SURUSTA KASVUUN – IKÄÄNTYMISMATKAN UUDELLEENMÄÄRITTELY
Kirjoittanut Cheryl Richardson (cherylrichardson.com)
22.9.2024
Energiaa välittäen suomentanut Pirjo Laine
Aloitin ensin tämän blogin sanomalla, että on ollut melko rankka kuukausi, mutta kun pysähdyin ajatelmaan kaikkea, mitä on tapahtunut elämissämme, oivalsin, että on ollut rankka vuosi. Viime syyskuussa yksi läheisimmistä ystävistäni, joka taisteli syövän kanssa, alkoi valmistautua huippuhoidon saamiseen tammikuussa. Valitettavasti hän menehtyi sairauteen helmikuun puolivälissä. Samana päivänä kun Ileen kuoli, appiukkoni meni sairaalaan, tuli kotiin 10 päivän päästä ja on kamppaillut siitä lähtien. Sitten menetin äitini odottamatta tässä kuussa, ja sairastuin covidiin ensimmäistä kertaa viime viikolla.
Olisi ollut hyvin helppoa nähdä elämä epäreiluna, ottaen huomioon kaiken, mitä on tapahtunut lyhyessä ajassa. Mutta totuus on, että elämä on elämää. Joskus rankat asiat tapahtuvat kaikki kerralla, ja joskus nautimme pitkään yksitoikkoisista päivistä. Joillakin ihmisillä on merkittäviä taakkoja, ja toiset saavat kevyemmän kuorman.
Koko viikon, joka kerta kun tuo huolilaatikko harteillani alkoi kirkua kaiken sen epäoikeudenmukaisuutta, opastin mieleni lempeästi takaisin kissaan, joka kehräsi sylissäni, lintuihin jotka parveilivat ruokintalaitteella, tunteeseen lämpimästä teemukista otsaani vasten, ja jokaiseen pieneen merkkiin, että parantumista tapahtui. Et koskaan täysin ymmärrä, miten voimakas harjoitus meditointi on, ennen kuin se on ainoa työkalusi.
Toipuessani covidista tällä viikolla olen ajatellut paljon elämää – hyvän ikääntymisen merkitystä, miten parhaiten pidetään huolta vanhahkoista vanhemmista, rikkoutuneen terveydenhoitojärjestelmän rajoituksia, omaa vanhuushoitoani, ja miten kieltäytyminen puhumasta kuolemasta ja loppuelämän suunnittelusta aiheuttaa kaikille tarpeetonta tuskaa ja traumaa myöhemmin.
Siinä on paljon sulateltavaa, varmasti. Nämä aiheet vaativat rehellisiä ja syvempiä keskusteluja, ja koska olen omistanut elämäni henkilökohtaiselle kasvulle ja sen jakamiselle muiden kanssa, mitä olen oppinut, voit olla varma, että teen paljon muistiinpanoja. Näin on, koska on selvää, että meidän täytyy tehdä ikääntyminen eri tavalla. Minulla ei ole epäilystäkään, että viisausvuosistamme voi tulla elämässämme aikoja, jotka ovat poikkeuksellisen merkityksellisten ja tyydyttävimpien joukossa, mutta se ei tapahdu ilman sisäistä työtä.
Meidän täytyy olla valmis kohtaamaan pelkomme ja se parantuminen, jota sielu vaatii, ottamaan vastuu terveydestämme sen sijaan, että jätämme sen muille, kehittämään työkaluja rauhamme suojelemiseen, ja käymään vaikeita keskusteluja, jotka tuovat loppujen lopuksi meidät lähemmäs yhteen.
Kyllä, sisäinen työ on siunaus. Kun et enää halua kieltää todellisuutta, välttää totuutta, pysyä erossa epämukavista tilanteista tai teeskennellä, että kaikki on ok, silloin kun ei ole, löydät jotain tärkeää. Ikimuistettavimmat elämänkokemuksemme syntyvät totuudesta, haavoittuvuudesta, läheisyydestä ja kyvystä olla läsnä elämälle.
On uuden keskustelun aika siitä, mitä merkitsee ikääntyä hyvin, ja olen siinä mukana. Siis, pysy kuulolla.
Rakkautta,
Cheryl
-----------
Viestiä saa vapaasti välittää eteenpäin - kokonaisuutena ja alkuperä mainittuna, mikä on monien viestintuojien edellytys vapaalle jakelulle.
Kanavoinneista ja muista kirjoituksista voit saada uutta näkökulmaa, lohtua ja vahvistusta elämäsi tilanteissa. SINÄ olet kuitenkin oman elämäsi ja oman totuutesi paras asiantuntija. Vie kaikki informaatio omien "suodatintesi" läpi ja luota AINA ensisijaisesti omaan sydämeesi ja sisäiseen ohjaukseesi, kun teet valintoja - suuria tai pieniä. Näin pidät oman voimasi ja löydät oman totuutesi.