olen saanut sinusta sellaisen kuvan, että et anna muitten mielipiteille tilaa, vaan yrität kokoajan pysäyttää keskustelun tyrkyttämällä omaa mielipidettäsi ja samalla yrität lytätä toisten teorioita.

Näyttöä ei ole, koska itse et usko sieluun? Ok... Kyllä sitä näyttöä on, kuten aikaisemmin mainitsin. Aiheesta löytyy montakin eri dokumenttia, kun esim. googlella hakee. tuo olettamuksesi, että dokumentit olisi tehty jotenkin puolueellisesti dokumenttien tekijöiden uskomusten perusteella on täyttä puppua. mihin perustat tämän. Dokumenttien tekijät eivät ole osoittautuneet mitenkään puolueellisiksi tai edes asiaan uskoviksi, vaan ovat keränneet tietoa ja kuvanneet hypnoosisessiot ym. joiden perusteella asiat on sitten tutkittu ja selvitetty, että oliko se mahdollinen (nimet, paikkakunta, ajankohta jne.). Tulee vähän sellainen olo, että et ole edes kyseisiä dokumentteja nähnyt ja silti heität oman uskomuksesi kannalta kommenttia, että dokumentit olisivat jotenkin poikkitieteellisiä.

Väittämäsi, että et usko sieluun on myös hieman ristiriidassa muihin keskusteluihin kirjoittamiesi viestien kanssa.
esim. tämä:
Vic Rattlehead kirjoitti:Itse en osaa sanoa mitään varmaa teoriaani kuolemasta(tuskin kukaan osaa), mutta jossain määrin ajatukseni kääntyvät sielun olemassa oloa kannattavaksi. Uskon periaatteessa, että mitään ei tapahdu kuoleman jälkeen. Sitä vaan "lakataan olemasta". Mutta toisaalta taas koen tämän niin omituiseksi ajatukseksi. Miltä muka voisi tuntua tietoisuuden ja muistojen katoaminen?

En siis yhtään ihmettelisi vaikka kuoleman jälkeen joko alkaisi uusi elämä tai vaikka jäätäisiin kummittelemaan tänne pahoina ja hyvinä henkinä ihmisen elossa olleesta persoonallisuudesta riippuen. Tämä selittäisi kaikki pirujen/paholaisten/pahojen henkien ja poltergeistien ja hyvien henkien/enkelien "havainnot".
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Wespa » 04 Elo 2008, 19:58

Vic Rattlehead kirjoitti:Fakta 1: "Elämän tarkoitus" tarkoittaa käytännössä äidinkielisesti "syy miksi synnymme"/"syy miksi "saamme" elämän", ei syy "miksi jatkamme elämää" tjv. (katso jokunen postaus taakse matka vertauskuva). Tämä on puhdas äidinkielinen fakta, vaikka asian miten tahansa tahtoisikin tulkita.


Elämän tarkoituksen voi ymmärtää eri tavoilla, mutta itse olen kanssasi samoilla linjoilla. Itse näen niin, että elämän tarkoitus on se, että miksi elämme tätä elämää. Miksi synnymme taas kuulostaa jotenkin syntymisen tarkoitukselta, eikä itse elämän/etapin tarkoitukselta. Miksi elämme/mikä on "tehtävämme" tässä elämässä kuvaa mielestäni elämän tarkoitusta paremmin. Ehkä tämän takia olemme monissa asioissa vähän eri linjoilla, koska meillä näyttää olevan hieman eri käsitys tästä elämän tarkoituksestakin. :D

Vic Rattlehead kirjoitti:Fakta 2: Maapallolla jyllää sellainen ilmiö kun luonnon/elämän kiertokulku. Mikäli et ymmärrä sanan merkitystä, selitän sen pähkinän kuorissa: Kaikki elämä on linkitetty toisiinsa. Ilman hyönteisiä ei olisi kasvillisuutta, ilman kasveja ei olisi eläimiä jne. Eläimet elävät periaatteessa tämän kiertokulun mukaan. Eläimet toimivat siten miten he toimivat, koska luonto määrää niin.
Eläimet eivät toimi vapaasta tahdosta, ne eivät hanki lapsia saadakseen sossusta lapsilisää. Eläimet lisääntyvät koska luonto määrää ne lisääntymään.


Ymmärrän elämän kiertokulun, mutta se on vain tekijä, joka mahdollistaa elämän ja ei siksi mielestäni ole elämän tarkoitus.
Väitätkö, että esim. karhu ei itse päätä, että mitä ruokaa se syö tai, että koska se haluaa paritella? Vertaatko eläimiä siis robotteihin? Tottakai karhu syö selvitäkseen, mutta kyllä se itse tekee päätökset. Sama parittelussa, karhulla on kiima-aika ja halu on valtava, mutta se tekee itse lopulta päätökset, että kenen, koska ja milloin parittelee.

Vic Rattlehead kirjoitti:Fakta 3: Eläimillä ei ole todistettu olevan tunteita tai ajatuksia. Ja vaikka isoimmilla eläimillä olisikin, se ei poista faktaa, että pieneliöillä ei ole aivoja, joten ne eivät ajattele mitään, vaikka ovatkin "elämää".


Eläimien tunteettomuutta ei ole myöskään mitenkään todistettu, sillä ei ole mitään laitetta millä voisi mitata tunteita. Ihmisen tunteita ei ole myöskään mitattu, vaan se perustuu pelkästään siihen, että me tietdämme olevamme tunteellisia ja meillä on omat ajatukset jne.

Vic Rattlehead kirjoitti:Fakta 4: Ihmisille aika yleinen piirre on jumalakompleksi. Me kuvitellaan olevamme korkeempi arvoisia kuin vaikka muut eläimet, vaikka todellisuudessa se tuntemus johtuu vaan siitä ihmisillä on aivot ja älyä. Kaikkea kyseenalaistetaan ja pohditaan, kaikkea tahdotaan selittää ja monimutkaistaa, vaikka vastaus on ihan vaan nenämme edessä ja vaikka vastaus olisi kuinka yksinkertainen.


Mielestäni Jumalakompleksi ei kuulu tähän keskusteluun mitenkään. Mitä taas tulee tähän ajatteluun, että me olisimme korkea-arvoisempia, niin itse sain sellaisen käsityksen juuri sinusta, kun puhuit eläimien tyhmyydestä.

Vic Rattlehead kirjoitti:Fakta 5: Elämä loppuu kuolemaan, jotta tämä eläin/ihminen ns. palaisi maahan ja omalla tavallaan jatkaa tätä elämän kiertokulkua.


Totta. Olen samaa mieltä. Elämä loppuu kuolemaan, mutta tässäkin olen hieman eri linjoilla. Uskon, että elämä loppuu kuolemaan, jotta sielu voisi jatkaa matkaansa muualle.

Vic Rattlehead kirjoitti:Okei, joten tämä itse teoriani on lopulta melko yksinkertainen 1+1 laskua. Elämä loppuu kuolemaan, jonka ansiosta tulee lisää elämää-> Koska ihminen on osa luonnon kiertokulku kuten mikä tahansa eläinkin, miksi sillä olisi sen syvempää tarkoitusta kun kuolla ja luoda uutta elämää?->Ottaen huomioon, että yleisesti elämän tarkoituksen sanotaan olevan siitä "nauttiminen" tai "vaikuttaminen" mitä vaan, mutta eläinten ei ole todistettu näitä tekevän, jolloin herää kysymys miksi se olisi elämän tarkoitus jos osa elämistä ei sitä toteuta-> Joka palaa taas siihen mikä on semmoista minkä kaikki kokevat?-> Vastaus kuolema.



Asian voisi ajatella kannaltasi siis myös niin, että elämän tarkoitus on syntyminen. Ihminen kuolee, jotta voisi mahdollistaa uuden elämän syntymisen. Itse en silti vieläkään tajua, että miten syntyminen tai kuoleminen selittäisi elämän tarkoitusta, eli vastaisi siihen kysymykseen mikä on tehtävämme/miksi olemme täällä? En ymmärrä siis miten esittämäsi faktat selittävät elämän tarkoitusta millään lailla, ne ovat vain asioita, jotka mahdollistavat elämän, mutta eivät mielestäni kerro sitä tarkoitusta mitenkään. Tiede tukee toki elämän kiertokulkua, mutta se ei edelleenkään todista, että elämän kiertokulku olisi se elämän tarkoitus, vaan pikemminkin se todistaa sen asian, joka ollaan tiedetty kauan, eli sen, että elämän kiertokulku on materiaaliselle elämälle pakollista ja se siis mahdollistaa elämämme.


Mielestäni on turha kumota minun ja muiden teorioita suoralta kädeltä. Turha myöskään sekoittaa tähän mitään uskontoa tai Jumalakompleksia. Uskoni Jumalaan (tai lähinnä isompaan energiaan) ei vaikuta mitenkään ajatukseeni elämän tarkoituksesta ja omat ajatukseni eivät millään tavalla pohjaudu uskonnon opettamista arvoista tai käsityksistä


Vic Rattlehead kirjoitti:En ole kumonnutkaan vaan tuonut esiin asioita, jonka ansiosta teoriasi on vähemmän tiede pitoinen toisin sanoen vähemmän uskottava.

Tuo uskon juttu on hyvä kuulla, mutta tiedätkös edes mitä jumalakompleksi tarkoittaa?
Sillä teoriani kieltäminen saa sen vahvasti kuulostamaan siltä, että pidät itseäsi/ihmisrotua jollain korkealla paalupaikalla ja et voi niellä teoriaan siksi, koska se toisi ihmiset ja eläimet samalle tasolle. Jos ei näin ole, niin mikä siinä sitten pistää niin vastaan? Oman sieluteoriasi? Jaa no siinä tapauksessa osaat kai tieteellisesti todistaa sielun olevan olemassa, jolloin minun teoriani olisi ehdottomasti mahdoton, eikö?


Taas määrittelet minut johonkin muottiin, joka pyörii päässäsi. Ajattelen nimenomaan täysin päinvastoin. En ajattele, että me olisimme jotenkin tärkeämpiä tai korkeammalla tasolla, vaan ajattelen, että olemme kaikki samanarvoisia (ihmiset, eläimet ym.), koska meillä on sielu. Sielun olemassaoloa en voi todistaa (mitata) 100%, mutta kannattaa tutustua dokumentteihin, joista yksi tuli mm. muistaakseni neloselta jokunen vuosi sitten. Eri asia sitten haluatko uskoa dokumentteihin ja tuhansiin tutkittuihin raportteihin. Uskosi sielun olemattomuudesta horjuttaa myös uskoa ihmisten antamiin lausuntoihin ym.

PS. Olen myös eronnut kirkosta, sillä mielestäni kenenkään ei tarvitse määrittää omaa uskoani, enkä halua kuulua mihinkään valmiiseen muottiin/kategoriaan.

Vic Rattlehead kirjoitti:Ja silti sinulla on tarve uskoa, eli olet altis ihmismielen yksinkertaisimmalle ja omasta mielestäni säälittävimmälle asialle. Entäpä jos se vastaus oikeasti olisikin, että millään ei ole tarkoitusta ja kaikki loppuu kun kuolet? Ahdistaisiko se todella sua noin paljon? En voi ymmärtää.

Itsekin eroan kirkosta kun tulee 18 mittariin, eli lokakuussa. Se että et halua kuulua johonkin muottiin, ei tarkoita ettet kuuluisi, koska monet ihmiset eivät halua kuulua johonkin muottin(=olet osa yhtä massaa). Mutta tuo ei nyt liity periaatteessa enää tuohon uskon asiaan niin jätänpä tämän tähän.

Ainoa mitä mä pyydän on se, että Wespa myöntää mun teoriani mahdolliseksi, kuten minäkin nielen hänen, vaikka hän ei mitään vakuuttavaa todistetta ole esille tuonutkaan. Jonkin asian mahdollisena pitäminen ei tarkoita, että luopuisit omasta näkemyksestäsi, vaikka se sotisikin näkemystäsi vastaan. Siitä kunnon pohdinnassa ja filofisoinnissa onkin kyse: kaikkea osataan kyseenalaistaa, myös oma näkemys. Mikään ei ole varmaa vaan spekulointia. Tämmöisessä tilanteessa ei pitäisi olla niin vaikea myöntää myös mun näkemykseni mahdolliseksi.


Jos Jumalaan (suurempaan energiaan) uskominen on sinusta jotenkin säälittävää, niin olkoot, ei se horjuta uskoani ollenkaan. Ennen alkuräjähdystä ei ollut mitään, mutta sitten alkuräjähdyksestä syntyi kaikki. Olemme siis loppujenlopuksi kaikki osa tätä samaa energiaa, jonka näen Jumalana, vaikka nimi Jumala ei kuvaa näkemystäni asiasta, en siis ajattele mitään raamatun Jumalaa, vaan tätä energian lähdettä jolla on mahdollisesti tietoisuus.

Tottakai kuulun johonkin muottiin, niin kuin kaikki me kuulumme, mutta en halua kuulua kirkon määrittelemään muottiin. Tajusitko?

Olen myöntänyt teoriasi mahdolliseksi, vaikka en sitä ole täysin tajunnutkaan muutaman erimielisyyden takia (ajattelumme mm. eläimien tunteista) aikoja sitten ja olen vain tarjonnut muitakin vaihtoehtoja ja yrittänyt korjata mahdollisia virheitä teoriassasi, joten asia on loppuunkäsitelty.
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 05 Elo 2008, 00:40

Elämän tarkoituksen voi ymmärtää eri tavoilla, mutta itse olen kanssasi samoilla linjoilla. Itse näen niin, että elämän tarkoitus on se, että miksi elämme tätä elämää. Miksi synnymme taas kuulostaa jotenkin syntymisen tarkoitukselta, eikä itse elämän/etapin tarkoitukselta. Miksi elämme/mikä on "tehtävämme" tässä elämässä kuvaa mielestäni elämän tarkoitusta paremmin. Ehkä tämän takia olemme monissa asioissa vähän eri linjoilla, koska meillä näyttää olevan hieman eri käsitys tästä elämän tarkoituksestakin.

Miksi "elämme tätä elämää" "miksi elämme" on käytännössä synonyymi sanoille "miksi synnymme/miksi tämä elämä on".

Kerroppa miksi tehtävämme olisi sen erikoisempi kuin eläinten tai pienten aivottomien pieneliöiden elämän tarkoitus?

Väitit myös, ettei jumalakompleksi sovi tähän mitenkään, mutta kyllä se sopii jos et osaa vastata tuohon kysymykseen mitenkään.

Väitätkö, että esim. karhu ei itse päätä, että mitä ruokaa se syö tai, että koska se haluaa paritella? Vertaatko eläimiä siis robotteihin? Tottakai karhu syö selvitäkseen, mutta kyllä se itse tekee päätökset. Sama parittelussa, karhulla on kiima-aika ja halu on valtava, mutta se tekee itse lopulta päätökset, että kenen, koska ja milloin parittelee.

Jos olisi mahdollisuus tehdä koe, missä pistettäisi kolme naaraskarhua kiima-aikana tiettyyn pisteeseen ja tuotaisiin paikalle uros karhu, se valitsisi sattuman varaisesti minkä tahansa niistä karhuista. Ei ole mitään todisteita, että karhuilla sun muilla olisi omaa tahtoa tai ajattelua, kaikki on luonnon ansiosta siten miten se on.

Jos karhuilla on ajatuksia ja tunteita, miten selität pienimmät elämän muodot, planktonit ja bakteerit sun muut pieneliöt, joilla ei ole aivoja, joten niillä ei ole edes ajatuksia saati tunteita.
Miksi nämä pieneliöt syntyisivät vaan luodakseen elämää ja kuollakseen, ja sitten ihmisellä olisi joku "erikoinen tavoite"?

Eläimien tunteettomuutta ei ole myöskään mitenkään todistettu, sillä ei ole mitään laitetta millä voisi mitata tunteita.

Väitätkö tosissasi, ettet vaikka luontodokkaria katsellessasi näe miten "automaattisesti" eläinten eläminen tapahtuu?

Totta. Olen samaa mieltä. Elämä loppuu kuolemaan, mutta tässäkin olen hieman eri linjoilla. Uskon, että elämä loppuu kuolemaan, jotta sielu voisi jatkaa matkaansa muualle

Ja päästään tähän taas: usko ei todista mitään.

Asian voisi ajatella kannaltasi siis myös niin, että elämän tarkoitus on syntyminen. Ihminen kuolee, jotta voisi mahdollistaa uuden elämän syntymisen. Itse en silti vieläkään tajua, että miten syntyminen tai kuoleminen selittäisi elämän tarkoitusta, eli vastaisi siihen kysymykseen mikä on tehtävämme/miksi olemme täällä? En ymmärrä siis miten esittämäsi faktat selittävät elämän tarkoitusta millään lailla, ne ovat vain asioita, jotka mahdollistavat elämän, mutta eivät mielestäni kerro sitä tarkoitusta mitenkään. Tiede tukee toki elämän kiertokulkua, mutta se ei edelleenkään todista, että elämän kiertokulku olisi se elämän tarkoitus, vaan pikemminkin se todistaa sen asian, joka ollaan tiedetty kauan, eli sen, että elämän kiertokulku on materiaaliselle elämälle pakollista ja se siis mahdollistaa elämämme.

Elämän kierto kulku todistaa, että jokaiselle eläimelle on määrätty polku ja elintapa, he eivät päätä mitään vaan tekevät kaiken koska luonto käskee niin. Yksinkertaisestettuna, eläimetkin vaan elävät lisääntyäkseen ja sitten kuollakseen. Miksi ihminen olisi poikkeus?

Elämän tarkoitus ei ole syntyminen, miksi jokin jota varten saamme elämän, toteutuisi heti ensisekunneilla kun saat sen elämän? Miksi me jatkaisimme enää sen jälkeen olemistamme, kun se äärimmäinen tarkoitus on saavutettu?

Kaikki realiteetit vihjaavat siihen, että olemme osa elämän kiertokulkua siinä missä muutkin eläimet, joten periaatteessa tarkoituksemme on vain kuolla ja tuoda oma osamme elämää takaisin maalle(on ne sitten ihan parittelemalla tehtyjä jälkeläisiä tai meidän ruumis mätänemässä maassa luoden taas elämää).

Taas määrittelet minut johonkin muottiin, joka pyörii päässäsi. Ajattelen nimenomaan täysin päinvastoin. En ajattele, että me olisimme jotenkin tärkeämpiä tai korkeammalla tasolla, vaan ajattelen, että olemme kaikki samanarvoisia (ihmiset, eläimet ym.), koska meillä on sielu. Sielun olemassaoloa en voi todistaa (mitata) 100%, mutta kannattaa tutustua dokumentteihin, joista yksi tuli mm. muistaakseni neloselta jokunen vuosi sitten. Eri asia sitten haluatko uskoa dokumentteihin ja tuhansiin tutkittuihin raportteihin. Uskosi sielun olemattomuudesta horjuttaa myös uskoa ihmisten antamiin lausuntoihin ym.

Ei missän nimessä, minä olen valmis muuttamaan kantaani heti kun saan vakuttavia todisteita ja tiedän tehneenikin niin. Vakuuttava todiste ei ole ihmisen suusta tuleva puhe, koska 1. Aina löytyy kusettajia 2. Melkein kuolleelle ihmisellä saattaa kehittyä hallusinaatioita kun keho alkaa siirtymään siihen kuolin tilaan, mutta kun se yhtäkkiä palautetaan henkiin. Kertomukset "tunnelista jonka päässä oli valoa" ei esim. todista mitään sielun olemassa olosta.

Jos Jumalaan (suurempaan energiaan) uskominen on sinusta jotenkin säälittävää, niin olkoot, ei se horjuta uskoani ollenkaan. Ennen alkuräjähdystä ei ollut mitään, mutta sitten alkuräjähdyksestä syntyi kaikki. Olemme siis loppujenlopuksi kaikki osa tätä samaa energiaa, jonka näen Jumalana, vaikka nimi Jumala ei kuvaa näkemystäni asiasta, en siis ajattele mitään raamatun Jumalaa, vaan tätä energian lähdettä jolla on mahdollisesti tietoisuus.

Se on mielestäni todella säälittävää niin kauan kun siitä ei ole tieteellistä näyttöä ja todisteita.

Teorioiden tekeminen on ihan ok, kuten esim. minä esitin tuon elämän tarkoituksen vain teoriana, mutta niihin omiin teorioihin sokeasti uskominen on mielestäni rajoittavaa filosofisen pohdinnan kannalta.

Tottakai kuulun johonkin muottiin, niin kuin kaikki me kuulumme, mutta en halua kuulua kirkon määrittelemään muottiin. Tajusitko?

Tajusin, koko jutun pointti olikin, että vaikka et tahdo kuulua johonkin muottiin, se ei tarkoita ettet kuuluisi, koska ihmiset tykkää lokeroida ja järjestää asioita. Tämäkin on pelkkä realiteetti.

Olen myöntänyt teoriasi mahdolliseksi, vaikka en sitä ole täysin tajunnutkaan muutaman erimielisyyden takia (ajattelumme mm. eläimien tunteista) aikoja sitten ja olen vain tarjonnut muitakin vaihtoehtoja ja yrittänyt korjata mahdollisia virheitä teoriassasi, joten asia on loppuunkäsitelty.

En koe vieläkään, että hyväksyisit teoriaani yhtä läillä mahdolliseksi kun minä hyväksyn vaikka tuon sielujen olemassa olon. Ehkä asialle ei vaan voi tehdä mitään, koska ihminen on kuolemaa pelkäävä otus ja sen takia tahdotaan uskotella itselleen kaikkea sitä sen enempiä miettimättä. Joten olkoon homma sitten sillä selvä.

Kehotan vaan avaamaan katsettasi ja tekemään oikeasti vaan teorioita eikä luottaa mihinkään 100%. Pelkkä vankka aavistus sielun olemassa olosta ei tee siitä realiteettiä ja se ei saisi rajoittaa eri teorioiden hyväksymistä mahdolliseksi.

Edit: Tykkään pohdiskella asioita, joten todistan nyt sinulle, että on mahdollsita luoda tietty teoria, mutta samalla niellä myös muiden teoriat mahdolliseksi. Demonstroin arvioimalla sinun teoriaasi, mutta unohdan täysin oman teoriani ja siihen kuuluvat yksityiskohdat.

Okei, elikkäs aloitetaan yksinkertaistamalla ajatuksesi: Sielu on olemassa. Elämän tarkoitus on kehittää tätä sielua, tarkoittaen myös jonkinlaista uudelleen syntymisen olemassa oloa. Korjaa jos ymmärsin jotain väärin.

Aina kun ihminen tai eläin kuolee sen sielu lähtee ja mahdollisesti tulee takaisin uudessa elämän muodossa. Voisin ajatella, että sielu kulkee joko eteenpäin seuraavaan elämään tai jää tänne meidän kanssa mikäli syystä tai toisesta jokin asia jää ratkaisematta enne tämän henkilön kuolemaa(selittäisi haamu, poltergeist sun muut havainnot). Toinen mahdollisuus on toki, että haamut sun mut on elämiä/sieluja siirtyneenä toiseen elämään ja toiseen ulottuvuuteen, joka syystä tai toisesta heijastuu tähän meidän maailmaan, mutta lähden nyt leikkiin mukaan sillä uskomuksella, että haamut sun muut ovat sieluja tänne maailmaamme vangittuna.

Joten teoriasi on aivan mahdollinen mielestäni, koska se selittäisi esim. jo mainitsemani haamut ja muut ilmiöt. Sitten taas kun muistelen oman lemmikki kanini kuolemaa, muistan siinä kuolinhetkellä, kun sen kanini silmät muuttuivat "elottomiksi". Yhtäkkiä se väri katosi, kuin jokin asia olisi "leijunut sen värin mukana pois". Hankala selittää.

Joten kuten näet, luulen että osasin suurin piirtein kuvitella teoriasi niinkuin sen ajattelet tai siten vähintään, että todistin sinulle pystyväni monipuoliseen ajatteluun ja teoriointiin. Ymmärsitkö mitä tarkoitan sillä, ettei se toisten teorioiden mahdolliseksi luokittaminen tarkotia omista teorioista luopumista?

Avatar
Twisted
Kummitus
Viestit: 99
Liittynyt: 06 Touko 2008, 22:09

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Twisted » 05 Elo 2008, 12:22

Kerroppa miksi tehtävämme olisi sen erikoisempi kuin eläinten tai pienten aivottomien pieneliöiden elämän tarkoitus?


Tähän voisi heittää vastapallona; Kerroppa miksi tehtävämme ei voisi olla erikoisempi kuin eläinten tai pienten aivottomien pieneliöiden elämän tarkoitus?

Jos karhuilla on ajatuksia ja tunteita, miten selität pienimmät elämän muodot, planktonit ja bakteerit sun muut pieneliöt, joilla ei ole aivoja, joten niillä ei ole edes ajatuksia saati tunteita.
Miksi nämä pieneliöt syntyisivät vaan luodakseen elämää ja kuollakseen, ja sitten ihmisellä olisi joku "erikoinen tavoite"?


No pieneliöt ja bakteerit painivat aivan eri sarjassa, nehän ovat erilaisia kuin ihmiset. Miksi meillä pitäisi olla sama "tavoite"?

Ja päästään tähän taas: usko ei todista mitään.


Ja taas tätä todistus moskaa. Täällä pyydettiin edelleen mielipiteitä.

Se on mielestäni todella säälittävää niin kauan kun siitä ei ole tieteellistä näyttöä ja todisteita.


En ymmärrä vieläkään miksi haluat sääliä ihmistä, joka uskoo johonkin ilman tieteellistä näyttöä ja todisteita? Tekeekö se mielestäsi hänestä jollain tavalla heikomman ihmisen? Ja sinusta vahvemman ihmisen koska et usko, vaan tiedät?
Mitä pahaa ylipäätänsä uskomisessa on? Vaikeuttaako se jollain tapaa elämistä, jos uskoo johonkin mikä ei välttämättä pitäisi paikkansa?
Mun mielestä ainakin on rutkasti mukavempaa elää elämää siinä uskossa, että jotain on myös kuoleman jälkeen, vaikka minulla ei siitä mitään vankkoja tieteellisiä todisteita olisikaan. Voi olla, että sinä olet nyt mielestäsi vahva teoriottesi kanssa ja naureskelet meille ketkä eivät kokonaisuudessaan sitä niele.
Mitä väliä loppupeleissä on, kenen teoria on oikea ja kenen väärä. Lopultahan saamme sen tietää, tai sitten emme, mikäli on uskominen siihen että kuoltuamme ei enään tapahdu mitään ja tietoisuutemme lakkaa (tai voihan niinkin käydä, että kuoltuamme vain synnymme uudestaan emmekkä ymmärrä, että taas sitä ollaan uudelleensynnytty).
Siksi tätä aihetta on turha ottaa kuolemanvakavasti (hehheh), loppupeleissä "ratkaisulla" (jos se on mahdollinen) ei ole mitään väliä.

Minusta uskossa ei ole mitään säälittävää.

Avatar
Tunhhu
Demoni
Viestit: 507
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 02:18
Paikkakunta: Kotka

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Tunhhu » 05 Elo 2008, 13:09

mustapa tuntuu että juuri niillä ihmisillä jotka uskoo kuoleman jälkeiseen "paikkaan", tai oli se sitten mitä vaan, niin todella on jotain.. sitten on näitä tyhjäpäitä jotka ei usko mihinkään, niin niillä se filmi kai sitten vaan katkeaa.. ja näiden ihmisten kohdalla se voi todella olla the end.. kaikessa yksinkertaisuudessaan.. :D
I believe..

Avatar
Korvapuikko
Meedio
Viestit: 663
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 14:11
Paikkakunta: jossain päin suomea

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Korvapuikko » 05 Elo 2008, 14:24

Tunhhu kirjoitti:mustapa tuntuu että juuri niillä ihmisillä jotka uskoo kuoleman jälkeiseen "paikkaan", tai oli se sitten mitä vaan, niin todella on jotain.. sitten on näitä tyhjäpäitä jotka ei usko mihinkään, niin niillä se filmi kai sitten vaan katkeaa.. ja näiden ihmisten kohdalla se voi todella olla the end.. kaikessa yksinkertaisuudessaan.. :D

Tuskimpa se nyt noin silti menee että siihen mihin kukakin uskoo toteutuu...
Spagettihirviökin on tuota todennäköisempi.
Uskotko sinä paranormaaliin sen takia että todisteet viittaisivat siihen vai koska haluat uskoa?
Valaisevia linkkejä: LINKKI LINKKI LINKKI


Palaa sivulle “Ihmeellinen todellisuus”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa