Itse tein eilen uuden kokeilun, jota aion jatkaa. En normaalisti ole ollut kauhean hymyileväinen yksin kulkiessani kadulla, olen saattanut näyttää jotenkin läpinäkyvältä tai huomaamattomalta. Nyt kuitenkin ajattelin, että otan uuden asenteen ja pyrin hymyilemään koko matkan ajan kun kävelen kaverin luo. Ajattelin myös, että en välttele muiden katseita vaan katson hymyillen heitä kohti (en kuitenkaan jää tuiottamaan, mutta sellattis normaalisti).
Huomasin, että samalla kun hymyilee ja kiinnittää ihmisiin huomion, eikä normaaliin tapaan välttele ja ole omassa maailmassaan, huomaa myös uusia asioita. Näin mm. muutaman kaverin linja-autoaseman luona, kun rohkeasti katsoin siinä olevan auton luo hymyillen ja tuttujahan siellä oli. Varmaan olisin kävellyt ohi ja vasta sitten huomannut, kun olisivat moikanneet minulle, mutta nyt kun laitoin itseni likoon opin myös uutta.
Jostain syystä on ollut sellainen pelko, että joku näkisi minut positiivisena. Joku ihmeellinen pelko, että ihmiset olisivat nähneet minun muuttuneen (siitä hiljaisesta pienestä pojasta). Tajusin kuitenkin, että siinä ei ole mitään pelättävää vaikka minut nähtäsiin positiivisena tai ylipositiivisena (jota olen pelännyt, olen ajatellut liikaa muiden näkökulmasta) ja hymyilevänä, päin vastoin. Tajusin myös, että ihan sama näkevätkö ihmiset, että hymyilen vai ei, mutta positiivista se on silti, koska itselläni on varmempi ja positiivisempi olo.
Suosittelen teitä kokeilemaan tätä testiä. Lenkillä tai ulkona käydessänne olkaa tietoisesti iloisia (ei pelkkää hymyä, vaan hymy ja tietoinen hyvä olo) ja pyrkikää huomioimaan jokainen ohikulkija, vaikka mummo hymyllänne, ja katsokaa vähän aikaa normaalisti kohti hymyillen. Samalla voit vaikka laskea huviksesi, että kuinka moni vastaantulevista hymyilee myös ja kuinka monen tilan saat muutettua positiivisemmaksi.

Tähän voi sitten lisätä vielä tuntemattomiin tutustumisen. Ehkä tämän hymyilyn ja hyvän olon lisäksi voisi matkalla moikata jotain tuntematonta ja kysyä vaikka, että "miten menee" tai keksiä muuta randomia jutun aihetta, vaihtaa vaikka muutaman sanan ja jatkaa matkaa...