Itsemurha

Yhteiskunnallinen, tieteellinen ym. toisinajattelu, joka ei sovellu muihin osioihin
Avatar
minna78
Valaistunut
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 20:05
Paikkakunta: Kuru

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja minna78 » 25 Heinä 2008, 17:42

Mä en ole käsittänyt, että mistä tämä masennus johtuu, joka usien johtaa itsemurhaan.. Osaako joku viisaampi kertoa mulle? Mullakaan aina menny hyvin, mutta en tietääkseni oo ollut masentunut. Ne vaikeet ajat on vaan porskuteltu menemään eteenpäin vaikka väkisin.
Jos tahdot hallita, pidä itsesi järjestyksessä.

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 28 Heinä 2008, 01:38

minna78 kirjoitti:Mä en ole käsittänyt, että mistä tämä masennus johtuu, joka usien johtaa itsemurhaan.. Osaako joku viisaampi kertoa mulle? Mullakaan aina menny hyvin, mutta en tietääkseni oo ollut masentunut. Ne vaikeet ajat on vaan porskuteltu menemään eteenpäin vaikka väkisin.

En nyt viisaaksi itseäni luokittelisi, mutta kuvailisin masennuksen jonkinlaiseksi huonon itsetunnon ja epätasapainoisen mielen kokemaksi vahvaksi tunteeksi, joka aiheutuu suuresta huolen aiheuttajasta tai vähän pienemmästä huolen aiheuttajasta, riippuen ihmisestä. Jollekkin pienikin ongelma voi aiheuttaa masennusta, joillekkin se vaatii jotakin suurempaa probleemaa, jotkut eivät koe sitä lainkaan.

Itselläni ei koskaan ole mitään itsemurhamasennusta ollut, mutta pikemminkin sellaista pohtimista, että miksi asiat on niin ja näin. En voisi kuvitellakkaan itsemurhaa masennuksen takia, sillä olen tähänkin asti pyrkinyt vaan elämään myötä- sekä vastoinkäymisissä.

Anthrapos
Valaistunut
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:21

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja Anthrapos » 04 Elo 2008, 01:01

Vic Rattlehead kirjoitti:Itselläni ei koskaan ole mitään itsemurhamasennusta ollut, mutta pikemminkin sellaista pohtimista, että miksi asiat on niin ja näin. En voisi kuvitellakkaan itsemurhaa masennuksen takia, sillä olen tähänkin asti pyrkinyt vaan elämään myötä- sekä vastoinkäymisissä.


Niin, ehkä siksi ettet ole masentunut. Masentuneet ihmiset ajattelevat eritavalla
eikä heitä kiinnosta mitä muut ihmiset ajattelevat itsemurhasta vaan näkevät itse sen helpotuksena koska he tuntevat tulleensa umpikujaan mistä ei ole ulospääsyä.

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 04 Elo 2008, 15:30

Anthrapos kirjoitti:
Vic Rattlehead kirjoitti:Itselläni ei koskaan ole mitään itsemurhamasennusta ollut, mutta pikemminkin sellaista pohtimista, että miksi asiat on niin ja näin. En voisi kuvitellakkaan itsemurhaa masennuksen takia, sillä olen tähänkin asti pyrkinyt vaan elämään myötä- sekä vastoinkäymisissä.


Niin, ehkä siksi ettet ole masentunut. Masentuneet ihmiset ajattelevat eritavalla
eikä heitä kiinnosta mitä muut ihmiset ajattelevat itsemurhasta vaan näkevät itse sen helpotuksena koska he tuntevat tulleensa umpikujaan mistä ei ole ulospääsyä.

Henkistä heikkoutta se mun mielestäni on ei mitään muuta.

Olen itsekin jonkinlaisessa masennustilassa ollut, mutta en ole niin putkinäköinen, että päättäisin sen itsarilla. Minun mielestäni henkisesti heikko ihminen päättää sen niin, painotus minun mielestäni.

Anthrapos
Valaistunut
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:21

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja Anthrapos » 04 Elo 2008, 21:30

Vic Rattlehead kirjoitti:Henkistä heikkoutta se mun mielestäni on ei mitään muuta.


Masennushan on mielen sairaus, jotkut ovat sille alttiimpia kuin toiset kuten muihinkin sairauksiin.
Jos masennus yltyy liian pahaksi ja siihen ei saa apua niin itsariinhan se monesti päättyy.
Ja jos et tiennyt niin siitä ei parannuta yhtäkkiä ajattelemalla että joo vois lopettaa
masentuneena olemisen.
Otappa asiasta selvää.

Sama asia kuin sanoisin että jos sairastut syöpään olet fyysisesti heikko tms.

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 05 Elo 2008, 00:14

Anthrapos kirjoitti:
Vic Rattlehead kirjoitti:Henkistä heikkoutta se mun mielestäni on ei mitään muuta.


Masennushan on mielen sairaus, jotkut ovat sille alttiimpia kuin toiset kuten muihinkin sairauksiin.
Jos masennus yltyy liian pahaksi ja siihen ei saa apua niin itsariinhan se monesti päättyy.
Ja jos et tiennyt niin siitä ei parannuta yhtäkkiä ajattelemalla että joo vois lopettaa
masentuneena olemisen.
Otappa asiasta selvää.

Sama asia kuin sanoisin että jos sairastut syöpään olet fyysisesti heikko tms.

Olen itsekkin kokenut masennusta, tiedän kyllä mistä puhun. Mielenterveys ongelmia nyt ylensä vaan ei tule täysin tasapainoisille ihmisille, joten mun mielestä asian voi ilmaista henkisenä heikkoutena.

Periaatteessa syöpä on fyysistä heikkoutta, koska kaikki eivät siihen sairastu(eli kyseisen henkilön elimistö kehittyy helpommin sairauteen, kuin jonkun toisen).

Anthrapos
Valaistunut
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:21

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja Anthrapos » 05 Elo 2008, 01:16

Vic Rattlehead kirjoitti:Mielenterveys ongelmia nyt ylensä vaan ei tule täysin tasapainoisille ihmisille, joten mun mielestä asian voi ilmaista henkisenä heikkoutena.


Tuleehan. Masennuksen aiheuttavat sitäpaitsi yleensä ulkoiset tekijät. Läheisten kuolema,
stressi, talousongelmat, perhehelvetti, vaikea sairaus. jne jne.

Jos sinäkin esim. halvaannut kolarissa vaikka navasta alaspäin ja menetät vanhempasi tms. ja jäät yksin halvaantuneena niin alkaa varmaan itsemurha ajatukset masennuksen takia päässä soimaan.

Itse en näe sitä heikkoutena vaan sairautena, josta joskus voi parantua joskus ei. Tilanteesta riippuen. -.-

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 05 Elo 2008, 02:33

Tuleehan. Masennuksen aiheuttavat sitäpaitsi yleensä ulkoiset tekijät. Läheisten kuolema,
stressi, talousongelmat, perhehelvetti, vaikea sairaus. jne jne.

Jos sinäkin esim. halvaannut kolarissa vaikka navasta alaspäin ja menetät vanhempasi tms. ja jäät yksin halvaantuneena niin alkaa varmaan itsemurha ajatukset masennuksen takia päässä soimaan.

Itse en näe sitä heikkoutena vaan sairautena, josta joskus voi parantua joskus ei. Tilanteesta riippuen. -.-

Ihan miten vaan, multa ei tipu sympatiaa.

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja Wespa » 05 Elo 2008, 18:47

Masennus on sairaus, jonka kannattaa hakea pikaisesti hoitoa varsinkin jos ajattelee itsemurhaa.

Wikipedia kirjoitti:Masennus eli depressio on mielialahäiriöiden (ICD-10 F3) ryhmään kuuluva psykiatrinen häiriö. Sitä luonnehtii koettu ja usein muillekin nähtävissä apeuden, melankolian, alavireisyyden, ja toivottomuuden tila, joka häiritsee sosiaalista ja päivittäistä elämää kuten unen saantia. Masennus on varsin yleinen sairaus, sillä arviolta n. 5–6 % suomalaisista kärsii masennuksesta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Masennus

masennus.com kirjoitti:Arkikielessä voimme sanoa olevamme masentuneita, kun olemme surullisia jostakin asiasta. Masennus sairautena on eri asia. Se on joukko oireita, jotka vaikuttavat oleellisesti vointiimme ja toimintakykyymme.
http://www.masennus.com/
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
louhikärmes
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: 24 Maalis 2008, 14:34

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja louhikärmes » 24 Elo 2008, 10:16

minna78 kirjoitti:Mä en ole käsittänyt, että mistä tämä masennus johtuu, joka usien johtaa itsemurhaan.. Osaako joku viisaampi kertoa mulle? Mullakaan aina menny hyvin, mutta en tietääkseni oo ollut masentunut. Ne vaikeet ajat on vaan porskuteltu menemään eteenpäin vaikka väkisin.



Mä voin puhua vain itsestäni ja omista kokemuksistani. Olen ollut masentunut pari kertaa, onnekseni tajusin hakea ammattilaisten apua. Ajattelin pahimmillaan itsemurhaa, mikä havahdutti hakemaan apua. Mutta itsemurha ei ollut niinkään halua kuolla, vaan toive tuskan loppumisesta. Jos oikeasti masentunut ihminen ei saa apua ajoissa, hän hyvinkin saattaa valita itselleen helpoimman tavan päästä eroon sairaudestaan, olen ollut hyvin lähellä tätä tilannetta itse. Se on itsekästä, tosin tässä vaiheessa masennus on jo syönyt elämästä kaiken niin, ettei sairastuneelle ole enää millään mitään väliä.

Mulla pohjalla on aivojen kemiallinen epätasapaino, toisin sanoen serotoniinin puute. Serotoniini on aine, joka vaikuttaa mielialan lisäksi nukkumiseen ja ruokahaluun. Puutteen vuoksi on alakuloinen ja ärtyy helposti, nukkuu huonosti ja syö liikaa. Syön nykyään serotoniinia purkista (vaatii reseptin), ja olen tasapainoisempi kuin ennen ja kestän vastoinkäymisiä huomattavasti paremmin.

Heikkous ja vahvuus ovat ominaisuuksia, puhuttiinpa sitten mielestä tai ruumiista. Vyötäröstä halvaantunut ihminen ei tarvitse sympatiaa vaan pyörätuolin, syöpään sairastunut ei tarvitse sääliä vaan lääkärin. Samoin minä masentuneena en tarvitse päähän taputtelua vaan psykologin/psykiatrin.

Jos huomaa olevansa toista vahvempi, voi asiaan suhtautua eri tavoilla. Voi ylenkatsoa tyyliin: "Eikö tuo onneton surkimus saa kymmenen kilon koiranruokapakettia hyllyltä ostoskärryyn, koska mä saan niin muittenkin pitäisi." Tai voi sääliä toista heikkoudesta, onnitella itseään suuresta empatian kyvystään ja jatkaa matkaansa kuvitellen olevansa tosi hyvä ihminen.

Tai voi tarjota apua.
Elämästä ei hevillä selviä, mutta kuuntelenpa kuitenkin.

"No need to hear the things that they say, life's for my own to live my own way."

SVC
n00b
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Elo 2008, 22:54

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja SVC » 30 Elo 2008, 23:47

ropsoni kirjoitti:ja usein kaikissa saatananpalvonta piireissä ihmiset uhraavat itsensä saatanalle.


Olisipa tuo totta. Päästäisiin siitäkin ongelmasta kertaheitolla.

Avatar
DS8
Kummitus
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Elo 2008, 13:40

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja DS8 » 31 Elo 2008, 00:28

ropsoni, "usein kaikissa saatananpalvontapiireissä ihmiset uhraavat itsensä Saatanalle." - Väärin. En tunne ainuttakaan Saatananpalvojaa joka olisi näin tehnyt.
Itsemurhan tehneen ihmisen tunsin kyllä, mutta yhteyksiä Saatanaan hänellä ei ollut.
Itsemurha on henkistä vahvuutta mun mielestäni. Tapa lähteä omilla ehdoillaan omana aikanaan.
Ainakaan itse en suunnitellut jääväni sairaalaan letkuihin ennen kuolemaani, jolloin ihmisen viimeinenkin arvokkuuden ripe katoaa katetriin.
Jokaisella tapansa.
"So this is life?"

Avatar
Tonza133
Aivan UFO
Viestit: 1667
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 13:00

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja Tonza133 » 31 Elo 2008, 13:15

DS8 kirjoitti:ropsoni, "usein kaikissa saatananpalvontapiireissä ihmiset uhraavat itsensä Saatanalle." - Väärin. En tunne ainuttakaan Saatananpalvojaa joka olisi näin tehnyt.
Itsemurhan tehneen ihmisen tunsin kyllä, mutta yhteyksiä Saatanaan hänellä ei ollut.
Itsemurha on henkistä vahvuutta mun mielestäni. Tapa lähteä omilla ehdoillaan omana aikanaan.
Ainakaan itse en suunnitellut jääväni sairaalaan letkuihin ennen kuolemaani, jolloin ihmisen viimeinenkin arvokkuuden ripe katoaa katetriin.
Jokaisella tapansa.

Tuon uhrauksenhan voi käsittää monella tavalla?

Avatar
DS8
Kummitus
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Elo 2008, 13:40

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja DS8 » 31 Elo 2008, 14:01

Ei oikeastaan voi.
Mikäli kyseessä on itsensä Saatanalle uhraamisesta, niin ihminen tappaa itsensä kunnioittaakseen Saatanaa teollaan. Hyvin harva nykyajan "Saatananpalvoja" ei ole tarpeeksi omistautunut asialleen tehdäkseen niin.
Vain pieni eliitti nykypäivänä edes tietää mistä Saatananpalvonnassa on kyse. Ettei aihe menisi aivan offiin, niin kirjoitanpa tähän vielä jotakin itsemurhasta.

Itsemurhaa pidetään heikkoutena, mutta miettikää millaista henkistä vahvuutta vaatii itsensä tappaminen? Kuvitelkaa että seisotte esimerkiksi hyvin korkean talon katolla, ja kaikki mitä kuolemaan tarvitaan on vain yksi askel. Kuinka moni teistä kykenisi ottamaan sen askeleen mikäli etsisitte kuolemaa? Totaalinen itsensä kontrolli.
"So this is life?"

Avatar
JD Matthew
Henkiparantaja
Viestit: 388
Liittynyt: 25 Elo 2008, 18:27

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja JD Matthew » 31 Elo 2008, 15:57

Ei se itsemurha mitään hyödytä, vaan siinä menettää paljonkin. ihan järjetöntä tappaa ittensä. Pähkähullua, ellen sanoisi. :(
http://www.salakapakka.net/ Sitä, mitä et Salakapakasta löydä, sitä sinä et tarvi!
" Whether you like it or not, learn to love it, because it's the best thing going today."
- Ric Flair -

The Best There Is, The Best There Was, The Best There Ever Will Be

Anthrapos
Valaistunut
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:21

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja Anthrapos » 31 Elo 2008, 22:59

DS8 kirjoitti:Itsemurhaa pidetään heikkoutena, mutta miettikää millaista henkistä vahvuutta vaatii itsensä tappaminen? Kuvitelkaa että seisotte esimerkiksi hyvin korkean talon katolla, ja kaikki mitä kuolemaan tarvitaan on vain yksi askel. Kuinka moni teistä kykenisi ottamaan sen askeleen mikäli etsisitte kuolemaa? Totaalinen itsensä kontrolli.


Jep. Olen aina ollut samaa mieltä, että se vaatii todellista luonteen lujuutta,
ja itsestäni on todella ärsyttävää kun jotkut sanovat sitä itsekkääksi teoksi.
Mikseivät sitten ole itse olleet epäitsekkäitä ja auttaneet henkilöä?
(En myöskään väitä sen olevan epäitsekäs teko.)

Avatar
Calemran
Ylläpitäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 12 Touko 2008, 11:40
Paikkakunta: Pohojanmaa
Viesti:

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja Calemran » 01 Syys 2008, 00:33

JD Matthew kirjoitti:Ei se itsemurha mitään hyödytä, vaan siinä menettää paljonkin. ihan järjetöntä tappaa ittensä. Pähkähullua, ellen sanoisi. :(


Se on minun mielestäni kaikkien oma valinta. Itse olen jo vuosia kärsinyt vakavaa masennusta ja joskus vain tuntuu yksinkertaisesti siltä, ettei ole mitään lohtua tässä maailmassa ja kaikki tuntuvat jotenkin tosi tuskaiselta, eikä mikään tunnu toimivan. Aina parempaa huomista odottamalla kyllästyy, kun ei vain näe mitään hyvää elämässä.
The wind blows through my heart, shivers me one last time, as I now reach out in the dark, no one there.

Avatar
JD Matthew
Henkiparantaja
Viestit: 388
Liittynyt: 25 Elo 2008, 18:27

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja JD Matthew » 01 Syys 2008, 16:40

ei minullakaan kovin hyvin ole mennyt... ja oikeastaan olen itse yrittänyt parikin kertaa itsemurhaa... kuitenkaan onnistumatta. siitä on kai jotain pari vuotta aikaa,- jotenkin en vaan ole viitsinyt luovuttaa ja jättää vaan elämää siihen, koska minulle on vain tullut taipumus löytää hyviä puolia siitäkin missä niitä kerta kaikkiaan ei ole, ja olen siksi nykyään todella onnellinen ihminen. omia ongelmiani en viitsi ladella kuitenkaan, koska siihen aikaan kaikki meni tosissaankin päin helvettiä. eihän itsemurha ainoa vaihtoehto ole, ja ei pahuutta ilman hyvyyttä. ps. en muuten usko tällaisiin pahuus ja hyvyys juttuihin.- voi vain tapahtua pahoja ja hyviä asioita. tsemppii vaan kaikille! ;)
http://www.salakapakka.net/ Sitä, mitä et Salakapakasta löydä, sitä sinä et tarvi!
" Whether you like it or not, learn to love it, because it's the best thing going today."
- Ric Flair -

The Best There Is, The Best There Was, The Best There Ever Will Be

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja tuputhy » 01 Syys 2008, 23:35

Veljeni on tehnyt itsemurhan vuosia sitten. En voi sanoa, että teki oikein, mutta rohkea kyllä oli...(puuttumatta yksityiskohtiin..) Mielestäni kyllä elämän pitää olla tosi vaikeaa, ennenkuin tämmöiseen ratkaisuun päätyy.. Kuitenkin, mielestäni, jos hän olisi pystynyt puhumaan vaikeuksistaan jollekin, niin ehkä olis hengissä nyt..mutta tää on vaan jossittelua..
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Itsemurha

ViestiKirjoittaja ridikulous » 19 Tammi 2009, 12:54

Yksi tuttu kertoi miehestä, joka oli harkinnut itsemurhaa vuosia, olisiko ollut peräti lähemmäs 10 vuotta. Hän oli tosissaan pohtinut sitä, vaikutuksia ja muita, ja päätynyt sitten toteuttamaan sen. Tuttuni mielestä mies teki oikein.

Omasta mielestäni itsemurha on vaihtoehto ainoastaan yhdessä tapauksessa: jos ihmisellä ei ole ketään/mitään, mistä hän välittää eikä ketään, joka välittäisi hänestä. Muussa tapauksessa se on turhaa.

Pahinta, mitä toiselle ihmiselle voi sanoa, on luvata vaikka kuolevansa hänen puolestaan.
yes, it may seem ridiculous.


Palaa sivulle “Vaihtoehtoajattelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa