Joten en saa kommentoida jos olen skeptinen ja epäilevä? Jaahas.
juomala kirjoitti:Joten en saa kommentoida jos olen skeptinen ja epäilevä? Jaahas.
Tuo ei ole sama asia kuin pakkopaidasta puhuminen. Ehkä tarkoituksesi oli olla hauska ja osoittaa epäilevyytesi. En usko että monen mielestä olit.
But now I understand very well and that´s why I don´t tell anyone about my life.
Vic Rattlehead kirjoitti:juomala kirjoitti:Joten en saa kommentoida jos olen skeptinen ja epäilevä? Jaahas.
Tuo ei ole sama asia kuin pakkopaidasta puhuminen. Ehkä tarkoituksesi oli olla hauska ja osoittaa epäilevyytesi. En usko että monen mielestä olit.
Kummasti jokainen nyt takertui siihen pakkopaita heittoon.
Selittäkääpäs nyt, pakkopaidat ja niitä kommentointi unohtaen, mitä evidenssiä tässä on ladeltu tälle kertomukselle? Hauskasti wespa siistinyt myös ketjusta kaiken muun paitsi ne kommentit joihin itsekin takertui "sopimattomina". Sepostin pitkät jorinat ja yritin saada jonkinlaista rationaalista ajattelua kehiin, mutta mikään esittämäni asia ei saanut vastaväitteitä ja jokaikinen käytti argumentteinaan joko aivan älytöntä "jos et sinä ole kokenut eivätkö muutkaan voisi kokea?" tai "mielisairaaksi leimaaminen on tyhmää".
Kokeminen on jo itsessään suhteellinen asia, jos tahtoo uskoa kokevansa jotain mystistä kun sattuu tilanne jonka loogista aiheuttajaa ei välittömästi kykene hoksaamaan, niin silloin sitä varmaan kokee sen asian mystisenä. Mutta vaikka sen niin kokisikin, ei se tee siitä mystistä.
Aloittajan profiilikuvaa vilkaistessa, jos nyt ylipäätään aloittaja itse kuvassa on, voi jo helposti vetää jotakin johtopäätöksiä, jonka perustalle voi lähteä miettimään selityksiä näille kokemuksille ja huonosta ihmisenlukutaidositani ja pelkille pinnallisille olettamuksille idean rakentamisesta huolimatta on todennäköisempää, että astun lähemmäksi sitä todellista vastausta kuin yksikään "henkimaailman puhelimena" tätä tyttöä pitävä.
Murrosiän vaihetta elävä tytsy, emohtava tyyli puhuu huomionkipeästä ja marttyyrimaisesta persoonasta(lisäksi kirjoitukset/kirjoitustyyli tukevat samaa kuvaa). Todennäköisesti (mahdollisesti alitajuisesti) oikeen vielä tiedä paikkaansa elämässä ja mitä siltä haluaa, "hukassa" jossain määrin, siksi tarve uskoa kokevansa jotain ainutlaatuista ja selittämätöntä, jollain tasolla varmasti myös hieman narsitinen, esim. korostuu tuossa "annan vain varoituksia, siis da ku oon niin erilaine!". Jos kerran on parempaa tekemistä, miksi uhrautua antamaan meille vähemmän kokeneille, "not a real thingeillle" näitä varoituksia? No tietysti se huomio. Syvällä päässään aloittaja "tietää" olevansa "erilainen". Muiden hämmästelyt ja "hang in there"-tyyliset lohduttelut vain ruokkivat tuota valtavaa egon kasvatustarvetta.But now I understand very well and that´s why I don´t tell anyone about my life.
No miksi kerrot nyt? Can anyone deny my point? Varsinkin noin itsestään selviä?
Joukkohysteeria selittää kavereiden "todistukset". Jos kaveri pokalla naamalla väittää näkevänsä aaveita ja sitten pari kattilaa kolahtaa jossain niin mielikuvitus saa äkkiä vallan varsinkin herkkäuskoisemmat mielet.
Mahdollisesti tämä tyttö ihan aikusten oikeasti kärsii jonkinlaisista harhoista, lääkärien diagnosoimattomuus ei ole mitenkään erikoinen asia, sillä kauhean helposti ei ihmisille hullun papereita kirjoteta. Jos psykiatriinkin pääsee vasta kun on puukottanut tytön hengiltä koriskentällä niin voi oikeasti kukaan tervejärkinen pitää tätä suomen mielenterveyden hoito poliitiikkaa kauhean luotettavana.
Tuo taulut ym. seinältäkin voinut olla psykoottinen kohtaus jonka aikana itse vetänyt kämpän nurin ja sitten kun se on loppunut niin ihmetelty mitä saatu aikaseksi. Eihän kaverit sitä ollut todistamassa eikä kukaan muukaan.
Kaikkea hyvää aloittajalle edelleen, mutta edelleen olen sillä kannalla, että koko juttu on tekaistu tai edellä mainituilla perusteilla on todennäköisempää, että aloittaja yksinkertaisesti ei ole ihan tasapainossa aivokemialtaan.
Hyviä perusteita miksi tämä nyt sitten on oikeaa poltergeistiä ja todellisia kokemuksia saa ladella, mieluiten järkiperäisiä. Hiljaista kyllä ollut tähänkin asti ja eiköhän tästäkin teksistä löydy jotakin kivaa mihin takertua kun huomaatte, ettei oikeasti ole mitään perusteluja usko tätä tarinaa.
Yavanna kirjoitti:Eli sun mielestäsi kaikki jotka näkee tai kokee jotain tavallisuudesta poikkeavaa tai paranormaalia ovat vain hulluja/pyskoottisia/mielenvikaisia, koska sä olet jo vakaasti päättänyt olla sitä mieltä, etkä suvaitse muita vaihtoehtoja.
Älä oleta, etteivätkö muut olisi mielessään käyneet läpi muitakin vaihtoehtoja, mutta haluavat olla ystävällisiä ja auttaa. Vaikka mä nyt ehkä puollankin pikkuisen aloittajaa, niin se ei tarkoita sitä, että mä suinpäin uskoisin ihan kaikkea, mitä hän on kirjoittanut. Kyllä mä mietin ja pohdin asioita, mutta en silti ensimmäiseksi ole leimaamassa häntä hulluksi.
Tuo nimittäin on aika loukkaavaa, sekä hulluksi leimaaminen, että oletus, että ihmiset olisivat niin tyhmiä ja sinisilmäisiä, että uskoisivat kaiken mitä niille sanoo ja näyttää.
Mä en perusta mun käsityksiäni foorumin kävijöistä pelkästään profiilikuvan perusteella tai sit täällä olis aika monta, jotka tartteis sun käsityksen mukaan lanttumaakaria tai ovat huomionkerjääjiä, sinä mukaanlukien. Mä muodostan ihmisistä käsityksen monen eri asian kautta, en pelkästään yhden ja jos saan sanoa, niin susta en ole saanut kovinkaan hyvää kuvaa sen perusteella, mitä olen sun käyttäytymistäsi ja kirjoitteluasi täällä foorumilla seurannut.
Yavanna kirjoitti:Juurinkin tuo leimaaminen ja hulluksi nimittely on asiatonta ja hyvin loukkavaa, oli aloittaja sitten tosissaan tai ei. Se ei silti anna sulle oikeutta sanoa sellaista. Tai jos se on pakko sanoa, niin ystävällisemmin ja asiallisemmin sitten.
Asiallista ja rakentavaa keskustelua on se, että osaa muotoilla viestinsä, niin ettei loukkaa ketään, mitä sinä et tee.
Susta tulee mulle mieleen paljonkin adjektiiveja, mutta koska yritän noudattaa foorumin sääntöjä, en viitsi niitä tähän kohteliaisuus syistä laittaa.
Mä en ymmärrä, että mitä sä ylipäätään teet täällä koko foorumilla, kun suhtaudut useimpiin juttuihin, että ne ovat vain mielenterveydellisiä häiriöitä tms vastaavaa.
Okei, ei ole pakko uskoa eikä tarvikaan, muttei silti tarvitse leimata ketään miksikään ja jos vaikka onkin, niin sun asenteesi ei paljoakaan paranna asiaa.
Ja kuten jo edellisessä viestissä sanoin. Sä voit tietenkin ilmaista mielipiteesi, mut edelleenkin sen voi tehdä ystävällisemminkin ja jättää sen ilkeilyn pois.
Tätä topikin alkuperäistä juttuakin vois pian jatkaa ihan siitä mihin se jäi. Asiallisesti ja rakentavassa hengessä, olipa aloittaja sitten mitä tahansa.
Justroudkill kirjoitti:On kyllä harmi kun ei edes paranormaaleihin asioihin keskittyvällä foorumilla pysty puhumaan paranormaalista ilman että skeptikko tulee antamaan jyrkän ja järkymättömän tuomionsa ja alkaa arvioimaan kokemuksistaan kertovien ihmisten mielenterveydentilasta tai arvostelemaan täällä kirjoittelevien arviointi kykyä. Meinaan en jaksa uskoa että kukaan tälläkään palstalla nyt ihan kaikkea niele ilman pientä skeptisyyttä.
Kyllähän aloitus voi olla trolli mutta yhtä hyvin se voi olla tottakin... ehkä aloittajalla on mielenterveysongelmia ja ehkä ei. Mistä me se tiedetään, mutta on mautonta alkaa toisen mielenterveyttä kyseenalaistamaan, eihän me ulkopuoliset tiedetä todellakaan mikä tilanne oikeasti on ja en aloituksen perusteella lähtisi tallomaan lisää ap:n itsetuntoa olisin sitten mitä mieltä tahansa itse kirjotuksesta, tuo teksti kun ei nyt ilmiselvältä trolliltakaan vaikuttanut. Kirjoittajien egon tallontaa voi harjoittaa suomi24:sessa ihan vapaasti mutta olisi mukavaa jos muualla saisi huoletta kirjoittaa kys. aihepiiristä aloituksia ilman että pitää pelätä skeptikon hyökkäävän päälle kuin yleinensyyttäjä...
Yugata kirjoitti:Justroudkill kirjoitti:On kyllä harmi kun ei edes paranormaaleihin asioihin keskittyvällä foorumilla pysty puhumaan paranormaalista ilman että skeptikko tulee antamaan jyrkän ja järkymättömän tuomionsa ja alkaa arvioimaan kokemuksistaan kertovien ihmisten mielenterveydentilasta tai arvostelemaan täällä kirjoittelevien arviointi kykyä. Meinaan en jaksa uskoa että kukaan tälläkään palstalla nyt ihan kaikkea niele ilman pientä skeptisyyttä.
Kyllähän aloitus voi olla trolli mutta yhtä hyvin se voi olla tottakin... ehkä aloittajalla on mielenterveysongelmia ja ehkä ei. Mistä me se tiedetään, mutta on mautonta alkaa toisen mielenterveyttä kyseenalaistamaan, eihän me ulkopuoliset tiedetä todellakaan mikä tilanne oikeasti on ja en aloituksen perusteella lähtisi tallomaan lisää ap:n itsetuntoa olisin sitten mitä mieltä tahansa itse kirjotuksesta, tuo teksti kun ei nyt ilmiselvältä trolliltakaan vaikuttanut. Kirjoittajien egon tallontaa voi harjoittaa suomi24:sessa ihan vapaasti mutta olisi mukavaa jos muualla saisi huoletta kirjoittaa kys. aihepiiristä aloituksia ilman että pitää pelätä skeptikon hyökkäävän päälle kuin yleinensyyttäjä...
Juuri sen takia tämän foorumin kävijämäärä ja taso on laskenut vuodesta 2008 kuin lehmänhäntä, kun tuollaiset vic rattleheadit tulee tänne ihmisiä kiusaamaan.
Suomi24 foorumilla on sellaisten paikka,vaikka välillä tekisikin mieli sanoa, että saunan takana.
Vic Rattlehead kirjoitti:Perustelkaa, miksi "paranormaalia" ei voisi pohdiskella ja miettiä tieteellisemmältä ja rationaaliselta kannalta? Jos ilmiö on totta, sen pitäisi voida yhtä hyvin todentaa tieteellisesti, kuin puhtaasti vaan uskomallakin sen.
matkamies kirjoitti:Mushulle: Jos nyt haluat löytää ihmisiä jotka ottavat tämänlaatuiset asiat vakavasti, niin kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä johonkin seurakuntaan. En nyt yritä millään lailla käännyttää tai muuten, mutta jos tunnet uskovia ihmisiä jotka myös tiedät luotettaviksi ja empaattisiksi, niin kannattaa ottaa heihin yhteyttä. Hihhuleita, kiihkofundamentalisteja yms. tyyppejä kaihda, mutta väittäisin että aito kristitty kyllä auttaa meielellään ja kuuntelee ja suostuu esirukoilijaksi mielellään riippumatta omasta maailmankatsomuksestasi.
Itse uskon että tämä meidän äärirationaalisuutta painottava kulttuurimme ohittaa jotain varsin oleellista ihmisessä ja hänen olemuksessaan. Ehkä jonakin päivänä voidaan keksiä luotettava tieteellinenkin keino tutkia näitä asioita, mutta minusta on typerää leimata ihmisten aidot kokemukset silkaksi hulluudeksi.
Ennenvanhaan outoja kokevat ihmiset olivat shamaaneja tai kansanparantajia ja yhteisönsä kunnioitettuja jäseniä, nyt heidät passitetaan laitoshoitoon. Ehkemme olekaan niin suvaitsevaisia kuin aina esitämme olevamme?
Palaa sivulle “Parapsykologia”
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija