ViestiKirjoittaja arborman » 18 Maalis 2026, 22:36
Voisin kait kirjoittaa kokonaisen romaanin näistä asioista, mutta ehkä lyhyempikin versio riittää tässä kohtaa - tapaus kerrallaan. Esimakua:
Ensimmäinen asunto 2016 kesäkuussa oli Tammelassa. Aika hyvä paikka sinänsä, mutta mun yläkerrassa oli joku helvetin rotta, jonka piti heitellä jotakin palikoita sinne lattialleen toistuvasti. Kivastihan se kuuluu kun on laminaattilattia. Kävin jossain vaiheessa katsomassa, että mikä nimi sillä on siinä kämpän ovessa - siinähän ei ollut nimeä.
Ajattelin siinä kohtaa että kai siihen on hyvä syy, ettei sillä ole sitä nimeä ovessa.
Mutta mä veikkaan että sillä kävi jotakin diilereitä siellä. Eihän sellasta pysty todentamaan, mutta käydesssäni siinä pihalla tupakilla, törmäsin kahteen nuoreen jannuun, jotka ei asuneet siellä, melkein joka viikko.
Niihin aikoihin mulla oli tapana pyöräillä päivittäin, ja sitten eräänä päivänä pyöräilyn jälkeen mä kävin kotosalla, ja ajattelin että vois lähtee uudestaan pyöräileen, niin eikös mun fillarin etupyörä ollut puhki. Kyllästyin siinä kohtaa siihen touhuun. Kerroin mun siskolle, että jos haluat, niin saat ton pyörän lainaan. No sehän sit haki sen ja kerto mulle, että se etupyörän kumi on puhjennut sieltä vanteen puolelta. Eli siinä on joku käynyt ihan tarkotuksella puukottamassa. Ettei vaan olis ollut se yläkerran rotta, kuka muukaan.
Mä muistan sillon alussa kun mä muutin sinne, niin mullahan oli tarve saada jonkinlaista tukee, ja soitin tietenkin eri tahoille. No sitten kun mä kerroin siitä tilanteesta puhelimessa, niin sieltä keittiön ilmastointiventtiilistä kuulu ihan selkeesti toistamiseen: Höhöhöö. Toisin sanoen: paskasta naurua.
Se vihan, inhon ja kyttäämisen määrä mitä mä olen kokenut täällä synnyinkaupungissani, on aivan käsittämätön. Ja se, että ihmiset eivät vaan osaa pitää huolta omista asioistaan.
Aikanaan ollessani työelämässä, kykenin aika hyvin käsittelemään siellä olevia kiusaajia, mutta se vaatii aika lailla voimavaroja, joita mulla ei enää ole - jouduin jäämään pois töistä myrkyllisen ilmapiirin ja työpaikkakiusaamisen takia vuonna 2007.