Profilointi

Yhteiskunnallinen, tieteellinen ym. toisinajattelu, joka ei sovellu muihin osioihin
Willie Dunnock
Jäsen
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Kesä 2008, 01:41

Profilointi

ViestiKirjoittaja Willie Dunnock » 01 Kesä 2008, 02:19

Heipä hei!
Olen uusi tällä foorumilla, päätin liittyä koska kyseiset asiat kiinnostavat. Aloitan kuitenkin erilaisella aiheella ja päädyin tänne Seminormaalin keskustelun puolelle, koska en ihan yleiseksikään tätä kutsuisi.
Eli tietääkö kukaan helppoja niksejä kuinka voisi profiloida ihmisiä?
Ihan leikkimielisesti tietenkin. Olisi kiva opetella päättelemään millainen on ihmisluonne joidenkin yksinkertaisten asioiden kautta. Olisiko olemassa nettisivustoja jossa voisi vähän teoriaa opiskella? Tietääkö kukaan?
Pyrin jatkossa paranormaalimpaan keskusteluun:D Kiitoksia etukäteen!

Avatar
W7Xhao
Alieni
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 17:24
Paikkakunta: Tku
Viesti:

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja W7Xhao » 02 Kesä 2008, 10:23

Kannattaa lukea "Ihmispeto"- niminen kirja. Kirjoittanut Thomas Müller. Suuren Kuun kirjakaupasta ostin omani muistaakseni alle kymmenen euron hintaan.

Kirjassa ei tosin ole oikeastaan mitään, joka auttaisi "tavallisten" ihmisten profilointia, vaan enemmän ihmisen tekoihin perustuvaa (henkirikos) profilointia. Tarpeet määrittävät teot. Mielenkiintoinen kirja.

Pahoittelut, jos et aivan täysin tälläistä vastausta hakenut.

Willie Dunnock
Jäsen
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Kesä 2008, 01:41

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja Willie Dunnock » 02 Kesä 2008, 13:10

Ei, kiitos kovasti tästä, kaiken tyyppiset vastaukset käyvät, olen kiinnostunut nääs opiskelemaan kaikenlaista profilointia. Taidanpa etsiä tuon kirjan käsiini. Lisääkin vastauksia saa toki laittaa :)

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja Regendos » 02 Kesä 2008, 16:04

Osaisiko joku selittää minulle mitä profilointi on? Itsekkin hieman kiinnostuin.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 02 Kesä 2008, 16:13

Profilointi: Henkilön luonteenpirteiden, elämäntilanteen, ym. päättelemistä henkilön ulkomuodosta/olemuksesta.
Esim. Huolehditut vaatteet voivat viitata tarkkaan tietoisuuteen itsestään tai sitten hän tykkää kontrolloida asioita.
Esim2. Pureskellut kynnet/kynsinauhat voivat viitata stressiin, tai tunteeseen, ettei hallitse tilannetta...

Itse olen kyllä profilointia yrittänyt, mutta homma kaatuu epävarmuuteen, sillä kun en osaa olla varma arvioistani....
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Willie Dunnock
Jäsen
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Kesä 2008, 01:41

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja Willie Dunnock » 02 Kesä 2008, 18:49

Osaisitko Aqua Vitae linkittää hyviä sivustoja/ antaa itse muutamia neuvoja/ ehdotella jotain muita kirjoja jotka liittyvät profilointiin? Olisi kiva vähän paremmin perehtyä :geek:

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 03 Kesä 2008, 11:18

http://www.criminalprofiling.ch/

Tuossa nyt alkuun jotain. Jos infoja haluaa lisää... kannattaa katsoa ammattilaisten sivuilta.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

marge15
Kummitus
Viestit: 50
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 20:46

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja marge15 » 05 Kesä 2008, 20:44

Itse olen aika hyvä tuossa, en tiedä miten, mutta aina kun olen yrittänyt ulkonäön ja puheen kautta profiloida niin hyvin on menny ^^

Avatar
Tunhhu
Demoni
Viestit: 507
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 02:18
Paikkakunta: Kotka

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja Tunhhu » 06 Kesä 2008, 14:42

mullakin on ollu aina sellainen kyky että näkee heti jos joku yrittää olemuksellaan peittää oikeaa luonnettaan jne.
I believe..

Avatar
JFK
Valaistunut
Viestit: 29
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 20:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja JFK » 21 Kesä 2008, 08:14

Mielenkintoinen aihe täytyy sanoa. Itse sanoisin neuvoksi jokaiselle joka haluaa jotain profiloida tai oppia profiloimaan on mennä keskelle väkijoukkoa profiloit jonkun ja menet jutteleen sen kanssa. Teet virhe arvion ja aloitat uudestaan. Paras mahdollinen tilanne on se että olet aloittanut tämän homman jo ekalla luokalla ja voit niistä tehdä nyt virhe arviot.
Ensimmäinen aste profiloinissa on se että tunnistat mihin ryhmään se kuuluu.

Toinen on se että päättelet mistä se tykkää...

Kuulostaa isku oppaalta mutta kannattaa lukea kirjoja mitkä on takoitettu ihmisiä varten ei ihmisryhmiä varten.

Jos kirjallisuudessa haluaa kokeilla otat kirjastosta randomilla kirjan. Luet sen teet kirjoittajasta profiilin otat toisen sama kirjoitajan kirjan luet sen katsot täsmääkö se.Tosin tähän voin sanoa ettei tuo toimi kunnolla kun siinä on niin monta välikättä välissä ennenkä pääset lukemaan kirjan. Silti siitä on hyvä aloittaaa jos olet ollut uskollinen jollekkin kirjaijilalle.

Multa kyllä löytyy muutama psykoliginen testi varastosta jos joku haluaa kokeilla mustaa puoltaan.
"I'd like to tell the public about the UFO situation. But my hands are tied."
John F. Kennedy

Avatar
aavenainen
Poltergeist
Viestit: 316
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 12:59

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja aavenainen » 25 Kesä 2008, 14:43

olisi muuten hyvä myös oppia ihmisen kehon ja ilmeen kielet :D kuten ihminen joka katselee sinnetänne ja räpyttelee vimmatusti muistaakseni valehtelee.. (katsokaapas seuraava ostosruutu joka tulee) ja seuratkaa niitä ihmisiä ja heidän ilmeitään..

ja ihminen joka sulkee hetkeksi silmänsä kertoessaan jotakin puhuu taasen totta:D näistäkin saa paljon tietoa tossa ihmisen luonteen profiloinnissa. TAI ihminen joka on lähellä sinua mitä lähempänä sen enemmän tykkää mitä kauempana sen vähemmän.. myös pupillit kertoo paljon..

ja jos ihminen ei puhuessa katso ollenkaan silmiin... pyrkikää välttämään näitä taattua paskaa tulee niskaan ennemmin tai myöhemmin kyse erittäin epärehellisestä ihmisestä!
toisen roska voi olla toisen aarre.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 25 Kesä 2008, 14:55

Myös suuri levottomuus ja nenän alta sormella sipaisu paljastaa huijarin, sillä valehdellessaan päin naamaa, heitä alkaa ahdistaa, ja tuntua, etteivät he saa henkeä. Tästä sipaisu.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja ridikulous » 26 Kesä 2008, 18:48

O-ou, enpä menisi suoralta kädeltä väittämään epärehelliseksi ihmistä, joka ei katso silmiin :? Ehkäpä kannattaisi katsoa sitä kokonaisuutta, niputtaa niitä huomaamattomia liikkeitä yhteen ja vasta sitten alkaa tulkita niiden yhteismerkitystä.

Toinen hyvin merkittävä asia on kulttuurin vaikutus. Suomalainen esimerkiksi seisoo jutellessaan kauempana kuin eteläeurooppalainen, katsoo vähemmän silmiin, on muutenkin passiivisempi.

Piilokameraohjelmia tapittaessa (ja ihan tosielämässäkin, itse asiassa) on mielenkiintoista seurata, kuinka moni mies hipaisee kädellä nenäänsä hämmentyessään ;)
yes, it may seem ridiculous.

Avatar
aavenainen
Poltergeist
Viestit: 316
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 12:59

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja aavenainen » 10 Heinä 2008, 21:10

ridikulous kirjoitti:O-ou, enpä menisi suoralta kädeltä väittämään epärehelliseksi ihmistä, joka ei katso silmiin :? Ehkäpä kannattaisi katsoa sitä kokonaisuutta, niputtaa niitä huomaamattomia liikkeitä yhteen ja vasta sitten alkaa tulkita niiden yhteismerkitystä.

Toinen hyvin merkittävä asia on kulttuurin vaikutus. Suomalainen esimerkiksi seisoo jutellessaan kauempana kuin eteläeurooppalainen, katsoo vähemmän silmiin, on muutenkin passiivisempi.

Piilokameraohjelmia tapittaessa (ja ihan tosielämässäkin, itse asiassa) on mielenkiintoista seurata, kuinka moni mies hipaisee kädellä nenäänsä hämmentyessään ;)


tarkoitinkin sitä että jos ei lähes koskaan katso silmiin ja pälyilee muualle.. en tiedä sitten tuleekos tästä jotakin mutta tuttuni auttoi yhtä ulkomaalaista ihmistä saamaan suomen kansalaisuuden ja kun tämän kyseinen ihminen saikin alkoi heti loan ja paskan heitto niskaan tämän ulkomaalaisen suunnalta.. että että nämä lämpimät avoimet iloiset ihmiset.. just joo (ei tosin kaikkia ulkomaalaisia koske..)
toisen roska voi olla toisen aarre.

Avatar
kummo
Kummitus
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Helmi 2010, 13:58

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja kummo » 09 Helmi 2010, 20:53

Kannattaa lukea Deathnote (manga.. mutta tosi hyvä juoni ja hieno piirtojälki, älkää väheksykö).. siin ei nyt profilointia opi mutta mielestäni auttaa miettimään ylipäätään loogisesti asioita (ihmisten motiiveja pääasiassa) ja kyllä olen itse huomannut että saan pääteltyä järkevät motiivit ihmisiltä joita en edes hyvin tunne. Aivan vierasta en lähde analysoimaan mutta olen sanasta sanaan kertonut eräänkin tutun (jonka tuntenut n. 3 viikkoa ja en oo edes paljoa jutellu) ajatusmallin eräässä tilanteessa jos eräs ulkopuolinen ei olisi vetänyt tapahtumassa kaikkea huomiota itseensä alkamalla itkemään.

Yleensä en osaa arvioida toista jos mietin mitä hän ajattelee minusta (esim en huomaa jos toinen on ihastunut minuun) koska luultavasti tahdon tai en tahdo hänen ajattelevan niin ja omat tunteeni ja himoni vääristävät ajatteluani ja huomaan kyllä sitten muiden ihmisten välisen kemian aika nopeasti (tähän pystyy lähes kukavain.. eikös? etenkin naiset)..

ömm.. keksisinköhän vielä esimerkkiä jossa erityisesti Deathnoten tuoma looginen ajattelu minua todella auttoi :roll:

No olen lähimmäisteni tekoihin kiinnittänyt eritavalla huomiota ja huomannut mm että jotkut ihmiset todella piilottelevat jotain.. eräälle sanoin siitä suoraan ja hän sanoi jotain tähän tapaan "en ole ajatellut kyllä asiaa aiemmin.." *meni hetki* "mutta itseasiassa olet oikeassa"..

Minuakin kiinnostaisi tarkempi profilointi vaikka luulen että meidän tavallisten ihmisten on vaikea sitä opetella.. veli kävi jollain tutun tutulla ja hänet profiloitiin kuulemma tarkasti... se tyyppi joka teki veljelle profiloinnin oli omien sanojensa mukaan käynyt FBIn kursseja (tätä ei sanonut veljelle vaan jollekkin tyyliin veljenpojalleen jonka veli jotai kautta tuntee).. en ole varma oliko käynyt mitä kurssei ja missä mutta kuulemma 20min keskustelun jälkeen se mies osas kertoo veljelle sen oman elämäntarinan :mrgreen: :peukku:

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja Zrud » 10 Helmi 2010, 01:17

Itse en kyllä ikimaailmassa alkaisi suosittelemaan japanilaista mangaa opetusvälineenä :P
Feel the LOVE

WM_

Re: Profilointi

ViestiKirjoittaja WM_ » 10 Helmi 2010, 07:40

Zrud kirjoitti:Itse en kyllä ikimaailmassa alkaisi suosittelemaan japanilaista mangaa opetusvälineenä :P

:tapu:


Palaa sivulle “Vaihtoehtoajattelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa