Itsepuolustuslajit

Esittäytymiset, gallupit ja muu yleinen jutustelu
Hartsa
Vuoden foorumilainen 2008

Re: Itsepuolustuslajit

ViestiKirjoittaja Hartsa » 04 Heinä 2009, 05:08

Olen Han moo doo:ta sekä taekwondoa harrastanut(ja taekwondo-do:ta);a harrastellut. En oikein Zrudin negatiivistä kuvaa han moo doosta käsitä. Kaikkihan on tietysti seura/seutu kohtaista, mutta periaatteessa homma oli hyvinkin samaa handoodoossa kuin taekwondossa. Tosin, tekniikat tulivat nopealla tahdilla, ja sen jälkeen treeneissä ei mitään vaihtelua löytynyt han moo do puolella, kun taas tkd puolelle tekniikat tuli hitaasti, mutta vaihtelua toki löytyi..

Mitenkäs tonzalla, oletko ottanut selvää, jos tkd on ainut laji seudullasi, niin onko kyseessä itf vai wtf tkd? Ero näiden välillä on yllättävän suuri, kun molempia olen harrastanut. Toki pääasia näissä hommissa on aina käyttökohde. Osa ihmisistä haluaa päästä mahdollisimman nopeasti pärjäämään mummoille/niiden käsilaukuille kaduilla, osa puolustamaan itseään mahdollisessa hyökkäystilanteessa ja osa vain oppimaan jotain uutta / parantamaan omaa kuntoaan.. eipä siinä etteikö molemmat tkd:t tarjoisi jotakin vähän jokaiseen mainitsemaani kategoriaan, mutta yleisesti kaikissa lajeissa on yllättävän suuri ero painotuksissa.. mutta tosiaan jos tarjolla ei juuri muuta ole, niin voisinpa sanoa että huonomminkin olisi voinut käydä lajien suhteen.. vaikkakin tkd on varsinainen pilkkakirves kaikkien muiden lajien näkykulmasta. Ilmeisesti olympiaottelut ovat tämän saaneet aikaan, mutta se on vain murto-osa itse lajia, ja tietämättömät tykkäävät aina pilkata kateuksissaan sitä mitä eivät ymmärrä, sehän on nähty kerta toisensa jälkeen nähty ja koettu. Luonnollisesti tämä ei ole mikään nopein laji oppia nopeimmin murjomaan kauppamummoja maksimaalisen tehokkaasti, jos se on tavoitteena, kuten ei mikään budoajatteluun perustuva laji olekaan, mutta jos ei käsilaukkujen varastelu ole perusteena aloittaa laji, niin pitäisin tkd ihan yhtä hyvänä lajina siinä missä muutkin.

Painotus on aina tärkeässä osassa, osassa lajeista opitaan murjomaan äkkiä ja niiden varsinaista tehoa en yritä kiistääkään. Kysymys on vain siitä, että mitä, ja miten haluaa oppia.
"I reject your reality and substitute my own"

Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viesti:

ViestiKirjoittaja Zrud » 04 Heinä 2009, 05:58

No omakohtainen kokemus on sellainen että kaveri meni hand moo doon kouvolan piiriin.

Ja muutaman viikon kun siellä ollut niin hän tuli nauraen mulle selittämään miten täydellisen turhaa ja oaskaa touhua se on ja pyysi että tulee ensi kerralla kattomaan miten onnetonta se säätö on. No menin sinne yhdeksi kerraksi ja kaverin ifnon tukemana koin sen itsekkin täysin HYÖDYTTÖMÄKSI oikean elämän tilanteissa.

Et sellanen on minun kokemus. Hand Moo Doi on taas näitä jonkun suuruuden hullun jannun tekeleitä jotka opettelevat yhden lajin ja sitten haluavat päästä isoksi kihoksi niin perustavat oman kamppailu lajin johon lisätään vähän sitä sun tätä muista lajeista ja avot tämän perustaja onkin heti mustalla vyöllä kyseisessä uudessa lajissa. jolla ei mahd ole mitään hyötyä jos joku tulee haastamaan riitaa.
Feel the LOVE

Hartsa
Vuoden foorumilainen 2008

ViestiKirjoittaja Hartsa » 04 Heinä 2009, 15:08

Olen hieman samaa mieltä tuon kanssa että onko järkeä kehitellä aina uusia lajeja kun on harrastellut muutamaa lajia ja haluaisi yhdistellä tekniikoita.. voihan niitä käytellä ilman että tarvitsee "uutta" lajia olla heti väsäämässä. Mutta toisaalta, mikäs sen koleempaa kuin olla oman lajin grand masteri ja vyössä roikkuu vaikka mimmosta killutinta ja lehmänkelloa todistamassa tämän paremmuuttaa. En siis tätä kommenttia suunnannut han moo do:hon, vaan yleensäkin näiden "uusien" yhdistelmälajien suuntaan, mitä taitaa tulla melko kovalla tahdilla. Oman tyylisuunnan muodostaminen lajin sisällä olisi ehkä järkevämpää jos pakko on päästä muutoksia tekemään, mutta no.. onpahan enemmän vaihtoehtoja mistä valita.

Kuten aiemminkin sanoin, niin onhan se lajin sisälläkin kovin seura/kaupunki/vetäjäkohtaista, että minkänlaiset kokemuksesta lajista kun lajista saa, mutta ihan kiinnostaisi tietää että onko tämä kaverisi tai sinä harrastellut tai koittanut mitään muuta budolajia? Sillä vain että voisin luulla, että helposti menee kaikki muutkin budolajit samallalailla siihen roskakoppaan han moo do:n kanssa, jos parin viikon treenillä luulee tietävänsä mistä lajissa on kysymys. Yleensä parin eka viikon aikana opitaan lähinnä pyörittelemään käsiä, juoksemaan rinkiä ja punnertamaan budolajeissa. Alun kunnonkohotuskautena lähtevät yleensä lajille ei niin mielekkäät rähinöitsijät pois. Se on sitten hieman eri asia näissä ei-budo lajeissa, kun monissa hypätään suoraan asiaan niin näkee melko nopsasti suurinpiirtein mistä lajissa on kysymys. Kun taas budolajeja saa harrastella vuoden-pari ennenkuin rupeaa olemaan kunnollista kuvaa hommasta, ja tekniikat "ansaitaan" siinä sivussa kovalla työllä, kunhan edelliset on saatu hiottua kuntoon.

Vaikka ei itsellekään mikään paras mahdollinen kuva Han Moo Do:sta jäänyt hieman vajaan vuoden harrastamisen pohjalta, mutta koen olevani jäävi arvioimaan lajin todellista tehoa/hyödyllisyyttä noin lyhyen harrastamisen pohjalta. Voin vain sanoa, ettei oikein ollut minun juttu ja se siitä.

Kovin nopsaan ei truefightereitä budoiluista mahda yleensäkään tulla, ja se on ihan tarkoituksenmukaista. Ihan mistä nyt kukin sattuu tykkäämään.. Minä tykkään budoilusta, kun ei ole tarkoituksena kaupungilla tapella, paitsi pakon edessä.. eli en harrasta lajia tappelu päälimmäisenä mielessä.
"I reject your reality and substitute my own"

Rabiljus
Maahinen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Rabiljus » 04 Heinä 2009, 16:05

-''Kesytä tiikeri''-Tony Anthony (Tony Anthony on voittanut kolme kertaa Kung Fun maailmanmestaruuden. Hän eli todella väkivaltaista ja rankkaa elämää, kunnes Jumala pysäytti hänet Kreikkalaisessa vankilassa. Kuuntele hänen ihmeellinen tarinansa, Jeesus on todellakin tehnyt muutoksen tässä ihmisessä!

JJ42
Valaistunut

ViestiKirjoittaja JJ42 » 04 Heinä 2009, 17:02

Kävi kattelemassa josko löytyis tietoa Tony Anthonysta, mutta ei edes wikipediassa ollut mitään. Luulis että kolminkertanen maailmanmestari olis mainittu.. eikä siitä löydy kyllä muutakaan tietoa, paitsi uskovaisten sivustoilta. Tota Anthonya on ihmetelty ihan ulkomaisillakin sivustoilla. Tässä yksi kommentti:
" The problem is I can't find any actual martial arts / kung fu websites on the guy. Every site on him is a christian related site. So I don't know if the guy is legitimate or not. I asked the IWF (International Wushu Federation) national coach of NZ if he has heard of the guy, he said "never heard of him". The IWF is the only kung fu org recognised in China and is the IOC recognised group. "
Hmm.. kukahan tonne ulkomaillekin on ehtinyt jo julistaa? Ettei nyt ois käynyt niin, että Tony Anthony on Väärä Profeetta ;)

Trauma
Vampyyri

ViestiKirjoittaja Trauma » 05 Heinä 2009, 01:02

WM_ kirjoitti:Itse olen ihaillut näinkin perus asetta, käytetäänköhän missään lajissa en tiedä? Ninjutsu?
Escrima

Kombatan perustuu kokonaan noiden kanssa taistelemiseen. En tiedä onko kyseessä nimellisti sama ase kuin kombatanissa käytettävä, mutta keppitaistelua se on yhtä kaikki.

Regendos
Ylläpitäjä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Regendos » 05 Heinä 2009, 21:08

Krav Maga on aina kiinnostanut ja aijonkin mennä kyseistä lajia harrastamaan ensivuonna, kun ikää tulee se 18 vuotta. Nyttemin tyydyn punttisalilla käymiseen, joka on minulle täysin passeli harrastus. Sitä olisi tarkoitus harrastaa Krav Magankin ohella vielä ensivuonna.

Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 16 Heinä 2009, 17:51

JJ42 kirjoitti:Kävi kattelemassa josko löytyis tietoa Tony Anthonysta, mutta ei edes wikipediassa ollut mitään. Luulis että kolminkertanen maailmanmestari olis mainittu.. eikä siitä löydy kyllä muutakaan tietoa, paitsi uskovaisten sivustoilta. Tota Anthonya on ihmetelty ihan ulkomaisillakin sivustoilla. Tässä yksi kommentti:
" The problem is I can't find any actual martial arts / kung fu websites on the guy. Every site on him is a christian related site. So I don't know if the guy is legitimate or not. I asked the IWF (International Wushu Federation) national coach of NZ if he has heard of the guy, he said "never heard of him". The IWF is the only kung fu org recognised in China and is the IOC recognised group. "
Hmm.. kukahan tonne ulkomaillekin on ehtinyt jo julistaa? Ettei nyt ois käynyt niin, että Tony Anthony on Väärä Profeetta ;)

Ahahhaha! Jos tämä on totta, niin kyllä sai taas evankelistat turpiinsa ja oikein kunnolla.
Joku valmistelemassa jo toista poskea?
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viesti:

ViestiKirjoittaja Zrud » 16 Heinä 2009, 19:00

RAbilta tulee varmaan joku henkevä palaute tohon :P

Vähän raamattu ditaatteja jumalan armeijoista ja sen voimista ja pari henkevää ja valaistavaa you tube videota.
Feel the LOVE

WM_

ViestiKirjoittaja WM_ » 16 Heinä 2009, 21:25

Trauma kirjoitti:
WM_ kirjoitti:Itse olen ihaillut näinkin perus asetta, käytetäänköhän missään lajissa en tiedä? Ninjutsu?
Escrima

Kombatan perustuu kokonaan noiden kanssa taistelemiseen. En tiedä onko kyseessä nimellisti sama ase kuin kombatanissa käytettävä, mutta keppitaistelua se on yhtä kaikki.

Kuulostaa mielenkiintoiselta, pitää ottaa selvää!

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”