Ihmissudet

Tuntemattomat olennot, erikoiset arkeologiset löydöt, oudot sateet ja muu poikkeava
Avatar
Dezil
Kummitus
Viestit: 84
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 16:35

Ihmissudet

ViestiKirjoittaja Dezil » 14 Heinä 2008, 12:29

Ihmissusi on tarujen ja myyttien peto, joka on päivällä tavallisen ihmisen hahmossa, mutta muuttuu täydenkuun aikaan keskiyöllä kuun valon vaikutuksesta verenhimoiseksi sudeksi tai sudenkaltaiseksi olennoksi. Ihmissusiin on uskottu läpi historian ympäri maailmaa.

Ensimmäiset merkinnät ihmissusista on tehnyt antiikin kreikkalainen historioitsija Herodotos, joka väitti, että negrien armeijan soturit pystyivät muuttumaan susiksi. Kun noitavainot riehuivat Euroopassa 1200–1700-luvulla, alettiin pelätä ja vainota myös ihmissusia. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa lähes kaikki oikeat sudet tapettiin sukupuuttoon vainojen tähdenlähde?.

Kuuluisimpia historiallisia ihmissusia ovat olleet Jean Grenier ja Peter Stubbe. Nämä väitetyt ihmissudet on yleensä todettu mielenvikaisiksi. Esimerkiksi lykantropia on mielisairaus, johon sairastunut luulee voivansa muuttua sudeksi. Myös monista fantasia-teemoista löytyy ihmissusia.

Ihmissuden tuntomerkkejä ovat mm. hyvin tuuheat kulmakarvat, karvaiset kämmenet, erityinen selkärangan mutka ja harvinaisen pitkä etusormi. Yleensä on ajateltu, että jouluaattona syntyneillä lapsilla on suuri mahdollisuus muuttua ihmissusiksi.

Maailmalla on kiertänyt monia tarinoita siitä, miten ihmissudeksi voi muuttua. Yleisin tapa on joutua sellaisen raapimaksi tai puremaksi, mutta jäädä silti henkiin. Yksi tapa on myös saada päälleen Jumalan tai mustalaisen langettama kirous. On myös eräs tapa, josta ei ole paljon kuultu: syödä ihmissuden tai suden aivot.



Kertomuksien mukaan sudenhahmoisen ihmissuden voi muuttaa takaisin ihmiseksi kutsumalla sitä ristimänimellä tai tarjoamalla sille ruokaa. Järeämpiä aseita kaivattaessa ihmissuden voi tappaa hopealuodilla. Kuollut ihmissusi muuttuu takaisin ihmiseksi. Joidenkin tarinoiden mukaan ihmissusi muuttuu kuollessaan vampyyriksi.

Mitä mieltä olette Ihmissusista? Itse uskon et niitä on tuolla jossain...

Tiedän kopsasin tuon wikipediasta..Seuraavalla kertaa yritän kirjoittaa artikkelin itse. :D

Avatar
Werttinen
Maahinen
Viestit: 193
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 15:18
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja Werttinen » 15 Heinä 2008, 15:17

Meikän mielestä kiinnostavimpia "hirviöitä" mitä on.(tullut katsottua melkee joka ihmissusi leffa) :D Jostain olen saanu myös käsitteen että ihmissudet ois myös pyhiä olentoja kun yleensä ne liitetään saatanaan tai johonkin pahaan...
Eksyin kerran viisauden valtatielle.

Avatar
Stinttunen
Alieni
Viestit: 122
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 21:03
Paikkakunta: Ranua
Viesti:

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja Stinttunen » 15 Heinä 2008, 16:21

Ihan kiinnostavia otuksia, mutta en usko että niitä oikeasti on olemassa. Olishan se kiva jos täydenkuun aikaan kaikki olis lukittautuneena maan alaisiin bunkkereihin :D
Elämässä ei ole voittajia, on vain selviytyjiä.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 16 Heinä 2008, 00:08

Ihmissusisuus. (Jos näin voi sanoa) On todellakin sairauden perimää. Onhan se hienoa aina välillä paisutella kylällä liikkuvia juttuja. Mutta loppujen lopuksi sekin pitää lopettaa.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

ropsoni
Alieni
Viestit: 141
Liittynyt: 14 Helmi 2008, 18:31

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja ropsoni » 16 Heinä 2008, 12:11

............
Viimeksi muokannut ropsoni, 24 Tammi 2011, 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
ValkeaLeidi
Peikko
Viestit: 232
Liittynyt: 19 Kesä 2008, 16:52
Paikkakunta: P*ska Kaupunni

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja ValkeaLeidi » 17 Heinä 2008, 09:34

Näin pikkutyttönä uimahallissa todella karvaisen miehen ja sanoin äidille: "Kato äiti, ihmissusi", oli äidillä naurussa pitelemistä. :) Mieskin otti tilanteen huumorilla.

En kyllä voi sanoa uskovani ihmissusiin. Lykantropia on asia erikseen, tai hypertrikoosi(?), joka aiheuttaa ylimääräistä karvankasvua eri puolille kehoa. Tämän "geenivirheen" saaneilla ei liene ollut ennen aikaan kovin helppoa elää. Vaikka näitäkin on monenasteisia.
Lika on ainetta väärässä paikassa. (Mary Douglas)

Avatar
Maratzu
Jäsen
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 13:23

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja Maratzu » 17 Heinä 2008, 11:24

Itse en usko sellaiseen, että jos susi puree ihmistä, niin seuraavaan täydenkuun aikana metsäsä juoksentelee joku karvanen heppu, joka janoaa lihaa. Ainoa oikea selitys noihin on toi sairaus.

Tietenki ihmissusiaihe toimii kaikissa leffoissa ja tollain, joten on niissä jotain hyvää.
Don't Worry. Be Happy. :)

Avatar
ninjani
Muumio
Viestit: 274
Liittynyt: 23 Maalis 2008, 11:43

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja ninjani » 18 Heinä 2008, 16:34

Enpä usko, en. Ei jotenkaan tuntuisi todelliselta, jokin ihminen joka on susi täydellä kuulla.
Sellainen harvinainen sairaus voisi olla, että on jollakin tapaa ´´susimainen´´ :D
Ilman sotaa ei ole rauhaa.

Avatar
Phantom
Demoni
Viestit: 523
Liittynyt: 18 Syys 2008, 20:38

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja Phantom » 27 Syys 2008, 21:42

Onhan noita Hirviöitä ja maahisia mutta kuka niitä on oikeesti tavannu= ei kukaan koska niitä ei ole. Ufoihin sen sijaan uskon ja vakaasti+ henkiin ja kummituksiin yms yms.... ei pidä ajatella niin suppeasti että olemme ainut elämänmuoto koko universumissa. Mutta tää menee jo offtopic sorry siitä. Toki jos jollain on jotain kiistatonta indiisiota nii voi yrittää muokata kantaani asiaaan.
"Its preparations are concealed, not published. Its mistakes are buried, not headlined. Its dissenters are silenced, not praised. No expenditure is questioned, no rumor is printed, no secret is revealed." JFK

Avatar
DS8
Kummitus
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Elo 2008, 13:40

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja DS8 » 28 Syys 2008, 09:49

Tarinoidenmukaisiin karvaisiin, vertajanoaviin ihmissusiin en usko.
Sensijaan uskon, että kaikki on lähtenyt liikkeelle lykantropiaa sairastavista ihmisistä, tai ihmisistä jotka ovat täydenkuun aikoihin "seonneet" (katsokaa esim. Ed Gein, jonka käytös muuttui täysin aina täydenkuun aikaan).
"So this is life?"

Avatar
Melly
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Loka 2008, 15:01
Paikkakunta: Mars

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja Melly » 16 Loka 2008, 14:19

Itse en usko ihmissusiin mutta vähän ois coolia jos täydenkuun aikaan muuttuis ihmissudeksi ja alkais juoksentelee ympäri kyliä... Mut sit varmaa nukuttais päiväl aika paljon...
Wazaahhh!

On turhaa uskoa johonkin mitä ei tapahdu.

andytheandy
Jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Loka 2008, 10:39

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja andytheandy » 16 Loka 2008, 22:03

Ei ole edes mahdollista, että juuri täydenkuun aikaan ihminen muuttuisi sudeksi, en usko niihin.

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja tuputhy » 16 Loka 2008, 22:37

Näitä ihmissusijuttujahan on ollut olemassa jo ennen meidän syntymistä, joten oikeastaan niistä ainakaan meikä ei voi sanoa juuta eikä jaata. Itse en ole koskaan törmännyt ihmisssuteen. (ihmissikaan ehkä kuitenkin, mutta se ei liity tähän..)
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Nenrei
Kummitus
Viestit: 50
Liittynyt: 14 Loka 2008, 20:46
Paikkakunta: Soïnï

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja Nenrei » 18 Loka 2008, 15:02

Minusta ihmissusia vois olla. Yleensäkin kaikki nämä ikivanhat tarut juuri ihmissusista ja vampyyreista... Minkä takia sellasille asioille ois annettu omat sanat jokaselle kielelle, jos niitä ei olis olemassa jossain muodossa? Minkä takia tarut ja tarinat niistä ois selvinny nykypäivään asti jos niitä vähintäänkään olis joskus ollu olemassa? Ehkä niitä on edelleen, mutta kukaan ei vaan nää niitä koska ne peittelee todellista olemustaan? Ehkä ne osaa jo elää nykypäivän tavalla? Lukittautuvat kellariin kun tulee täysikuu? :D Vähän mielikuvitusta elämään, minä ainakin olen niin hihhuli että uskon että niitä on vielä tuolla jossain.
Kuva

Avatar
Tonza133
Aivan UFO
Viestit: 1667
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 13:00

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja Tonza133 » 18 Loka 2008, 16:19

Veikkaisn ,että tämä myytti on lähtenyt liikkeelle siitä, kun joku on nähnyt ihmisen, millä on tämä erikoinen tauti, että kasvaa karvoja koka puolella kehoa. Siitä se on sitten paisunut, niin kuin kaikki.

Avatar
Nenrei
Kummitus
Viestit: 50
Liittynyt: 14 Loka 2008, 20:46
Paikkakunta: Soïnï

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja Nenrei » 18 Loka 2008, 18:17

Heh, arvasin että tuota selitystä käytetään :lol: Minusta se ei voi olla niin yksinkertaista. Kyllä niissä vanhoissa tarinoissa on jotain muutakin perää, ei ainoastaan karvaisuus yksin tai outo tauti joka pistää peelot sekaisin. Minä en tiedä mitä, minä vain uskon kaikkeen outoon vaikka siinä ei ois mitään järkeä.
Kuva

Avatar
Tonza133
Aivan UFO
Viestit: 1667
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 13:00

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja Tonza133 » 18 Loka 2008, 20:09

Nenrei kirjoitti:Heh, arvasin että tuota selitystä käytetään :lol: Minusta se ei voi olla niin yksinkertaista. Kyllä niissä vanhoissa tarinoissa on jotain muutakin perää, ei ainoastaan karvaisuus yksin tai outo tauti joka pistää peelot sekaisin. Minä en tiedä mitä, minä vain uskon kaikkeen outoon vaikka siinä ei ois mitään järkeä.

Niin, mutta kun se juttu paisuu ja vähitellen siitä syntyy tälläinen myytti.

Avatar
Nenrei
Kummitus
Viestit: 50
Liittynyt: 14 Loka 2008, 20:46
Paikkakunta: Soïnï

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja Nenrei » 18 Loka 2008, 20:52

Nääh, voi olla. Silti minä uskon että niitä on olemassa :mrgreen:

No ei, syvällä siellä missä minun viisauteni asuu tiedän ettei niitä ole kun tämä ns reality maailma on niin harmaata tylsyyttä. Ei tänne mahdu jotain tuommosta kuten ihmissudet. Tai edes taikuutta tai mitään. Mutta minä haluan uskoa ettei se ole totta koska minä olen eskapisti. Elämä on niin turhauttavan tylsää jos ei ole mitään erikoista ja outoa mihin takertua massan keskellä.
Kuva

Avatar
Nemesis
Alieni
Viestit: 126
Liittynyt: 04 Joulu 2008, 18:49

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja Nemesis » 13 Joulu 2008, 12:50

aika karua jos tollasia oikeesti ois x.X en kyllä usko että niitä on ollu eikä kyllä tule olemaankaan.. mut jotenki aika pelottavan kiehtovaa ajatella että niitä ois vaikkei kyllä ole(:
We're Bleeding Well In Hell

Avatar
Werttinen
Maahinen
Viestit: 193
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 15:18
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Ihmissudet

ViestiKirjoittaja Werttinen » 03 Tammi 2009, 02:48

niin no siis nämä tarinathan on vuosi satoja vanhoja ja ne muovautunu erilaisiks sukupolvelta toiselle :D alkuperäinen kuva ihmissudesta on voinut olla todella lappea...
Eksyin kerran viisauden valtatielle.


Palaa sivulle “Kryptotieteet ja taruolennot”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa