Kuvia kummituksista

Kummitukset, henkimaailma, telepatia, psykokinesia, selvänäkö, kanavointi, spiritismi, shamanismi, evp...
Avatar
Isojalka
Kummitus
Viestit: 93
Liittynyt: 10 Heinä 2011, 13:36
Paikkakunta: Korpimetsä

Re: Kuvia kummituksista

ViestiKirjoittaja Isojalka » 13 Heinä 2011, 11:21

Toveri kirjoitti:Kaikkien noiden haamujen jahtaukseen perustuvien ohjelmien ongelma on se, että niiden tarkoitus on olla viihdettä.

"Nyt olemme saapuneet pahamaineiseen kummituksia vilisevään kartanoon, kamerat pystyyn!"

klo: 0:23 Mitään ei tapahdu

klo 1:03 Mitään ei tapahdu

klo 1:46 Mitään ei tapahdu

klo 2:34 Mitään ei tapahdu

klo: 3:23 Mitään ei tapahdu

klo 4:56 Mitään ei tapahdu

"Olipas hyödytön keissi, eikä filmille tarttunut yhtään mitään, no ainakin kuteisiin tarttui sitkeä homeen haju."

Yritä sitten tuosta saada viihdettä revittyä. Ei kukaan moista moskaa katsoisi; pakkohan sitä on vähän elävöittää, jotta tuotantoyhtiölle kelpaa. Usein jokainen pienikin väsyneen mielen virheaistimus ylitulkitaan, jokainen rapina tai verhon heilahdus kelpaa todisteeksi. Ärsyttävimpiä ovat "meedioiden" pitkät vuodatukset eri kummitusten tarinoista. Varmasti mukaan mahtuu muutama viihteellisyyden nimissä tehty törkeä huijauskin.


Olen samaa mieltä ja taisinkin sen mainita siinä keskustelussa, jossa puhutaan TAPS:ista.
Näitä eri haamunmetsästys ohjelmissa tehtyjä haamuhavaintoja pitää katsoa myös skeptisesti, sillä kyseessä on viihdeohjelma ja mitä kaikkea voidaan tehdä viihteen vuoksi.
People only see what they are prepared to see. ~ Ralph Waldo Emerson

Avatar
Shakaali
Maahinen
Viestit: 175
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuvia kummituksista

ViestiKirjoittaja Shakaali » 13 Heinä 2011, 14:16

Isojalka kirjoitti: Olen samaa mieltä ja taisinkin sen mainita siinä keskustelussa, jossa puhutaan TAPS:ista.
Näitä eri haamunmetsästys ohjelmissa tehtyjä haamuhavaintoja pitää katsoa myös skeptisesti, sillä kyseessä on viihdeohjelma ja mitä kaikkea voidaan tehdä viihteen vuoksi.


No toki. Ulottaisin tämän koskemaan kaikkia kuvia ja videota mitä vastaan tulee. Ei kai kukaan järkevä pidä niitä kiistattomina todisteina kummittelusta, kun aina on kuitenkin se feikkauksen mahdollisuus/ tai todennäköisyys.

EDIT: Lisätään nyt vielä, että en pidä kummituksiin uskomista mitenkään "tyhmänä" tai jotain. Mutta luulisin, että pelkät netissä/telkkarissa näytetyt kuvat eivät riitä vakuuttamaan ketään niiden olemassaolosta. Voin tietty olla väärässäkin.

Avatar
Evelyn
Valaistunut
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 13:24

Re: Kuvia kummituksista

ViestiKirjoittaja Evelyn » 13 Heinä 2011, 19:32

Shakaali kirjoitti:
Isojalka kirjoitti: Olen samaa mieltä ja taisinkin sen mainita siinä keskustelussa, jossa puhutaan TAPS:ista.
Näitä eri haamunmetsästys ohjelmissa tehtyjä haamuhavaintoja pitää katsoa myös skeptisesti, sillä kyseessä on viihdeohjelma ja mitä kaikkea voidaan tehdä viihteen vuoksi.


No toki. Ulottaisin tämän koskemaan kaikkia kuvia ja videota mitä vastaan tulee. Ei kai kukaan järkevä pidä niitä kiistattomina todisteina kummittelusta, kun aina on kuitenkin se feikkauksen mahdollisuus/ tai todennäköisyys.

EDIT: Lisätään nyt vielä, että en pidä kummituksiin uskomista mitenkään "tyhmänä" tai jotain. Mutta luulisin, että pelkät netissä/telkkarissa näytetyt kuvat eivät riitä vakuuttamaan ketään niiden olemassaolosta. Voin tietty olla väärässäkin.


Olen samaa mieltä. Kaikkeen vastaavaan kannattaa aina suhtautua tietyllä skeptisyydellä.

Suurin pohjanoteeraus näiden kummitus-sarjojen saralla on ehdottomasti suomalainen Piiri..."Mä aistin tässä sellasta *snif* surua ja yksinäisyyttä! "
"The reason people use a crucifix against vampires, is that vampires are allergic to bullshit."
- Richard Pryor

Avatar
OSITutkimusseura
IhmisSusi
Viestit: 979
Liittynyt: 04 Touko 2009, 22:59
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kuvia kummituksista

ViestiKirjoittaja OSITutkimusseura » 14 Heinä 2011, 09:07

Evelyn kirjoitti:Suurin pohjanoteeraus näiden kummitus-sarjojen saralla on ehdottomasti suomalainen Piiri..."Mä aistin tässä sellasta *snif* surua ja yksinäisyyttä! "


Suurin osa niistä fiiliksistä mitä se meedio puhui, oli puhtaasti krapulan oireita.
- Pasi

Oulun Selittämättömien Ilmiöiden Tutkimusseura
OSIT Ry

http://www.osit.fi
http://ositutkimusseura.blogspot.com

S-postit:
ositutkimusseura[at]gmail.com
pasi[at]osit.fi

Avatar
Evelyn
Valaistunut
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 13:24

Re: Kuvia kummituksista

ViestiKirjoittaja Evelyn » 14 Heinä 2011, 12:16

OSITutkimusseura kirjoitti:
Evelyn kirjoitti:Suurin pohjanoteeraus näiden kummitus-sarjojen saralla on ehdottomasti suomalainen Piiri..."Mä aistin tässä sellasta *snif* surua ja yksinäisyyttä! "


Suurin osa niistä fiiliksistä mitä se meedio puhui, oli puhtaasti krapulan oireita.


Todellakin. Vähän liikaa yrittämistä, mutta sitä oli katsottava, vaikka myötähäpeä oli maksimissa.

Mutta todella, ensisijaisesti nuo tuollaiset ohjelmat ovat puhdasta viihdettä, eikä niitä voi ottaa kovinkaan tosissaan, vaikka kääntelisi asiaa kuinka.
"The reason people use a crucifix against vampires, is that vampires are allergic to bullshit."
- Richard Pryor

Avatar
Isojalka
Kummitus
Viestit: 93
Liittynyt: 10 Heinä 2011, 13:36
Paikkakunta: Korpimetsä

Re: Kuvia kummituksista

ViestiKirjoittaja Isojalka » 14 Heinä 2011, 14:10

Evelyn kirjoitti:Suurin pohjanoteeraus näiden kummitus-sarjojen saralla on ehdottomasti suomalainen Piiri..."Mä aistin tässä sellasta *snif* surua ja yksinäisyyttä! "

En ole varma olenko katsonut Piiriä, mutta uskon että kyseinen ohjelma on pohjanoteeraus, sillä itse pidän muitakin suomalaisia ohjelmia/elokuvia huonoina ja sitä mitä genreä kuvaavat, niin ovat näissä genreissä pohjanoteerauksia esim. amerikkalaisiin ohjelmiin nähden. Mutta ei siitä enempää...
Nämä kummitus-sarjat koittavat kuitenkin viihdyttää katsojia, joten ei tarvitse heti ruveta uskomaan kummituksiin, vaikka sellainen ohjelmassa nähtäsiin.
People only see what they are prepared to see. ~ Ralph Waldo Emerson

Avatar
Shakaali
Maahinen
Viestit: 175
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuvia kummituksista

ViestiKirjoittaja Shakaali » 14 Heinä 2011, 14:19

Isojalka kirjoitti:
Evelyn kirjoitti:Suurin pohjanoteeraus näiden kummitus-sarjojen saralla on ehdottomasti suomalainen Piiri..."Mä aistin tässä sellasta *snif* surua ja yksinäisyyttä! "

En ole varma olenko katsonut Piiriä, mutta uskon että kyseinen ohjelma on pohjanoteeraus, sillä itse pidän muitakin suomalaisia ohjelmia/elokuvia huonoina ja sitä mitä genreä kuvaavat, niin ovat näissä genreissä pohjanoteerauksia esim. amerikkalaisiin ohjelmiin nähden. Mutta ei siitä enempää...
Nämä kummitus-sarjat koittavat kuitenkin viihdyttää katsojia, joten ei tarvitse heti ruveta uskomaan kummituksiin, vaikka sellainen ohjelmassa nähtäsiin.


Tosiaan tuo "Mä aistin tässä sellasta *snif* surua ja yksinäisyyttä! " kuvaa hyvin ohjelmaa. Muistaakseni juoni meni suunnilleen aina niin, että paikan omistaja kertoi mitä on tapahtunut, sitten juontaja jäi möllöttämään sinne yöksi ilman mitään välineitä, ja sitten meedio selitti kuinka tuntee erilaisia tuntemuksia, joita kuka vaan voisi vetäistä hatusta.

Paras oli kun jonkun talon omistaja kysyi oliko meedio aistinut jollain hiekkatiellä mitään, niin ei osannut vastata. Sitten kun kuuli siellä nähdyn jonkun päättömän ukon, niin jo alkoi aistimuksia ilmestymään. Hämärä on oma muistikuvani, mutta pääpointti kuitenkin oli, että lisäili "tuntemuksia" sitä mukaa kun kuuli lisää kokemuksista.

Avatar
OSITutkimusseura
IhmisSusi
Viestit: 979
Liittynyt: 04 Touko 2009, 22:59
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kuvia kummituksista

ViestiKirjoittaja OSITutkimusseura » 14 Heinä 2011, 16:31

Shakaali kirjoitti:lisäili "tuntemuksia" sitä mukaa kun kuuli lisää kokemuksista.


Tuohan on se perus meedioiden yliaistillinen kyky. :D
Vedetään extemporena hommaa hatusta.
- Pasi

Oulun Selittämättömien Ilmiöiden Tutkimusseura
OSIT Ry

http://www.osit.fi
http://ositutkimusseura.blogspot.com

S-postit:
ositutkimusseura[at]gmail.com
pasi[at]osit.fi

Avatar
Evelyn
Valaistunut
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 13:24

Re: Kuvia kummituksista

ViestiKirjoittaja Evelyn » 14 Heinä 2011, 17:42

OSITutkimusseura kirjoitti:
Shakaali kirjoitti:lisäili "tuntemuksia" sitä mukaa kun kuuli lisää kokemuksista.


Tuohan on se perus meedioiden yliaistillinen kyky. :D
Vedetään extemporena hommaa hatusta.


Jep, todella hyvä esimerkki tuosta on Most Hauntedissa oleva Derek Acorah. Se mies ärsyttää minua aivan suunnattomasti ja on todella tekopyhä, yli-innokas sekä huono näyttelijä. Mutta kuten aijemmin sanoin, hyvää viihdettähän sekin sarja on, tosin vähän liian mahtipontinen ja ottaa itsensä liian tosissaan.
"The reason people use a crucifix against vampires, is that vampires are allergic to bullshit."
- Richard Pryor

Avatar
OSITutkimusseura
IhmisSusi
Viestit: 979
Liittynyt: 04 Touko 2009, 22:59
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kuvia kummituksista

ViestiKirjoittaja OSITutkimusseura » 14 Heinä 2011, 22:17

Acorah on jäänyt kiinni huijaamisesta, samoten koko Most Haunted sarja on ollut kovan kritiikin alla, varsinkin ihan kunnollisten todisteiden valossa.
- Pasi

Oulun Selittämättömien Ilmiöiden Tutkimusseura
OSIT Ry

http://www.osit.fi
http://ositutkimusseura.blogspot.com

S-postit:
ositutkimusseura[at]gmail.com
pasi[at]osit.fi

Avatar
Evelyn
Valaistunut
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 13:24

Re: Kuvia kummituksista

ViestiKirjoittaja Evelyn » 16 Heinä 2011, 10:55

OSITutkimusseura kirjoitti:Acorah on jäänyt kiinni huijaamisesta, samoten koko Most Haunted sarja on ollut kovan kritiikin alla, varsinkin ihan kunnollisten todisteiden valossa.


Jostain syystä tuo tieto ei yllätä lainkaan.

Toisaalta olen miettinyt myös sitä, että voisiko minkäänlainen kummitusten metsästys-ohjelma oikeasti olla niin vakuuttava, että ihmiset uskoisivat siihen ja ottaisivat sen todesta. Luulen, että olisipa todistusaineisto kuinka luotettava tahansa, uskottavuutta syö se seikka, että sitä katsotaan tv:stä.
"The reason people use a crucifix against vampires, is that vampires are allergic to bullshit."
- Richard Pryor

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuvia kummituksista

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 16 Heinä 2011, 14:57

Mun näkemykseni näistä "tutkitaan" kummituksia "tieteellisemmältä"pohjalta"- ohjelmat on aivan pelkkää viihdettä ja todellinen tieteellinen arvo nolla. Tarkoitus on ennemmänkin saada ihmisten asenteita muuttumaan paranormaaleja asioita kohtaan, jotenkin muka tutkimalla niitä ilmiöitä "vakuuttavammin" käytteän "tieteellisiä" metodeja. Todellisuudesta puhuu jotakin se, että niitä "todisteita" pitää todella väärentää ja feikata.

Oon edelleen vähän sitä mieltä, että luonnollisia ilmiöitä taltioivilla välineillä ei voida todistaa mitään paranormaalia. Käsitykset siitä kuinka hengen läsnäolo laskee tilan lämpötilaa, tai vaikuttaa johonkin magneettikenttiin ja säteilyyn perustuu täysin populäärikulttuurin käsityksiin, niillä ei ole välttämättä mitään todellisuus pohjaa, jos nyt millään hengillä nyt ylipäätään on mitään todellisuuspohjaa.

Avatar
OSITutkimusseura
IhmisSusi
Viestit: 979
Liittynyt: 04 Touko 2009, 22:59
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kuvia kummituksista

ViestiKirjoittaja OSITutkimusseura » 17 Heinä 2011, 22:54

Evelyn kirjoitti:Luulen, että olisipa todistusaineisto kuinka luotettava tahansa, uskottavuutta syö se seikka, että sitä katsotaan tv:stä.
'

Töllö on hyvin kattava media, huomattavasti kattavampi kuin nettisivut.
Eli mitä enemmän levinneisyyttä asialle, sitä suositumpaa ja mitä suositumpaa, sitä enemmän rahaa sarjan tuottavalle tuotantoyhtiölle (NBC universal/SyFy). Luonnollisesti suosion mukana tulee myös sarjan "tähdille" lisää lompakon paksuutta ja sitähän tuskin kovin moni jaksaa lähteä vastustamaan... Varsinkin jos kyseinen toiminta on tekijän mielestä mukava harrastus. Veikkaisin myös, että televiisorin myötä esimerkiksi TAPS on päässyt sellaisiin paikkoihin mihin ei normaalisti pääsisi, eli homman mukana tulee hyvin paljon myös plussaa.

Vaikeinta on kuitenkin asian esittäminen fiksusti, ettei syyllistytä siihen yliampuvaan showmeininkiin (Most Haunted).
- Pasi

Oulun Selittämättömien Ilmiöiden Tutkimusseura
OSIT Ry

http://www.osit.fi
http://ositutkimusseura.blogspot.com

S-postit:
ositutkimusseura[at]gmail.com
pasi[at]osit.fi


Palaa sivulle “Parapsykologia”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa

cron